Staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 19:56

hallo,

ik heb een probleempje mijn 5 jarige loopt de laatste tijd heel fijn we doen lekker afwisselens werk mijn spullen zijn in orde en de gezondheid van mijn paard ook.
nu loopt hij sinds deze week de eerste 20 minuuten heel fijn en begint daarna uit het niets te staken hij gaat rennen en zet zijn kop er op of hij gaat springen en stijgeren.
ik heb volgende week zondag wedstrijd en ik heb er dus geen zin in dat het dan ook gebeurd dus ben ik nu een beetje opzoek naar waar het vandaan zou kunnen komen. ik dacht misschien gewoon weer een puber periode of door de warmte.

kan iemand mij helpen?

xx

melle_odet

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:10

hoe vaak rijd je per week en hoe lang en hoe zwaar?
het kan zijn dat het hem net iets te veel word, het is natuurlijk nog wel een jong dier.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 20:14

we werken lekker aan de basis en pakken nu dingen van de L mee
ik spring 1keer per week met hem tijdens het springen staakt hij niet
ik rij normaal 4keer per week meestal 3 kwartier of korter
en dan soms op zondag wedstrijd of buitenrit
maandag en doderdag zijn redelijk zware lessen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:01

Misschien is hij aan vakantie toe?

Vaak als het juist heel goed gaat wil je teveel, waardoor paard het allemaal niet meer kan bolwerken. Met zo'n wedstrijd in het vooruitzicht, wil je natuurlijk nét dat beetje extra. Dat kan nét een beetje teveel zijn voor je paard.

Zou hem dus even paar dagen vakantie geven, alleen even poetsen en knuffelen of als ie het leuk vindt samen buiten wandelen.

Kun je maandag meteen goed beginnen met de les, 1x zelfstandig rijden, donderdag les en dan zou ik vrijdag vrij geven en zaterdag maar heel kort de oefeningen oefenen (zo'n 20 min)

Staken doen paarden naar mijn mening niet uit puberteit, tenzij er daarvoor al zwak leiderschap getoond is. Vaak is het toch een kwestie van 'niet kunnen'. Al dan niet omdat de vraag te moeilijk is, of de oefening in praktijk niet uitgevoerd kan worden door slecht passend zadel of lichamelijke ongemakken.

Dus zéker voor je wedstrijd kan ik je korte trainingen aanraden. Een proefje duurt ook niet zo lang. Dus vraag dan 20 min. volledige inzet en klaar ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:48

Ik denk ook niet dat een paard staakt uit puberteit. Ik ben in januari met een paard achterover gegaan waarvan ik dacht dat hij alleen maar stout was, was ie een paar dagen laten ontzettend spierbevangen. Wat ik wil aanraden is de da om advies vragen en eventueel een bloedtest laten doen, daarin kun je zien of hij zn afvalstoffen wel goed kwijt kan. Ik zou het momenteel niet proberen te forceren. Je maakt dan waarschijnlijk meer kapot dan je denkt...

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:05

Geef hem 2 weekjes vakantie, 5 jaar is nog piepjong.. Zet hem lekker op de wei en kijk dan weer eens..
Als het dan nog zo is zou ik die da er eens even na laten kijken..

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 12:55

het is meer dat hij het de ene keer wel doet en de andere eer neit zoals vandaag in de les was tie weer super aan het lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:09

N_jumping schreef:
het is meer dat hij het de ene keer wel doet en de andere eer neit zoals vandaag in de les was tie weer super aan het lopen

Ja dat kan, soms komen ze wel in verzet en soms niet. Heeft vaak met het lijf te maken. Spierpijn is de ene dag erger dan de andere dag.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:16

Ik zou ook even een pas op de plaats doen,als je zeker weet dat tuig,gebit,bloed etc in orde is.
Rijd hem dan ff die 20min gewoon fijn en stop dan,goed ontspannen eindigen is heel belangrijk.
En voor de wedstrijd,niet te lang los rijden wat sassol ook aangeeft.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 17:46

Joolien schreef:
N_jumping schreef:

Ja dat kan, soms komen ze wel in verzet en soms niet. Heeft vaak met het lijf te maken. Spierpijn is de ene dag erger dan de andere dag.

ik denk dat het dna vooral spier pijn is geweest heb maandag een zware les gehad en dinsdag veel verzet woensdag heeft hij altijd vrij en ging springen donderdag super en vrijdag ging het weer met verzet. ik ga nu lekker rustig aan door rijden dus hooguit maar een half uur rijden en voor de rest lekker op het land en na mijn wedstrijd krijg tie even vakantie