mijn pony wilt NIET in de goede galop!!:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

mijn pony wilt NIET in de goede galop!!:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 10:47

hallo allemaal

ik heb een pony zij heet eldora
ze is heel erg lief met rijden ook maar ze wilt ECHT NIET in de goede galop als we rijden op de linkerhand
weten julie misschien iets?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:49

Hoe oud is je pony? Misschien kent ze het nog niet?

heb je goed les? goede instructie kan je dat nl haarfijn uitleggen :j

eldora1

Re: mijn pony wilt NIET in de goede galop!!:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 10:52

ze is 7

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:46

Hoe is ze aan de longe, meestal komt het bij een verkeerde aanwijzing van de ruiter vandaan! hoe gaat het voor de rest met rijden? :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:06

Wil niet of kan niet? Misschien snapt ze niet wat je van haar vraagt. Er kan ook een lichamelijke oorzaak zijn waarom je pony niet goed aanspringt. Heb je dat al eens laten onderzoeken?

Wat heb je allemaal al geprobeerd om haar goed aan te laten springen?

lovemilkyway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:22

dat heb ik meestal met de linker...

het kan ook komen als je de juiste stelling niet hebt ?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:25

ik denk dat dit een lichamelijk probleem is.

even een zadelmaker laten komen en een osteopaat!
Osteopaat is NOOIT!! fout
Ik zal lichamelijk even gaan zoeken als ik jou was!

Daarna ook les zoeken!

ook de fouten van jezelf nagaan.
heb je les?
hoe lang is ie onder het zadel?
Laatst bijgewerkt door TheHorseInn op 01-07-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:26

Wanneer een paard scheef is, in jou verhaal zal het dan gaan om een paard wat rechtsgebogen is, moet je eerst je paard rechtrichten voordat je aan stelling en buiging kan beginnen. Wanneer jij links aan wilt galopperen zal jou pony waarschijnlijk haar schouder naar binnen plaatsten waardoor ze in de rechtergalop aanspringt.
Wat ik je adviseer is heel veel les! Dit heeft bij mij ook erg geholpen en helpt nogsteeds!
Veel succes!

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:29

Wat ik moest doen toen mijn paard niet in de linkergalop wou is dat ik mijn buitenteugel kort moest hebben en naar mijn heup en met mijn binnenteugel de ruimte geven. Dan had hij geen ruimte om verkeerd aan te springen en toen sprong hij wel goed aan.

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:11

meteen terug naar een trager gang brengen en blijven proberen
en als ze het goed doet dan even blijven galoperen
als je aanspringt in de bocht naar haar achetrewerk kijken en dan beetje buigen en normaal gaat dat dan wel
denah

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:38

Ik denk ook misschien iets aan het lichaam.
Mijn haffie ging ook altijd verkeerd in galop. toen heb ik de masseur laten komen en toen zei
hij dat ze vast zit bij haar elleboog. toen heeft hij het er uit gemasseert en daarna galoppeerde ze gewoon heel goed en in de goede galop. Misschien kan je dat doen??

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:06

misschien is het lichamelijk ,
of snapt ze de bedoeling niet :?
heb je een goede instructrice ? misschien kan die je helpen :)
voor de rest helpt het bij somige paarden om hun heel goed naar binnen te laten kijken als je gaat aangalloperen :)
Laatst bijgewerkt door delerium op 04-07-11 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: letters stonden scheef...

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:14

Je moet de goede lengtebuiging hebben, dan kan het nauwelijks fout gaan.
Eerst een paar passen wijken.
Vanuit een gebroken lijn.
Binnenbeen lichtrijden.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 15:16

Ik heb al een tijd les
Maar nog doet ze het niet! Mijn instructrice weet het ook niet..
Ik hoop niet dat het lichamelijk is..

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:23

De meeste paarden hebben een voorkeurskant. Dat betekent dat een gemakkelijker in de linker galop aanspringt en de ander in de rechter galop.
Meestal lukt het wel als het paard " gebogen" is om het binnenbeen. Daarom springen paarden vaak makkelijker aan in een hoek. Je kunt het ook op een volte proberen. Zelf goed meekijken in de bocht. Eerst een paar passen doorzitten en vanuit een rustige draf aanspringen.

Als jouw pony niet in de goede galop aanspringt moet je hem niet door laten galopperen maar terug nemen, rustig laten draven, op de volte zetten, doorzitten en opnieuw proberen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:36

Hoe laat je haar aanspringen in galop? Altijd op de hoefslag in een hoek?
Ik hebeen 5 jarige pony die ik zelf doorrijd onder begeleiding van een goede instructeur, zij kon ook niet fatsoenlijk aanspringen.
Uiteindelijk op een hele kleine volte gezet, haar op deze minivolte aan laten springen, zat ze fout meteen weer naar draf, zat ze goed, volte vergroten en uiteindelijk hoefslag volgen, haar dan ook echt blijven rijden.
Paard moet er echt klaar voor zijn/goed aanvoelen en dan pas aanspringen.
Gaat het 1 keer goed belonen en lang teugel, daarna nogmaals proberen.
Zweepje bij de schouder wil ook weleens hulp bieden, komt ze teveel naar binnen dan binnenbeen en zweepje aanleggen op de schouder. Nu gaat het 9,5 van de 10 keer goed, en gaat het niet goed dan is dat omdat ik of zelf niet oplet, of dat ze net naar de verkeerde kant kijkt, je moet echt het goede moment kiezen.

Tip neem eens les bij iemand anders 1 malig. Daar kun je ontzettend veel van leren, en zeker als je vaste instructeur er ook niet uitkomt. Wellicht dat een instructeur die jullie niet kent direct de zwakke plek van jullie ziet.
Ik heb gister les gehad van een vervanger, heerlijk! Heeft ons in 1 les zover gekregen dat ze nu kan wijken, est veel oefeningen om haar respect te laten krijgen voor het been en vanuit daar verder.
Even om aan te geven hoe snel iemand anders het probleem wel kan verhelpen met een frisse blik

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 17:51

Bedankt die tips ga ik zeker eens proberen!
Hey gaat nu wel al beter maar nog steeds erg moeilijk
Het gaat wel heel erg stroef en hakkerig, in het begin wel onregelmatig, maar soms lukt het ;)
Maar goed alle Beetjes helpen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:18

Vraag eens wat stelling naar buiten aan je pony, wil ook nog wel eens helpen. eventueel tikje erbij op de buitenschouder. verder de hulpen heel duidelijk geven.

Eerst goed actief draven voor je aangaloppeerd helpt vaak ook :)

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:25

zeker zo verder oefenen! je moet er rekening mee houden dat je paard veel meer spieren rechts heeft door steeds rechts te galopperen. daarom zou ik een poosje veel meer op linkerhand rijden dan op rechterhand (in alle gangen) opdat je paard links sterker zal worden.
het zal je wel lukken ;) keep going!!
groetjes

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:44

Bedankt!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:59

Misschien heb je hier niet zoveel aan, maar ik zat met hetzelfde probleem. Maar ik had het probleem dat ik teveel op links zat. Ik moest meer op beide zitbenen gaan zitten.
Doordat ik teveel naar links zat, kreeg zij meer druk op het linkerbeen, waardoor ze nooit dat been eerst naar voren kon gooien en dus vervolgens de rechtergalop in sprong.
Dus op beide zitbenen zitten en met de bocht mee kijken, zodat je meer idd die stelling wat krijgt dergelijke. Maar zoals ik zegt, misschien gaat het niet voor je op!!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:01

Daar hen ik eigenlijk nog niet op gelet.. Bedankt voor de tip!

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:50

hallo! :)

ik weet niet hoe lang je je pony al hebt maar ik heb met mijn eerste pony ook zo'n probleem gehad (haha inmiddels al 7 jaar geleden maar goed, gaat om het idee). Wat ik ook probeerde, wat mijn instructrice ook probeerde mevrouw sprong altijd verkeerd aan! Op een gegeven moment heb ik besloten om de vorige eigenaresse te bellen om te vragen wat voor hulpen zij gaf bij het aanspringen, zij is toen langsgekomen (ze wou haar toch graag weer een keertje zien :) ) en is er even op gaan zitten, we hebben toen samen gekeken wat voor hulp zij gaf. Het bleek toen dat zij haar zit verzitte en een teugel iets korter pakt oid (ik weet het ook niet meer precies het is al even geleden) Ik heb dat toen ook geprobeerd en inderdaad zo sprong ze wel aan, ik heb haar toen langzaam aan die hulp afgeleerd en de goede aangeleerd stukje bij beetje. Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar je zou eens kunnen overleggen :)

Groetjes!

Juicey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:42

Probleem komt vaak bij de ruiter vandaan die verkeerde signalen geeft. Eerst gewoon zorgen dat hij rustig draaft op jou tempo en dan gewoon netjes in de hoek aangaloperen. En anders toch even aan iemand vragen die er verstand van heeft.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:22

eldora1 schreef:
hallo allemaal

ik heb een pony zij heet eldora
ze is heel erg lief met rijden ook maar ze wilt ECHT NIET in de goede galop als we rijden op de linkerhand
weten julie misschien iets?

Tuurlijk wil de pony dit wel!
Je moet alleen wel de goede hulpen geven.