Zyalda weer eens HAW in nieuw setje :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda weer eens HAW in nieuw setje :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:07

Vandaag op zich best lekker gereden <3 Heb haar nette roosjes ingedaan en ons nieuwe
setje aan <3 Heb een maand op mijn bijpassende kapjes moeten wachten. Die is blijkbaar
erg populair :=

Heb niet al teveel gedaan want heb er afgelopen zondag voor het laatst op gezeten
(het was zo warm geweest ma en di, veel gezweet in de wei en op stal dus heb haar
een dagje extra rust gegund)

Ons niveau..... +/- L1.. We gaan de goede kant uit. Sinds januari 2011 vormen we pas
een combinatie en hebben al best veel meegemaakt :j

Waar we vooral mee bezig zijn: van achteren naar voren zodat ze zelf naar de hand toe
gaat, veel voltes met tempowisselingen en wat gecontroleerder galloperen ([***] heeft
een gigantisch mooie grote galop van nature.. maar die lijkt meer op een middengalop dan
een arbeidsgalop :=

En ik moet meer balans vinden in mn nieuwe zadel, ik zit niet altijd even netjes :)

Rest van het commentaar laat ik vrij voor jullie!

Instappen heb ik op het harde gedaan (uitstappen ook)

1
Even lekker stapje (had al 4 rondjes van 5 minuten gedaan)
Afbeelding

2
Even suffen in het zonnetje
Afbeelding

3
Drafje met de oogjes dicht, wat een vertrouwen := (grapje natuurlijk)
Afbeelding

4
Beetje ver weg, maar lekker ontspannen naar mijn idee
Afbeelding

5
van hand veranderen (lijkt alsof ik mijn hak optrek.. deed ik natuurlijk ook.. maar ik wreef haar even
door met het spoortje omdat ze niet om wou stellen)
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

Hier ging ze duidelijk te diep om haar achterhand niet te gebruiken ook al loopt ze wel ruim
http://94.100.114.165/1344750001-134480 ... _iGnG.jpeg

10
Afbeelding

11 inzetten middengalop
Afbeelding

12
middengalopje paar passen verder
Afbeelding

mooi koppie :j krulde hier alleen wel stiekempjes wat op (hoorde iets spannends achter zich)
http://94.100.118.76/1344800001-1344850 ... ___gG.jpeg

13
naar halsje strekken van achteruit naar de hand toe
Afbeelding

14
Zo zag het er 2 maandjes geleden uit:
Afbeelding

15
En zo in januari:
Afbeelding

Volgens mij zijn we al best wel vooruit gegaan :j

En vandaag na het rijden.....
lekker het land in en rollen in het frisse gras als beloning :D (en worteltjes natuurlijk)
http://94.100.123.179/1344750001-134480 ... _M6wl.jpeg

opmerkingen en/of tips.. graag!

Vind ik zelfs heel fijn! :j

Groetjes Sam
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-06-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:41

Ik vind het een heel prettig beeld om naar te kijken. Ik zou proberen je polsen wat minder te knikken. Verder kan ik weinig aanmerken , ga zo lekker door

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:45

Die houding is er in geslopen door mijn werk.. ben tandartsassistente.. met alles wat ik aangeef en aanpak
sta ik zo... ik krijg kramp als ik ze meer rechtop houd.. ben van plan een keertje naar de fysio te gaan voor tips want vind het zelf ook erg vervelend!

Edit: Dat ik het op mijn werk ook precies zo doe viel me op na mijn vorige HAW

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:16

Ik vind dat je erg vooruit bent gegaan!
Ziet er fijn en ontspannen uit.
Je hebt echt een prachtig paardje!! :D

S_en_Z

Re: Zyalda weer eens HAW in nieuw setje :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:21

Dankjewel! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:16

Voor de mensen onder ons die liever tips geven vanaf een filmpje is deze aanwezig op youtube :)

http://www.youtube.com/watch?v=16vCo933D3M

Het was wel vlak voor ik ging uitstappen, moeders kwam ineens met het idee om ook nog even
een stukje te filmen.. (was al aan het uitstappen) dus had mijn teugels eigenlijk een beetje te lang
en heb nog maar even een stapje drafje en galopje rechtsom gedaan om mams tevreden te houden.

Heb haar wel geprobeerd netjes van achteruit te activeren maar [***] werd wel al een beetje moe.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:46

Wat een leuk paard, mooie ruime gangen ook. Rijden ziet er ook netjes uit. Wat me opvalt aan het filmpje is dat je sommige stukken in galop wat veel meebeweegt met je bovenlichaam. Ennuh: mooi nieuwe setje!! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:48

Heb ik nogal een handje van inderdaad.. heb een tijdje keurig stil gezeten maar ik merk toch dat
ik dan wat geforceerd ga zitten waardoor ze of sprong verliest omdat ik verkramp of dat ze na iedere
volte in draf wil vallen.

Wil uiteindelijk wel wat stiller blijven idd :j

Ja ruim he.. ben ik echt blij mee := tenminste een paard dat van nature lekker ruim is..
(vorige paard had korte beentjes.. die had ook geen grote gangen zoals dit paard)

Maakt het doorzitten wel lastiger hoor (onafhankelijk blijven zitten dan :P )

Dankje! Het paard kan het vast niets schelen... maar Ik vind hem zo snoezig staan! Vind
het echt leuk die felle kleurtjes op zo'n donkere.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:54

ik heb ook het filmpje even gekeken
ik vind dat je haar erg netjes rijdt, alleen viel me op dat je vooral in draf je benen wat veel beweegt. die zouden van mij nog iets stillen mogen.

verder vind ik het er heel vriendelijk uitzien

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:59

Erg aansprekend paard en super gaaf setje natuurlijk!

Wat ik vanaf de foto's kan zien, is dat ze niet helemaal lekker inbuigt naar links? Heb het idee dat ze stiekum wat naar rechts wil kijken. Maar misschien komt dat ook door foto's. Op geen enkele foto zie ik stelling naar links of rechts. Is ze wel fijn in te buigen?

Ik heb het filmpje trouwens nog niet gezien. Wil niet op mijn laptop.

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:03

Pfff die handjes ken ik, ben zelf ook tandartsassistente en heb 'tzelfde probleem. Ook dat als je ze anders houd je last krijgt van je polsen enzo. Jaaa tandartsassistente is geen fijn beroep voor je polsjes haha.

Verder loopt ze erg netjes. Vind 'r supergaaf, en superleuk setje. Zie dat je al genoeg tips hebt gehad. Je rijd haar erg vriendelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:12

m9ara

klopt. Ben nog zoekende naar de juiste houding op mijn nieuwe zadel :)

spytgnieskje

Op rechts wil ze te graag buigen. [***] heeft heel lang een verwaarloosd gebit gehad
(niet bij mij) Ze heeft jarenlang scheef gekauwd (waarschijnlijk tijdens het doorkomen
van een aantal kiezen) en hierdoor was alles scheef afgesleten en kreeg ze haar kiezen
niet meer op elkaar. Aan de ene kant zaten de haken aan de buitenkant en op de andere
kant zaten ze aan de binnenkant. Gapen kon ze dus niet..

Ze accepteerde ook de hand niet.. als ik mijn handen netjes hield zoals vandaag ging ze
keihard aan de loop. Gaf ik ze in een "waslijntje" krulde ze helemaal op, viel in 3en
(rug hol en achterhand ergens aan de andere kant van de bak) en dan liep ze in een schijnoprichting
helemaal in de krul achter de loodlijn in de hoop dat de ruiter er niet aan zou zitten.

Als ik iets teveel teugel vast had naar haar zin: (dit was bijna 3 maanden nadat de tandarts haar
had behandeld.. dus zat echt tussen de oren.
(dit is in april 2011)
Afbeelding

En als ik een waslijntje gaf deed ze dit:
(Dit is in maart 2011)
Afbeelding

Inmiddels zijn de keren dat ze haar rug zo wegdrukt minimaal en als het gebeurd is het omdat ik
teveel spanning op bouw als het even niet lukt (als ik relaxed blijf blijft zij ook relaxed.. dan "straf" ik
haar nieteens als ik spanning opbouw.. ze voelt het gewoon aan omdat ik dan verkramp en mn adem in
hou)

Wat betreft de moeite met buiging:

Het is al veeeeeel minder, maar.. ze heeft nog de tic om wat scheef te kauwen (op rechts kauwt ze
naar links.. waardoor ze links dus "vast" pakt (ongelijke druk) Die hand laat ik los.. waardoor ze
nog meer om mijn binnen been "wil buigen" (is daarbij ook rechtsgebogen)

Linksom wil ze dus ook scheefkauwen en de binnenteugel vast pakken. Ik moet van mijn instructrice
wat minder buiging en stelling vragen en haar gewoon van mijn been naar de hand toerijden
. Pakt ze
vast binnenbeen bij en hand los. Als ze daar in fijner gaat lopen (en dat begint ze al stukken te doen)
is ze links en rechtsom even fijn te buigen :) (aan het been.. en niet aan de hand..)

Op foto 3 en 5 geef ik duidelijk binnenbeen omdat ze naar buiten wil kijken ;) Met halsstrekken
keek ze ook iets naar buiten, ze zag daar iets. Daar zie je me ook binnenbeen geven.. Heb van dat
moment erna nog een foto waar ze wel netjes recht blijft.

Afbeelding
Had hem niet geplaatst, want ik rijd met mn ogen dicht en ik was met mn moeder aan het praten _O-
niet zo charmant dus. Was hier ook terug in tempo aan het rijden voor een overgang stap dus het lijkt
alsof ze heel kort in de gang wordt omdat ik haar terugrijd (ik kantel mijn bekken dus ook niet zoals
moet maar verzwaar mezelf om de overgang te maken.. zit daarom ook een beetje "raar" op de foto)
Maarjaaa.. momentopname he :P

Daar zijn we nog even niet mee bezig.. (omdat ik geneigd ben de binnenhand opzij te zetten en als zij
haar hoofd naar rechts drukt ik links vast wil houden zodat ze niet "verder" kan)

Knap gezien hoor.. want op zich viel het vandaag hartstikke mee :P

LSP89

wat leuk! Hallo collega! Ja idd.. die polsjes.. grr.. en ook die knik in je nek van het telkens voorover
gebogen staan met assisteren. Dat is ook iets waar ik me heeeel bewust van moet blijven. Dat ik
niet alleen voor me uit kijk maar ook mn hoofd rechtop houdt. Als jij staand assisteert zul je dat probleem
ook wel kennen. Die knik in mn nek doe ik ook buiten het paardrijden vaker dan me lief is :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 06:55

Ben op zoek naar nog meer goede tips :D

Als ze vanmiddag ook lekker voelt kan ik wel wat meer oefeningen meenemen in foto's/filmpje en hier plaatsen in het topic.

Maar dingetjes waar ik nog meer op kan letten? Lengte van mn teugels op de foto's wel goed? (op het filmpje waren de een paar cm te lang dat weet ik :p ) maar moeten ze nog korter en handen mee naar voren of is het op de fotos wel goed? (vind het moeilijk in te schatten, heb heel lang met mn handen bij mn buik gereden dus alle andere houdingen voelen nog steeds alsof ik continu met gestrekte armen rijd..)

Wil erg graag leren, dus alle kritiek en tips zijn erg welkom!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:19

Ik zal even kritisch kijken hoor :Y) hahaha
Teugels korter, nee joh is goed zo :D
Hou ze wel recht naast elkaar en niet schuin, of lijkt dat zo? :+
Verder lijkt het alsof je net wat achterover hangt in de galop? middengalop en met arbeidgalop voorover?
Als je je daarbij wat langer maakt, zit je wat mooier volgens mij! (het is heel minimaal hoor :+ )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 08:08

DDW1190

Dat komt omdat mijn bovenlichaam een beetje teveel meebeweegt (is ook op het filmpje te zien) :=
Als ik stil ga zitten moet ik iedere pas drijven om haar in galop te houden en dan maakt ze haar sprong niet
af (ik ga verkrampen als ik stil probeer te blijven zitten) Dus ik ben heel erg bezig om haar met mijn zit
voorwaarts te houden (nou moeten dit alleen je heupen zijn en niet je bovenlichaam) maar daar moet ik dus
nog even "ons" ding in vinden _O-

Heb mijn handen wel rechtop maar ik kantel mn duimen omlaag (doe ik ook dagelijks met assisteren aan de
tandartsstoel en is een beetje een "natuurlijke" houding geworden.. niets natuurlijks aan maar ik krijg mn duimen
gewoon echt niet omhoog.. kan wel.. maar met moeite.. en ik merk dat als ik dat bijv. nu doe dan ik dan
mijn hele onderarm vast zet en mijn pinken erg aanspan.

Wil daar een keertje voor langs een fysio en voor mijn nek-probleem, heb mijn nek veel erg voorover gebogen
ook als ik rechtuit kijk.. en dat in combinatie met een flinke holle rug (ik kan niet met een rechte rug staan of zitten)
zorgt ervoor dat ik soms zoveel last heb van mn spieren dat ik met flinke hoofdpijnen op bed lig 's avonds.

Ook met rijden heb ik er een handje van om mn nek zo raar te zetten.

Hier zit ik en voorover gebogen en gekanteld met mn nek waarom?? Geen idee.. _O-

(grote keertwending om de achterhand linksom)
http://94.100.120.242/1311050001-131110 ... _ufqk.jpeg
(zelfde oefening, rechtsom)
http://94.100.120.196/1311050001-131110 ... _aB6I.jpeg

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 08:24

haha ja het is een mooie rijbak idd roxxxhorses

Ayla het is een HV Polo dekje. Hij staat in de nieuwe catalogus op hun site.

De kleur is Crystal :) het shirtje dat ik aanheb is in de kleur van de rand van het dekje met de kleur van het dekje in letters op mn rug en in het logo.

Afbeelding
Afbeelding
Ik vond de polo die erbij hoort niet zo matchen want die was meer lichtblauw

Maargoed.. nu weer ontopic graag... want het is en blijft HAW :=

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:36

Wat een mooi paardje heb je zeg!
En jullie zijn zeker erg vooruit gegaan!

Ik denk dat als je nog wat meer met haar gaat buigen ze nog wat lekkerder gaat lopen.
En vind in het flmpje je iets langere teugels helemaal niet storend. Geeft een fijn beeld dat ze je had wil volgen en toch actief blijft!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 10:45

Dankje Sammie, we pakken wel stukjes wat meer buiging en stelling mee op kleinere voltes
en 8jes. Maar mag haar in de grote voltes en rechtuit niet/weinig buigen en instellen. Ze
moet ook gewoon rechtuit kunnen lopen :) (en op grote voltes in lichte stelling, die vraag ik ook)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:43

Probeer dichter bij je paard te blijven in het lichtrijden :j Dan wordt de samenwerking nog fijner :)

Leuk paard :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:45

Ziet er netjes uit Samantha! Je hebt haar mooi op de loodlijn lopen zo, mooi actief vanachter :)
Probeer wel op je onderbeen te letten, op sommige foto's heb je die te ver naar achter liggen :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 18:04

dankje PSM, viel me ook op idd dat ik een beetje te fanatiek ben :=

Dankje Linda! Dat kan wel kloppen, ik drijf niet maar k wrijf als ik haar net wat
actiever wil hebben en daardoor ligt mijn onderbeen idd wat verder naar achteren.
Maar misschien idd iets TE ver.

Daarom vind ik het zo leuk dat ook anderen hun mening geven.. voor mij is dat namelijk
"normaal" ik weet niet beter. En als ik dan hoor van jullie dat het "too much" is dan kan ik
er wat mee. Super!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:29

Ziet er weer goed uit hoor! Omdat je zo graag kritiek wilt krijgen :D ...ze galoppeert op de volte rechtsom wat teveel met haar achterhand naar binnen toe. Je zou kunnen proberen om de voorhand voor de achterhand te plaatsen door haar iets schoudervoor te vragen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 09:34

hoi kamille, is dat zo? vraag ik haar meer buiging dan nodig is? := zal er eens naar terugkijken, dankje!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:20

Ik denk dat ze het uit zichzelf doet. Als je paard rechts de holle kant heeft dan zal het de neiging hebben om over de buitenschouder weg te vallen op de volte en de achterhand te ver naar binnen te brengen. Dat komt doordat hij links sterker is en dus zijn linkerachterbeen meer midden onder de massa wil plaatsen zodat hij rechtsachter wat ontlast. Als je 'm nog volgt. Dus het komt gewoon doordat ze niet helemaal recht is, maar dat is geeneen paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:08

opzich valt het nu wel mee.. toen ik haar net had viel ze letterlijk naar binnen 1 kant op en
de andere kant rende ze heel hard over de schouder weg.

Dat heeft ze nu bijna helemaal niet meer.. dat teveel aan buigen rechtsom dat kan wel kloppen,
ze stelt haar hals soms zo ver (veel te ver) dat ik mijn linkerhand meer moet "begrenzen" en
op het moment dat ik die aan houdt gaat ze nog weleens scheef kauwen en zich heel sterk maken
(en dan zijn bijna alle ruiters, en dus ik ook.. geneigd om de linkerteugel vast te houden.)

Wat ik dan doe is buitenbeen aan, halve ophouding links en dan hand toestaan, door het
gebruik van mijn linker(buiten)been moet ze vanzelf dan rechter komen. Soms doet ze dat
van voren dan wel.. maar dan gaat stiekem wel haar kont wat meer naar binnen her en der :P
(buitenbeen is achterhand naar binnen denkt ze, ze denkt afentoe dat ze travers moet doen terwijl
ik er geen "hulp" voor geef)

Linksom zijn we een beetje bezig met de stelling en buiging, want uiteraard omdat ze rechtsgebogen is
vind ze links moeilijker. Ze vind het moeilijk om in de eerste wervels stelling aan te nemen, ze buigt liever
haar halve hals en door zich (af en toe) sterk te maken neig ik soms de teugel vast te pakken.
(binnenhand) maar dan is het hetzelfde.. binnenbeen bij, buitenhand eraan en binnenhand los, alleen
contact. En gewoon actief rijden zodat ze zelf gaat nageven.

Het komt er wel.. maar met babystapjes :)

Heb hele goede tips en opmerkingen gehad(ook per PB.. mijn dank _/-\o_ ) waar ik zeker mee aan de slag
ga!