aan de kletter op de terugweg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

aan de kletter op de terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:54

Beste Bokkers,

Voor ik mijn probleem voorleg hier eerst een kleine introductie:

Ik rij op een stal met een aantal Haflingers die van april t/m september, oktober (Hangt van het weer af.) dag en nacht op een weiland staan en in de overige maanden alleen overdag in een weiland. We rijden deze Haflingers bitloos naar het idee van Emiel Voest. Krijgen ook les van iemand die haar opleiding bij hem gevolgt heeft en doen regelmatig aan grondwerk, loswerk ed. Maar het meeste rijden we buitenritten. De pony's zijn voornamelijk beleerd op stem en zithulpen. We rijden ieder op een andere dag, wat dus als nadeel heeft dat er verschillende mensen op dezelfde pony's rijden. Wel houden we een logboek bij en proberen we op dezelde manier te corrigeren en belonen. We proberen allemaal consuquent te zijn maar controleer dat maar als je maar 1 dag van de 7 dagen rijd. (Overigens wordt de pony waar dit omgaat niet elke dag gereden, hij gaat gemiddeld 4 dagen mee.)

Dan nu het probleem: Soms als meneer op de terug weg is zet ie het op een lopen. Maakt niet uit of je hem alleen rijd of dat je alle Haflingers mee op buitenrit hebt, maakt ook niet uit waar in de groep hij zich bevind (voor, achter, midden) en ook niet elke keer is het zo maar als hij gaat is hij dus oncontroleerbaar. Je kan zwaar zitten wat je wilt, je stem gebruiken (als hij er niet vandoor gaat is een simpel, maar krachtig HOOWW voldoende) sturen wat je wilt, meneer luistert nergens meer naar. Als je mazzel hebt blijft ie op het ruiterpad, maar het is ook wel eens gebeurd dattie vrolijk dwars door de duinen reed, wat zou moeten afremmen. Mooi niet dus.) Het is niet dat hij ergens van schrikt ofzo.

Nu hebben we het volgende al geprobeerd:

Gewoon laten rennen tot ie zelf stopt. (helpt wel maar pakt het probleem niet aan.)
Van te voren grondwerk doen
flink straffen als ie aan de kletter gaat en hem dan door laten rennen. (zelfde als punt 1.)
verschillende ritten maken en niet steeds op dezelfde plaatsten omdraaien, galloperen, draven ed.
Veranderingen van voer en samenstellingen

Een bit erin lijkt me geen oplossing omdat de meeste van jullie weten dat het bit geen rem is. Hij doet het ook niet altijd maar omdat je het dus nooit weet wanneer hij gaat (Hij doet het bij iedereen.) vertrouw ik hem niet meer en vind ik het levensgevaarlijk om hem mee te nemen. Terwijl het ook een heel fijn rustig dier kan zijn. Ik hoop dat iemand misschien toch nog een tip heeft waar we nog niet aan gedacht hebben.

Sammie

Re: aan de kletter op de terugweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:04

Kun je binnen Emiel Voest geen oplossing hierin vinden?

Kijk, als jij graag bitloos rijdt prima. Maar dat doe ik niet en in dit geval zou ik het bit dus wél als rem gebruiken. Een paard dat er paar keer flink van door gaat zou ik dus wel op die manier duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Is bij de meeste zo opgelost :=

Enige oplossing die ik hier binnen nog eens zou kunnen verzinnen is ''m door laten galloperen, maar dan ook écht doorgalopperen. En niet stoppen als hij dat wil. Nee galopperen is galopperen. En stoppen doen we pas als jij het zegt. En dat is niet bij huis, maar evt. omdraaien en weer terug galloperen. Of voorbij huis en nog een rondje doen. In ieder ander geval terug brengen waar 't fout gaat en vandaar uit opnieuw proberen (en dan gewoon stapvoets).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:46

Geen respect voor zijn optoming en geen respect voor de ruiter. Hoe is hij verder in de omgang?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:50

Ik heb ook de neiging om te zeggen, bit er in en een slof er aan. Als hij gaat kan heb je een rem, gaat hij niet dan laat je de slof er lekker losjes bijhangen.

Aan de andere kant respecteer ik wel dat iemand niet met bit wil rijden en is dit dus waarschijnlijk geen passende oplossing.

Is een one-rein-stop niet wat voor jullie om aan te leren? Grote vraag is alleen, weet niet of dit bitloos ook werkt, misschien weet iemand anders daar antwoord op.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:45

Ik zou zeggen bit erin en hem op de volte trekken :=
Maar goed, mijn mening wijkt een beetje af van de jouwe. :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:42

Het paard lijkt inderdaad geen respect te hebben voor de optoming. Misschien eens iets anders proberen?
Krijgt hij voer zodra hij terug komt op stal? Dat zou voor hem namelijk een goede motivatie kunnen zijn om snel terug te gaan.
Daarnaast zou je telkens kunnen proberen om te draaien (dus weer van huis weg) als hij begint te drammen. Dit moet je natuurlijk wel doen voordat hij gaat. Zo leert hij dat drammen betekent dat hij weer van huis af gaat en rustig lopen juist naar huis toe.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:30

Dank voor de reacties.

Hij krijgt geen voer zodra hij thuis komt. Dit krijgen ze op vaste tijdstippen in de avond en ze worden alleen overdag bereden.

Omtrekken is leuk bedacht maar dat lukt niet. Heb ik vaker geprobeerd en zoals gezegd: Hij reageert echt nergens op als hij gaat. En op de volte zetten in de duinen? We hebben geen bak, als we les krijgen gaan ze naar een bak in de buurt die we dan huren.

Verder in de omgang is hij super mak. Met grondwerk en les is hij de braafheid zelf, nergens geen last van. Hij doet het ook niet altijd. Soms gaat het weken goed, en dan ineens is het weer raak.

Denk dat het met een bit alleen verergerd. Weet haast zeker dat hij zichzelf daar juist tegen gaat verzetten. Of hij neemt em tussen zn kiezen, of je trekt zn mondhoeken stuk, want denk maar niet dat hij daar naar luistert. (100 % zeker weet ik het niet, heb het nooit uitgeprobeerd.) De discussie wel of geen bit waait regelmatig op bij ons op stal, maar de eigenaresse is pertinent tegen. En dat begrijp ik wel, als hij echt nergens naar luistert zal een bit weinig helpen en alleen schade aanrichten.

hem laten rennen heb ik dus al vaker geprobeerd...

Hoopte dat de instructeur die is opgeleid bij emiel een oplossing wist maar ook zij wist het niet. Vandaar dat ik het hier probeerde, wie weet heeft iemand met hetzelfde bijltje gehakt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:18

Tjaaaa , idd sommigen zijn pertinent voorstander om alles met een paard bitloos te doen, of dat juist is , tjaaa ik denk van niet, maar als de eigenaresse (die ook instructeur is zeg je ) voet bij stuk wil houden , tja ok geen probleem dan hé, zeg gewoon dat jij al de andere paarden zult blijven rijden, en dat zij dan maar deze voor zich neemt, zij vind dat het zo moet, en zij heeft de naam instructeur, dus laat haar het dan oplossen.
Riskeer zelf je veiligheid niet omdat een ander het niet aan jou kan uitleggen.
Maar ook bitloos zijn er echt wel heel goede correctie hoofdstellen hoor , ik vermoed dat jullie daar een soort side-pull gebruiken een soort halstertje met zijdelinks de teugels, het moment dat een paard zijn neus naar voren steekt en gaat drammen dan heb je idd niets meer te vertellen met zo'n ding, en leer je hem eigenlijk ook er geen respect voor te hebben, je bent op deze manier zeker verkeerd bezig.
"De Hackemore", of nog veel beter de "Indian-Bosal' kunnen in die situaties wel degelijk nog steeds corrigerend inwerken, dus ik zou zeggen gebruik dan een "indian-Bosal"
Maar ook dit laat zoiets dan maar over aan de eigenaresse, als die echt voldoende instructeur is moet zij zeker in staat zijn dit probleem op te lossen , kan zij dat niet dan is het haar probleem niet het jouwe.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 06:57

Eigenaresse en de instructrice zijn 2 verschillende mensen. Beiden rijden ze niet op de pony's.

Eigenaresse (en niet alleen zij) wilt eerst de oorzaak weten voor ze met bepaalde maatregelen komt. Alleen lijkt het erop dat we nooit een echte oorzaak kunnen vinden.

De one reignstop heb ik juist alleen nog maar gezien met een bitloos hoofdstel, dus daar kan eht ook mee, maar of dit ook werkt als je totaal geen controlle meer hebt? Kunnen het altijd proberen te trainen natuurlijk!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:20

Lastig probleem want het ligt in mijn optiek heel sneaky in het dressuurmatig rijden. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat je net te laat bent met "ingrijpen" op het moment dat hij besluit er van door te gaan. Klopt het dat het van hem een zeer gecontroleerde actie is ? Hij galoppeert ondertussen heel doordacht en zeker niet ongecontroleerd ??? Maar ondertussen heeft hij zich afgesloten van de buitenwereld en zeker van jou ? Als dat zo is zou het wel eens aan een stukje opvoeding kunnen liggen. Jijzelf moet heel goed op je hoede zijn en heel consequent rijden door iedere pas die hij doet van jou te laten zijn. Jij bepaalt hoe groot, hoe snel en waar hij zijn voeten neer mag zetten. Ondertussen altijd de ontspanning erin op zoeken en dit soort oefeningen heel luchtig houden. Dus jij houdt de controle en zo probeer je hem voor te zijn op zijn actie om ervan door te gaan. Hij besluit in een miliseconde om het op een lopen te zetten, misschien wel omdat hij het zat is, omdat ie zich verveelt of omdat het hem allemaal worst zal zijn. Jij moet proberen hem voor te zijn. En, het kan natuurlijk zo maar zijn dat hij een enorm billboard voor zijn kop heeft :+ n daarom kan het best een wat langere periode duren voordat dit effectief wordt. Ik denk dat als je het zo beziet dat je paard ontzettend slim is en daarom het maar voor zichzelf wat spannender maakt. Hou hem bij de les !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:02

Ik heb zelf een draver en die is er, bij anderen, niet bij mij vandoor gegaan tijdens het crossen. Maar wat wil je ook met een volleerd renpaard :+ (Daarom cross ik ook (nog) niet met haar, wil eerst controle hebben). Ik rijd haar zelf altijd alleen met bit, dus geen neusriem/sperriem en dat gaat erg goed.

Mijn paard is ook erg drammerig op de terugweg, moet haar constant in de gaten houden en erg consequent zijn, anders ben ik binnen een paar seconde bij huis. Maar tot nog toe is het altijd goed gegaan :)

Wat bij die anderen geholpen heeft is gewoon omtrekken. Dan doe maar een keer een bit in, het moet wel veilig blijven! Je wilt toch niet dat er straks toevallig een auto aankomt en dat je haf daarvoor springt ;)

Maargoed, we delen denk ik niet dezelfde mening _/-\o_

Edit: Omtrekken helpt niet? Zweep in de andere hand als hulpmiddel? Als het dan nog niet lukt ..
Als je dit constant laat gebeuren is het erg moeilijk om af te leren.

En als er op de terugweg iemand mee gaat? Evt aan een touwtje?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:11

Laura_x_ schreef:
Ik heb zelf een draver en die is er, bij anderen, niet bij mij vandoor gegaan tijdens het crossen. Maar wat wil je ook met een volleerd renpaard :+ (Daarom cross ik ook (nog) niet met haar, wil eerst controle hebben). Ik rijd haar zelf altijd alleen met bit, dus geen neusriem/sperriem en dat gaat erg goed.

Mijn paard is ook erg drammerig op de terugweg, moet haar constant in de gaten houden en erg consequent zijn, anders ben ik binnen een paar seconde bij huis. Maar tot nog toe is het altijd goed gegaan :)

Wat bij die anderen geholpen heeft is gewoon omtrekken. Dan doe maar een keer een bit in, het moet wel veilig blijven! Je wilt toch niet dat er straks toevallig een auto aankomt en dat je haf daarvoor springt ;)
Maargoed, we delen denk ik niet dezelfde mening _/-\o_

Edit: Omtrekken helpt niet? Zweep in de andere hand als hulpmiddel? Als het dan nog niet lukt ..
Als je dit constant laat gebeuren is het erg moeilijk om af te leren.

En als er op de terugweg iemand mee gaat? Evt aan een touwtje?

Ik ben het hier mee eens! Het moet veilig voor jou en je paard blijven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:13

Gevaar voor jezelf en medeweggebruikers gaat m.i. boven de keus voor wel of geen bit. Bovendien vraag ik me stellig af of je verzekerd bent als hij zo over een auto dendert.

Een bit kan wel degelijk een rem zijn. Dus ik zou zeggen: bit erin.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:54

Doet de haflinger dit ook als er andere mensen op rijden?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:44

Ik denk (even een toevoeging op mijn vorige post) dat dit een paar keer gebeurt is en dat hij nu denkt dat hij ermee weg kan komen [hij wint immers steeds]. Even goed aanpakken dus en consequent zijn ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:05

missverynice schreef:
Doet de haflinger dit ook als er andere mensen op rijden?

Staat in de OP dat ie het bij iedereen doet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:18

Als iedereen goed had gelezen wist je dat hij dit bij iedereen doet en dat we hem allang hebben afgestraft met van alles als hij het doet maar daar issie echt niet van onder de indruk. Iedere keer als hij het doet krijgt ie op zn donder (en iedereen bij wie hij ervandoor gaat doet dat.)

Omtrekken proberen we altijd, met 1 zweep, 2 zwepen maar hij heeft niets met zwepen, negeert ie gewoon. En als je em omtrekt draait ie binnen no time weer om, of je em nu opgesloten hebt tussen handen en benen of niet.

Auto's komen niet voor op de ruiterpaden en de stal ligt in de duinen zelf. Ben idd verzekerd.

Heb idd altijd gedacht dat het in de opvoeding lag, hebben daarom van alles in de opvoeding geprobeert maar het kan idd zo maar zijn dat hij zich stierlijk verveeld. Zal het met de rest erover hebben dat we hem meer te doen geven onderweg. Veel tempo wisselingen bijv. en steeds bezig blijven en hopen dat we hem een stap voor kunnen zijn. Het is nl te zeggen wanneer en of hij gaat. Ook zal ik het eens proberen om (aan de hand) hem mee te nemen naar de plek waar hij ervandoor ging en dan nog een stuk verder rijden en dan stapvoets terug. En als hij er dan weer vandoor gaat zal ik het blijven herhalen.

Iemand ernaast laten lopen gaat een beetje lastig in de smalle duinpaadjes en lijkt me erg onveilig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:21

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:31

fohadie schreef:
Ook zal ik het eens proberen om (aan de hand) hem mee te nemen naar de plek waar hij ervandoor ging en dan nog een stuk verder rijden en dan stapvoets terug. En als hij er dan weer vandoor gaat zal ik het blijven herhalen.

Iemand ernaast laten lopen gaat een beetje lastig in de smalle duinpaadjes en lijkt me erg onveilig...

Jij kan dus wel naast hem lopen zonder iemand er op, maar met iemand er op is dat ineens onveilig?

Begin dan toch ook echt af te vragen hoe het paard het doet op de grond. Ik zou er sowieso niet meer op gaan zitten tot je een oplossing hebt gevonden voor dit gedrag. One-rein-stop is een goeie, maar dan moet je wel weten hoe je hem aan moet leren én gebruiken! En dat moet iedereen dan dus kunnen.

Tot die tijd zou ik dus gewoon buiten grondwerken, iedereen op laten schrijven hoe het ging. Was hij ontspannen, licht op de hulpen, bleef hij goed nadenken etc.
Zie je dan in het rapport terug dat hij toch vaak gespannen is, weet je dus dat je daar eerst aan moet werken voor je er weer opstapt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:34

Nah, ik weet niet hoor. Maar men probeert hier jou te helpen met tips. Nu zit je hier en daar imo onvriendelijk te reageren op mensen om hun tips die ze geven of vragen die ze stellen. Jij bent diegene die om hulp vraagt. := Ik lees alleen maar kan niet en mag niet.

Wat zijn de mogelijkheden verder? Ritten zijn altijd in groepen of bestaat er ook de mogelijkheid om alleen met ‘m op pad te gaan? ’t Is jouw paard niet als ik ’t goed begrijp dus je bent ook afhankelijk van de eigenaresse. Maar wat is jouw positie verder? Wat kan jij wel doen/beslissen?
Er moet iig iemand op die voldoende overwicht heb en ik denk dat je van te voren (in een bak of weiland) ook moet oefenen met luisteren naar commando’s, zodat als jij ho aangeeft (of dat nu met of zonder bit is) dat ie ook ho doet. En dan kun je het voorlopig beter laten bij 1 ruiter die ‘m een paar keer goed duidelijk maakt dat dit niet de bedoeling is dan tegen elke ruiter zeggen je moet dit proberen. Blijkbaar hebben die geen overwicht.
Dit paard weet nu dat ie het op
X punt kunt doen. En dat eruit krijgen gaat je heel veel overtuigingskracht kosten en is na 1 x ook niet opgelost.

Eventuele mogelijkheden zijn nog: vlak voor dat punt omdraaien en weer terug rijden. Vlak voor ‘t punt omdraaien en achterwaarts gaan lopen voor een paar meter. Van te voren op de route overal galopperen en terugrijden en weer aangalopperen, terugrijden enz.. Als je bij dat punt bent moet je dus al lang en breed in galop zitten, daarna rijdt je terug.

Verder ben ik echt door mijn opties heen op dit moment. Opvoedings/africhtingsprobleem is 't zeker. Een paard open mondhoeken trekken heb ik nog nooit meegemaakt, je trekt naar achteren/terug dus dat lijkt mij ook een erg onwaarschijnlijke gebeurtenis. Dat gebeurt eerder met niet goed passende bitten waarbij dan links en dan rechts wordt ’t getrokken, waarbij ’t vel dan tussen de ring en ’t bit komt. Maar goed, daarbij ben je dan afhankelijk van derden, maar een bit is per definitie niet slecht. “t is zo slecht of goed als de manier waarop de ruiter ‘m gebruikt en als een paard een paar keer flink respectloos is voor ’t bit en de hand is dan heb je imo ’t recht om even duidelijk te maken dat dat dus niet mag. En dat snappen de meesten héél snel.