Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan niet precies vinden wat ik zoek.
Eerst even kort wat achtergrondinformatie.
Ik rijd sinds een tijdje zo'n 2 keer in de week op een merrie die voornamelijk voor de fok is gekocht. Over de achtergrond van deze merrie weet ik eigenlijk zeer weinig. Er is mij vertelt dat ze wel eens een concours heeft gelopen maar dat is eigenlijk alles wat ik over haar weet. Ze is een paar maanden geleden (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet hoe lang het geleden is, het gaat zo snel
) bevallen van haar veulen en ondertussen zijn we weer kalmpjes aan aan het rijden. Eerst reden we nog met veulen erbij maar ondertussen gaat het behoorlijk goed zonder de kleine ernaast. In het begin had ik vrij weinig controle over deze merrie. Ze had erg de neiging om in een hoog tempo te lopen en zich ontzettend sterk te maken. Linksom viel de schade te overzien maar rechtsom was er niks mee te beginnen. Ondertussen loopt ze in stap eigenlijk erg netjes en ontspannen en ook de draf gaat steeds beter. Ik heb ontdekt dat hoe minder ik in haar mond zit, hoe lekkerder ze loopt dus ik rijd met miniem contact. Linksom kan ze heerlijk ontspannen lopen (ze heeft de neiging om iets te diep te lopen maar dat zie ik zolang er ontspanning is even door de vingers) en ook rechtsom gaan we met sprongen vooruit.
De galop blijft echter een groot struikelblok. Heel soms zitten er enkele gecontroleerde stappen in maar over het algemeen is ze vanaf het moment dat ik aanspring een bommetje. Ze schiet met d'r hoofd omhoog, pakt het bit vast, maakt zich ontzettend sterk en zet het op een rennen. Op zo'n moment kan ik niks. Afgelopen keer ben ik met m'n volle gewicht op links gaan hangen om te voorkomen dat we op de schuur af knalden. Ik heb het idee dat het een rol speelt dat paard vrij groot is (ik denk dat ze zeker 1,75 m is) en ik maar een ukkie van 1,65 m. ben waardoor ik haar niet optimaal kan uitzitten.
Toch kan ik nog niet exact vinden waar het aan ligt. Ik heb lopen denken dat ze mogelijk pijn heeft tijdens de galop maar afgelopen week heb ik voor het eerst met haar een sprongetje met haar gemaakt en dat ging verbazingwekkend goed. Ze draafde erg ontspannen richting kruisje, maakt een sprongetje en galoppeerde in een heel kalm rustig tempo door. Ik verbaasde mij hier over en probeerde dit galopje een eindje vol te houden. Maar enkele galopsprongen na de hindernis schoot ze toch weer enkele versnellingen hoger wanneer ik haar niet terugnam naar draf. De rustige galop blijkt er dus toch wel in te zitten maar er niet altijd uit te komen.
Ik begrijp dus niet helemaal waar dit gedrag vandaan komt en minstens zo belangrijk: wat ik hier aan kan doen.
Iemand die deze situatie herkent, enig idee heeft waar het vandaan kan komen of tips heeft?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes Eva