Erg ongecontroleerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Erg ongecontroleerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:34

Hoi allemaal!

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan niet precies vinden wat ik zoek.

Eerst even kort wat achtergrondinformatie.
Ik rijd sinds een tijdje zo'n 2 keer in de week op een merrie die voornamelijk voor de fok is gekocht. Over de achtergrond van deze merrie weet ik eigenlijk zeer weinig. Er is mij vertelt dat ze wel eens een concours heeft gelopen maar dat is eigenlijk alles wat ik over haar weet. Ze is een paar maanden geleden (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet hoe lang het geleden is, het gaat zo snel ;) ) bevallen van haar veulen en ondertussen zijn we weer kalmpjes aan aan het rijden. Eerst reden we nog met veulen erbij maar ondertussen gaat het behoorlijk goed zonder de kleine ernaast.

In het begin had ik vrij weinig controle over deze merrie. Ze had erg de neiging om in een hoog tempo te lopen en zich ontzettend sterk te maken. Linksom viel de schade te overzien maar rechtsom was er niks mee te beginnen. Ondertussen loopt ze in stap eigenlijk erg netjes en ontspannen en ook de draf gaat steeds beter. Ik heb ontdekt dat hoe minder ik in haar mond zit, hoe lekkerder ze loopt dus ik rijd met miniem contact. Linksom kan ze heerlijk ontspannen lopen (ze heeft de neiging om iets te diep te lopen maar dat zie ik zolang er ontspanning is even door de vingers) en ook rechtsom gaan we met sprongen vooruit.

De galop blijft echter een groot struikelblok. Heel soms zitten er enkele gecontroleerde stappen in maar over het algemeen is ze vanaf het moment dat ik aanspring een bommetje. Ze schiet met d'r hoofd omhoog, pakt het bit vast, maakt zich ontzettend sterk en zet het op een rennen. Op zo'n moment kan ik niks. Afgelopen keer ben ik met m'n volle gewicht op links gaan hangen om te voorkomen dat we op de schuur af knalden. Ik heb het idee dat het een rol speelt dat paard vrij groot is (ik denk dat ze zeker 1,75 m is) en ik maar een ukkie van 1,65 m. ben waardoor ik haar niet optimaal kan uitzitten.

Toch kan ik nog niet exact vinden waar het aan ligt. Ik heb lopen denken dat ze mogelijk pijn heeft tijdens de galop maar afgelopen week heb ik voor het eerst met haar een sprongetje met haar gemaakt en dat ging verbazingwekkend goed. Ze draafde erg ontspannen richting kruisje, maakt een sprongetje en galoppeerde in een heel kalm rustig tempo door. Ik verbaasde mij hier over en probeerde dit galopje een eindje vol te houden. Maar enkele galopsprongen na de hindernis schoot ze toch weer enkele versnellingen hoger wanneer ik haar niet terugnam naar draf. De rustige galop blijkt er dus toch wel in te zitten maar er niet altijd uit te komen.

Ik begrijp dus niet helemaal waar dit gedrag vandaan komt en minstens zo belangrijk: wat ik hier aan kan doen.
Iemand die deze situatie herkent, enig idee heeft waar het vandaan kan komen of tips heeft?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Eva

CM_

Re: Erg ongecontroleerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:39

Aangezien het niet je eigen paard is, zal het niet meevallen het medische uit te sluiten.
Kan een rugprobleem zijn, maar het kan ook goed zijn dat je haar zelf in de weg zit in de galop.
Neem in eersste instantie goed les, en vraag de eigenaar of paard medisch bekeken kan worden. Maar aangezien het paard voor de fok is gekocht geef ik je weinig kans.
Kan goed zijn dat t paard iets mankeerd waardoor het paard voor de fok is verkocht.

Ik zou het paard ook meer gaan longeren, met 2 keer p week rijden schiet je spiertechnisch weinig op.
Paar keer per week aan de longe kan de gangen al een stuk verbeteren

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:08

Longewerk zou ik zeker aanraden
Voltes kleiner maken kan ook helpen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 09:49

Bedankt voor jullie reacties.
CM_ dat klopt inderdaad. Je bent toch beperkt als je een paard maar 2 keer in de week kunt rijden en het niet je eigen paard is. Gelukkig kan ik straks in de zomer wat fanatieker met d'r aan de slag en ze wordt daarnaast ook nog 1 á 2 keer in de week door een ander meisje gereden.
Het is overigens niet zo dat de merrie voor de fok is verkocht maar wel gekocht. De vorige eigenaar was familie van de huidige eigenaar en deze kocht de merrie i.v.m. ernstige ziekte van de eerdere eigenaar.

Ik zal gaan kijken of ze wat vaker gelongeerd kan worden. Nog tips wat het longeren betreft?

Unicorn_kiss, voltes kleiner maken is vrij lastig als ik geen controle heb. Of bedoelde je niet in de galop?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:57

Ik ken het probleem ook een beetje. mijn tinker ruin van 6 heeft ook een erg lastige galop, alleen is die van mij wel bestuurbaar. Het uit zitten van zijn gelop heeft mij veel oefening gekost en nog bungel ik nog wel eens als een licht veertje boven het zadel maar mijn instructrise zei dat het gwn het paard zelf was die op een manier van lopen zelf zo onhandig zit in galop en dat klopte ook want wij konden alles uitsluiten. Oefen zo veel mogelijk en galopeer op de lange stukken om te oefenen. Mijn tinker gaat ook altijd plat door de bocht. Je kan er dressuur matig wel wat aan doen, tenminste als het het zelfde is als mijn tink. Maar helemaal weg krijgen, krijgen wij het niet en daar heb ik me bij neergeled.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:02

Mag ik vragen hoe jij zit op je paard?
Ik ken deze situatie namelijk van mijn eigen merrie! Vandaar ook de vraag ;)
Mijn merrie die loopt weg en ongecontroleerd tijdens de draf en galop.
Sinds korte tijd heb ik les en gaat dit veel beter!
Maar doordat ik weet dat ze ongecontroleerd werdt tijdens de draf en galop ging ik zelf heel gespannen rijden omdat ik bang was om de controle te verliezen!
In de stap was alles prima, maar zo gauw ik in galop of draf ging kon ik niet ontspannen zitten, begon ik mezelf te klemmen en zat ik het paard dus gigantisch in de weg. De teugels nam ik strakker. Ik was veelste gespannen omdat ik weet wat komen ging! Dit ging niet bewust en ik ben er tijdens de les er pas achter gekomen dat ik dit deed en ben me er nu dus ook bewust van!

Ik ben nu vooral bezig met rijden met mezelf ontspannen te kunnen rijden tijdens de draf/galop. Mijn paard laat ik even links liggen. Zolans ik niet ontspannen en onafhankelijk kan rijden kan mijn paard de oefeningen toch niet doen.

Probeer dus eerst te kijken of je zelf ook onbewust gespannen word en werk daar dus eerst aan. Ook voordat je je paard aan de teugel laat lopen.
En neem les! Dit heeft mij ook zo veel geholpen! Ik heb nu 2 keer les gehad maar ik ben al met sprongen vooruit gegaan!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:11

Wat Mias zegt herken ik ook. Mijn paard werd ook ongelofelijk heet als ik mijn bovenbenen ging spannen omdat ik moeite had hem uit te zitten. Ik zou hem eerst aan de longe laten galopperen totdat hij dat rustig kan op beide zijdes. Dan kan jij er aan de longe op en probeert in verlichte zit te rijden. Blijft hij rustig dan kan je geleidelijk aan ook los gaan galopperen in verlichte zit. Gaat dat uiteindelijk ook helemaal goed kan je gaan zitten en proberen je paard meer terug en bij elkaar te rijden. Let er bij dit alles op dat je niet gaat klemmen met je benen en dat je de teugels niet vast pakt. In plaats daarvan herhaal je steeds kort de ophouding (nemen en los en dat steeds herhalen). Veel succes.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 21:31

Daar hebben jullie misschien wel een heel goed punt.
Ik zal er eens op letten. Dankjulliewel :j

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:27

Ik ben even benieuwd of je al weer hebt gereden en hoe dat ging.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 07:51

Nee helaas nog niet. Zaterdag weer. Ik zit momenteel met m'n herkansingen dus moet nu even alleen op school focussen. Ik zal het in ieder geval laten weten hoe het ging. Leuk dat je er naar vraagt :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 08:51

Afgelopen zaterdag heeft een vriendin van mij haar gereden en toen was de galop naar mijn idee wel een stuk meer ontspannen. Nog steeds wel af en toe wat overhaast, maar er was zeker vooruitgang.
Nu moet ik zeggen dat die vriendin een stuk netter en stabieler zit en ook qua formaat wat beter bij het paard past dus ik denk dat dat toch zeker van belang is.
Dus ik denk dat het belangrijk is dat ik me op een ontspannen en onafhankelijke zit ga focussen. En zoals hierboven ook al genoemd misschien eerst eens wat aan de longeerlijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:02

hoi TS,

herken je probleem! Paard wat ik rijd is (nog) erg scheef, rechtsom is haar moeilijke kant. Stap en draf gaat nu steeds beter, alleen galop is nog heel erg ongecontroleerd. Ik galopeer vooral op de volte, zodat ik het tempo beter onder controle kan houden, maar omdat ze nog niet soepel in haar lijf is vindt ze het moeilijk om haar evenwicht te houden. Soms moet ik echt tegen gaan zitten om te zorgen dat we niet onderuit gaan...Mijn eigen (verkeerde) houding is ook niet bepaald bevordelijk om haar in evenwicht te houden.

Ik heb sinds vorige week zitles, voor mijn houding en mijn eigen gespannenheid, en de galop laat ik nu even voor wat het is. Eerst zelf goed op het paard zitten en ontspannen en dan aan het paard werken.

Wees je vooral bewust van de grote invloed die jouw houding heeft op jouw paard.