halthouden blijft lastig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

halthouden blijft lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:22

mijn verzorgwelsh van 9 jaar is heel erg lastig met het halthouden. de ene keer hoef je echt maar je vuist te sluiten en ze staat al, en het volgende moment moet je er echt alles voor doen om haar halt te laten houden. Ik probeer altijd rustig naar het halthouden toe te werken, pas iets verkorten, dat lukt eigenlijk altijd maar soms dus echt niet.
als ze niet luistert bij het halthouden gebruik ik mijn stem, maar dat heeft weinig invloed.
ik weet echt niet wat ik er aan kan doen. iemand tips?

Anyssax

Re: halthouden blijft lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:31

Ik krijg van mijn instructrice altijd de tip om zodra hij stil gaat staan voor je het wilt been geven, en zachtjes opsluiten, met je kuit erbij als hij zich gewoon gedraagt. Als hij doordrammerig is moet ik altijd stilzetten en enkele passen achterwaarts.

Maar de aanpak is ook per paard anders denk ik :) Je kan het beste zelf aanvoelen wat het beste voor je paard is.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:21

Anyssax schreef:
. Als hij doordrammerig is moet ik altijd stilzetten en enkele passen achterwaarts.

dit doe ik ook. al mijn merrie een drammerige dag heeft. vaak wordt ze dan wel even boos, ze is namelijk wat heet van zichzelf. maar daardoor vraag ik net weer wat meer dan waarover zij loopt te drammen. vaak staat ze dan de volgende keer wel stil.
als ze dan braaf stil staat dan ga ik haar er ook niet verder mee klieren. anders wordt achterwaarts gaan een straf. das ook niet de bedoeling. wanneer ze namelijk wel braaf stil staat wil ik ook gewoon normaal een pasje achterwaarts kunnen vragen

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:38

Misschien kun je balkjes neerleggen om daar tussen te proberen halt te houden?
Ik doe dat ook vaak als me paard niet wil stil staan even een paar passen achterwaarts.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:45

Lastig je probleem, zeker omdat het kan zijn dat je zelf niet altijd het zelfde zit tijdens de overgang. Wat bedoel ik daarmee: als ik aan mijn teugels mijn paarden naar het halthouden wil rijden, dus een ophouding maken, dan gaan ze niet zomaar stil staan.
Ik rij mijn overgangen op mijn zit en ademhaling, een klein verschil in mijn zit maakt al dat ik wel of geen (mooie) overgang krijg. Das niet alleen terug maar ook naar voren. Als ik stil zit en ik geen been, dan ga ik niet zomaar harden, pas als ik mijn zit open, dan krijg ik een voorwaartse reactie.

Dus mijn advies laat je filmen, en kijk naar de verschillen in jou houding en naar je voorbereiding. Hoe loopt je paard voor je vraagt of hij halt wil houden. Kan een degelijk verschil maken.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:37

Indraaien met de voorhand. Mijne wilt ook niet stilstaan (en ook niet lopen maar dat is een ander verhaal :Y) ) en zodra ik dit doe kan ik hem vanuit de draf halt laten houden

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:28

Hmm..
Teugels (niet te ver of ruw) naar achteren trekken, hakken uitdrukken, achterover gaan zitten, je zwaar maken, 'hoooo' zeggen, en als 'ie stilstaat meteen de teugels vieren. Meestal werkt dat :)

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:14

Ophouding geven voordat je wilt halthouden, maak jezelf zwaar in het zadel en stop pas met been geven als ze ook stil staat.. Verder is het oefenen oefenen oefenen..

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:48

wees conceqent. een goeie ophouding als ze doordranmt en gelijk achterwaarts