Drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mdpl11

Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:22

Hallo allemaal!

Ik weet niet of het hier goed staat, dus als het niet zo is zou ik het fijn vinden als het werd verteld.

Maar ik heb dus een probleem.

Ik heb een pony die altijd heel snel gaat, met haar hoofd zwaait en trapt naar andere paarden.
Ik zal alle 3 mijn problemen een beetje omschrijven.

Ze gaat altijd heel snel:
Als ik ga rijden, gaat het met stappen nog goed. Maar ze draaft echt heel erg hard! En ze rent in galop aan, in plaats van dat ze aanspringt. Ze doet niet gemeen want ze bokt en/of steigert niet. Maar ze is echt heel erg voorwaarts. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik haar rustig en onder controle houden?

Ze zwaait met haar hoofd:
Als ik ga rijden, gaat het met het stappen nog wel goed. Maar zodra ik aan draaf begint ze heel erg met haar hoofd te zwaaien. Ik denk zelf dat het kom omdat ik teveel met de teugels bezig ben. Ik maak namelijk nogal vaak ophoudingen. Maar dat komt ook weer omdat ze veelste voorwaarts is. Dus eigenlijk is dit niet echt een vraag. Maar meer een probleem wat ik erbij vermeld.

Ze trapt naar andere paarden:
Als ik ga rijden, trapt ze naar andere paarden. In de wei doet ze het ook. De reden dat ze trapt is omdat ze nu hengstig is. Want eerst heeft ze het nooit gedaan. Maar mijn probleem is meer: Hoe moet ik reageren als ze trapt? Moet ik haar dan straffen? En hoe dan?

Ik hoop dat mijn problemen een beetje duidelijk zijn. En ik hoop ook dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.

Groetjes mij.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:24

Veel voltes rijden... Een Martingaal proberen en je laatste probleem ligt mss aan het karakter van het paard... Mss is ze heel dominant en wilt ze liever geen andere (onbekende) paarden dicht bij haar in de buurt... Ik hoop dat je hier wat aan hebt en corrigeer me als ik fout ben :)

*edit: als ze hengstig is en dan alleen trapt kan je haar straffen maar overdrijf niet, want dis is nu eenmaal de natuur...
Laatst bijgewerkt door MarkusHaifa1 op 29-06-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:25

Je kunt het beste les nemen, een goede instructeur kan zien waar het aan ligt en zo een oplossing vinden, zo zonder rijbeeld is het moeilijk om tips te geven.

mdpl11

Re: Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:29

@ MarkusHaifa1 : Ze is idd heel dominant. Maar onbekende paarden heeft ze eigenlijk geen last van. Want ze staat met dezelfde paarden in de wei als dat ze mee rijd.

@ aranka123 : Ik heb al les. Maar ik vind het ook altijd fijn om zoveel mogelijk oplossingen te hebben. Zodat als het ene niet werkt ik het andere kan uit proberen. En het is natuurlijk ook altijd handig om een onbekende je problemen je te kunnen vertellen. Vooral omdat ze gewoon algemene tips geven. En niet op je rij niveau zodat je een beetje zelf kunt kijken wat het beste bij je past.

Maar allebei heel erg bedankt!
En ik hoop nog meer tips en oplossingen te krijgen!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:33

Misschien kan je de pony eerst longeren voor je gaat rijden? dan kan ze eerst wat energie kwijt raken. Alleen tegenhouden bij een drukke pony helpt niet, vergeet niet te drijven, dan pas kan je gaan opvangen. hulp zoeken is inderdaad geen slecht plan als je de problemen niet zelf kunt oplossen. Succes!

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:36

@ zipje71 : Dankjewel voor de tip! Longeren had ik zelf heel eerlijk niet aan gedacht :o . Heel erg bedankt!

Nog meer tips? Altijd welkom! :D

rensenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:39

Je verteld er niet bij wat voor pony of de leeftijd. Beide kunnen invloed hebben op het rijden.
Je zegt zelf al dat ze schud met het hoofd als jij teveel met je handen beweegt.
Meerdere mogelijkheden: Geen goed bit (voor je pony) proberen meer op je zit te rijden in plaats van met je handen maar dat zal je instructeur/trice ook wel vertellen. Neem eens een rustige pony mee waar ze achter kan lopen. En het trappen, tsja rekening mee houden dat doen de andere paarden ook in de natuur.

succes!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:39

mdpl11 schreef:
@ zipje71 : Dankjewel voor de tip! Longeren had ik zelf heel eerlijk niet aan gedacht :o . Heel erg bedankt!

Nog meer tips? Altijd welkom! :D

Als je haar dan ook nog met een stoot, slof of bijzetteugels longeert kan je ook een beetje het slaan met het hoofd inperken, maar houdt haar dan wel goed voorwaarts.
Je kan ook vragen of iemand haar wil longeren als jij er op zit.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:46

Alle problemen komen waarschijnlijk omdat jij teveel met de teugels bezig bent, laat je pony lekker los. En vooral: neem les!

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:51

@ iedereen:

Dankjulliewel!

en @ Henkjan: misschien vind ik het zelf ook wel spannend dat ze zo doet dat ik daarom te veel met me teugels bezig ben. Ik denk dat relaxed rijden toch idd de beste oplossing is!

Meer tips : altijd welkom!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:13

Als ze oncontroleerbaar word zal ik haar gelijk op de volte zetten totdat ze rustig draaft, en dan weer de hoefslag opgaan.
Gaat ze weer te hard, weer de volte op.

En dan veel op zit en benen en teugels gewoon stil en op contact houden.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:02

-Schudden met haar hoofd kan mischien zijn omdat haar manen in haar ogen hangen ik had het ook en toen ik haar dan een knotje gaf deed ze het niet meer.
-voorwaarts zijn je moet je goed zwaar maken en goed naar achter gaan zitten want sommige pony's en paarden reageren op het gewicht van de ruiter want als een paard schrikt roept de instructrische toch altijd naar achter zitten!! Dus mischien wie weet.
-En het trappen gewoon zorgen dat ze de aandacht bij jou houdt en dus niet op de andere paarden let denk ik. En anders als ze dan hengstig staat gaat het na een tijdje wel weer over.

Ik hoop dat deze oplossingen helpenbij mijin ieder geval wel
grt demi

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:43

@ NeverGiveUp en demi : dankjullie voor je tips! groetjes