Bang voor blauw bij springen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

987ZYX

Bang voor blauw bij springen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 19:30

.....................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

mimitair

Re: Bang voor blauw bij springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:29

jeeh wat vervelend zeg! Heb even gegoogled; Onderzoeken wijzen uit dat paarden uitsluitend rood en blauw kunnen zien, terwijl wij de zeven kleuren van de regenboog en alle variaties daartussen kunnen waarnemen. Paarden zijn dus kleurenblind met betrekking tot bv. de kleur groen.

Had de pony het bij de vorige eigenaar ook dat ze stopte voor blauw?
Misschien weer opbouwen door eerst blauwe balkjes op de grond (onder het zadel/of aan de hand) en dat steeds verder uitbreide (en goed gedrag belonen). Succes ermee!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:40

Ja dat is een lastig iets, maar je kan zeker de pony trainen zodat de kleur blauw weer normaal en niet eng gaat worden, maar dan zal het veel vertrouwen in de begeleider moeten gaan krijgen dus je dochter.

Je zou in de bak een obstakel parcours kunnen maken met veel blauwen dingen er tussen en dan gewoon aan de hand lopen in het begin en heel goed belonen als het goed gaat , maar zeker niet boos of ongeduldig worden als het fout gaat, want dan gaat het probleem nooit over, dan bevestig je alleen maar dat het echt eng is, kan best zijn dat de vorige eigenaar de pony een keer flink op zijn lazer heeft gegeven bij een blauwen hindernis,of een keer gevallen , ja verzin het maar , paarden zijn echt heel gevoelig,
Dus gewoon gaan oefenen en vooral zorgen dat je dochter een hele goeie band gaat krijgen met het dier.
DE pony is er nog maar heel kort, sommige dieren hebben echt een jaar nodig om te wennen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:45

mimitair schreef:
jeeh wat vervelend zeg! Heb even gegoogled; Onderzoeken wijzen uit dat paarden uitsluitend rood en blauw kunnen zien, terwijl wij de zeven kleuren van de regenboog en alle variaties daartussen kunnen waarnemen. Paarden zijn dus kleurenblind met betrekking tot bv. de kleur groen.

Had de pony het bij de vorige eigenaar ook dat ze stopte voor blauw?
Misschien weer opbouwen door eerst blauwe balkjes op de grond (onder het zadel/of aan de hand) en dat steeds verder uitbreide (en goed gedrag belonen). Succes ermee!!

maar, als je verder googled, kom je er achter dat men het er niet helemaal over eens is.
Ik zelf heb ooit gehoord dat een paard geen paars kan zien. Ook op een bepaalde kleur hindernis in een donkere schaduw van een binnebak weigeren heel veel paarden. Ik weet alleen niet meer welke kleur.

Blauwe balkjes aan de hand lijkt me inderdaad een goed idee, maar dan beginnend met die twaalfjarige ruiter. Of aan de hand.
Is het paard bang voor blauw over het algemeen, of alleen met springen/rijden. Dus drinkt hij bijv. wel uit een blauwe emmer?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:48

Gho als ie L2 heeft gelopen zal die wel nog nooit gesprongen hebben.......L2 is alleen dressuur....En L-springen is er wel,dan zou je toch moeten zeggen dat ie het kent en anders zéker betere info vragen aan de vorige eigenaar!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:14

Is het alleen blauwe hindernissen of blauw in zijn algemeenheid? Als het het tweede is kun je de bak voldoen met allerhande blauwe voorwerpen en hem daar aan laten wennen. Eerst eens aan de hand en later met ruiter.

Fardau2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:51

Aan de hand inderdaad, of een keer laten vrijspringen met blauwe hindernissen, dan móet ie eigenlijk wel springen :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:42

Fardau2007 schreef:
Aan de hand inderdaad, of een keer laten vrijspringen met blauwe hindernissen, dan móet ie eigenlijk wel springen :)

tuurlijk niet. Als een paard niet wil, dan springt-ie er niet overheen. Ook niet bij een sluisje. Zo maak je hem alleen maar banger. Sory, klinkt een beetje bot. Ik snap je idee. Maar ik denk dat als het paard echt bang is, dat ook niet gaat lukken.. het is sowieso een moeilijk probleem

TS, is je paard nou bang voor blauw in het algemeen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:37

De stal blauw schilderen; kan ie er de hele dag aan wennen. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:14

Mijn paard vind blauwe dingen ook enger.
Ik heb een blauwe speelbal.... heel eng. En de rode.... niks mee aan de hand.
Blauwe emmers vindt zij ook eng ..... rare beesten die paarden ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:10

Voor het profielwerkstuk van mijn dochter hebben wij een kleurentest met paarden gedaan. Ze moesten over een groen, geel, blauw en rood badlaken stappen. We hebben iets van 35 paarden getest. Resultaat: blauw is met afstand de kleur waar ze het moeilijkst over doen.

Je pony is dus geen uitzondering! Ik zou zeggen: veel oefenen, wennen aan blauw. Daarbij altijd rustig blijven en vaak herhalen.

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:35

het is inderdaad waar dat paarden kleuren kunnen onderscheiden maar alleen een paar, zoals:wit, rood, geel en blauw
bruin, groen en grijs mixen ze altijd door elkaar
denah

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:03

Tilmar schreef:
Voor het profielwerkstuk van mijn dochter hebben wij een kleurentest met paarden gedaan. Ze moesten over een groen, geel, blauw en rood badlaken stappen. We hebben iets van 35 paarden getest. Resultaat: blauw is met afstand de kleur waar ze het moeilijkst over doen.

Je pony is dus geen uitzondering! Ik zou zeggen: veel oefenen, wennen aan blauw. Daarbij altijd rustig blijven en vaak herhalen.

inderdaad.
blauw is grijs voor een paard. Als je een blauwe hindernis in een donker deel van een binnenbak zet, zullen dan ook veel paarden weigeren omdat ze niets zien.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:30

Hmm vandaag met onze pony bij heijligers geweest en daar lag mooi een compleet blauwe hindernis in de binnenbak, maar....geen probleem hoor hij loopt er hetzelfde naartoe als in het parcour wat buiten stond......

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:09

vivana schreef:
Hmm vandaag met onze pony bij heijligers geweest en daar lag mooi een compleet blauwe hindernis in de binnenbak, maar....geen probleem hoor hij loopt er hetzelfde naartoe als in het parcour wat buiten stond......

in een donkere hoek?
het is trouwens ook niet zo dat alle paarden weigeren, maar het is vaak moeilijker.
Grijs-wit op grijs is lastig inschatten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:42

LoveBodin schreef:
in een donkere hoek?
het is trouwens ook niet zo dat alle paarden weigeren, maar het is vaak moeilijker.
Grijs-wit op grijs is lastig inschatten

Aan de rechterkant van de rijhal waar geen verlichting aan was(wij springen nooit in het donker :+ )
Gewone lichtinval van het dak.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:51

Dat is lastig! Maar ik heb ook een paard gekend met het zelfde probleem. Sprong de sterren van hemel...behalve blauwe hindernissen..erg handig voor zijn ruiter op concours :+ .
Maar zoals al gezegd is, heel veel oefenen. Misschien door eens blauwe balkjes neer te leggen en hem er aan te laten snuffelen en laten kijken, dan er een keer in stap overheen(kan ook aan de hand) als dat goed gaat en het zo heel rustig uitbouwen?
Succes!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:32

Hoe oud is de pony?