4 Jarige Ceasar @ Dressuur debuut

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

4 Jarige Ceasar @ Dressuur debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:50

Inmiddels is Ceasar alweer 4 jaar en hebben we de 24ste onze eerste wedstrijd gereden :D

Even een portretje van Ceasar:
:list:
Naam: Ceasar
Leeftijd: 4
Hoogte: 165
Niveau: net B
Vader: L'esprit
Mv: Amulet

Vrijdag dus onze eerste wedstrijd gereden, wat tevens de eerste keer met zoveel andere paarden was
en de 2de keer op ander terrein.
Ik had er helemaal geen goed gevoel over, want de dag ervoor was meneer niet te rijden en zat ik nog te denken om niet
te gaan. Het ging zo belabberd en beroerd..
En die week ervoor was ik er nog afgekletterd omdat meneer hem opeens flipte :Y)

Vrijdag de hele dag stijf van de zenuwen gestaan, handen trilden als een gek en zweette mijn rijbroek uit..
Maar toen ik eenmaal op hem zat voelde het een stuk beter!
Hij was heel erg rustig en liep heerlijk :)
Hij vond het wel erg moeilijk met al die andere paarden om zich heen
Buiten vond die alles wel een beetje eng, witte bordjes had die nog nooit gezien maar
daar trok die zich helemaal niks van aan.
enige waar ik gek van werd was het eindeloze geschreeuw naar de andere paarden toe :x

Ik had erg voorzichtig gereden wou hem niet lastig vallen met te veel vragen en
was bang dat die dan misshchien zou gaan stressen :oo
Daarom waren de punten ook 159 en 161, maar met wel mooi een paard 7ens er tussen :)

Waar we nu aan werken:
:list: : mijn houding, ik zit te veel voorover. en heb af en toe kapstokjes. Ik he rugproblemen waardoor dit allemaal erg lastig is maar doe mun best :)
:list: : de oefeningen zelf, rijd nog te voorzichtig waardoor voltes vierkant zijn en gebroken lijnen te klein enz.
:list: : verzamelen in galop, hij komt er nog te veel uit en wordt lang
:list: : overgangen, hij vind de overgangen terug erg lastig en komt dan tegen mijn hand in. hieronder valt ook halthouden.
:list: : rechtrichten, Ceasar is wat scheef doordat hij nog lichtelijke onbalans heeft hierdoor zijn rechte lijnen erg moeilijk om te rijden en ook erg lastig om goed op de hoefslag te komen. Dat vind die juist moeilijker dan van dde hoefslag af rijden.

Genoeg gekwekt hier de foto's *-:)

(houd er rekening mee dat Ceasar iets van een halfjaar onder het zadel is dus nog erg groen :) )

Proef 1:

1.Begin middendraf
Ik hou hem te veel tegen nog
Afbeelding

2. miscommunicatie }:0
Afbeelding

3. Galopje, heel blij met het beeld :)
Afbeelding

4. Stappen
Afbeelding

2 de proef

5. begin halsstrekken
Afbeelding

6. halsstrekken, hij komt af en toe nog wat omhoog maar kan al erg goed stofzuigen.
Afbeelding

7. hier komt die verder omhoog, maar wel erg lief hoofdje
Afbeelding

8. Drafje , met giga kapstokken
Afbeelding

9. Aanspringen in galop
Afbeelding

10. hier wordt die wat te lang
Afbeelding

11. weer dat lieve hoofdje, met een liter schuim aan de bek :P hij kauwt heel erg op het bit
Afbeelding

12 streng met mijn handen maar wel een giga smile op mijn gezicht :D
Afbeelding

13. en de laatste
Afbeelding

Zondag zijn we weer in Zevenaar te vinden :)

wees lief voor ons, dus commentaar mag maar hou het vriendelijk :)

max66

Re: 4 Jarige Ceasar @ Dressuur debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:57

je geeft zelf je punten al aan: je zit erg voorover geleund en je kapstokjes. Ik vind het er verder eigenlijk netjes en vriendelijk uitzien!

Mijn paardje staat ook in Zevenaar!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:57

Leuk hoor, de eerst keer is altijd wennen. Daar groeien jullie vanzelf in. :)

De weken erop nog weer Zevenaar? Ik start er ook altijd. :))

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:58

max66 schreef:
je geeft zelf je punten al aan: je zit erg voorover geleund en je kapstokjes. Ik vind het er verder eigenlijk netjes en vriendelijk uitzien!

Mijn paardje staat ook in Zevenaar!

Bedankt :) Dit is overigens nog netje recht voor mij, kan veeel veel erger :')

Sta je op de Boleemhoeve of?

En Chaos:
Ja wat leuk :D
Vind het altijd erg fijn rijden, heb er vaker met ander paard gereden. In de winter ook altijd erg fijn

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:59

ten eerste leuk dier! Denk dat 'ie best wat kan maar... Je zit hèel ongemakkelijk denk ik. Ga eens makkelijker zitten. Gewoon alsof je op een stoel zit met je benen erlangs, fractie naar achter en klaar ben je. Ik denk dat jullie veel meer punten gaan scoren zodra jij beter gaat zitten. Nu zit je hem echt erg in de weg,.. Ook lijk je èrg strak in je handen waardoor hij zijn passen totaal niet af lijkt te maken. Oefen op het volgen van de hand en het daarna weer oppakken :j

Daarbij zou ik met een 4 jarige totààl nog niet bezig zijn met het verzamelen van de galop. Leer hem eerst de arbeidstempo's en naar voren :j zòveel belangrijker dan terug!

Ik bedoel dit niet negatief dus hoop dat je het ook niet zo opvat! Heel veel succes verder, ik denk dat het best goed gaat komen :j

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:00

Dat ziet er al leuk uit voor dat die pas een half jaar onder het zadel is, hij ziet eruit alsof hij er plezier in heeft.
Ik wil je 1 tip geven wat mij opvalt is en dat is dat je wat meer in het zadel moet blijven zitten, recht op met je schouders goed naar achteren. Dan gaan je handen ook wat meer dragen en krijgt hij ook wat meer ruimte van voren.

Verder vind ik het er al super uitzien!!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:05

estell__ schreef:
ten eerste leuk dier! Denk dat 'ie best wat kan maar... Je zit hèel ongemakkelijk denk ik. Ga eens makkelijker zitten. Gewoon alsof je op een stoel zit met je benen erlangs, fractie naar achter en klaar ben je. Ik denk dat jullie veel meer punten gaan scoren zodra jij beter gaat zitten. Nu zit je hem echt erg in de weg,.. Ook lijk je èrg strak in je handen waardoor hij zijn passen totaal niet af lijkt te maken. Oefen op het volgen van de hand en het daarna weer oppakken :j

Daarbij zou ik met een 4 jarige totààl nog niet bezig zijn met het verzamelen van de galop. Leer hem eerst de arbeidstempo's en naar voren :j zòveel belangrijker dan terug!

Ik bedoel dit niet negatief dus hoop dat je het ook niet zo opvat! Heel veel succes verder, ik denk dat het best goed gaat komen :j

Ik zit inderdaad erg ongemakkelijk ;)
En erg lastig om het goed te krijgen, vaak dan zit ik lekker maar dan raak ik weer uit balans en dan is het erg moeilijk om weer goed te gaan zitten.

En met verzamelen bedoel ik meer dat die bij me moet blijven, hij kan op een hand erg hard gaan, uit onbalans en dat wil ik graag verminderen :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:06

MontyRulezz schreef:
Dat ziet er al leuk uit voor dat die pas een half jaar onder het zadel is, hij ziet eruit alsof hij er plezier in heeft.
Ik wil je 1 tip geven wat mij opvalt is en dat is dat je wat meer in het zadel moet blijven zitten, recht op met je schouders goed naar achteren. Dan gaan je handen ook wat meer dragen en krijgt hij ook wat meer ruimte van voren.

Verder vind ik het er al super uitzien!!

Hij heeft er zeker heel veel plezier van :D
Bedankt voor je tips :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 04:15

Wat een leuk stel zijn jullie! Je hebt een prachtig paardje! Als jullie even door oefenen komen jullie er wel!!

Steun je veel in de beugels? Daar lijkt het op namelijk. Probeer je meer te ontspannen, dat zal een stuk schelen. Meer recht op, schouder naar achteren en je handen dragen (niet vast zetten ) ;) Voor je gevoel moet je te ver achterover hangen :o . Als hij tegen je hand komt, probeer hem dan juist weer even iets ruimte te geven (hand openen) en meer op je zit terug te rijden. Je kan het je paardje beter nu leren, want dat heb je straks nodig in de hogere klasses.

Ik wil je heel veel succes wensen met je prachtige paardje!!
Zet 'm op +:)+

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 05:45

leuke foto`s
ik wil alleen maar zeggen een keer goed uit ademen :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 06:05

Ik vind dat je een leuk paardje hebt! en misschien val ik buiten de boot met mijn opmerkingen maar ik vind het er absoluut niet ontspannen uitzien en te vroeg voor wedstrijden. Jouw houding laat nog te wensen over en ik zou je de tip willen geven om zitles te nemen want je spant in je lichaam waardoor je niet alleen tegen maar ook naast de beweging zit en er een zeer strenge teugelvoering op nahoudt die je paard in een houding dwingt. Dat komt jouw jonge paard niet ten goede want hij kan zijn lichaam niet lekker gebruiken en heeft moeite om in evenwicht te gaan..
Met de wedstrijden zou ik om die reden persoonlijk nog even wachten en ik zou zeker niet meer van je vierjarig paardje gaan vragen voordat je eigen houding is verbeterd en jullie wat meer samen in balans gaan.. Je zit hem nog teveel in de weg waardoor het er geforceerd uitziet en ik zou je het advies willen geven om samen met een instructeur de focus wat meer te gaan verleggen van het paard naar jouw ontspanning, teugelvoering en zit.. Als je daar een poosje aan werkt en dan vervolgens weer zou gaan starten, dan zul je zien dat de punten omhoog schieten!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:16

Ziet er leuk uit, je geeft idd zelf al commentaar, persoonlijk vind ik je (lijkt het op de foto) 'zwaar'/storend zitten. Het lijkt ook of je zadel voor jou wat te klein is?
Probeer veel losser in je hand te worden, waarschijnlijk steekt hij zijn hoofd zo in de lucht omdat je hem 'even' niet ondersteunde/teugels wat losser liet. Probeer thuis eens veel meer met los teugeltje te rijden en teugels niet vast te houden, los/vast contact (en dan niet zagen), hij lijkt me erg sterk/lastig in de mond en terug trekken heeft dan niet zoveel zin ;).
Rij je komend weekend weer mee in Zevenaar?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:19

Is het niet gewoon wedstrijdspanning en nervositeit wat zichtbaar is op de foto's??
Dat idee kreeg ik namelijk. Verder heeft TS een ongelofelijk goede instructie, die komen er wel. :D

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:38

leuke foto's hoor,alleen probeer te onstpannen met rijden (komt door de wedstrijd oke).

Tenen naar binnen draaien en je hakken niet te ver van je af drukken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:40

Ik zie meerdere reacties over de enkels en hakken. Maar het is juist goed als je een enkel hebt met goede veer. Hoeveel veer verschilt per ruiter.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 10:46

Ik was inderdaad gruwelijk zenuwachtig en had erg veel spierpijn, kon er al niet eens normaal opkomen met losrijden :P dit dus doordat ik die week eraf eraf was gevallen..
Dus dat verklaart wel ligt mijn spanning
Maar inderdaad ik zit hier erg gespannen, maar dit is ook een gedeelte mijn
''normale houding'' ik kan er moeilijk mijn schouders naar achteren doen door mijn rugproblemen
en ik zit dus het fijnste als ik naar voren zit.
Heb altijd een goede houding gehad, maar na diverse rugproblemen is dit bijna niet meer mogelijk..

No,No
bedankt voor je leuke compilimenten :D

JPS:
ik vind het eerlijk gezegd niet te vroeg voor wedstrijden
Ceasar is erg sensibel en moet nog heel veel leren. Dus dan moet ik toch met hem meer ervaring op gaan doen op ander terrein. omstandigheden en dergelijk willen we samen meer leren en groeien.
Ceasar is vorige zomer zadelmak gemaakt en daarna 2 keer per week max gereden.
Hij heeft de hele winter stilgestaan. Daarna heel even weer opgepakt en na omstandigheden heeft die weer stilgestaan. Toen is die mooi aangekomen en een beetje vetjes op zijn lichaam gekregen.
Ik vind niet dat ik hem heel erg beperk door mijn houding, ook mijn instructrice heeft hier nooit wat van gezegd

Colette:
Hij is niet zwaar in de hand, in tegendeel juist heel erg ligt. Wel zat die wat vast op rechts waardoor ik af en toe wel flink wat aan mijn hand had zitten.
Ik heb nogal een flink '' gespierde'' kont dus zadel zit niet perfect, maar doordat ik niet geweldig lekker kan zitten zit ik te ver achter in het zadel.
Ja ik rijd zondag weer mee in Zevenaar :) Daarna mag die weer even lekker rustig aan doen en eind augustus weer :)

Chaos:
hihi bedankt, Ja anouk is echt geweldig :) Zou geen andere instructrice willen,
ze mag af en toe nog wel iets strenger tegen me zijn O:)

Overigens had ik in de eerste proef een 7 voor mijn houding en een 5 in de tweede proef.
Eerste proef was mijn houding ook beter :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:56

Ik vind het er ook erg gespannen uitzien, maar ik heb zelf ook tijden last gehad van wedstrijdspanning, dus als dat puur aan de wedstrijd ligt, kilometers maken!

Door die spanning ben je inderdaad wat streng met je handen en hou je jezelf helemaal stijf, waardoor je zijn beweging tegenwerkt. Concentreer je op je ademhaling en deel je proefjes op de afzonderlijke oefeningen. Maak er kleine hapklare brokken van (gebroken lijn -> eerst goed de ene hoek in, dan een mooie rechte lijn richting X, onder X omstellen en weer mooie rechte lijn naar de andere hoek, weer goed de hoek in). Op die manier houd je jezelf bezig en ontspan je vanzelf wat meer.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:01

Een 7 voor je houding???...... ;( sorry maar ik kan er nog geen 4 voor geven.. Je houding is echt om te huilen, ik krijg al rugpijn als ik deze foto's zie. Leuk paard maar die kan natuurlijk nooit goed gaan lopen als je er zo op zit.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:02

mylittlejoy schreef:
Ik vind het er ook erg gespannen uitzien, maar ik heb zelf ook tijden last gehad van wedstrijdspanning, dus als dat puur aan de wedstrijd ligt, kilometers maken!

Door die spanning ben je inderdaad wat streng met je handen en hou je jezelf helemaal stijf, waardoor je zijn beweging tegenwerkt. Concentreer je op je ademhaling en deel je proefjes op de afzonderlijke oefeningen. Maak er kleine hapklare brokken van (gebroken lijn -> eerst goed de ene hoek in, dan een mooie rechte lijn richting X, onder X omstellen en weer mooie rechte lijn naar de andere hoek, weer goed de hoek in). Op die manier houd je jezelf bezig en ontspan je vanzelf wat meer.

Goede tip, vroeger met mijn andere paard die nogal snel was op cc, moest ik met kleine oefeningen altijd racen.
nu moet ik eraan wennen dat ik alles op rustige manier kan doen. En dus alles netjes kan afmaken.
Ceasar die heeft nog erg moeite met goede buigingen maken in de zin van afwenden in een rechte lijn en
thuis gaat dat al helemaal lastig want aan een kant van de bak wil die niet komen.
Is veels te eng :')
Ga kijken of iemand zondag voor me kan filmen, dan is alles wat beter te zien :)
Kan je meteen het eindeloze geschreeuw naar andere paarden van hem horen xD

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:04

JessicaD88 schreef:
Een 7 voor je houding???...... ;( sorry maar ik kan er nog geen 4 voor geven.. Je houding is echt om te huilen, ik krijg al rugpijn als ik deze foto's zie. Leuk paard maar die kan natuurlijk nooit goed gaan lopen als je er zo op zit.

De eerste paar foto's zijn van de eerste proef hier had ik een 7 voor. En hier vind ik mijn houding ook voor mijn doen goed.
De 2de proef had ik een 5, en hier is mijn houding beduidend slechter.
Rugpijn krijg ik er juist niet van, juist met mijn schouders naar achter doet mij meer zeer dan zo zitten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:06

Jessica rij jij bij Carel sta je op de Boleem toevallig??

Dat je rugpijn krijgt wanneer je een goede houding aanneemt komt waarschijnlijk omdat je spieren dit niet gewent zijn en zich langer moeten maken.

Probeer je navel in te trekken als je rijdt, maak je rug voor je gevoel wat bol. Laat je zitbeenknobbels "rollen" in het zadel en veer met je handen mee vanuit je elleboog. Gewoon goed oefenen en kilometers maken. :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:07

Tja, mijn instructeur zegt altijd "er is geen reden waarom je een lager cijfer dan een 7 zou halen voor iets simpels als een gebroken lijn". Dus tja, dan ga je nadenken he? :+

Dat schreeuwen komt ook omdat je zelf te weinig rijdt (op de wedstrijd). Je zei zelf al dat je voorzichtig was, dus als jij Ceasar niet bezig houdt, doet hij dat zelf wel. Natuurlijk is hij wat onder de indruk op een eerste wedstrijd, maar blijf er zelf aan rijden en eis zijn aandacht op, dan wordt het schreeuwen ook veel minder.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:07

Tja ik vind ook op de eerste foto's je houding slecht. Je zit voorover, je handen houd je te laag en je blokkeert gewoon je hele lijf, en handen. Het ziet er erg strak uit. Maar daar kan je natuurlijk aan werken! Gaat vast goed komen! Zou trouwens ook je beugels wat gaatjes korter doen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:37

Leuk paardje heb je hoor... :)
Het ziet er allemaal inderdaad nog niet soepeltjes uit en zoals al gezegd teveel spanning!
Zoals ik het zie werk jij je paard met je houding aardig tegen... Vanaf de foto's lijkt het of je erg terughoudend rijdt, zowel met je zit als met je hand.
Het is nog een jong dier dus ik zou zeggen vergeet je halshouding en rij hem lekker naar voren... Vwnw is de basis en het belangrijkste bij zo'n jong dier.
Ga daarnaast aan je houding werken en dan denk ik dat je binnen korte tijd al een groot verschil zou zien ;)

Edit: Het lijkt vanaf de foto's ook wel of jou postuur te groot is voor je zadel. Dit bevordert je zit ook niet echt dus misschien verstandig om hier een keer na te laten kijken :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:58

Hoppje schreef:
Leuk paardje heb je hoor... :)
Het ziet er allemaal inderdaad nog niet soepeltjes uit en zoals al gezegd teveel spanning!
Zoals ik het zie werk jij je paard met je houding aardig tegen... Vanaf de foto's lijkt het of je erg terughoudend rijdt, zowel met je zit als met je hand.
Het is nog een jong dier dus ik zou zeggen vergeet je halshouding en rij hem lekker naar voren... Vwnw is de basis en het belangrijkste bij zo'n jong dier.
Ga daarnaast aan je houding werken en dan denk ik dat je binnen korte tijd al een groot verschil zou zien ;)

Edit: Het lijkt vanaf de foto's ook wel of jou postuur te groot is voor je zadel. Dit bevordert je zit ook niet echt dus misschien verstandig om hier een keer na te laten kijken :)

Ja dat is inderdaad een goede! Het zadel lijkt inderdaad een te kleine zit te hebben voor jou. Ik vind dat je naar voren zit, maar misschien heeft dat ook wel iets met het zadel te maken die jou naar voren 'duwt'.
Verder ben ik het helemaal met Hopje eens, denk gewoon niet aan de halshouding, maar ga lekker naar voren rijden.