bokken paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hestermegan

bokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:58

Sinds kort hebben wij een paardje gekocht, het paardje stond daar al zeven jaar maar we hadden hem nog nooit zien rijden. Mijn instructrice zei dat het een heel braaf paardje was, echt een paardje voor ons... Maar nu ik er een tijdje op rij bokt hij me er heel gemeen af, hij rent weg uit het niets en begint als een rodeo stier te bokken. Hoorden we van andere mensen dat hij dat blijkbaar altijd al heeft gedaan (na een jaar zou hij er dan wel mee stoppen uit hun ervaring), maar het is natuurlijk niet leuk om iederekeer op een bokkend paard te rijden. Hebben jullie misschien tips voor mij om dat bokken tegen te gaan?
alvast bedankt! :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:00

Oorzaak van het bokken opzoeken ;)

JuliaaaXXX

Re: bokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:08

kan zijn dat hij mensen er gewoon af wil gooien door te bokken.
als dit het geval is;
had een keer ergens gelezen dat ze er een pop in het zadel stevig hadden vastgemaakt, en het paard gewoon lieten bokken, uiteindelijk stopte die dus met bokken omdat hij wist dat het ruiter er niet afviel.
het werkte, dus als dit de reden zou kunnen zijn is dit misschien een manier

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:19

Ook niet leuk van je instructrice om je zo'n paard aan te prijzen.
Een paard wat al 7 jaar stil staat, dat was natuurlijk ook niet voor niets.
Wat zegt je instructrice ervan?

hestermegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:41

hij had geen 7 jaar stilgestaan maar 1 jaar geloof ik maar hij stond daar al 7 jaar gestald maar heel erg badankt voor jullie reacties ;) ik zal er wat mee doen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:42

je lesgeefster erop laten rijden totdat hij het niet meer doet :+

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:03

mirgino schreef:
je lesgeefster erop laten rijden totdat hij het niet meer doet :+

Haha das een goeie :D

Er wel eens aan gedacht dat t paardje misschien last van zn rug heeft of van het zadel?
Ik zou eerst eens medisch kijken naar dit probleem.
Mocht alles 100% zijn dan die instructrice er maar op idd. :+

redwinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:07

Wat je wel moet doen , is als hij bokt , op dat moment benen geven

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 06:54

Als hij bokt, moet je proberen zijn kont naar beneden te drukken

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:20

leschevaux schreef:

:')

xhelmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:38

Je kan misschien voor je gaat rijden je paard loslaten in de bak zodat hij zich wat kan uitleven.
Je kan hem ook van tevoren longeren om hem alvast wat beweging te geven.
Verder moet je als hij bokt zijn hoofd omhoog houden, en hem voorwaarts drijven door je kuiten flink aan te drukken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:08

mika11 schreef:
leschevaux schreef:

hahahaha, die is leuk! _/-\o_

Ik zou eerst maar een uitsluiten of hij geen pijn heeft, hebben jullie hem laten keuren?
Zo niet zou ik dat toch nog eventjes doen! Je wilt hem toch niet straffen voor gedrag dat veroorzaakt word uit pijn.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:20

Deed het paard het bokken ook al toen je erop ging proefrijden en/of toen je 'm net had?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:25

Ik zou even laten nakijken of het dier geen pijn heeft. Mone bokte ook als een malle, maar haar zadel zat niet lekker. Als het uitgesloten is dat het een lichamelijke oorzaak heeft, kan je een psychische oorzaak aan gaan pakken.
En heb je hem net verhuisd? In dat geval zou ik hem eerst even de tijd geven om te wennen aan de nieuwe omgeving. Dat werkte bij Mone ook heel goed. Het zadel zat toen goed, maar ze had gewoon veel stress van de verhuizing, waardoor ze in de bak nog wel eens flipte. Dat heb ik nooit bestraft maar gestimuleerd (ze rende er bokkend vandoor, dus dan liet ik haar lekker een paar rondjes rennen), en het ging vanzelf over. Het is wel noodzaak dat je kan blijven zitten, anders is het gevaarlijk om een paard dan zijn gang te laten gaan.

hestermegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:52

Het paard bokte in het begin niet, dus misschien is hij me aan het uitproberen.
Zadelmaker heeft zadel al aangepast en hij staat al 7 jaar op dezelfde stalling.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga mijn benen op hem trainen zodat ik meer mijnkuiten kan aandrukken en volhouden!
De aahouder wint!!!

Allemaal bedankt.

Monique_Casi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:17

Is het paardje goed ingereden ?
Heeft hij misschien ergens last en past het zadel wel goed?
Ik zie dat het zadel goed ligt, dan zou ik de DA eens laten komen of een fysio/osteo..

hestermegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:55

m-dressuur en m-springen,lijkt me goed ingereden.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:59

Ik zou in eerste instantie denken dat hij je aan het testen is maar dan zag ik dat hij het vroeger altijd deed... Als hij bokt gewoon een tikje geven en de benen er in. Maar niet bewusteloos slaan hè ! Als je te hard tikt gaat hij misschien nog harder bokken... Ik weet niet of dit lukt maar je kan proberen :). En ik zou hem idd ook even een Check up geven bij zijn rug en je zadel nakijken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:15

Wat vervelend dat het nog niet lekker gaat. Het bokken kan natuurlijk altijd meerdere oorzaken hebben. Wat anderen zeggen laat het een nakijken, als hij al een jaar stil gestaan heeft kan hij best ergens vast zitten. Heb je hem ook laten keuren bij de aankoop? Als hij zeer recent röntgenologisch gekeurd is zouden eventuele rugproblemen als Kissing Spines uitgesloten kunnen zijn.

Het is inderdaad niet erg aardig van je instructrice dat zij niets over zijn verleden heeft gezegd. Hopelijk gaat het snel beter.

mika11 schreef:
leschevaux schreef:

Uiteindelijk wil je dat wel toch, de kont naar beneden drukken. Ik heb vroeger ook altijd geleerd; hoofd omhoog zien te krijgen. Dan gaat automatisch de kont naar beneden. ;)

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:10

Handen omhoog houden want een paard moet zijn hoofd naar beneden brengen om te kunnen bokken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:37

Aangezien dit meer een rijtechnisch probleem lijkt verplaats ik dit topic.

OPG-->RT-P

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:14

ik zou ook zeggen het probleem van het bokken opzoeken
denah

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:22

eeen paard bokt meestal niet zomaar, soms wil die de persoon testen maar dat zijn meestal jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn en niet oveel ervaring hebben. maar in dit geval, het paard heeft al veel ervaring zoals jij zegt en het is een paard van 7. het kan natuurlijk wel, maar de vraag is wat doe jij als je er af valt oid stap je dan weer op of zet je hem weer lekker in zijn stalletje?
Als jij voor het laatste kiest dan geef je het paard "gewonnen" en zal hij er telkens mee doorgaan. Stap jij telkens weer op nadat je eraf valt dan is het waarschijnlijk een andere reden en de reden is dan waarschijnlijk dat het paard pijn heeft aan het zadel of aan zijn rug.. Heb je het zadel van de oude eigenaar overgenomen of zelf een nieuw zadel gekocht? Ik zou deze paar dingen eens goed controleren en nagaan hoe je er mee omgaat en dan kun je zelf denk ik wel een conclusie trekken! succes ermee! :D

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:08

Probeer tijdes het rijden te zorgen dat je hem op een volte houd en binnenstelling vraagt zodat hij niet de kans krijgt om zijn kop tussen zijn benen te steken, zo heeft ie ook wat minder ruimte omn te denken van hee ik it op een lang stuk en piep er lekker tussenuit.. Op de volte beperk je hem wat in zijn vrijheid en kun je hem beter aan het werk houden..
Verder laat hem even nakijken door een osteopaat..

success

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:47

fijne instructriese dan.... misschien eens naar zijn rug laten kijken