Cafe au lait Dressuur proef + springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerkee

Cafe au lait Dressuur proef + springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:39

hallo,
ik hoor graag wat jullie van mij en cafe vinden...
naam: Cafe au lait
Leeftijd: 5 jaar
Ouders: Cappucino x sumrin turia
Dressuur: CB2 springen op de filmpjes 70 inmiddels heb ik 1 wedstrijd 80 gesprongen.
Ik heb het idee dat ikzelf vaak met mijn schouders naar voor ga, dus blijkbaar vinden de meesten dat ik niet rechtop zit. ook van me benen zeggen ze ooit dat die te ver naar achter liggen.
In de toekomst zou ik zo lang als ik nog bij de pony's rijdt zeker nog CL2 willen halen, ik rijdt wedstrijden in Belgie en dit is dan wel het hoogste niveau, ik moet nog 1 keer 1e of 2e worden om over te gaan naar CL1.
Hij zit links vaak vast waardoor ik last krijg aan me linker arm en hij niet netjes naar links buigt, wat zou ik hieraan kunnen doen?

de eerste reeks fotos is van het inrijden op de cross voor de dressuurproef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier een filmpje van een dressuurproef
http://www.youtube.com/watch?v=B2dS6fZY19k

hier 2 filmpjes van springen in een parcour

en dit was 2 jaar geleden met springen:

Ik hoor graag commentaar en wat jullie er van vinden
Laatst bijgewerkt door Sica op 27-06-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek van TS openingspost aangepast naar regels HAW

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Cafe au lait Dressuur proef + springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:15

De openingspost is aangepast naar de regels van HAW, dus dit topic mag weer open!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:33

Citaat:
Hij zit links vaak vast waardoor ik last krijg aan me linker arm en hij niet netjes naar links buigt, wat zou ik hieraan kunnen doen?

Over het algemeen is het zo dat de ruiter stugger wordt aan de stugge kant van de pony en dat je daardoor dingen verergerd. Probeer bv het buigen meer te verkrijgen door het geven met rechts en enorm goed inwerken met linkerbeen, ipv met de linker teugel.
Je armen zijn vaak totaal gestrekt en je handen plat en ronde schouders en de ellebogen uitgestoken. Daardoor is de schouder, elleboog en pols, stug ipv meeverend. Je ziet op de vijfde foto dat je de elleboog uitsteekt. Dat is naturlijk geen correcte manier om ene hulp te geven, maar komt voor uit je armhouding.
Probeer de armen vanuit de schouder losjes te laten hangen. Houd de ellebogen min of meer bij de taille met een knik erin en je handen rechtop. Werk bij de teugelhulpen zoveel mogelijk vanuit de vingers en buiging van polsen.

Oefen een als je gewoon zit of staat eens het vesrchil in bewegingsmogelijk heden in een arm die gedraaid is door platte had en uitstekende elleboog en een waarbij de hand rechtop is en de elleboog in een knik bij de taille. Je zult zien dat de bewegingen heel verschillend zijn bij de hand naar je toe brengen. De pony voelt dit verschil en reageert overeenkomstig.

Ik vind het springen heel goed gaan, je armhouding is daar beter. Je beenhouding is mooi firm. Je ziet idd dat de pony de neiging hefet naar rechts te kijken. Ook daar kun je dat verbeteren door rechts te geven ipv links te nemen en goed been gebruik.

Ik vind je beenhouding trouwens prima hoor. Al met al gaat het eigenlijk wel netjes, maar je kunt je armhouding verbeteren.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:23

omg probeert er hier boven een aan zijn 25 nuttige berichten te komen :')

Ik vind je tempo in alle parcoursen vrij hoog liggen, het zit er vrij ongecontroleerd uit.
verder ga ik mee in het advies van Lusitana, erg goed advies!

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:16

Probeer juist links te geven wanneer hij vastpakt. Hij wil nl dat jij dan juist daar aan gaat zitten. Mijn vroegere paard had dat ook voor het handje en dan gaf ik haar juist de kant die ze vastpakte. Wanneer je voelt dat hij losser is pak je hem weer op en pakt hij weer vast dan weer los.
Verder vid ik het een heel ontspannen beeld in de proef. Probeer hem voor de sprong een beetje terug te nemen maar verder netjes hoor, leuke pony

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:43

Een hoog tempo is in een dergelijk parcours niet zo bezwaarlijk als op een krap binnenparcours.

Het ziet er misschien ongecontroleerd uit, maar feitelijk is er gewoon subtiele controle. Pony gaat bv niet tegen de teugel ofzo, ruiter gebruikt zit en been, en dat zie ik toch liever dan zagen, hangen met vooruitgestoken benen bv om een pony terug te krijgen waar het niet strikt boodzakelijk is...
(uiteraard bestaat er ook onzichtbaar terugnemen ;) )

Ik zeg niet dat je nooit een pony moet terugnemen voor de sprong, ik zeg alleen dat het in deze omstandigheden niet persee handiger is omdat het immers goed gaat zonder.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:33

Vind het er erg netjes uitzien, het tempo oogt inderdaad hoog maar je komt wel netjes en handig je parcour rond dus dan maakt het niet zoveel uit in mijn ogen. Verder ga ik compleet mee met Lusitana!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:39

Ziet er goed uit, tempo ligt hoog maar dat is duidelijk geen probleem. verder bij de dressuur kan ik maar een puntje bedenken, je zou je handen iets meer mogen dragen en niet zo breed moeten houden.
Geniaal dat je pony Cafe au Lait heet, zeker veel lait gezien zijn kleurtje ofniet? :+

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:59

ja , nja de papa heette capuccino en de moeder was een witte pony, dus daar komt het ook van...

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:36

Leuke pony!
Dressuur en springen ziet er goed uit, misschien met springen iets meer meegeven? Het lijkt alsof je handen gewoon blijven staan boven de sprong.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:25

leuke combinatie hoor, super kleurtje ;)
ik zou inderdaad ietsjes rechterop zitten, je moet zitten alsof je de wereld aan kunt en super arrogant bent, ook vind ik je arm houding (vooral laatste foto) een beetje apart, het lijkt alsof je je hand omhoog wilt doen ipv. opzij.
succes ermee, (L)