Mijn paard blijft staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AfroooLover

Mijn paard blijft staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 15:42

Hallo iedereen,
ik ben nieuw op bokt en ik heb een probleem.
Ik heb sinds kort een nieuw paard dat al zadelmak was en waar al op gereden is geweest. Maar Flok (zo heet mijn paardje) reageert niet op benen, zweep of wat dan ook. Hoelang ik het ook probeer hij doet niks, en als ik blijf benen geven dan begint hij te bijten ;( Hij is een ruin... Heeft iemand van jullie tips hoe ik ervoor kan zorgen zodat hij wél reageert op benen? Want nu kan ik echt niks met hem!
Alvast bedankt,
Groetjes Jessica.

midgie

Re: Mijn paard blijft staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:27

Ik denk dat het dier niks van de hulpen snapt, dus zoek hulp en neem les en begin eens met los en grondwerk,
Kan ook zijn dat je hulpen veel te groot zijn,

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:28

Weet je zeker dat het dier ingereden is?
Zo ja, is het dier al eens medisch helemaal nagekeken?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:37

ik denk toch dat hij niet goed ingereden is, of misschien is hij beleerd voor de kar ipv onder het zadel bijvoorbeeld? Het kan ook een extreem geval van uittesten zijn, je zou een meer ervaren iemand het eens kunnen laten proberen (zonder veel schoppen/slaan natuurlijk, daar wordt het absoluut niet beter op) en kijken of hij dan wel beter luistert, zo niet, dan denk ik dat hij toch niet ingereden is (iig niet onder het zadel) en dat je dat alsnog moet gaan (laten) doen.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:40

gebruik eens je stem hulpen en kijk hoe hij doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:46

ik zou een proffesionele 'inrijder' nemen...
vaak helpt dat :)

AfroooLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:18

Ik ga eens proberen mijn stem te gebruiken.
Ik weet zeker dat er al op hem gereden is mét zadel, maar hij kan ook voor een karretje maar dat heeft hij al héél lang niet meer gedaan. En waar zou ik zo'n professionele inrijdster kunnen vinden? Vragen op de manege? Als ik hem héél uitgebreidt longeer voor het rijden, dan reageert hij er wel ietsiepietsie beter op de hulpen maar nog niet zoals het moet. Maar jullie moeten begrijpen dat ik niet altijd de tijd heb om op voorhand een halfuur te longeren om even te rijden. En hoe merk ik als mijn hulpen te groot zijn, sporen gebruik ik bijna nooit maar zweep (en natuurlijk benen) wel. En iedereen bedankt voor de reacties ^^

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:57

Heb je ook op het paard gereden tijdens de koop? Deed hij dat toen ook?
Hoe lang doet hij dit al, als hij dit niet vanaf het begin deed.

Kan je de vorige eigenaar niet opbellen? Als je een rijpaard koopt, en het paard weet
niet eens hoe dat werkt, dan zou ik me toch achter mijn oren krabben of ik wel het goede paard
gekocht heb/ niet teveel betaald.

Lekker als je een paard koopt, waar je eerst veel energie, geld
en tijd in moet stoppen omdat hij nooit gereden heeft.
Sorry als ik wat banketstaaf en direct over kom.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:57

tjaaa idd zoek hulp , het paard gewoo laten beleren door iemand die dit als werk doet, geeft de beste oplossing, maar idd dit kan wel net iets duurder uitkomen, je kan een paard echt niet beleren op enkele weken, dat vraagt echt wel even tijd.
En idd ook jij moet les gaan nemen, dat mag hier echt niet stoppen hoor.

AfroooLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:49

Ik heb voor ik hem heb gekocht 1 keer op hem gereden. Hij was toen echt braaf, maar eigenlijk toch wel een beetje anders dan dat hij nu is. Zou het kunnen dat hij zich misschien nog moet aanpassen ofzo aan de nieuwe omgeving? Ik vind het écht raar want toen ik bij zijn vorige eigenaar was, luisterde hij wel naar mij. Toen heb ik het wel met de stem gedaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:53

Nou dan weet je wat je moet doen. Gewoon de eerste tijd de stem gebruiken en dit langzaam aan gaan veranderen in beenhulpen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:13

heb eerder het idee dat je aan het uittesten is als die het eerst wel braaf deed. vooral omdat hij je bijt als je hem blijft drijven. Dat klinkt niet als een paard dat niet begrijpt wat je doet maar een paard wat er geen zin in heeft en zich gewoon aan je irriteerd.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:22

Als het echt uitproberen is, misschien juist rustig blijven?
Ik ken een paard die precies hetzelfde doet, maar pas wanneer je rustig blijft, tot 10 telt en een aai door zijn manen geeft, dan gaat hij weer vooruit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:34

Dat een paard zadelmak is en dat er wel eens op gereden is wil niet zeggen dat het paard ook ingereden is. Het inrijden (alle knoppen erop zetten) komt daarna pas. Ik krijg het idee dat je een paardje hebt gekocht dat enkel zadelmak gemaakt is, maar dat nog niet ingereden is.
Het kan natuurlijk dat je paardje nog moet wennen aan de nieuwe omgeving, maar ik denk dat de problemen waar je nu tegenaan loopt komen omdat je paardje het nog niet snapt en jij er ook nog niet helemaal klaar voor bent om het zelf op te lossen. Ik adviseer je om op zoek te gaan naar goede instructie die jou minstens wekelijks, maar liever 2 tot 3 keer per week kan begeleiden om samen met jou je paardje verder op te leiden.
Je hoeft het niet meteen uit te besteden, maar goede begeleiding is van wezenlijk belang bij het inrijden van een paard om tot een goed einde te komen en een fantastisch rijpaard te ontwikkelen.

Daarnaast wil ik je als tip mee te geven om niet alleen te focussen op het rijden. De training van het paard omvat veel meer dan alleen erop zitten en rijden. Wissel het af, train je paard erop maar ook ernaast, ontwikkel een band met je paard.

Veel succes!

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:20

ga eerst eens een week of 2 met grondwerk bezig en leer hem om te reageren op jou stemhulpen en als ondersteuning de longeerzweep erbij gebruiken.. Denk dat je na die 2 weken al heel wat meer vooruit kunt..

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:12

ik ga mee met wat hier boven word gezegt.

toch heb ik nog een vraag.
weet je zeker dat het zadel past?
want daar kan een paard ook op reageren.

AfroooLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 16:56

Ik heb het zadel van de vorige eigenaar, dus het past wel. En ik ga doen wat janine1110 zegt ... Hopelijk werkt het n.n bedankt voor jullie reacties!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:13

Dat het zadel van de vorige eigenaar komt, wil niet zeggen dat het past. Daarnaast kan de bespiering van het paard veranderen door andere training waardoor het zadel niet meer past zoals het zou moeten. Zeker bij een jong paard verandert de bespiering nog veel. Ik zou een slecht passend zadel toch niet zo makkelijk uitsluiten.

Maar eerst grondwerk om een band te krijgen is zeker geen verkeerd idee.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:45

Ik ben zelf ook bezig met een dier dat hetzelfde doet en waar ook al op was gereden. Wanneer ik alleen in de bak been, verzet ze geen stap; ik ben er van overtuigd dat het angst is, want benen, stemhulp, zweepje of zover 'omtrekken' dat ze wel zou moeten helpen: NIKS
In het verleden heeft ze zich ook wel eens laten vallen, nu is een paard een vluchtdier van nature, maar kan ook letterlijk verstijven van angst of 'denken' dat ie dood gaat.
Ik ben al een half jaar aan het longeren en met rijden begin ik altijd aan de longeerlijn, de longeerlijn kan later gewoon los en dan kan ik zelf ook rijden en dan kan ook de longeur weglopen. Wanneer ik er direct na het longeren zelf op stap zonder dat er iemand bij is kan ik het vergeten.
Ik denk lang samen met iemand oefenen zodat je paard vertrouwen krijgt en durft te gaan lopen, grondwerk kan hierbij zeker helpen.
Verzet in het geval van mijn paard geloof ik niet, ze sluit zich voor werkelijk alles af wat er om haar heen gebeurt, zelfs de oren bewegen niet meer en ze geeft het gevoel van verstijving...

Succes iedergeval, ik oefen ook nog lekker samen door!

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:07

misschien snapt hij het niet?
vraag lesgeefster?
denah