lossigheid en ontspanning behouden bij hoger instellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

lossigheid en ontspanning behouden bij hoger instellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 13:03

Ik loop een beetje tegen een moeilijk punt aan, en hoop dat jullie misschien nog wat tips hebben :)

Ik ben nu net L2 gestart, en ben in de training bezig met het meer omhoog en bij elkaar rijden. Het losrijden en de basis gaan voor mijn gevoel erg fijn. Ze loopt helemaal los en ontspannen en fijn in de aanleuning en ik kan haar op mijn pinken rijden. Ik ben al een hele tijd bezig haar wat meer op te pakken en wat hoger in te stellen. Nou gaat dit best redelijk, maar de aanleuning is nog niet zoals ik wil hebben. Ze wordt snel wat stugger en vooral bij moeilijkere oefeningen (wijken, galop) wordt ze erg heet waardoor ze zich teveel vastzet en mijn controle en de ontspanning minder is. Tips om op deze momenten de lossigheid, ontspanning en fijne lichte aanleuning te kunnen bewaren zijn dus van harte welkom!
Een ander probleempje waar ik zelf tegenaan loop, is dat ik het heel lastig vind om van bovenaf te kunnen beoordelen wanneer ze goed loopt als ze wat hoger ingesteld is. Voor mijn gevoel loopt ze soms bijvoorbeeld veel te veel met haar neus eruit, terwijl ze dan juist goed blijkt te lopen volgens anderen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hierdoor denk ik zelf ook teveel blijf 'rommelen', omdat ik het idee heb dat ze nog niet goed loopt.
Filmpjes heb ik jammer genoeg niet, althans, ik weet niet hoe ik filmpjes op internet zet en in kan korten.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Anoniem

Re: lossigheid en ontspanning behouden bij hoger instellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:07

Hoi! Als eerste vind ik het soms ook moeilijk voelen wanneer het paard de juiste aanleuning heeft, maar dat is een kwestie van gewenning denk ik.
Wat goed kan helpen is de oefeningen klein te houden. Zodra je paard sterker wordt, is het imo een teken van het nog niet helemal sterk genoeg is voor de oefening. Zodra je dus voelt dat hij sterker wordt vloei je dan even af, ontspan, stel m iets lager in en pak m dan weer verder op. Probeer het dus rustig in kleine stukjes op te bouwen. Het paard moet ineens weer andere spieren meer gaan gebruiken en dat moet je trainen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:13

ik heb er ook moeite mee om in te schatten wanneer de hoofd/hals houding goed is,
gelukkig kan ik als ik wil binnen rijden en daar heb ik spiegels,
en inderdaad wat jij zegt..
soms rijdt ik buiten en dan denk ik dat hij er toch wel erg met zijn neusje uitloopt,
en dan wil ik de laatste 10 minuten dat binnen nog even checken,
en dan zie ik ineens een supermooie opgerichte houding!

verder: vraag hem iets hoger dan normaal, en onspan, hij mag níet gaan hangen op je teugels!!
verder veel tempowisselingen rijden zodat je hem wat afleidt van zijn rare houding.
als hij verzet geeft zou ik juist wél even doorrijden totdat hij weer onstpannen is,
en daarna lekker met een lang teugeltje even stappen.
succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:12

Dankjulliewel voor de reacties!

Ik ben blijkbaar dus niet de enige die dat probleem heeft met 'wanneer is de hoofd/halshouding goed', dat is wel fijn om te weten :) Het lastige is dat wij in de buitenbak geen spiegel meer hebben, die is gesneuveld tijdens een storm. Dus ik kan niet even spieken hoe ze loopt, dat is lastig.

Met dat afvloeien heb je helemaal gelijk in Joolien, en dat vind ik dus ook heel moeilijk om spanning gelijk weg te laten vloeien. We zijn al wel een tijd bezig met het hoger instellen (na een tussenstop van een half jaar nu een maand of 8), dus wat dat betreft dacht ik dat ze ondertussen wel sterk genoeg zou moeten zijn, maar misschien moet ik toch even proberen op die lastige momenten even lager in te stellen, om te kijken hoe ze dat oppakt.
Ik ga ermee aan de slag!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:55

Ook ik ken dit probleem van de aanleuning. Ik heb ook geen spiegels tot mijn beschikking en kan daardoor ook niet checken hoe de hoofd/hals houding is. Voor mijn gevoel is ze in opgerichte houding ook teveel met de neus eruit en niet rond genoeg. Maar als ik mijn instructrice mag geloven, is het prima. Maar een vervelend ding is, dat ik wanneer ik zelf rijd dus ook teveel ga rommelen omdat ik nog niet altijd goed kan 'onthouden' hoe een juiste hoofd/hals houding met juiste aanleuning voelt in opgerichte houding en hoe ik hier naar toe rijd. Daarbij ken ik soms ook het probleem van het stugger en strakker worden in deze houding. Ik lees mee!

HanneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:39

Je paard gewoon eerst helemaal los rijden, rond en laag. Daaruit moet je kijken of hij goed reageert op je been, dit zie je door tempowisselingen te maken. Wanneer je paard voor winste reageert op je been, moet je hem proberen van je been naar je hand te rijden. Dus niet ineens gaan opsluiten maar zien dat je blijft meegegeven en dat hij blijft reageren.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:46

Wat grappig dat blijkbaar nog meer mensen ditzelfde probleem hebben..

HanneZ, ik rijd altijd 15 minuten rond en laag los, en pak haar dan langzaam wat meer op. Ze is over het algemeen erg goed voor mijn been, ze is voorwaarts genoeg maar wordt bij het echte werk dus vaak té heet. Misschien zit daar ook deels wel het probleem, dat het tempo niet genoeg van mij is en ik daardoor teveel met mijn hand moet doen terwijl ik het tempo op mijn zit moet kunnen blijven bepalen?
Tempowisselingen maak ik al wel, maar misschien moet ik dit nog meer doen. Zijn er nog tips om ze hierop beter terug te kunnen rijden?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:34

De oprichting vind ik soms ook nog echt lastig (gelukkig heb ik spiegels om mijn gevoel te kunnen controleren) en blijf je inderdaad rommelen terwijl het misschien nergens voor nodig is. Zelf heb ik het nu aardig door met mijn paard en kan ik er vanuit gaan dat als ik mijn ellebogen in mn zij heb, mn teugels bij het 2de lipje vast heb en er met mn benen tegenaan blijf rijden, dat ik dan oprichting heb. Probeer ook zoiets voor jezelf vast te stellen.

Ontspanning in je oprichten is heel moeilijk en zal nog wel even puzzelen blijven om dat goed te krijgen. Voor nu kan je bij spanning de hoofd-hals houding weer iets ronder/lager maken zodat je paard vanuit zn rug weer iets meer ontspant of je bouwd een stukje halsstrekken of uitgestrekte stap in.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:18

Dressuurgek, wat typisch dat je dat zegt, want in mijn laatste lessen ben ik precies met het halsstrekken en uitgestrekte stap bezig, omdat die minder fijn gaan als ik haar meer bij elkaar heb gereden.

Ik ga er nu mee aan de slag tempocontrole te krijgen (veel schakelen en uiteindelijk op mijn zit mooi kunnen laten verzamelen), de ontspanning erin te houden (zelf los in mijn armen en handen blijven, niet te veel willen doen en tussendoor vaker lager instellen of halsstrekken/uitgestrekte stap).

Alle verdere tips en ervaringen zijn welkom!!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:29

Dat je nu nog moeite hebt met het uitschuiven is een teken dat het ruggebruik nog niet optimaal is. Wat je kan doen is een paar keer achter elkaar uit te schuiven en weer bij elkaar te rijden. Gewoon even een paar keer achter elkaar zodat ie met je mee gaat denken en leert om in- en uit te schuiven. Bij mij werkte dat in stap heel goed.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 20:54

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, ze houdt haar rug wat te vast als ze hoger ingesteld is, er is in het algemeen gewoon teveel spanning. Tijdens het losrijden kan ze namelijk heel fijn uitschuiven. Dat is wel een fijne tip om dat in- en uitschuiven een paar keer te herhalen, daar ga ik zeker mee aan de slag! Dankje!