Leorah en Wainonia wedstrijd L1 winstpuntje!! Filmpjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah en Wainonia wedstrijd L1 winstpuntje!! Filmpjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 14:43

In april had ik dit topic: [RT-HAW] Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

In de tussentijd ben ik flink bezig geweest met mezelf en na 2 maanden deze week voor het eerst weer gestart. Er zitten nog steeds wel spanningsmomentjes in de proefjes, maar toch voor mijn gevoel al veel beter dan de vorige keer, dus ik was erg tevreden.

De eerste proef heb ik uit mn hoofd gereden om mezelf te verplichten om niet zenuwachtig te zijn maar me te concentreren op mn proef. Gelukkig niks vergeten en niet verkeerd gereden haha.

Wat zijn de verbeterpunten?
- constanter in aanleuning
- blijf denken om rechtop zitten (gaat al veel beter)
- stillere hand, vooral in het doorzitten
- neusje er nog iets meer uit (algemeen maar ook vooral in halsstrekken. Dit gaat op stukjes waar ontspanning is al beter)
- uiteraard ontspanning

wat gaat al goed?
- met name de technische onderdelen gaan beter. Dat merk ik in de cijfers (wijken zaten zevens tussen, voor het eerst een 7 en de rest zessen op middendraf, galop gaat al beter)
- ruimte in de gangen, vooral de draf wordt sterker (had ook 7 op de draf als gang)

Proef 1 (184 punten):
http://www.youtube.com/watch?v=SYOSPPJnRtc

(even ter vergelijking.. dit was precies dezelfde proef zoals hij ging in april)
http://www.youtube.com/watch?v=DRjstPr0HcA&NR=1

Proef 2 (177 punten):
http://www.youtube.com/watch?v=hApaOR4iEaY

Ik moet eerlijk zeggen dat ik proef 2 op zich niet slechter vond gaan dan proef 1, hoewel er wel iets meer storing in zat, maar dat was mijn gevoel erbij.

Graag hoor ik jullie mening!

Srika

Re: Leorah en Wainonia wedstrijd L1 winstpuntje!! Filmpjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:04

Hallo,

Ik vind je handen echt storend. Dit lijkt me helemaal niet prettig voor het paard.
Als jij constant beweegt kan de aanleuning ook niet rustiger worden.
Ga er aan werken. Voor de rest een leuk paard!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:08

Wat een geweldig leuk paard zeg!! :+:

Helaas vind ik je handen erg onvriendelijk. Lijkt me helemaal niet fijn voor het paard. Als jij tegenwerkt met de hand, wordt het paard niet beter in de aanleuning. Een constante aanleuning krijg je door eerlijk handgebruik. Eigenlijk moet jij je paard helemaal niet op de hand rijden, maar op de zit.

Probeer er maar aan te werken.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:13

eenitraM schreef:
Wat een geweldig leuk paard zeg!! :+:

Helaas vind ik je handen erg onvriendelijk. Lijkt me helemaal niet fijn voor het paard. Als jij tegenwerkt met de hand, wordt het paard niet beter in de aanleuning. Een constante aanleuning krijg je door eerlijk handgebruik. Eigenlijk moet jij je paard helemaal niet op de hand rijden, maar op de zit.

Probeer er maar aan te werken.

Helemaal mee eens.
Sorry als dit hard aankomt, maar je beweegt ook veel met je benen.
In het filmpje geef je op 1.38 rotschoppen.
Stop met trekken in de mond van je paard.

Ik zou zeggen: neem een keer een les centered riding.

Als je hieraan gaat werken gaan jullie een hele mooie combi worden :D

mmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:17

Wat een een vooruitgang met april!!
Ga zo door , wel mogen je handen wel 20 centimeter omhoog.
Nog meer naar je hand proberen toe te rijden zodat je aanleuning constanter blijf.
veel suc6 verder jullie zijn mooi geheel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 16:35

Die bewegende handen zijn inderdaad een punt om verder aan te werken. Dat weet ik en daar gaan we ook mee verder. In de mond trekken vind ik het niet, maar ik accepteer inderdaad niet dat ze van de hulp af probeert te komen door de neus er uit te trekken. Dat is namelijk het punt waarop ze dan gaat blokkeren.

Mijn benen bewegen (vind ik) niet abnormaal. Ik heb een heupafwijking in mijn beide heupen, waardoor ik ze nooit helemaal stil kan houden en ik ben heel blij zoals ik ze nu kan stilhouden. Die beenhulpen (waren inderdaad schoppen) die bedoeld worden, heb ik alleen met mijn linkerbeen gemaakt (dus niet aan de kant van de jury) omdat ze op dat punt bijna "doodviel".

Ik heb de voorgaande proeven met zweepje moeten rijden omdat we een blokkeer-probleem hebben gehad op wedstrijden (paar keer halverwege een proef moeten afgroeten daardoor) en dit was de eerste keer dat ik hem weer zonder zweepje reed. Ik ben dus heel blij dat ze nu niet blokkeerde en aan het lopen bleef, maar daarom waren die hulpen helaas even nodig. Tweede proef heb ik hem er wel even bijgepakt ter ondersteuning.

Thuis is dit probleem er niet en reageert ze eigenlijk op ieder pietepeuterig hulpje al.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:40

Leorah schreef:
Die bewegende handen zijn inderdaad een punt om verder aan te werken. Dat weet ik en daar gaan we ook mee verder. In de mond trekken vind ik het niet, maar ik accepteer inderdaad niet dat ze van de hulp af probeert te komen door de neus er uit te trekken. Dat is namelijk het punt waarop ze dan gaat blokkeren.

Edit : foutje

De vraag is dan, waarom blokkeert ze? Ik vind je handen zeer onrustig en vind je af en toe erg trekkerig, al noem je dit zelf niet zo. Een paard kan noooit ontspannen en stil in de aanleuning blijven, als er aan het hoofd wordt "gefriemeld".

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:25

Leuk paard, ik geloof gelders? Het zadel lijkt me voor jou niet geschikt je hebt hier weinig steun aan en daarom wiebelen je benen extra. handen mogen veel hoger er stiller ik geef ook wel eens een goede ophouding om ervoor te zorgen dat mijn paarden bij me blijven maar dit kan je ook vanuit je beenhulp oplossen. Veel succes, er is een mooie verbetering te zien.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:48

ik vind het ook erg storend van je handen
en je benen ook op sommige moment waar jij zelf geen evenwicht hebt en je zo terug vasklampt aan je paard, (doe ik ook soms) Dit zijn wel puntjes waar je aan moet werken

Citaat:
Thuis is dit probleem er niet en reageert ze eigenlijk op ieder pietepeuterig hulpje al.

En ik zou eens voor jezelf nagaan waarom ze thuis wel beter reageert dan op wedstrijd..
Dit zal wel met de grote druk te maken hebben waar jij je waarschijnlijk ook een beetje afsluit voor het fijngevoelige.
Probeer hier ook aan te werken op wedstrijd en vergeet vooral niet te blijven ademen :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 01:08

Leuk paardje!
Ik vind het zo banketstaaf om met ze alle te zeggen wat er niet goed aan is...
Het ziet er helemaal niet slecht uit, maar het kan beter!
Ik hoop dat je ervoor openstaat?

Mijn idee:
- Paard loopt niet jou tempo, paard op zit leren terugrijden.

Dat veroorzaakt volgens mij de meeste stress...
Jij ademt niet of te snel, raakt gespannen, paard heeft niet de volle concentratie bij jou.

Ik denk dat als je iemand zoekt die je kan helpen het paard meer op zit te rijden de meeste problemen wegvallen.
- Jij raakt niet gespannen want iedere stap die je paard zet is van jou
- Paard heeft zijn volle concentratie op jou en heeft geen tijd meer om eruit te schieten. Jij houdt hem immers constant bezig met je zit.
- Je kan je ellebogen mooi in je zij houden en handen stil. Door jou zit die je paard verteld terug te komen of te vertrekken kan het paard niet anders als over de rug te blijven lopen en zijn achterhand actief houden.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:31

Handen en benen-commentaar is al gegeven. Ik vind het er nog niet zo netjes uitzien, de afwerking kan nog wat verfijnd worden. Ook heb ik het idee dat het paard wat over z'n tempo heen loopt. Ik denk als je aan bovenstaande punten en de verfijning gaat werken, dat je dan echt een nette proef kan rijden. Het begin is er, nu de puntjes nog op de i. Veel succes met je leuke paard!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:11

De afwerking kan inderdaad nog veel beter, maar we rijden nu tenminste en ik ben heel blij met de vooruitgang.

Er zit trouwens geen gelders bloed in hoor ;)

Zoals je in het filmpje uit het vorige topic kunt zien, liep ze daar ECHT over tempo en aan het krabbelen. Nu is het al veel beter, er zit meer ruimte in de gangen en ze loopt niet onder me weg. Het ziet er allemaal ook wat hakkerig uit door de slechte kwaliteit van het filmpje, dat is jammer.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:16

Wat ben je al vooruit gegaan zeg! Paard loopt een stuk beter over de benen, lekker ruim.
Ik zou toch wel iets oefenen op het verzamelen. Zoals je zelf aangeeft voelt het voor jou niet als over het tempo, maar voor iemand die er erna kijkt lijkt het wel allemaal wat snel.
Daardoor vind ik het beeld ook wat rommelig. Wanneer je je handen straks wat stiller houd, en nog wat werkt aan de aanleuning word het echt een mooi beeld!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:34

Ik denk dat je de meeste dingen op kunt lossen door iets meer lengte te geven met je hand. Zoals het aanspringen in de galop (en dan vooral het 2de filmpje van een tijdje terug) zie je dat je je handen terugtrekt en dan been geeft voor de galop. En dan weet hij niet meer wat te doen. Want ja, je zegt én hoo en vooruit tegelijk. Dus eigenlijk zit je hand dan in de weg en gaat zij in protest door terug te trekken.

Vind wel dat je al vriendelijker bent geworden met je hand.

Nu nog iets terug in tempo, niet in activiteit en dan zul je zien dat je de proef een stuk fijner af kunt maken (zoals de hoeken mooi doorrijden).

Personnlijk denk ik ook, dat het een heel stuk wedstrijdspanning van jou kant af is. Lekker ontspannen gaan rijden, relax en geniet er van! Je hebt een mooi paard, met fijne gangen, komt vanzelf goed!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:35

Goed van je om toch weer te starten!
Ik zie in de eerste proef dat je haar een behoorlijke schop moet verkopen om haar weer voorwaarts te krijgen na dat akkefietje bij het wijken voor je rechterbeen. Als je dat kan zonder dat ze extreem reageert, zou ik toch voorstellen om met een klein spoortje te gaan rijden.
Als zij zich van voren eruit wil trekken, betekent dat dat ze er vanachter totaal niet bij is. Jij houdt haar van voren tegen. Dat hoef je niet te doen met trekken, dat lukt je ook al door gewoon vast te houden en daar zit het euvel. Alles wat je doet, moet je voorwaarts oplossen. Dus been. Jouw kleine/minimale beenhulpen hebben niet het gewenste effect. Dat zie je ook met de middendraf. Daar begint ze weer wat te krabbelen en je handen storen enorm.