Onder het zadel problemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manduu123

Onder het zadel problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:05

Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen wat ik merk aan mijn paard en waar ik mee zit ;)

Alex is een 6 jarige tinker ruin en vertoond de laatste 3 a 4 weken wat problemen onder het zadel.

Voor dat hij de problemen begon te vertonen liep hij altijd onwijs ontspannen aan de teugel en was het een fijn rij paard.

Om even voorop te stellen dat dit het niet kan zijn : Tandarts is pas geweest, zadel is niet te klein, met zijn rug is niks aan de hand en ik probeer erg vriendelijk met hem om te gaan!

Bij het moment dat ik opstap begint hij zich al iets te verzetten maar ik kan wel veilig opstappen en hij probeer niet weg te rennen op het moment dat ik erop zit.
Het instappen gaat ook erg goed en dan laat ik hem altijd erg lang en laag warm worden, op het moment dat ik mijn teugels erbij pak en echt met hem aan het werk wil gaan begint het gedonder.
Hij duwt zijn hoofd eruit en begint te dribbelen als ik hem aanspoor om te gaan draven, dit blijft hij continue doen zowel als hij warm is als het in begin, ik probeer veel overgangen te rijden om hem los en soepel te maken.
Nu heb ik zelf eraan zitten denken om grondwerk met hem te gaan doen om het makkelijker te maken en vanuit daar het inbuigen aan te gaan leren op het moment dat ik naast hem sta maar veel van de grondwerk oefeningen kan hij al erg goed en heeft hij al onder de knie ( ben daar geregeld al mee bezig). Als ik hem longeer zowel met dubbele longe als met passoa of los vertoont hij deze dingen niet.

Ik heb me de laatste tijd erg verdiept in wat het probleem nu zou kunnen zijn er kom er nog niet erg duidelijk uit (veel op internet gezocht en ook op bokt.nl)

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen en ik duidelijk genoeg ben geweest wat er aan de hand is ;)

Waar ik zelf wel aan heb gedacht is dat hij nog een puberen is of zich verzet tegen mij maar heeft dit gedrag nog niet eerder vertoond dus vind het plaatje niet helemaal kloppen bij elkaar

aeolusnr1

Re: Onder het zadel problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:54

Tja om een duidelijker beeld te krijgen moet je toch het paard in het echt zien , en dan pas kan je gaan proberen uit te selecteren wat er als oorzaak zou kunnen zijn.
feit is zeker al wel dat hij niet nageeft op druk, das al zeker iets waar aan gewerkt dient te worden, als een paard vooraan niet ontspand, dus zich opspant dan zal dat zich ook doorzetten in heel zijn verdere lichaam.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:16

Laat hem goed nakijken, hij geeft aan dat er ergens iets niet lekker zit!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:27

Mijn nu 9 jarige heeft het ook een periode gedaan. Heb hem laten masseren etc, zaten wat knopen en dat is er uit gehaald. Paar weken erna nog 's laten controleren en heb hem in die tijd alleen maar kalmpjes aan gelongeerd. Weer na laten kijken en hij was soepel, ook tandarts etc erbij.. niks aan de hand. Bij de mijne was het gewoon even klaar. Hij is een maandje of 2 het land op gegaan fulltime ( dag en nacht) en daarna was het bij hem over. Hij kon het psychisch gewoon niet lekker aan en had even rust nodig na alle indrukken van de jaren ervoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:33

Als het moment van opstappen al niet goe dgat en in het verleden wel , dan zou ik toch aan het zadel denken, hoe stap je op. doe dat eens met een opstapje, jou gewicht komt 3 maal aan zijn rug te hangen en veel paarden vinden het dan erg moeilijk om in balans te blijven en laten zelfs soms de ruiter niet meer opstappen, allemaal signalen die hij afgeeft , luister daarnaar,

kan ook het moment van oppakken zijn, hoe pak je hem op, miss toch te veel druk in de mond, waarop hij kan gaan rennen, een paard komt van nature tegen de druk in, zeker van de mond die erg gevoelig is, wees daar dus heel zuinig op en probeer op je zit te gaan rijden en zet vooral het stuur niet op zijn hoofd.

Wat doet hij als je zonder zadel rijd of bitloos?
Grondwerk is nooit verkeerd en is de basis van alles wat je met je paard wil.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl staat ook veel over aan de hand werken, hoe een paard sterker maken en soepeler.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:50

aeolusnr1 schreef:
Tja om een duidelijker beeld te krijgen moet je toch het paard in het echt zien , en dan pas kan je gaan proberen uit te selecteren wat er als oorzaak zou kunnen zijn.
feit is zeker al wel dat hij niet nageeft op druk, das al zeker iets waar aan gewerkt dient te worden, als een paard vooraan niet ontspand, dus zich opspant dan zal dat zich ook doorzetten in heel zijn verdere lichaam.

Het zal mijn manier van rijden, maar ik vind dat een paard ook niet hoort na te geven op druk. Je rijdt hem naar het bit toe en als het paard de aanleuning neemt en na gaat geven kan je het bij elkaar gaan rijden.

Persoonlijk vind ik het opvallend dat hij deze problemen wel onder het zadel en niet aan de longe heeft. Dan ga ik toch denken aan gevoeligheid in de rug. Kan dus wel het zadel zijn of misschien een ongelukje in het land of vastgelegen in stal.
Zou zijn rug na laten kijken en het zadel nogmaals bekijken. Het is een vrij jong paard en die veranderen nog qua spieren.
Als alles verder goed is zou ik met je instructeur/instructrice aan de gang gaan om te kijken hoe je dit rijtechnisch kan oplossen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:56

Hoe rijdt je hem 'aan de teugel'? Wat versta jij daaronder?
Om te checken of het pijnlijk is in zijn mond zou je eens een keer bitloos kunnen rijden. Als hij zonder bit meer ontspannen loopt (wat veel voorkomt) en niet staakt heb je je antwoord.

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:40

Ik denk dat ik het bitloos maar eens op ga pakken, zou ik dat ook eerst eens kunnen proberen door met halster te gaan rijden ipv in een keer zo een duur hoofdstel kopen en het dan niet fijn vinden of het werkt niet voor ons beide?

Met het ontspannen en aan de teugel vragen weet ik wel waar ik mee bezig ben en heb de manieren ook van mijn instructice geleerd ;) dit gaat allemaal op een paard en vooral mond vriendelijke manier

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:42

kun je een filmpje plaatsen?

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 12:42

Nee helaas niet, heb ook geen idee hoe ik die hier kan plaatsen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:04

wat do je precies als je "met hem aan het werk" gaat? Je pakt je teugels wat meer op begrijp ik en je gaat draven?
Misschien kun je eens proberen hem aan een lange teugel te laten aandraven, hem wat losser laten van voren dus. Het lijkt op verzet van zijn kant en daar moet een reden voor zijn.
Gaat het met jezelf goed, zit je goed in je vel?
Is ie al lang onder het zadel?

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 16:08

Wil eerst even zeggen dat ik het fijn vind dat er zoveel positieve reacties op komen!

Ik zit lekker in m'n vel dus dat moet het probleem niet zijn, hij is al ruim 2 jaar onder het zadel en ik meker inderdaad dat hij zich er tegen verzet

Ga alle dingen die genoemd zijn meenemen in m'n training

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 06:58

Manduu123 schreef:
Ik denk dat ik het bitloos maar eens op ga pakken, zou ik dat ook eerst eens kunnen proberen door met halster te gaan rijden ipv in een keer zo een duur hoofdstel kopen en het dan niet fijn vinden of het werkt niet voor ons beide?

Ja, je kunt het op die manier prima een keer proberen :) .
Citaat:
Met het ontspannen en aan de teugel vragen weet ik wel waar ik mee bezig ben en heb de manieren ook van mijn instructice geleerd ;) dit gaat allemaal op een paard en vooral mond vriendelijke manier

Jij 'vraagt' je paard aan de teugel; hoe doe je dat? Je probeert 'in de krul' te bewerkstelligen door iets in zijn mond te doen (aangezien hij begint met staken zodra je de teugels aanneemt). Dat lijkt me niet de juiste manier.

'Aan de teugel' zal een paard lopen wanneer zijn achterhand goed geactiveerd is, in balans is. Uiteindelijk zal het paard ontspannen nageeflijk gaan lopen. Het paard laten inknikken door druk op het bit is het paard forceren in een houding te lopen waar het nog niet aan toe is!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:54

Je schrijft dat het gebeurt op het moment dat je hem oppakt, hoe reageert je paard wanneer je hem aan de longeerlijn 'bijzet'. Zo'n probleem hoeft niet persé uit de rug te komen, maar kan ook vanuit de nek komen (onlangs gehoord dat een paard een vorm van hernia had...)
Toch nog eens goed laten nakijken op nek en rug.

Het bit zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn, maar wel bijzonder dat het voorheen niet was.
Ik heb thuis nog een bitloos hoofdstel liggen dat je best mag proberen, dit is Igor (staat ook op onderstaande site), hier heb ik zelf mee gereden en met veel plezier. Een bitloos hoofdstel werkt wel anders in dan een halster hoor, de hulpen kun je verfijnder geven.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:06

Omdat het gebeurd als je hem oppakt en hij dan gaat dribbelen, heb ik het idee dat hij niet op de correcte manier nageeft omdat jij hem niet genoeg geeft.
Hierdoor worden zijn passen kort omdat hij niet de ruimte krijgt om zijn passen af te kunnen maken. Dribbelen dus.
Een paard kan pas nageven als de ruiter hem geeft.
Uiteraard is dit een ingeving die in mij opkomt vanachter een computer, dus het blijft lastig.
Heb je les?
Daar kun je dit probleem aan de kaak stellen.
Intussen zou je eens kunnen proberen wat ik hierboven vertel: ruimte geven.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:09

Dani_ schreef:
Hoe rijdt je hem 'aan de teugel'? Wat versta jij daaronder?
Om te checken of het pijnlijk is in zijn mond zou je eens een keer bitloos kunnen rijden. Als hij zonder bit meer ontspannen loopt (wat veel voorkomt) en niet staakt heb je je antwoord.

Dit geeft vooral een bevestiging dat het de ruiterhand is.
Als een gezond paard met correcte optoming verzet toont of niet goed loopt, ligt het antwoord vrijwel altijd bij de ruiter die rijtechnisch niet goed rijdt.

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:02

Als ik hem longeer met dubbele lijnen of met andere bijzet geeft hij helemaal geen kik en doet hij zelfs erg zijn best en werkt dan lekker!

Ik heb denk ik genoeg aan jullie tips en ga hiermee aan de slag!

Bedankt allemaal