Paintmerrie Chex and the City toch maar weer @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Paintmerrie Chex and the City toch maar weer @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:43

:wave:,

Na mijn vorige topic ([RT-HAW] Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!), dat niet zo goed werd ontvangen haha, en dat ik inmiddels alweer meer dan een halfjaar geleden opende, wilde ik toch weer eens laten zien hoe het nu gaat.
Chex and the City, of gewoon City, is een Paint Horse merrie van 5 jaar. Ik heb haar nu ongeveer anderhalf jaar (sinds 11 november 2009) en al met al hebben we een behoorlijk moeizame start gehad. Ik ben heel lang heel bang van haar geweest, omdat ze eerst echt geen lieverdje was en nogal eens wilde steigeren. En ja, ik had alleen manege-ervaring en ik had dus eigenlijk geen idee wat ik er nou mee aan moest. Uiteindelijk heb ik goede begeleiding gekregen en is het allemaal goed gekomen, het rijden en alles er omheen gaat nu eigenlijk hartstikke goed!
We rijden volgens de methode van Antoine de Bodt, dit heeft ons allebei ontzettend geholpen. Dit verklaart waarom ik m'n handen soms wat hoog hou en waarom ik mijn ene hand soms hoger hou dan de andere.
Een niveau hebben we nog niet echt, ik hoop over een jaartje in de B te kunnen starten, maar dat zien we allemaal nog wel. Ik werk nog vooral aan de ontspanningen aan mijn eigen houding. Ik merk dat ik zelf nog wel eens voorover wil vallen, waardoor ik mijn been dan ook weer te ver naar achter leg. Hier ben ik me van bewust en ik werk er ook aan. Verder mag City er nog een stuk meer doorheen, maar ik ben allang blij dat ze eindelijk fijn naar beneden komt zonder dat ik haar helemaal lang hoef te geven.
Nou, genoeg gepraat, hier zijn de filmpjes :).

1. Halsstrekken, stap en wat meer oppakken in de draf. Ik vind het halsstrekken er zelf al heel fijn uit zien, hoewel ik zelf echt veel meer op m'n kont mag gaan zitten en m'n benen veel stiller moet houden, haha. Het lijkt overigens alsof ik bij elke pas drijf, dat is niet zo (naar mijn weten), maar ik zie wel dat ik mijn been inderdaad veel te veel beweeg.

2. Halverwege de volte in het begin van het filmpje even wat protest, ze vindt dat soms nog heel moeilijk en dan is dit dus het resultaat :P Over de rest van het filmpje ben ik wel tevreden, hoewel ik ook hier m'n benen veel stiller moet houden en rechterop mag zitten.

3. En hier haalt ze tegen het einde van de AC-lijn haar oude trucje weer uit, denken ''Ik heb geen zin meer'' en maar gewoon gaan stappen :+ Ik heb het al een stuk meer door dan vroeger, maar ik had haar hier eerder op mogen vangen. Verder wel tevreden, op de punten die ik hierboven ook al aangaf na.

Commentaar is welkom, maar hou het wel een beetje aardig. Ik vind het al eng genoeg om dit topic te plaatsen na het commentaar dat ik in mijn vorige topic heb gehad :o

_Sofie

Re: Paintmerrie Chex and the City toch maar weer @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:46

Jullie zijn heel erg vooruit gegaan Yanou :j
Probeer wel op je houding te letten, je gaat af en toe iets voorover zitten. Ook klapperen je teugels af en toe, dus let daar op. Ik denk dat jullie over een jaartje prima B kunnen starten, gewoon lekker zo door gaan!
Toppers :+:

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:48

Ziet er al goed uit hoor! :D
Alleen let inderdaad op je eigen houding :)
En city is echt knapp yanou! <3

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:38

Had even je oude topic bekeken en daarna deze, jullie zijn inderdaad heel erg vooruit gegaan zeg! Ik zie al heel wat meer ontspanning komen bij haar :) Let inderdaad op je houding, ik weet hoe lastig het is. Wat bij mij heel erg helpt is om 1 vast punt in de bak te hebben, bijv bij een letter, waar je er elke keer weer even bij nadenkt hoe je houding is en hoe het zou moeten zijn :) Veel succes en vooral plezier samen verder!

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:52

Super netjes hoor Yanou, jullie zijn een heel leuk stel :+:
Wel een beetje ook op je benen letten, die zitten een beetje te flapperen :P

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:16

Ziet er inderdaad al een stuk beter uit dan in het vorige topic. Zoals aangegeven, blijf op je houding letten.. maar voor nu, ga zo door!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:59

Bedankt allemaal! :)
Van m'n houding ben ik me bewust, haha, ik denk dat het komt omdat ik me heel lang alleen heb gefocust op hoe zij liep en niet zoveel op mezelf. EllaBellaah, bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen! :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:01

Een heel mooi paard, en ik zie de verbetering al duidelijk!
Het ziet er al veel meer ontspannen uit, en ook jouw houding is al erg verbeterd(wel nog een beetje op je benen letten).

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:21

Jullie zijn echt super vooruit gegaan Yanou! Inderdaad, letten op je benen dat die niet gaan flapperen :=

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:34

Probeer niet naar elke pas te drijven. En niet voor over te vallen.

Verder vind ik het er al goed uitzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:50

Ze mag wel veel meer aan je been, veel voorwaartser heb ik het idee.. jij geeft 10000 keer been en ze reageert niet. Het zou zo moeten zijn dat als jij been geeft, zij gelijk de versnelling omhoog gaat.
Moest wel heel erg lachen om dat stappen, "zo ik ben klaaar!" :')
wel grappig, een dressuurpaint :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 13:25

Bedankt iedereen! :)
VivaLaVida, ik zag het ook in het filmpje terug ja, maar naar mijn idee drijf ik niet elke pas (ja, m'n benen mogen echt veel stiller haha, ik schrok er zelf van toen ik het filmpje zag) maar als ik been geef is ze altijd wel meteen weg, ze is daar heel gevoelig mee dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik daar ook echt elke pas drijf. Haha, en dat ineens stappen deed ze eerst nog veel meer :') Als ik dan in galop zat en terug wilde naar de draf stond ze ineens helemaal stil, met zo'n hoofd van ''Oké, nu ben ik moe dus ik stop ermee'' :')

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:53

Af en toe zit je wat naar voren en je trekt je rug wat hol. probeer je bekken te kantelendan wordt je rug ook rechter

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:38

IK ben bekend met deze methode en had dit resultaat wel verwacht na je vorige topic. ;)

Heb je wel eens aan een ander zadel gedacht? Meer dressuur gericht. Ik denk dat het voor je houding een stuk beter zal zijn. Ik heb ook het idee dat je in dit zadel gewoon niet lekker kan zitten.

Ander tip voor je houding is zonder zadel gaan rijden. Gewoon beginnen in stap, beetje rondjes maken en dan steeds een stukje draf er bij proberen. Hoe meer je oefent hoe beter het gaat en hoe beter je houding word.

succes.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:17

Dribbel1980 schreef:
Af en toe zit je wat naar voren en je trekt je rug wat hol. probeer je bekken te kantelendan wordt je rug ook rechter
Klopt. Daar moet ik echt op letten, het ging een tijdje goed en nu doe ik het weer :=

Cowgirl schreef:
IK ben bekend met deze methode en had dit resultaat wel verwacht na je vorige topic. ;)

Heb je wel eens aan een ander zadel gedacht? Meer dressuur gericht. Ik denk dat het voor je houding een stuk beter zal zijn. Ik heb ook het idee dat je in dit zadel gewoon niet lekker kan zitten.

Ander tip voor je houding is zonder zadel gaan rijden. Gewoon beginnen in stap, beetje rondjes maken en dan steeds een stukje draf er bij proberen. Hoe meer je oefent hoe beter het gaat en hoe beter je houding word.

succes.
Een ander zadel wil ik eigenlijk al heel lang, maar m'n moeder is het er niet zo mee eens en zelf betalen gaat niet lukken denk ik :+ Voordeel van dit zadel is wel dat ik er ook mee kan springen en dat wil ik ook meer gaan doen.

Zonder zadel rijden doe ik inderdaad al vaak voor m'n houding, merk ook wel dat dat helpt :j
Bedankt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:28

Ziet er fijn uit hoor! Je ziet flink verbetering :j
Als iets anders is dan ''normaal'' of dan wat geleerd vind iedereen het vaak al gek(terwijl kneden/spelen al heel normaal is geworden :x), maar hier kan je toch echt zien dat die dingen een nut hebben en dat het werkt :)
Het meer er 'doorheen' komt wel als dr achterhand sterker wordt, als je ook gaat springen gaat dat er ook bij helpen gok ik :)
En al meer bezig gaan met buiging, ze ontspant nu mooi dus dan kan je nu daar aan gaan werken :)

Goed om te lezen dat je je zelf reflecteerd, kunnen veel nog een voorbeeld aan nemen, zolang je dat blijft doen gaat het helemaal goedkomen! :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:45

Bedankt! :)
Dat haar achterhand nog redelijk zwak is klopt, haha. Soms zakt ze ook met haar hele achterhand weg in galop, dat laat dus wel duidelijk zien dat die nog niet zo sterk is, maar dat komt wel :j

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:45

leuk diertje (L)
probeer eens om echt het gewicht in de beugels te hebben, ipv dat je je knieën aandrukt en vanuit daar lichtrijd. dan zou je merken dat je je paard niet ''klemt'' en dat er dan meer achterbeengebruik is.
voor de rest ziet het er heel erg ontspannen uit hoor! zorg wel dat je aanleuning blijft behouden.
succes nog verder !!!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 04:17

Ik zou als ik jou was meer gaan werken aan overgangen. Je rijdt nu (op de filmpjes) vrij veel in hetzelfde weinig actieve tempo. Of je daarbij nu wel of niet steeds drijft maakt eigenlijk niet uit, je paard is in elk geval niet actief.
Dat is niet aanvallende bedoeld. Je komt van manegepony's en kunt nu dus niet opeens alles weten. Ik vind dat je heel goed bezig bent in vergelijking met je andere topic. Je pony loopt al een stuk minder gespannen, maar dreigt nu een beetje in slaap te vallen.
Om dat op te lossen zou ik heel veel overgangen gaan rijden. Steeds naar voren en terug. Klein stukje middendraf en meteen weer terug naar arbeidsdraf. Ook regelmatig stap, halt, stap, draf, halt, stap, draf, galop enz. In het begin zal je pony niet heel snel reageren omdat ze dat niet gewend is. Denk goed na wat je wil gaan doen en hoe je de hulp moet geven voordat je eraan begint. Probeer steeds sneller reactie te krijgen. Verruim in draf bijvoorbeeld niet 1 hele lange zijde, maar probeer 2 of 3 keer een kort stukje te verruimen en dan weer terug te rijden.

Op die manier zal je pony gehoorzamer en actiever worden. Als ze zo sjokt kan ze nooit meteen actief wegdraven als jij dat vraagt. Probeer veel verschillende tempo's te rijden en vraag dan eens aan een ervaren iemand wanneer ze actief loopt. Probeer dat gevoel vast te houden en leer jezelf om in te grijpen elke keer als dat actieve gevoel verloren gaat.

Pas als je dat goed voor elkaar hebt kan ze op een juiste manier aan de teugel gaan lopen. Blijf daar dus voorlopig nog even vanaf. Laat haar maar in deze houding en ga vooral werken aan overgangen en daarbij veel verschillende figuren.

Succes met je mooie pony en ik ben erg benieuwd naar een nieuw topic over een paar maanden!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:54

Bedankt voor het commentaar! :)
Het klopt dat ze niet actief genoeg is, haha, eerst was ze altijd veel te voorwaarts dus ik ben heel lang al blij geweest dat ze niet meer de bak door crosste :+ Overgangen rijd ik al veel, ik zal inderdaad ook meer gaan schakelen in de draf. Dat ze zo draaft komt misschien ook omdat ze eigenlijk western is aangereden, dat weet ik verder niet want ik heb geen verstand van western, maar ik zie wel dat haar draf daarop lijkt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:53

Ik ben ook niet zo thuis in de western, maar bij mijn weten is het ook daar niet de bedoeling dat de paarden zo sjokken.

Voor jou is het in elk geval heel erg belangrijk dat jij de absolute controle krijgt over het tempo en de activiteit van je paard. Het is natuurlijk niet goed dat ze ervandoor wilde gaan in het begin, maar het is ook niet goed dat ze nu af en toe zomaar stilvalt en zo loopt je sjokken. Je schrijft in je startpost dat City er nog niet helemaal doorheen is, maar dat kan ze ook nooit op een goede manier gaan doen als ze niet actief loopt.

Het is dus echt heel belangrijk dat je nu heel hard aan die activiteit gaat werken voordat je probeert om haar er meer doorheen te krijgen. Als ze inderdaad goed aan je been is en jij rijdt nu al heel veel overgangen dan is het helemaal niet moeilijk om haar actiever te krijgen. Zorg ervoor dat ze op het juiste tempo en actief loopt, beloon haar als ze dat goed doet er corrigeer haar zodra ze de activiteit dreigt te verliezen. Ze zal heel snel snappen wat je van haar wil en van daar uit kun je dan weer verder aan andere dingen werken.