Casu (Diamond Hit) @ dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Casu (Diamond Hit) @ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:35

Hallo! :wave:

Dit is de eerste x dat Casu op HAW staat! Casu is een 9 jarige BWP koffievos merrietje, en in ons bezit sinds 6,5 jaar.
Ik rij 11 jaar paard vanwaar de eerste 4 jaar beter kan omschreven worden als paardhobbelen, daarna kreeg ik echt privéles.
Wij krijgen nu 2x per week les van een Intermediare II instructrice en rijden daarnaast nog 4x alleen. Volgende maand gaan we beginnen met wedstrijden rijden (E & A, wat overeenkomt met B & L in Nederland) maar ons trainingsniveau in de les is M (ZZ) en als we alleen rijden zit ons niveau meer op L (M) :+

Waar moet ik aan werken?
- Handen niet te hoog dragen
- Geen knik in mijn binnen-elleboog, dan wordt ik te streng in haar mond
- Onderbenen stil houden
- Tenen naar binnen, hielen uitdrukken.

Waar ik met Casu (nog altijd) aan moet werken is de oprichting, Casu loopt van nature liever veel te diep en heel laag dan opgericht en net voor de loodlijn. (Vandaar mijn hoge handen afwijking)

Hier dan de foto's:
1. Losstappen
Afbeelding

2. Losdraven
Afbeelding

3. Losdraven
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... den274.jpg

4. Losgalloperen
Afbeelding

5. Nog eens...
Afbeelding

6.
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... den281.jpg

7. Opgepakt, en net een overgang naar stap aan het maken. Hier komt ze iets te diep en net achter de loodlijn... Mag volgens mij ook actiever
Afbeelding

8. Hier zit die knik dus in mijn elleboog _-:(
Afbeelding

9. Stappen tussendoor, hielen!
Afbeelding

10. Poging tot keertwending
Afbeelding

11. Deze vind ik fijn!
Afbeelding

12. Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

13. Stomme knik! 8)7
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Rare galopfoto, weer te diep
Afbeelding

16.
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... den339.jpg

En nog een galop-stap en stap-galop filmpje :)
Afbeelding

(En neen, tijdens de thuistraining rijd ik nooit met cap, op verplaatsing, wandeling en uiteraard tijdens wedstrijden wel)
Hou het een beetje vriendelijk! :evaw:
Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 23-06-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Re: Casu (Diamond Hit) @ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:37

netjes hoor! leuke combie, en blauw staat jullie heel gaaf!
als tip voor haw; In de galop mag hij veel actiever, dit is nogal braafjes.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:40

Je paardje loopt lekker! Mooie gangen. :j
Heb je nou een dubbele singel? Mag ik vragen waarom dat is? :)
Het enige wat mij erg opviel in het filmpje is dat je er veel met je sporen aan zit..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:44

ik vind je handen op een prima hoogte hoor! niet lager doen perfect zo :D
Galop mag veeel actiever
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 23-06-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:44

Ik ben een beetje in verwarring gebracht door je niveau in je OP, maar ik ga er vanuit dat dit een training is richting de M (in Nederland)
Ik vind het er netjes uitzien, maar er is ook nog wel wat te verbeteren. Voor de M mag je paard meer op de achterhand komen. De impuls mag ook meer, dit is een wisselwerking. Probeer met meer impuls te rijden, niet per se harder laten lopen, maar die impuls op te vangen aan de voorkant. Dit betekent uiteraard niet dat je je paard naar voren moet jagen en van voor terug moet trekken, maar dat begrijp je ook wel denk ik :)
Het appuyement ziet er meer uit als een keertwending, klopt dat?
Je houding is best goed, alleen je knikt inderdaad in. Niet alleen in je elleboog maar in heel je bekken, probeer hierop te letten :)

Op het filmpje zie is dat je paard best goed aan het been is, maak daar gebruik van, dat is erg fijn :D Probeer vooral te werken aan die impuls, dan zal je paard ook minder snel te diep gaan lopen. Dit is namelijk een teken dat je de aanleuning verliest en het motortje in de achterhand daarmee uitschakelt. Foto 11 is een foto om op verder te borduren, hier lijkt het vrijwel in orde te zijn, mag nog iets actiever maar is netjes.

Ik vind dat je 'm verder netjes aan het lopen hebt maar die puntjes moeten nog even op de i gezet worden :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:50

Dankjewel voor de complimenten :)

mang: ze mocht inderdaad wat actiever gisteren, piste lag zwaarder dan anders en dat merkte ik wel aan haar! :)

ninajojo: Ja dit is een WoW H-singel, is om de druk beter te verdelen, Casu is een luchtzuiger en met een gewone singel had zij na het rijden regelmatig last van haar maag, met deze singel is dat probleem helemaal opgelost! Ik gebruik eigenlijk alleen mijn sporen om ze te laten inbuigen als ze het op mijn kuiten niet naar behoren doet, misschien lijkt het alsof ik ze vaak aanprik met mijn sporen omdat ik mijn benen niet geweldig stil hou? Maar bedankt, ik probeer er echt op te letten om mijn benen stiller te houden, en zoals ik tegen mang zei de piste lag zwaarder dus heb ik ze misschien onbewust wel meer aangespoord.

loveidefix: Dankje! Ik zal er proberen meer aan te denken!

Olympus_: Bedankt voor je uitleg! Inderdaad als ik alleen rijd dan is het meer de M van Nederland, met instructrice de M van België :) De impuls lukt inderdaad ook veel beter in de les, dan voel ik echt goed haar swung! Dat van mijn bekken had ik zelf nog niet door, zal er echt op proberen te letten! Enige tips hoe ik het voor elkaar krijg dat niet meer te doen? En die foto is inderdaad een keertwending, appuyementen stonden op video, niet op foto, zal het nog proberen te veranderen!

edit: oeps met piste bedoel ik de buitenbak uiteraard :Y)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:55

Graag gedaan :)
Tips kan ik je niet echt geven, misschien met je instructeur overleggen? Die kan zien waar het probleem ligt en wanneer je het ergst kantelt :)
En die swung is een gevolg van de juiste aanleuning en impuls, de verbinding van achter naar voor, dat is iets om naartoe te werken en jullie zijn daar al heel hard naar op weg dus train lekker zo door!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:05

Ja, ze moet wat meer voor het been getraint worden, minder been geven, meer reactie verwachten als je been geeft!
En je benen lang houden!
Met de galop zou ik veel meer actie willen zien, 6 passen naar voren (echt een beetje fel, geef je handen maar wat mee) en dan weer terug naar een verzamelde galop, veel meer afwisselen dus met over/schijnovergangen, daar wordt ze actiever van.
De overgangen moeten ook veel actiever.
Je moet jezelf aanleren je hand naar buiten te brengen, teugel van de hals en goed naar de kant kijken waar je naartoe gaat, rechtop zitten en je bovenlichaam meedraaien (niet inbuigen) naar de kant waar je naartoe gaat.
Verder vind ik haar best goed lopen, ze treed meestal goed onder, wat meer impuls en je kunt haar wat makkelijker hoger instellen, van achter kan ze het zeker aan!

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:20

Fijne houding heb je, dat missen veel ruiters en in mijn mening is dat de basis van het rijden. Prima handhouding ook, eindelijk eens een paard wat niet naar beneden getrokken word door de ruiterhand. Nu is op de foto's wel te zien dat je paard niet actief genoeg is aan het been. Daardoor krijg je teveel spoorgebruik, en stomp je haar alleen meer af. Been moet reactie betekenen, als ze dat niet doet consequent zijn en een fellere spoor of een zweeptik. Nu gaat de spoor zijn doel voorbij, dat is verfijning van de hulpen tijdens de oefeningen.
De galop is wat tam, daar mag meer sprong en actie in zoals MirandaFuego in haar bericht uitlegt. Voorwaarts blijven rijden, oefeningen zoals halthouden - draf - halthouden - galop moeten ervoor zorgen dat ze geactiveerd word.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:43

Bedankt Olympus_!

MirandaFuego: Mijn middengalop oefen ik regelmatig maar ik zal ze proberen nog meer in mijn training te steken. De tip van mijn hand naar buiten brengen en meedraaien moet ik mezelf inderdaad aanleren, want nu doe ik in de plaats die knik in mijn elleboog en bekken.

Suckerpunch:Bedankt! Vind ik fijn om te lezen, ik probeer inderdaad zacht te zijn in de mond ookal weet ik dat dat helaas niet altijd lukt. Die halthouden/galop/draf oefening ga ik zeker proberen! Volgende keer als ik foto's op HAW zet zal het zijn wanneer de bak goed ligt, want ik ben er wel van overtuigd dat ze dan actiever is :)

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:53

Yellomofoon schreef:
Bedankt Olympus_!

MirandaFuego: Mijn middengalop oefen ik regelmatig maar ik zal ze proberen nog meer in mijn training te steken. De tip van mijn hand naar buiten brengen en meedraaien moet ik mezelf inderdaad aanleren, want nu doe ik in de plaats die knik in mijn elleboog en bekken.

Suckerpunch:Bedankt! Vind ik fijn om te lezen, ik probeer inderdaad zacht te zijn in de mond ookal weet ik dat dat helaas niet altijd lukt. Die halthouden/galop/draf oefening ga ik zeker proberen! Volgende keer als ik foto's op HAW zet zal het zijn wanneer de bak goed ligt, want ik ben er wel van overtuigd dat ze dan actiever is :)

Een zware bak is heel vervelend voor een paard! Als ik zelf door de bak aan het ploeteren ben tijdens lesgeven merk ik ook dat het een heel gedoe is om een uur lang door een zware bak heen en weer te lopen.
Ik vind trouwens ook dat je een heel mooi zadel hebt, wat voor een is dit als ik vragen mag?
ik wens je veel succes met dit mooie paard *\o/*

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:54

Suckerpunch: Hij was niet superzwaar, maar wel zwaarder dan anders! En dankje! Het is een WoW zadel :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:57

meeste ben ik het mee eens. Je hebt een mooie houding en je dwingt je paard niet.
Wat ik een beetje op de foto's zag en later bevestigd zag op het filmpje is dat ze wat braafjes is.
De eerste foto's zijn van het losrijden en heb je haar wat langer. Ik denk dat je in het losrijden al wat tempowisselingen mee moet nemen. Dat als jij haar wat langer laat, dat ze niet gelijk inkakt.
En als je haar hebt opgepakt, blijven controleren of ze op eerste beendruk naar voren wil en op je zit en lichte ophouding weer terug wil komen.

Je overgangen galop-stap vind ik heel mooi. Van de stap naar galop mag ze actiever. Tussendoor ook een keer schakelen naar de middengalop, weer wat verzamelen en dan weer naar voren. En dan weer een keer de overgang naar stap. En dan de overgang naar galop actiever.

Ik denk dat je een heel werkbaar en fijn paard hebt.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:56

je hebt hem lekker aan het lopen alleen op sommige foto's zou ik zijn achterhand wat meer gesloten zien.
en idd je hielen goed aanhouden.

veel succes verder!

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:40

hee!

je hebt een leuk paardje onder je kont!
k vind alleen wel dat ze een heel stuk impuls mist. ook zet ze haar achterbeen niet goed onder, daardoor galopeerd ze in 2 delen (snap je wat ik bedoel?) ze mag dus wat sneller, en sterker in het achterbeen worden. daardoor zal ze ook meer gaan dragen in het achterbeen, en minder stuwen. dit kun je zoals anderen al zeiden goed bereiken door het rijden van tempowisselingen.
blijf niet te lang in hetzelfde tempo. schakel korte stukjes vooruit en terug. daarbij is het de bedoeling dat ze ook sneller wordt op je hulpen. dus been= weg!

succes verder!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:08

Wat ik kan opmerken vanaf de foto's is dat je de schoft/begin hals niet de hoogte in wil. Hierdoor blijft het beeld erg horizontaal en weinig dragend. Hierin ga ik mee met de vorige dat het achterbeen mer onder de massa mag komen zodat er een meer dragende achterhand komt.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:21

Setteli: Dank je, ze werkt inderdaad graag voor me, alleen heeft ze inderdaad nog dat extra activiteit nodig, zal er aan werken!

Annemiek89: Dank je :)

sulindabaf: Ik probeer al wel tempowisselingen te rijden, vooral in galop, maar zal er nog meer aan werken, bedankt!

nickynicole: Ze ging vroeger net TE veel de hoogte in ipv voorwaarts, ik heb het nu zo voor mekaar gekregen dat ze meer op de grond blijft, maar ze moet inderdaad wel actiever en er meer onder komen vanachter :)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:23

Veel succes en erg positief dat je zo kritisch naar jezelf en je paard kijkt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:43

hi,leuk paard ,lekker zadel dat helpt je zeer zeker met je nette houding.
ok alles over de aktiviteit en ipuls is al gezegd maar niemand heeft t over die 'rare'knik in je arm..wat ik je daarin wil adviseren is het de volgende x dat je rijdt te voelen in hoeverre jij je paard aan je op dat moment binnenbeen opzij kan zetten...wat ik zie en vermoed dat er gebeurd is dat je schouderbinnen wil rijden en dat je voelt dt je paard wel met de schouders naar binnenkomt maar doorvalt en dat corrigeer je met die binnenhand.je paard hoort aan je binnenbeen aan de hoefslag te blijven. als je dat voor elkaar krijgt ben jij je knik kwijt..mooie oefening om dat te oefenen is het inzetten van schouderbinnen op de binnenhoefslag en dan de schouders aan je binnenbeen terugzetten of door naar wijken richting de hoefslag maar dan met behoud van de lengtebuiging [die je eigenlijk niet hebt met wijken,maar dat is een fijne oefening om de gehoorzaamheid aan je binnenbeen te bevestigen]

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:54

Dribbel1980: Dankje! :D

knollentuin: Ja ik heb echt een geweldig zadel ;) Ik denk trouwens dat die rare knik in mijn arm zit als ik stelling vraag, maar ik zal het ook wel hebben bij schouderbinnenwaarts, zal je tip eens proberen, bedankt!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:17

mooie combinatie, blauwe kleurtje staat prachtig
ik vind het netjes hoe je hem los rijd, mooi langer en lager.
Er zitten een paar hele mooie foto'tjes tussen
als ik jou was zou ik inplaatsvan je binnenhand (de zogenaamde knik) omhoog hem opzij doen, waarschijnlijk in het begin wat lastig, maar als je dat een tijdje oefent wordt je dat vanzelf eigen :)
succes ermee

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:06

Ilseee13: Dankje! Ik ben nu inderdaad aan het oefenen om mijn hand naar binnen te brengen ipv omhoog te doen bij stelling vragen, maar ik betrap me er nog wel op dat mijn binnenhand nog naar omhoog komt, maar ik denk wel dat dat uiteindelijk goed komt! :+

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:16

Aaah wat leuk nog een Diamond Hitje, een zusje van mijn meisje: [RIJ-ITP] Dark Diamond v. Diamond Hit 1e keer op bokt!
Al vind ik haar niet echt lijken, al zit er natuurlijk wel heel wat jaartjes in, ze is op deze foto's pas 4,5 jaar.

Wat betreft die gekke knik, dat herken ik :+ Dat is niet zomaar een gekke knik, maar daarmee probeer je stelling en buiging te vragen die je niet met het binnenbeen en buitenteugel kunt krijgen. Door zo naar buiten over de schoft te werken, begrens je te weinig aan de buitenkant en heeft ze daar alle ruimte om over te buiten schouder weg te lopen. Dan lijkt het alsof ze buigt, maar doet het stiekem toch niet :+
Maar je bent je er al goed bewust van, dat is al heel wat, want is erg lastig om af te leren!

Ow en ik denk dat een paar kilotjes minder haar niet slecht zouden staan :o

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:28

Raggel: Leuk hé die Diamond Hitjes ;) En nee Casu lijkt niet op de meeste Diamond Hit nakomelingen!
Ze durft inderdaad over de schouder weg te lopen tijdens het warmrijden en in het begin van het "opgenomen" rijden.
En wat betreft het gewicht, ik vind ze nu echt perfect zo! Ze is heel de winter te mager geweest en nu sinds 1,5 maand is ze terug in orde. Ze lijkt misschien dik zo omdat ze een relatief smalle borst heeft :)
Zo was ze in april:
Afbeelding

bbbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:21

Leuk beestje hoor, kleur van het setje staat hem ook erg mooi.
galop mag inderdaad van intensiever, verder zijn jullie leuke combi