Berber, tips ontspanning in de galop/draf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx_Berber

Berber, tips ontspanning in de galop/draf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:27

Heee Bokkers.

Veel van jullie zullen ons wel niet kennen even wat info:
Naam: Berber fan 't Suvelstjelpke
Leeftijd: 11
Geslacht: Merrie
Ras: Fries
Afstamming: Olof x rypke
Niveau: B maar geen wedstrijd ervaring

Berber rijd ik nu een jaar maar ze heeft vanaf november tot februari stil gestaan i.v.m het slechte weer, de bak was onbruikbaar en in december heeft ze haar veulen versmeten. we hebben veel ups en downs gehad. het rijden is niet altijd even gemakkelijk voor mij, heb niet veel zelfvertrouwen met rijden en raak snel in de stress omdat het dan niet wil lukken en dan denk ik dus dat ik het gewoon niet kan. Berber is niet mijn eigen paard dus heb ook niet veel over haar te zeggen. Het is voor het eerst dat k echt een paard "voor mezelf" heb en die ik gewoon kan rijden wanneer ik wil en dat soort dingen. veel ervaring heb ik nooit echt gehad met rijden, ja op maneges vroeger als klein meisje en heb 2 welsh pony's voor de "lol" gereden. zelf vind ik dat ik al enorm vooruit ben gegaan met het rijden en ik heb heel veel van Berber geleerd.
ik heb ook een aantal filmpjes die ik graag wil laten zien. zodra ik opstap loopt ze al super fijn ontspannen lang en laag. maar zodra ik ga aandraven is het de kop erop en is ze niet naar beneden te krijgen, jaa met veel voltes en wendingen maar zodra ik dan weer rechtuit ga loopt ze zomaar weer met dr hoofd omhoog. zodra ik linksom aan gallopeer word ze heel erg haastig en wil ze steeds in die hoek als ik aangallopeer heel snel gaan draven. rechtsom heb ik ook enorme moeite om haar in de galop te krijgen. dan begint ze als een idioot te draven, de kop gaat erop en er zit bijna geen stuur meer aan... en zodra ze er in zit kan ik haar er op een of andere manier niet in houden. voor de winter heb ik een aantal lessen met haar gehad en toen liep ze echt super fijn. het is de bedoeling dat ik aankomende weken weer ga lessen.

Na de eerste week dat ik haar begon te rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=jyhwwpJhe1Q

Juni 2010.
http://www.youtube.com/watch?v=ADsff5g6Io0

Filmpje van anderhalve maand terug.
http://www.youtube.com/watch?v=0yc__UskQjw

Filmpje van anderhalve maand terug.
http://www.youtube.com/watch?v=Cqbbc8HaSi4
Op deze filmpjes geven 2 meisjes van stal wat commentaar (in het fries).

Filmpje van maandag 31-05
http://www.youtube.com/watch?v=6JOJS55rWcg

Ook heb ik nog een aantal foto's die in de afgelopen weken zijn gemaakt.

Beetje donker.
Afbeelding

Topper.
Afbeelding

Wat kijken we weer fijn.
Afbeelding

en wat wouden we hier gaan doen? haha
Afbeelding

dikkont.
Afbeelding

:)
Afbeelding

still uit een filmpje die mijn moeder op pinkstermaandag gemaakt heeft. het filmpje heb ik helaas niet op mijn laptop.
Afbeelding

En op school heb ik een fotowedstrijd gewonnen met deze foto:
Afbeelding

We hebben een baby blauwe zweetdeken gewonnen!

Tips zijn echt hartstikke welkom!

Groetjeees!

onley

Re: Berber, tips ontspanning in de galop/draf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:34

ik zou eens heel consequent gaan kijken dat ze niet zo hard gaat draven
want dat is geen draven meer maar ongecontroleerd scheuren en zo zal ze never en nooit niet fatsoenlijk over haar rug gaan lopen.
laat haar eens nadenken waar ze haar voeten neerzet in plaats dus als een dolle te gaan verruimen.
Doe wat meer overgangen van mij part na 5 passen stap draf stap draf.
En gebruik die bak snijd je hoeken niet en maak veel wendingen, Volte sluiten en weer openen.
En vooral op dat tempo letten....
en vooral zelf ook blijven ademen en ontspannen en kijk om je heen waar je heen gaat en voel wat je paard doet.

Roxx_Berber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:38

onley schreef:
ik zou eens heel consequent gaan kijken dat ze niet zo hard gaat draven
want dat is geen draven meer maar ongecontroleerd scheuren en zo zal ze never en nooit niet fatsoenlijk over haar rug gaan lopen.
laat haar eens nadenken waar ze haar voeten neerzet in plaats dus als een dolle te gaan verruimen.
Doe wat meer overgangen van mij part na 5 passen stap draf stap draf.
En gebruik die bak snijd je hoeken niet en maak veel wendingen, Volte sluiten en weer openen.
En vooral op dat tempo letten....
en vooral zelf ook blijven ademen en ontspannen en kijk om je heen waar je heen gaat en voel wat je paard doet.

Dat draven gaat echt al stukken beter. dat deed ze echt in het aller eerste begin dat ze echt begint te racen en niet meer te stoppen is. zodra ze weer wat sneller gaat zet ik haar meestal op de volte en dan is het meestal ook weer klaar. het is nu echt meer dat ze wel rustig draaft en dat ze wel ontspannen is alleen dat nagevelijke vind ik erg moeilijk om er in te houden. zodra ze nagevelijk wordt geef ik haar wat meer ruimte zodat ze die lengte er in kan krijgen maar zodra ik dat doe knalt ze die kop meteen de lucht weer in...

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:25

Ik zie vooral een paard dat enorm uit elkaar loopt. Ook vind ik dat er weinig controle is en dan vooral met je zit. Je probeert erg veel te regelen aan de hand van je teugels, maar als je die eraf zou halen, moet ze hetzelfde blijven lopen dan als ze erop zitten. Je moet meer met je zit en je lichaam gaan werken en haar daar controleren. Ook niet teveel bezig zijn met haar strak houden en de hele tijd terugnemen, want daar wordt ze alleen maar sterker van en gaat ze op de voorhand hangen.

Probeer haar eerst goed recht te richten en op je zit te laten lopen. Verder veel overgangen maken en figuren rijden om goede controle te krijgen. Verder, als je voelt dat ze harder wil gaan, gelijk terugzitten. Niet eerst harder laten gaan en dan nog eens wat aan doen. Je moet eigenlijk al merken dat ze harder wil gaan voordat ze wat doet, want dan kun je het voorkomen en dat is altijd makkelijk dan als je er nog wat aan moet doen als ze alweer te hard gaat.

Denk continu: Buikspieren aanspannen, rug los, tempo en richting bepalen d.m.v. zit.

Succes!

Roxx_Berber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:49

Apennootje schreef:
Ik zie vooral een paard dat enorm uit elkaar loopt. Ook vind ik dat er weinig controle is en dan vooral met je zit. Je probeert erg veel te regelen aan de hand van je teugels, maar als je die eraf zou halen, moet ze hetzelfde blijven lopen dan als ze erop zitten. Je moet meer met je zit en je lichaam gaan werken en haar daar controleren. Ook niet teveel bezig zijn met haar strak houden en de hele tijd terugnemen, want daar wordt ze alleen maar sterker van en gaat ze op de voorhand hangen.

Probeer haar eerst goed recht te richten en op je zit te laten lopen. Verder veel overgangen maken en figuren rijden om goede controle te krijgen. Verder, als je voelt dat ze harder wil gaan, gelijk terugzitten. Niet eerst harder laten gaan en dan nog eens wat aan doen. Je moet eigenlijk al merken dat ze harder wil gaan voordat ze wat doet, want dan kun je het voorkomen en dat is altijd makkelijk dan als je er nog wat aan moet doen als ze alweer te hard gaat.

Denk continu: Buikspieren aanspannen, rug los, tempo en richting bepalen d.m.v. zit.

Succes!

Dankje voor de tip!
dit vind ik nou het moeilijkst om te proberen meer met mijn zit te doen en mijn handen wat losser durven te houden. zodra ik mijn handen wat losser heb heb ik steeds het idee dat ik haar dan niet meer hou ofzo. klinkt misschien stom en daarom pak ik ze dan steeds weer een stukje strakker..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:20

je moet juist bij deze paarden leren loslaten
hoe straker jij ze pakt hoe harder ze gaan rennen om onder die druk uit te komen,
Ze moet echt consequent bij je blijven, Jij bepaalt het tempo en niet je paard :)
zoals hierboven gezegt ze moet gaan reageren op jou zit en houding.
Als ze gaat rennen maak je zwaar en ga langsamer lichtrijden en denk ook bij jezelf wij gaan langzamer
in plaats van sneller, ga rechtop zitten en leun dan ook ietjes naar achteren.
Ik denk dat als je, je eigen lichaam onder controlle krijgt dat het allemaal een stuk makkelijker gaat.

Het maakt op dat moment even niet uit hoe je paard loopt met het hoofd ze moet echt leren om bij jou te blijven en vanaf dat punt kun je weer verder werken
en zal het allemaal makkelijker gaan.

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:01

Ik herken best veel van jou verhaal in de mijne.
Ik heb ook altijd op maneges gereden en verder wat shetlanders als verzorgpony's gehad.
Maar sinds een jaar rijd ik nu ook een Fries voor een ander.
Als is 'mijn' Fries wat minder actief en kan hij best heel veel. Alleen vind ik het uitvoeren wat lastiger;)

Ik zou proberen voor al met je lichtrijden en meer kleinere voltes en overgangen om zijn tempo te minderen..
Dus rustiger gaan lichtrijden ook.
Verder zie je wel al veel verbetering tussen de filmpjes hoor!
(en ik vind dat die meisjes wel commentaar geven, maar niet echt inhoudelijke tips geven hoe het wel moet. misschien kun je ze vragen dat meer te doen?)

Waar in Friesland woon je ongeveer? Ik heb een nieuwe instructrice, heb morgen mn 2e les, maar mn eerste les was heel goed bevallen. Ze rijdt zelf ook een Fries en is gediplomeerd, maar niet duur.
Misschien vindt je dat ook wel leuk? Helpt vaak een hele hoop! Je kan me altijd een pb sturen..

Roxx_Berber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:33

Lysette07 schreef:
Ik herken best veel van jou verhaal in de mijne.
Ik heb ook altijd op maneges gereden en verder wat shetlanders als verzorgpony's gehad.
Maar sinds een jaar rijd ik nu ook een Fries voor een ander.
Als is 'mijn' Fries wat minder actief en kan hij best heel veel. Alleen vind ik het uitvoeren wat lastiger;)

Ik zou proberen voor al met je lichtrijden en meer kleinere voltes en overgangen om zijn tempo te minderen..
Dus rustiger gaan lichtrijden ook.
Verder zie je wel al veel verbetering tussen de filmpjes hoor!
(en ik vind dat die meisjes wel commentaar geven, maar niet echt inhoudelijke tips geven hoe het wel moet. misschien kun je ze vragen dat meer te doen?)

Waar in Friesland woon je ongeveer? Ik heb een nieuwe instructrice, heb morgen mn 2e les, maar mn eerste les was heel goed bevallen. Ze rijdt zelf ook een Fries en is gediplomeerd, maar niet duur.
Misschien vindt je dat ook wel leuk? Helpt vaak een hele hoop! Je kan me altijd een pb sturen..

Jaa precies. ik vind het ook ontzettend moeilijk om alles tegelijk te doen... die van mij kan ook best wel veel ze doet het ook wel alleen soms vind ik het dan net even wat moeilijk om het dan ook er in te houden ofzo.
Een jonge uit mijn klas die rijd nu een KWPN voor Gotien Sipsma, die kan ook onwijs goed rijden, ook al doet hij het nog maar 4 jaar. die gaat morgen even mee kijken hoe ze bij hem loopt. aan de longe vandaag deed ze het ook super ze is ontzettend werkwillig en dat vind ik soms nog wat moeilijk omdat ik nooit zo'n paard gewend ben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:40

het is eigenlijk al gezegd: van voren losser laten (mijn KWPNer gaat steeds harder hoe strakker je haar houdt van voren) en zelf relaxter op je paard zitten. Het is inderdaad erg ongecontroleerd zo. Ik zou ook meer figuren rijden zodat ze de kans niet krijgt te gaan racen. Ze moet zich dan op jou concentreren.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:29

Leuke fries! Ik zou inderdaad proberen veel overgangen en figuren te gaan rijden.. Zo gaat het paard meer op jou letten en heeft hij 'de kans' niet om echt onder je uit te lopen.. Ga daarna werken aan het losser rijden van voren.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:48

Hey roxy, leuk om berber zo weer eens te zien!
Je kunt wel zien dat er veel verschil tussen het eerste filmpje en de rest.
Ik zeg ook vééééél figuren rijden, echt heel veel.
En in iedere bocht zorgen dat ze die bocht netjes doorgaat en niet over haar schouder weg valt en de kont weg draait.
Dus binnenhand van de hals, je buigt haar om je binnenbeen door die er bij te houden en doordat je je buiten hand en voet erbij houd zorg je dat ze haar schouder en kont meeneemt.
Ook veel overgangen rijden, wanneer je veel overgangen rijd word haar achterhand sterker, als ze haar achterhand er goed onderzet zal ze ook vanzelf nageeflijk worden.
En wat je doet, toestaan als ze nageeflijk word, is goed, je moet alleen even zien uit te vinden hoeveel je moet toestaan. Waarschijnlijk geef je nu teveel waardoor ze haar hoofd weer omhoog gooit, of je bent net iets te laat met meegeven.
Ik zou ook eens proberen om aan een halflang teugeltje rond te rijden. Gewoon erg veel figuren rijden, zo houd je de controle en dan langzaam de teugels laten vieren. Zoveel mogelijk met je benen en je zit rijd je figuren waardoor ze bezig is en niet gaat rennen.
Zo leer je meer met je zit te rijden.

Roxx_Berber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 14:14

Dankjulliewel voor alle tips! ik ga er zeker wat mee doen! :)
En @DjunDjun

ik heb ook al ontzettend veel van Berber geleerd! Hoelang heb jij haar eigenlijk gereden?
ik rijd haar soms ook gewoon een tijdje met lange teugels maar dan vind ik het weer moeilijk om haar voorwaartser te krijgen....

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:53

Ik heb haar een paar maanden gereden geloof ik. Is ook al zo lang geleden, wel 7 jaar denk ik!
Ik reed haar toen, ging hartstikke goed, de eigenaar vond dat ik er wel wedstrijden mee kon gaan rijden, maar toen ik terug kwam van vakantie reed er ineens een ander op..!
Als je haar weer voorwaartser wilt rijden zou ik aanraden om dan ook veel overgangen te rijden, dan gaat ze weer goed opletten en word ze weer actief.
Veel plezier nog met haar!

Roxx_Berber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:54

DjunDjun schreef:
Ik heb haar een paar maanden gereden geloof ik. Is ook al zo lang geleden, wel 7 jaar denk ik!
Ik reed haar toen, ging hartstikke goed, de eigenaar vond dat ik er wel wedstrijden mee kon gaan rijden, maar toen ik terug kwam van vakantie reed er ineens een ander op..!
Als je haar weer voorwaartser wilt rijden zou ik aanraden om dan ook veel overgangen te rijden, dan gaat ze weer goed opletten en word ze weer actief.
Veel plezier nog met haar!

Jaa ik mocht er ook wel wedstrijden mee hebben, maar hij wil elke keer weer wat anders. ik kijk er straks niet raar van op als er weer iemand anders op rijd. maar ik rij haar nu een jaar dus ik zie het wel. ook al rij ik geen wedstrijden met haar. het gaat er mij om dat ik leer en dat ik het voor me plezier doe.
Jaa dankjewel :D