Fries Kalinka @ Recovery part I

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Fries Kalinka @ Recovery part I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:56

Een aantal maanden geleden merkte ik dat Kallie (wordt in juli 7, mijn verzorgfriesje) steeds minder en minder goed begon te lopen.
Moeilijker buigen, niet ontspannen, moest steeds met meer en meer druk rijden, niet fijn loslaten... :n
Bovendien kwam ze geregeld onregelmatig/kreupel te staan, waardoor we dikwijls voor een paar weken uit de running waren.
Tot ze ópnieuw weer licht onregelmatig was (had der amper paar weken terug opgepakt van de vorige blessure) en ik vond dat dit echt niet verder kon. :n

Beginnen zoeken naar oorzaken en na hele hoop bellen (en wachten :( ) zijn uiteindelijk de volgende zaken uitgevoerd:
-Allereerst werd zadel opnieuw opgevuld, want die zakte steeds scheef naar rechts :=
-Daarna heb ik osteopate er laten naar kijken. Nek, hals, schouder, rug en bekken waren allemaal ok. Enige wat ze kon zeggen waren dat dr knieën achteraan vrij stijf waren en dat ze door haar overbouwdheid een enorm holle rug heeft.
-De week erachter dierenarts naar die kniëen laten kijken, hij wist ons te vertellen dat ze achter 2 losse knieschijven heeft. Dit zou moeten verholpen kunnen worden door anders te bekappen. (hoefsmid is nog niet geweest, want die was pas geweest) Ook zijn haar tanden, op aanraden van de osteopate, gevijld. Ze wordt 7 dus idd heel normale leeftijd voor 1e keer moeten vijlen.

Al bij al heeft ze een dikke 2-3 maand stilgestaan (van rond Pasen) en door eigen ziekte ben ik er vandaag dus voor de eerste keer terug opgekropen. We hebben ongeveer 25 minuutjes gereden, enkel stap-draf en wat overgangen/bochten.
Problemen waar ik mee kamp, en ik dus ook graag advies over zou krijgen:
-ik moet haar rond (of toch op z'n minst recht) in haar rug krijgen
-ze moet leren haar achterhand goed onderplaatsen zodat haar rug ook rechter komt
-Ze valt nog wel eens op de voorhand, maar hier kan ik voor het moment weinig aan doen, aangezien ze vrij ernstig overbouwd is:
De laatste maanden heeft ze achteraan een groeispurt gekregen, dus we hopen heel stilletjes dat ze die vooraan ook terug krijgt!
Als er dingen zijn waardoor ik ze meer op haar achterhand kan rijden, wil ik dit ook graag weten.

Problemen aan mijn houding:
-het was terug even wennen voor mij, was ook met nieuwe beugelriemen dus moest m'n lengte nog even zoeken. Zit wel lang genoeg zo denk ik, maar had wel moeite met hakken uitdrukken en dat zie je ook op de foto's
-Opletten voor knik in m'n polsen...

*** foto's staat niet in chronologische volgorde ***
Foto van vlak voor osteopathie behandeling, vrij serieus overbouwd :7
http://i665.photobucket.com/albums/vv17 ... G_1117.jpg

1. Allereerst haar lieve kopje nog eens :+:
Afbeelding

2. Knik in mn polsen & ze valt op voorhand. Verder vind ik het niet echt een verkeerd beeld. Ik heb ze express enkel laag ingesteld gereden.
Afbeelding

3. Helemaal in het begin, rustig indraven en niet teveel vragen van voor. Vind voor haar doen achterbeen vrij actief.
Afbeelding

4. Ze durfde nog eens iets te diep kopen en gaan hangen, maar is momentopname want waren echt kleine momentjes en kan dr ook makkelijk corrigeren door lichte ophoudingen. :j Handen mogen iets hoger, maar heb ze altijd iets lager met inrijden... Verder niet zo heel slecht beeld, toch?
Afbeelding

5.Vrij fijn beeld, been moet meer naar voor/hak uitdrukken. Kijk m'n pretface. :') Ze was echt heel fijn toen, kon ze echt op 2 vingers rijden, zó licht was ze in dr mond. :+:
Afbeelding

6. Staartje swingt weer door de piste. :D Ben wel blij met mn spoorgebruik/beenligging (buiten dat hak uitgedrukt moet) daar. O:)
Afbeelding

7. Fijn beeld, ze loopt vrij recht in dr rug, mijn handen zijn hoog genoeg & hak is uitgedrukt. Alleen die voorhand he...
Afbeelding

8. Opnieuw die knik in mn handen & letten dat ik niet voorover val.
Afbeelding

9. Vind er wel vrij goed uitzien, hier is ze blijkbaar iets meer opgepakt. Ze loopt nog vrij ruim voor haar doen...
Afbeelding

10. Argh stomme knik _-:( Maar verder wel fijn beeld als weer die voorhand... Vind dat ze wel nog goed met dr achterhand onderkomt maar mag meer natuurlijk...
Afbeelding

11. Hakken + tenen naar buiten. O:) Maar twas echt terug even wennen! :P
Afbeelding

Wees lief voor ons, het is lang geleden en we moeten dus weer helemaal vanaf 0 beginnen! :)

schotkamp

Re: Fries Kalinka @ Recovery part I

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:58

Ziet er goed uit hoor. Lekker ontspannen. Let er wel op dat je paardje niet teveel op de voorhand gaat lopen. succes.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:03

ik vind het echt goed uitzien
En tja op voorhand lopen, je hebt lang niet gereden en een paard loopt ten alle tijden op de voorhand..
Er is meer gewicht op de voorkant!
Hoe dan ook, het gaat helemaal goed komen ;)

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:04

__Astrid schreef:
Ook zijn haar tanden, op aanraden van de osteopate, gevijld. Ze wordt 7 dus idd heel normale leeftijd voor 1e keer moeten vijlen.

Ehmmm niet heel banketstaaf bedoeld maar bijna 7 wanneer haar tanden voor het eerst gedaan worden is behoorlijk aan de late kant. Het is toch eigenlijk wel de bedoeling dat je haar gebit (minstens) ieder jaar na laat kijken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:06

Wat een fijn beeld, zeker voor een eerste keer na langere tijd weer! Niet te streng voor jezelf zijn, hoor! Als je de rugspieren op lengte wilt krijgen, gewoon zo doorgaan en veel laag en rond blijven rijden. Dat ze dan iets achter de loodlijn komt, is helemaal niet erg!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:09

Tamara81 schreef:
__Astrid schreef:
Ook zijn haar tanden, op aanraden van de osteopate, gevijld. Ze wordt 7 dus idd heel normale leeftijd voor 1e keer moeten vijlen.

Ehmmm niet heel banketstaaf bedoeld maar bijna 7 wanneer haar tanden voor het eerst gedaan worden is behoorlijk aan de late kant. Het is toch eigenlijk wel de bedoeling dat je haar gebit (minstens) ieder jaar na laat kijken!

De dierenarts komt 2x per jaar voor vaccins, en vorig jaar juni hadden we al gevraagd om eens naar haar tanden te kijken.
Toen heeft de DA gezegd dat het nog niet nodig was, dus gaan wij ervan uit dat dit ook zo is. ;)

En bedankt voor de leuke berichtjes al! :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:13

Mooi beeld, ik zou proberen haar te stimuleren het neusje er meer uit te houden. Hierdoor gebruikt ze de rugspier beter als dat ze erachter kruipt, waardoor ze haar achterhand zou kunnen laten meelopen i.p.v. eronder zetten.

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:19

Weet je zeker dat je dierenarts ook verstand heeft van het gebit van paarden? Ik zou er een (goede!) paardentandarts naar laten kijken. Daarnaast is het toch echt zo dat het gebit van ieder paard minimaal één keer per jaar gecontroleerd zou moeten worden. Bij paarden die aan het wisselen zijn (2,5 tot 5 jarigen) kan zelfs vaker een controle nodig zijn om dat in deze periode erg veel verandert in de mond, ook kunnen ‘doppen’ op de kiezen blijven zitten.

Het is maar een tip en je hoeft er niets mee te doen maar voor je paardje lijkt het me toch wel fijn als regelmatig zijn gebit wordt nagekeken en eventuele haken weg worden gehaald.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:26

Ehh is dierenarts die in één van de beste paardenklienieken van België werkt en DA is overal bekend als goede DA dus veronderstel wel dat die er verstand van heeft. Maar nu ik weet hoe het voelt als ze er last van heeft/krijgt kan ik het makkelijker zelf in het oog houden. ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:34

ziet er goed uit as, helemaal omdat je zo'n tijd neit gereden hebt. dat er nog wat verbeterd mag worden.. ja, maar bedenk ook dat kal weer kracht moet opbouwen, gun haar die tijd en ga lekker zo door

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:39

Idd, ben van plan om vele korte keren te rijden. Heb nu 25 minuutjes gereden en ga dat even aanhouden gedurende week of 2, daarna naar 35 min. Ga denk pas na 3-4x rijden terug galopje erin steken. :)
En hopen dat anders bekappen helpt, dat ik straks weer de baan met dr opkan, heb veel leuke ideën. :D

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:47

Hey as,

ziet er goed uit hoor!
je handen netjes naast elkaar en recht op ;)
Gewoon veel overgangen gaan rijden en schijn overgangen, en gewoon lekker veel slangen voltes rijden en achtjes word ze lekker soepel van.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:50

Ziet er goed uit As! Zeker voor de 1e keer sinds lange tijd :)

Zou lekker doorgaan hoe je nu bezig bent, met overgangen en schakelen, komt het vast goed! Heeft de DA ook nog tips/oefeningen met betrekking tot die knieschijven gegeven of alleen anders bekappen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:55

Ha, daar hebben we de belgische mini fries weer :D

Ziet er niet verkeerd uit toch As? :) idd je hakken uitdrukken, niet voorover en op je polsen/armen letten. Achterhand lekker actief houden en dan komt het vast wel weer goed.

Ym_Boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:20

Het ziet er idd relaxed uit, neem gewoon voldoende lesjes van een ervaren instructeur en zo groeien jullie allebei er goed in. WBT de achterhand eronder krijgen, in combi met die slappe knieen lijkt het me idd verstandiger eerst die hoefsmid te laten komen en daarna pas daar aan gaan denken.
Veel plezier verder!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:50

Ziet er goed uit As!! Volgens mij komt het wel weer goed!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 19:33

Bedankt voor de positieve berichtjes, geeft me toch weer wat moed! :D
Ben van plan nu eerst aan conditie/uithouding te werken en ze weer beetje op orde te krijgen (of nouja, 2de bijrijder dan, want ik heb niet veel tijd)
En tegen september weer serieus aan de bak en miss trg gaan lessen idd. :j
(maar wil igg stiekem liever HA les :Y) )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:32

Gezien de omstandigheden, fijn beeld hoor!

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:49

Ziet er goed As, lekker ontspannen! Ga zo door!!

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:39

Ik vind het er echt mooi uitzien! Dus lekker doorgaan zo..
Hopen dat alle blessures ed weer een beetje over zijn de komende tijd!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:08

Ziet er super uit hoor;)
Denk dat je erg goed bezig bent op deze manier...

Misschien is het ook nog een idee om haar eens te longeren met pessoa, zo kun je haar ook meer stimuleren om "rond"te lopen..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:16

Longeer der meestal met halve pessoa...
Dus enkel vooraan, niet achter der benen, maar zat er idd ook al aan te denken...

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:02

Ziet er goed uit!
Het paard loopt erg mooi. Misschien soms wat op je handen letten?

sandy1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:51

is een mooi paardje maar je hat telange teugels en liet hem te veel hangen 'k weet niet of het aan mij ligt maare hij loopt wel erg diep

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:00

Misschien moet je eerst eens lezen, staat namelijk in de OP waarom ze zo diep/laag loopt ;)