Problemen met paard dat continu terug wilt naar wei. advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pixxie

Problemen met paard dat continu terug wilt naar wei. advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:29

Hoi! Sinds kort rij ik 1 a 2 keer op de paarden van een boer. Ze staan met zn 4en op een weiland.
Nu heb ik problemen met 1 van de paarden, Sab. Daar heb ik nu 2x op gereden, en 1x ging hij mee met een buitenrit terwijl ik op een ander paard reed. Dat ging prima, hij deed helemaal niet moeilijk bij het andere meisje en luisterde perfect.

Nou ben ik er vorige week op gaan rijden, maar dat ging flink mis. Het weiland ligt vlak naar de bossen, dus toen ik hem erheen stuurde, deed hij super moeilijk! Hij wou NIET verder, en wou de heletijd omkeren om terug naar het weiland tegaan. Zijn maatjes zaten al de heletijd te hinniken en ik denk dat dat hem ook 'triggert' om terug te willen...
Ik heb ECHT geprobeert om hem niet zijn zin te geven, flink aan de teugels getrokken maar daar reageerde hij helemaal niet op. Hij draait zichzelf gewoon om, maakt niet uit wat ik doe.
Hij probeert me er niet af te gooien, maar doet er gewoon alles aan terug naar de wei te gaan. Draaien op zn as, en aandraven richting de wei.

Gister ben ik ook op Sab wezen rijden, wat al iets beter ging. Ik had een zweepje meegenomen en toen hij zich weer om wou draaien heb ik hem een paar tikken gegeven, waarna hij braaf was. Schijnbaar kent hij de route beter als ik, want uiteindelijk kwamen we weer aan bij de wei, en ik had nog 20 minuten gereden dus wou wel verder. Hij ging weer flink moeilijk doen, alleen maar omkeren, we belanden bijna in de sloot. Maar ik wou hem echt niet zijn zin geven, weer een paar tikken op zijn kont en toen luisterde hij toch maar en hadden we nog een stuk gereden. Na 30 minuten rustig gereden te hebben, (hij had écht geen zin meer) begint hij weer zich om te draaien. Luisterde niet naar mijn been of de teugels, zweepje had ook geen effect meer.. dus heb hem uiteindelijk zijn zin weer gegeven, want hij is behoorlijk sterk en ik wou ongelukken voorkomen.

Nou heb ik zelf advies gevraagd bij de vrouw van de boer... Ze antwoorde met 'tja, dat dacht ik al. soms heeft hij echt een bokkepruik op, vroeger heeft er iemand op hem gereden die niet streng genoeg was'. Tips had ze verder niet, behalve 'goed aanpakken'.
Is er iets wat ikzelf fout heb gedaan? Heb ik het helemaal met hem 'verpest' door de 1ste keer hem zijn zin te geven, en gister ook weer? Wat raden jullie aan?
Het vreemde is dat hij bij het andere meisje die hem bereed WEL helemaal braaf was. Nu twijfel ik of het niet aan mijzelf ligt.

Sjolvir

Re: Problemen paard buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:33

De keer dat hij wel braaf was, was hij niet alleen mee, lees ik uit je verhaal, maar reed jij ook mee, echter op een ander paard.

Denk dat ie het niet zo'n goed idee vind om bij zijn vrienden weg te moeten.
Tja denk dat die mevr. wel beetje gelijk heeft en dat hij door moet krijgen dat als jij alleen op buitenrit wilt,
je dat ook zo bedoeld.

Om je eigen vertrouwen te boosten, kan je nog een keer gaan en dan jij op deze en dat meisje op de andere.
Zul je zien dat ie zo mee loopt.

Alleen weg gaan is iets dat ze moeten leren.
Maar volgens de vrouw van de boer is dit dus bekend probleem.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:35

Vertrouwen en een band is heel belangrijk bij buitenrijden. Een paard waar je pas 1 / 2 keer hebt opgezeten vertrouwd jou nog niet, daardoor vindt hij het spannend om zijn kudde te verlaten. Een paard voelt zich tenslotte fijn in een kudde, als jij alleen met hem op pad wilt zul je eerst moeten werken aan jullie band. Misschien kun je eerst een paar keer met hem in de bak (of weide) aan de slag, rustig aan elkaar wennen en zo steeds een beetje verder uitbouwen?

Pixxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:46

Ja ik vind dit erg lastig omdat dit het eerste paard is waar ik op rijd met wat problemen.
De andere vrouw die er regelmatig op rijdt, rijdt er al jaren op en ik denk dus ook dat die een goede band hebben met elkaar. Mischien moet hij gewoon nog aan mij wennen.

Hoe kan ik hem het beste aanpakken tijdens het rijden?
Moet ik hem belonen als hij zich 'goed' gedraagt? En hoe? Of juist strenger aanpakken, als hij me wilt 'uitproberen'?
En in de wei bemoeien de paarden zich ENORM met elkaar. Heb het idee dat de andere 2 paarden enigzins zijn 'verwildert' want daar kan ook niet op gereden worden.
Hebben jullie mischien nog tips of links voor oefeningen in de wei voor vertrouwen? Proberen kan altijd.
Veel vragen :P

De boer heeft geen bak helaas. Wellicht dat ik de plaatselijke manege kan opbellen om te vragen of ik hun bak mag 'lenen'.

123djeby

Re: Problemen met paard dat continu terug wilt naar wei. advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:17

mischien moet je het opbouwen samen met een paard met z'n 2je;)

CoSnuf

Re: Problemen met paard dat continu terug wilt naar wei. advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:51

Ja inderdaad vertrouwen. Het paard heeft nergens pijn? Aan de teugels trekken moet je NOOIT doen. Je wil niet weten hoe pijn je het paard daar mee doet. Het beste is eerst een band opbouwen. Ga met het paard wandelen gewoon aan het halster..... Een dier is nooit te oud om te leren. Begin eerst met respect te winnen.

Ga met het paard lopen, gewoon met halster en touw. Zorg ervoor dat je altijd een boogje in het touw hebt. Je mag het niet strak vast houden. Zodra het touw strak begint te staan trek je het paard terug. Niet kei hard natuurlijk maar gewoon laten weten jij mag mij niet voorbij gaan. En zo ga je steeds een stapje verder..... Dit klinkt misschien heel gek maar zo krijg je toch echt een band en respect. Want zoals ik dit verhaal nu lees is het paard niet onhandel baar maar heeft het gewoon geen respect genoeg voor jou. En onthoud goed NOOIT aan teugels trekken. Als jullie een goede band hebben kan je het paard altijd op stem of met benen rijden, hij / zij zal hier door ook veel beter luisteren.