hoe en waar verbeter ik mijn houding en zit? *filmpje*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m_ss

hoe en waar verbeter ik mijn houding en zit? *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:41

bij deze een filmpje van mij met mijn bijrijd paard Iringa. mijn bedoeling met het plaatsen van dit filmpje is mijn houding en zit. vandaar ook dat het een filmpje is waarin je links- en rechtsom stap-draf-galop ziet.
ik vraag dus NIET zozeer om trainingstechnisch commentaar als wel om commentaar om mijn houding en zit!
hier had ik Iringa al losgereden en getraind en dit zijn puur even een paar minuten voor het filmpje.

even wat achtergrond info voor degenen die het interesseert:

Iringa is een merrie die dit jaar 21 wordt. als ik het me goed kan herinneren is het een nakomeling van Chronos. In het verleden heeft zij z dressuur, l springen en l sgw gelopen en inmiddels is zij al 5 jaar recreatieve knuffel van haar huidige eigenaar. 2 keer in de week rijd ik haar bij en ik leg dan vooral de aandacht op het los en soepel door het lijf gaan en het activeren van de achterhand.
ik zelf ben in het verleden ergens M1 dressuur en B springen geweest.
Iringa houdt graag vast van haar nek tot aan haar staart wortel, gaat dan met de hals recht vooruit of juist heel erg in de oprichting (beide NIET nageeflijk) en laat haar achterbenen lekker hangen.
het laatste jaar heb ik alles zonder hulpteugels gedaan en hebben we van elkaar veel geleerd. helaas merk ik dat Iringa toch wel erg begint te slijten (springen doen we niet meer, rijden in te mul zand ook niet meer) en wil ik niet meer elke keer met haar 'knokken/prutsen' om haar fijn te krijgen. bovendien kost het een half uur om haar richting laag en rond te kunnen rijden in de ontspanning en ze houd het niet meer vol om daarna nog door te trainen. vandaar dat ik nu kies voor de slof. Ik hang die eraan en meestal heb ik hem niet meer nodig. nu train ik 20 minuten tot een half uur en begin ik steevast laag en rond (vandaar de hulp van de slof) ik vind dat belangrijk voor haar oude lijf.
(let wel, als ik haar elke dag zelf kon rijden was het misschien anders geweest, maar ik vind het niet eerlijk om die 2 dagen een strijd aan te gaan) (op het filmpje rijd ik haar weer hoger dan ik normaal in de training doe. ze moet dus lager en meer uitschuiven. ik vind op het filmpje mijn slof weer te strak op sommige momenten. dat is mijn fout.

maar waar het filmpje om gaat: ik heb een tijd lang moeite gehad met mijn houding en zit. mijn handen vlogen omhoog en ik had een 'homo knikje' in mijn polsen. vooral mijn rechterhand lijdt graag een eigen leven. daarnaast kon ik echt niet ontspannen doorzittten en had ik de neiging mijn onderbeen erg ver naar voren te leggen. in de spiegel kan ik moeilijk zien of het beter is (aangezien dat maar een kort en bewegend stukje is) en mijn instructeeur doet niet echt op houding en zit letten.
vandaar dat ik het hier eens probeer!
ik vind zelf dat:
- mijn rechterhand nog steeds een eigen leven lijdt
-ik te veel naar achteren hang ipv 'mijn dopje 'in de lucht steek

maar geef me vooral meer commentaar! liefst voorzien van tips hoe te verbeteren!

http://www.youtube.com/watch?v=i5xBv4CZV2A

_Tara_

Re: hoe en waar verbeter ik mijn houding en zit? *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:06

Misschien eens een aantal lessen centered riding nemen of zitlessen? Is 't niet ook mogelijk om aan je instructeur te vragen of hij op je houding wilt letten? Al denk ik persoonlijk dat centered riding/zitles net even dat extra geven voor je houding.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:11

heb wel al een keer meegedaan aan een zitlesclinic (een hele dag met theorie en praktijk op verschillende paarden) was erg leerzaam en heb er veel uit meegenomen, maar een aantal dingen werden op de ORUN vervolgens weer tegengesproken/ van de baan geveegd. ach: zo blijven we modderen hihi!
met Iringa heb ik niet heel fanatiek meer les. echt hoger op komen gaan we toch niet meer doen en ze houdt het niet vol, maar ik heb af en toe iemand die even meekijkt of ik nog de goede kant op denk.
met mijn nieuwe aanwinst hoop ik wel weer echt les te kunnen nemen en ik wil dan ook echt kijken naar een instructeur die kritisch is op houding en zit.

dank voor je reactie:)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:15

Ik zou je inderdaad ook adviseren om eens een paar lessen te nemen bij een zit/houding coach :j
Mijn instructrice is zelf zit/houding coach en ik leer echt ontzettend veel van haar en er gaat een wereld voor me open! Met je houding doe je zoveel en dat heeft weerslag op je paard, ookal ben je je er zelf helemaal niet van bewust..Net als jij kende ik van mezelf wel een aantal verbeterpunten, maar in de les bleek ook dat ik met mijn houding hele andere aspecten "verkeerd" deed..

Voorbeeld: pony viel steeds naar binnen. Ik gaf binnenbeen, maar het hielp niet. In de lees bleek dat ik, op het moment dat ik been geef, op de tegenovergestelde zitbeenknobbel meer druk geef, waardoor ik mijn pony dus met mijn buitenste zitbeenknobbel zelf naar binnen duw.. Hij doet immers altijd zijn best om weer onder me te komen :j
Dit zijn van die dingen die je alleen met goed les kunt bereiken en dat hoeft geen zithouding coach te zijn, maar ik heb er zo'n goede ervaring mee dat ik het toch even wilde delen :j

Over je filmpje: het valt me op dat je inderdaad erg hangt in je rug :j Mijn instructrice zou zeggen, je zit op 5 voor 6 en je moet op 6 uur gaan zitten, of voor je gevoel zelfs op 5 over 6..Begrijp je deze metafoor? Ik vind 'm zelf erg handig :j
Over je handen, ik zie je rechterhand inderdaad vaak hoger dan je linker..Een tip hiervoor heb ik niet, behalve er goed naar blijven kijken en er dus bewust mee bezig zijn

Succes!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:23

Ik je vind je houding niet zo heel erg slecht!
Vind je benen netjes liggen, mooi been ervan wanneer dat nodig is en been hangt gewoon ontspannen onder je lichaam/naast je paard.
Enige idd is je pols, ik heb indertijd met een zweepje horizontaal onder mijn duimen gereden, om mn handen rechtop te houden, kan mss helpen? T rijdt wel niet erg handig :')
Enige puntje waar je aan moet werken is dat je naar achteren hangt bij doorzitten, je buik/rug spieren trainen kan hierbij ook helpen. Als die beter getraind zijn, kan je ze ook beter opspannen en kan je je rug en buik rechter houden. ;)
Voor de rest heb ik igg weinig opmerkingen op je houding, er zijn mensen die pàkken beroerder zitten hoor! :j

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:27

Buikspieren aanspannen, rug niet te hol trekken en kijken waar je naartoe gaat. Met deze drie dingen dwing je jezelf eigenlijk al in een goede houding!

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:47

5 over 6 gaan zitten dus:D haha. wederom dank voor de reacties!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:09

ik vind eerlijk gezegd dat je keurig zit hoor! Ik zie ze wel eens slechter zitten..

Geen verbetertips dus

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:12

thanks(A)

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:46

ik vind dat je slof wel wat strak zit en je paardje wel wat meer mag uitschuiven in hals en hoofdhouding !
heb nu het ideee dat hij daar wel loopt omdat ie niet hoger kan komen door de slof dus zit hij erg op te hameren met z'n hoofd om er boven te komen !
Voor de rest zijn tips etc al gezegt !
Veel succes ;)

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:45

Citaat:
(op het filmpje rijd ik haar weer hoger dan ik normaal in de training doe. ze moet dus lager en meer uitschuiven. ik vind op het filmpje mijn slof weer te strak op sommige momenten. dat is mijn fout.

dus je hebt gelijk:)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:47

Corelli schreef:
Ik zou je inderdaad ook adviseren om eens een paar lessen te nemen bij een zit/houding coach :j
Mijn instructrice is zelf zit/houding coach en ik leer echt ontzettend veel van haar en er gaat een wereld voor me open! Met je houding doe je zoveel en dat heeft weerslag op je paard, ookal ben je je er zelf helemaal niet van bewust..Net als jij kende ik van mezelf wel een aantal verbeterpunten, maar in de les bleek ook dat ik met mijn houding hele andere aspecten "verkeerd" deed..

Voorbeeld: pony viel steeds naar binnen. Ik gaf binnenbeen, maar het hielp niet. In de lees bleek dat ik, op het moment dat ik been geef, op de tegenovergestelde zitbeenknobbel meer druk geef, waardoor ik mijn pony dus met mijn buitenste zitbeenknobbel zelf naar binnen duw.. Hij doet immers altijd zijn best om weer onder me te komen :j
Dit zijn van die dingen die je alleen met goed les kunt bereiken en dat hoeft geen zithouding coach te zijn, maar ik heb er zo'n goede ervaring mee dat ik het toch even wilde delen :j

Over je filmpje: het valt me op dat je inderdaad erg hangt in je rug :j Mijn instructrice zou zeggen, je zit op 5 voor 6 en je moet op 6 uur gaan zitten, of voor je gevoel zelfs op 5 over 6..Begrijp je deze metafoor? Ik vind 'm zelf erg handig :j
Over je handen, ik zie je rechterhand inderdaad vaak hoger dan je linker..Een tip hiervoor heb ik niet, behalve er goed naar blijven kijken en er dus bewust mee bezig zijn

Succes!

Die ga ik onthouden! Maar ik moet voor mijn gevoel juist op vijf voor 6 zitten ;p

ts, ik vind je houding helemaal zo slecht nog niet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:34

vanaf de moment dat je gaat lichtrijden ga je wel meer richting de 6 uur, om even iets positiefs mee te geven.
Mooie houding, en je paardje loopt ook mooi, enkel jammer van die slof..

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:47

dank voor je reactie:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:51

Vraag je niet wat te veel van een 21 jarige paard? Dat ie nog met de slofteugel gereden wordt om haar in een houding te dwingen, misschien doet ze wel beetje moeilijk omdat ze beetje stijf is enz. ze is wel 21 jaar he.

Ik zou maar gewoon recreatief gaan rijden.

Over je zit, je kan toch tijdelijk zonder zadel rijden? in stap draf en galop, ga je heel goed van zitten. doe ik ook met mijn arabier.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:02

het is juist heel goed voor haar lijf om lang en laag te gaan. dat heeft ze nodig voor haar spieren. en zoals je kan lezen: langer dan 20 minuten trainen we niet en er wordt niets gedwongen: we helpen haar. ze wordt 5 dagen gereden, 1 dag helemaal rust en 1 dag longeren. die vijf dagen zijn naast dressuurmatig (imo erg belangrijk voor haar lijf) ook buitenritjes en vd.
denk je in: een oma die al haar spieren stijf houdt: en de ruiter maar butsen op die harde rug: dát is pas schadelijk!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:58

Ok weer wat geleerd, zoals wat je nu hier neerzet klinkt al heel wat vriendelijker naar de 21 merrie toe als wat eerst werd uitgelegd.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 17:49

:)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:50

Hoe vind je zelf dat je zit? Je zou inderdaad iets minder ver naar achteren kunnen hangen. Hoe los je dat op? Teugels een tikkie korter nemen en je handen laag houden. C'est tout!

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:55

Ik vind je erg netjes ens til zitten. Probeer inderdaad zoals eerder gezegd een beetje aan je polsen en rug te denken maar nogmaaks weinig mensen die zo mooi, stil en rustig zitten hoor