2e x les met knappe haflingermerrie Terra (v. Wallenstein)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

2e x les met knappe haflingermerrie Terra (v. Wallenstein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:35

Hallo Bokkertjes!
Sinds kort verzorg en rij ik de hele leuke en eigenwijze merrie van o0eefje0o hier op Bokt!
Terra is 6 jaar en niet bepaalt de makkelijkste om te rijden :D Ze is heel werkwillig, maar af en toe iets té, wat zich uit in drammen, rennen, draakje spelen enz. Zo dus ook gisteravond tijdens de les ;)
In de les zijn we dus eigenlijk vooral op zoek naar ontspanning, rust, tempobeheersing. We doen dit door constant figuren te rijden en tempowisselingen, zodat ze geconcentreerd op mij blijft en niet de kans krijgt om onder me vandaan te rennen. Vanuit deze basis kunnen we over een tijdje hopelijk een stapje verder.

De galopknop zit er pas sinds kort op dus onder haar eigenaresse dus die doen Terra en ik nog niet.

Let wel! Dit is pas ongeveer de vijfde of zesde keer dat ik er serieus op zit, waarvan dit de tweede les is.

Afbeelding
Martingaal bevestigen. Terra heeft er zin in ;)
We rijden in de les overigens met martingaal omdat ze net wat meer met haar neusje naar beneden komt.
[edit] ik bedoel dus 'met haar neus naar beneden' in de zin van dat ze zonder martingaal de neiging heeft met haar neus naar de hemel te wijzen ;)

Afbeelding
Ontspannen losstappen en ikzelf ben aan het zoeken naar het 'stuur'

Afbeelding
Teugels wat opgepakt

Afbeelding

Afbeelding
Terra heeeeel netjes, mijn houding uhm.. slecht :D

Afbeelding
Net niet genoeg ontspanning en te veel snelheid

Afbeelding
Een raar fotomoment maar een redelijk ontspannen Terra :)

Afbeelding
Dit is netjes *\o/*

Ikzelf moet er opletten dat ik niet te streng ben met mijn binnenhand.
Ook moet ik mijn onderbenen meer onder me dragen zodat ik ook wat verder voor in het zadel kom te zitten.
Ik moet vooruit kijken en Terra meer dragen met mijn handen.

Commentaar is welkom, maar hou het netjes zodat ik er ook echt wat van kan leren :)
Laatst bijgewerkt door Targaryen op 22-06-11 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

marrianne

Re: 2e x les met knappe haflingermerrie Terra (v. Wallenstein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:39

ik zou eerst proberen om met dit paard bezig te gaan met tempocontrole, dus veel overgangen rijden en die achterhand eronder, voordat je bezig gaat met rond rijden, paard loopt momenteel imo in 2 stukken.

mag ik vragen hoe het komt dat ze nog zo mager en onbespierd is op deze leeftijd?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:40

Leuk dier :) Je geeft imo zelf al het belangrijkste punt aan: je zit. Je steekt je benen soms helemaal naar voren af, door je bekken iets te kantelen zit je rechter, en niet meer in de 'stoelzit'. Je zit wel netjes recht :)

Zelf zou ik eerst werken aan tempo controle, dan komt het nageeflijk rijden vanzelf (en kan je ook makkelijker sturen).

Succes samen!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:46

Dingen die me opvallen: zadel is te klein voor jou. Hoofdstel (neusriem/sperriem) zitten te laag. Een martingaal is er niet voor bedoeld zodat ze haar hoofd net wat lager houdt, maar om te voorkomen dat als een paard het hoofd te hoog heeft, je niet meer op correcte wijze op het bit kunt inwerken. De vorken houden dan nl. de teugels ietwat 'lager' tbv een goede inwerking. Verder oogt het paardje idd mager en heeft het weinig bespiering. Persoonlijk zou ik daar eerst mee aan de slag gaan.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:49

Leuk dier hoor, vind haar wle wat 'lang' eruitzien maar dit kan misschien komen doordat ze dus nog geen bespiering heeft en erg mager is ook vind ik de martingaal onzin, dit gebruik je dus als hulpmiddels als het paard zijn hoofd de lucht in gooit zeg maar (zie hierboven). Ook is het zadel idd te klein voor jou en kan de neusriem wat hoger :).

Veel succes ermee. Erg leuk dier.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:24

Leuke beestje, ziet er goed uit voor een paar keer rijden.
Op foot 4 steek je je benen ook te ver naar voren let daarop(ik ken het probleem)
verder vindt ik er wat aan de schrale kant, ik zou er wel wat voller willen zien.
hoe oud is ze?
Laatst bijgewerkt door lieskehh op 22-06-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:27

waar jij schrijft netjes, loopt je paard constant achter het bit

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:36

Terra steekt zonder martingaal haar hoofd dus in de lucht en is onstuurbaar en rennerig! daaro heeft de martingaal dus zeer zeker wel effect! daarom ook eerst rond en figuren voordat we verder op gaan pakken! als Terra rond is en dus bij de ruiter loopt hebben we een stuur en rem en een eigen tempo.

ze is nog zo onbespiert omdat we pas sinds maart echt bezig zijn ze heeft hier voor een veulen gehad!

mijn zadel is een 18 inch en het is de juiste maat alleen zoals ymke zelf al aangeeft ze steekt haar benen af waardoor ze ver achterin het zadel zit!

verder super ymke hoe je het tot op heden op lost met mijn draakje

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:37

ohw jha en de neusriem zit wat lager door een raar onverklaarbaar gezwel op de neus! ( hier gelieven geen commentaar op DA staat voor een raadsel na een echo en 2x rontgon foto's )

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:54

Is dit paard 6 jaar?
Ze ziet eruit als een 2jarige zo onbespierd en smal.
Ik denk dat ze onstuurbaar en rennerig is omdat ze belast werk nog niet echt goed aankan.
Ik zou hier eerst ruiterloos eens wat spieren op gaan trainen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:04

Ik vind t idd ook een erg ielige haflinger. Maak k me beetje zorgen om..
Is er in het verleden of onlangs wat gebeurd met dit dier??
Ik hoop dat je instructeur veel tijd besteed aan je houding, want op deze manier lijkt t alsof je m steeds op de rem zet met je voeten naar voren.
Als ik de foto's bekijk dan snap ik waarom het een rennerig en 'opstandig' dier kan zijn.. Onderhals is ook veel gespierder dan de bovenhals en snap dat dit dier de neiging heeft de rug weg te drukken.
Hoop dat je goede begeleiding hebt :)

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:49

Foto's zijn goed gelukt!

Je houding mag inderdaad wel wat beter, je steekt je benen te ver af en je mag wat minder ver achterin het zadel gaan zitten.
Maar ik vind dat je netjes zit voor de eerste paar keer rijden na een hele lange tijd niet gereden te hebben! :D

Verder heb je goede begeleiding, dus dat komt goed! :)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:14

Thanks voor alle reacties!
Jullie hebben helemaal gelijk wat betreft mijn houding, die gaat nergens over! Ik heb ook zeker ruim een jaar niet serieus gereden dus het is allemaal weer een beetje zoeken. Daarom heb ik ook een goede instructrice die ook echt wel hamert op mijn zit (en de rest) :D

Bespiering wordt hard aan gewerkt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:22

Ik zal het commentaar niet allemaal gaan herhalen, hier heb je ook niks aan :)

Wat een leuke pony! :j
Ben jij nu zo verbrand (armen) of lijkt dat nou zo? :+

En die bespiering komt vanzelf wel. Vaak genoeg merries gezien die een veulen hadden gekregen, die erg iel waren. Dit trekt vanzelf bij met de juist voeding/verzorging ;)

Succes!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:24

mylene32 schreef:
waar jij schrijft netjes, loopt je paard constant achter het bit

Ik wou net zeggen, vind t niet heel netjes hoor! Ik zou de martingaal iets losser doen en niet concentreren op de krul, dat komt later wel!
Wel fijn dat je les hebt :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:40

Wat een leuk dier, maar inderdaad nog erg onbespiert.
Ik ben momenteel ook bezig met een haf te beleren, maar ben eigenlijk
alleen maar bezig geweest met de dubbele longe, met name om hem sterker te maken
en leren in balans te lopen, over de rug. Een goede voorbereiding is het halve werk, niet alleen
voor jezelf maar ook voor het paard. Andere punten zijn al genoemd, dus die ga ik niet weer herhalen :D

Heel veel succes!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:27

Kelly_Taco schreef:
Is dit paard 6 jaar?
Ze ziet eruit als een 2jarige zo onbespierd en smal.
Ik denk dat ze onstuurbaar en rennerig is omdat ze belast werk nog niet echt goed aankan.
Ik zou hier eerst ruiterloos eens wat spieren op gaan trainen.

Dat dacht ik ook bij het zien van de foto's,idd eventejs een stapje terug doen en lekker longeren.

en waarom een martingaal?
Het is de bedoeling dat je een paard zonder hulpstukken de bak door kunt rijden,als je nu al met hulpstukken gaat werken om hem naar beneden te krijgen (wat overgens nu nog niet belangrijk is) ik vindt het belangrijker dat ze haar rug gaat gebruiken en dan leert haar neusje te gebruiken.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:19

Wat een leuke pony zeg! Ik heb een aantal jaar geleden ook een merrie van wallenstein bij gereden, was een leuk paard maar op haar 3jarige leeftijd wel wat fris (lees rennen door de bak etc.)
Die van jou lijkt er qua exterieur wel op, klein smal hoofdje, beetje welsherig.
Rijtechnisch moet je proberen te. zorgen dat ze haar hoofdje niet achter de ll gaat doen, het ziet er daardoor nogal gespannen uit want ze kantelt haar hoofd ook wat.

Dus iets meer naar voren rijden en ruimte geven met je handen! succes

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:34

Ziet er erg leuk uit voor de 5e keer.. vooral je zit is op dit moment het grootste punt, maar daar hebben al meer mensen wat over gezegd..

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:03

Leuk dat je weer rijdt Ymke :) Zoals al gezegd is ze wel ontzettend ongespierd en wat mager. En zelf wat minder in de stoelzit zoals al eerder wordt gezegd.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:35

Voor de 5e/6e keer ziet het er niet verkeerd uit hoor, wat ik heb gedaan met mijn jonkie die er ook zo uitzag was 2x in de week longeren met een elastiek. Hier werd hij heel veel beter van, sowieso van het longeren opzich. Over je houding, je voeten mogen iets verder in de beugel en onderbenen iets meer terug. :) Veel plezier met deze leuke pony!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:40

Hierboven is al gezegd dat je je onderbenen te ver naar voren steekt. Ik denk dat dit komt omdat je probeert de hakken (te) ver uit te drukken. Je hakken gaan hierdoor wel naar beneden, maar je drukt tegelijk je onderbenen naar voren. Probeer eens gewoon druk te houden op de beugels, zonder al te hard te drukken. Ik denk dat je beenligging dan al een heel stuk verbeterd. Succes!

sankane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:09

ziet er goed uit let wel op dat je je benen niet te ver af steekt!
erg leuk paardje