Paard gooit me telkens terug op andere been!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Paard gooit me telkens terug op andere been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:36

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom een paard je telkens terug gooit op het andere been door een huppeltje in de draf te maken.
Als ik linksom rij en op het goede been rij dan maakt hij een soort sprongentje zodat ik verkeerd zit.
Paard is niet van mij, ik zou haar af en toe eens rijden..
Ze deed het de laatste keer bij mijn dochter niet!
Wat doe ik verkeerd of wat gaat er fout?? waarom ze dit wel bij mij?

Groetjes Heidi

kleinvosje

Re: Paard gooit me telkens terug op andere been!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:40

Ik denk niet dat het paard een hupje maakt, maar dat jij een dubbelslag in je lichtrijden hebt, oftewel, je doet staan-zit-staan, maar door de gang van je paard wordt het staan-zit-zit-staan. Daarmee kom je achter het ritme en op het verkeerde been. Langzamer lichtrijden dus!

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:43

Denk eerlijk gezegd niet dat een paard dat expres doet. Zo denkt een paard niet.
Vooral omdat het bij je dochter niet gebeurd. Waarschijnlijk ligt het toch aan jouw rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:44

Mijn paard deed dit ook. Hij zat vast in zijn rug en hals en wilde liever niet dat ik ging lichtrijden op zijn rechter voorbeen. Dan maakte hij een soort tussenpasje om me op het linker been te zetten. Na een behandeling van de osteopaat en soepeler maken was het over. Ik had hem toen trouwens net, daarvoor was hij 8 jaar manegepaard geweest.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:44

kleinvosje schreef:
Ik denk niet dat het paard een hupje maakt, maar dat jij een dubbelslag in je lichtrijden hebt, oftewel, je doet staan-zit-staan, maar door de gang van je paard wordt het staan-zit-zit-staan. Daarmee kom je achter het ritme en op het verkeerde been. Langzamer lichtrijden dus!

denk niet dat dat het is.. heb enkele jaartjes ervaring in het rijden, dus weet goed hoe ik moet lichtrijden.
Langzame lichtrijden doe ik wanneer een paard terug moet in tempo.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:46

Imre schreef:
Mijn paard deed dit ook. Hij zat vast in zijn rug en hals en wilde liever niet dat ik ging lichtrijden op zijn rechter voorbeen. Dan maakte hij een soort tussenpasje om me op het linker been te zetten. Na een behandeling van de osteopaat en soepeler maken was het over. Ik had hem toen trouwens net, daarvoor was hij 8 jaar manegepaard geweest.

Dat denk ik ook.. maar omdat mijn dochter zelf enkele weken terug haar ook weleens reed vond ik het vreemd dat ze dat gisteren bij mij deed.
Laatst bijgewerkt door jentel op 22-06-11 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:46

Misschien is je dochter wat lichter dan jij en heeft het paard er daarom minder last van? Ik gok maar wat hoor.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:46

Filmpje???Dan kunnen we zien wat je bedoelt(of je paard)Nu is het een beetje speculeren :o

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:47

ik hb hier geen ervaring mee, maar wat Irme zegt zal best wel eens kunnen kloppen!
succes

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:48

nolanlover schreef:
Denk eerlijk gezegd niet dat een paard dat expres doet. Zo denkt een paard niet.
Vooral omdat het bij je dochter niet gebeurd. Waarschijnlijk ligt het toch aan jouw rijden.

Op de linkerhand gooit ze me om.. ik vroeg me ook af.. wat zou het kunnen zijn.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:49

Imre schreef:
Misschien is je dochter wat lichter dan jij en heeft het paard er daarom minder last van? Ik gok maar wat hoor.

Ze is zowiezo lichter dan ik.. ze is 15 en weegt minimaal 10 kilo lichter.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:50

Marleen74 schreef:
Filmpje???Dan kunnen we zien wat je bedoelt(of je paard)Nu is het een beetje speculeren :o

weet ik.. maar ik dacht misschien herkend iemand dit.. heb nog niet eerder dit mee gemaakt vandaar mijn vraag!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:51

Een huppeltje met een overgang wijst er vaak op dat het achterbeen niet voldoende actief is, waardoor het paard bij de overgang met zijn voorbeen "klauwt" en dat voel je :j Hij springt dat niet vanuit achter naar voor, maar haalt de kracht uit het voorbeen..

Verder gooien paarden die scheef zijn, je ook meer naar een kant, maar daar heb je de hele tijd last van en niet alleen tijdens het rijden van een overgang..Het zou wel kunnen dat jij het alleen voelt bij de overgang, maar als je bewuster gaat voelen, dat je dan merkt dat het de hele tijd eigenlijk is :j
En de vaste ruiter kan hier aan gewend zijn en het niet meer merken

Herken je iets in een van de twee verklaringen?

Nog een tip voor het voelen: laat iemand anders longeren terwijl jij erop zit en doe je ogen dicht :j Dan voel je opeens veel duidelijker is mijn ervaring!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:52

Die van mij doet het ook :j Ik kan gewoon slecht lichtrijden linksom. Bij aandraven zit ik al op het verkeerde been en het zit gewoon rustiger en prettiger als ik op het verkeerde been zit. Nou ben ik zelf ook scheef, daar wijd ik het altijd aan. Mijn merrie doet of een hupje tussendoor of ze rommelt iets in de gangen en hoppa, baasje zit weer op het verkeerde been :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:53

Kijk eens of het minder is als je een beetje stelling vraagt in draf naar de kant waarop je wordt omgegooid. Als je op de linkerhand niet goed kan lichtrijden is dat het rechter voorbeen. Ik vermoed dat het paard dan moeite heeft met stelling en buiging naar rechts en zich aan de linkerkant hol maakt. Kan ie op de volte het binnen achterbeen wel netjes onder de massa plaatsen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:56

WendyBZ schreef:
Die van mij doet het ook :j Ik kan gewoon slecht lichtrijden linksom. Bij aandraven zit ik al op het verkeerde been en het zit gewoon rustiger en prettiger als ik op het verkeerde been zit. Nou ben ik zelf ook scheef, daar wijd ik het altijd aan. Mijn merrie doet of een hupje tussendoor of ze rommelt iets in de gangen en hoppa, baasje zit weer op het verkeerde been :+

Ik snap dat het prettiger is om dan maar op het verkeerde been te rijden, maar besef wel dat met een scheve ruiter, je nooit een recht paard zult krijgen :n Is er wat aan jouw scheefheid te doen of heb je een vergroeïng ofzo?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:57

Corelli schreef:
Een huppeltje met een overgang wijst er vaak op dat het achterbeen niet voldoende actief is, waardoor het paard bij de overgang met zijn voorbeen "klauwt" en dat voel je :j Hij springt dat niet vanuit achter naar voor, maar haalt de kracht uit het voorbeen..

Verder gooien paarden die scheef zijn, je ook meer naar een kant, maar daar heb je de hele tijd last van en niet alleen tijdens het rijden van een overgang..Het zou wel kunnen dat jij het alleen voelt bij de overgang, maar als je bewuster gaat voelen, dat je dan merkt dat het de hele tijd eigenlijk is :j
En de vaste ruiter kan hier aan gewend zijn en het niet meer merken

Herken je iets in een van de twee verklaringen?

Nog een tip voor het voelen: laat iemand anders longeren terwijl jij erop zit en doe je ogen dicht :j Dan voel je opeens veel duidelijker is mijn ervaring!

wanneer we aandraven rij ik op het juiste been en draaft ze actief weg.. maar naar enkele drafpassen meestal in de hoeken maakt ze zo'n pasje.
Ik verwacht zelf dat ze scheef is of dat ze andere problemen heeft.
Maar omdat ze een tijd terug door mijn dochter is gereden en daar deed ze het niet bij.. misschien toch het gewichtverschil?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:58

zal denk ik een balans probleem omdat het op links erger is ,
Miss eens les nemen in het recht richten en zelf zit lessen gaan volgen en je gaan verdiepen in de theorie is ook erg nuttig.
De oorzaak ligt in elk geval bij jezelf , jij wil rijden en het paard is niet goed getraind om in balans te lopen met een ruiter op de rug , maar kan ook heel goed zijn dat jij met het lichtrijden ook het paard uit balans haalt , zeker als hij niet sterk genoeg is.
Als hij het bij je dochter niet deed heeft zij waarschijnlijk een betere balans en onafhankelijke zit, dus les is denk ik wel een oplossing hier.
Maar neem dan wel les van iemand die naar het paard kijkt en ook jou zit kan verbeteren.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:00

Imre schreef:
Kijk eens of het minder is als je een beetje stelling vraagt in draf naar de kant waarop je wordt omgegooid. Als je op de linkerhand niet goed kan lichtrijden is dat het rechter voorbeen. Ik vermoed dat het paard dan moeite heeft met stelling en buiging naar rechts en zich aan de linkerkant hol maakt. Kan ie op de volte het binnen achterbeen wel netjes onder de massa plaatsen?

goeie tip.. ga ik eens proberen en op letten..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:01

Corelli schreef:
Ik snap dat het prettiger is om dan maar op het verkeerde been te rijden, maar besef wel dat met een scheve ruiter, je nooit een recht paard zult krijgen :n Is er wat aan jouw scheefheid te doen of heb je een vergroeïng ofzo?

Er zit een klein verschil in mijn linker-en rechterbeen. Denk niet dat dat wegtrekt :+ Maar dat het prettiger rijdt betekend niet dat ik dat alleen maar doe hoor. Doe juist heel erg mijn best om op het goede been te lichtrijden, het is sowieso al beter dan het was, maar echt prettig wordt het nooit gok ik.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:06

Nee, dat wordt lastig te veranderen ;) Wel goed dat je het in ieder geval traint, want zo wen je er steeds meer aan en wordt het vanzelf makkelijker :j

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:11

Ik zou gewoon een osteophaat laten langskomen!
En dan kan ik je ook nog een hele goede aanbevelen! Ellen Door Menalda, als je zoekt op bokt lees je alleen maar goede verhalen. Zij kan je ook vertellen wat zij voelt en hoe je dat kunt trainen/oplossen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:14

@MonaBelle paard is niet van mij maar had de tip al gegeven gisteren.
Maar ik wilde gewoon weten of er andere bokkers waren die ook die ervaringen weleens hebben gehad.. en waar het dooe kan komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:20

Komt vaak door de natuurlijke scheefheid.
http://atletischerijkunst.nl/pagina48.html

Ik denk dat iedere bokker er wel ervaring mee heeft, dan niet het hupje maar dat het fijner lichtrijden is op de andere hand.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:22

het ging mij om het hupje air..