Draver met tong uit de mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gesloten

Draver met tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:00

Ik heb een vraag.
Mijn Draver heeft zolang als ik haar ken (onderhand al ruim 7 jaar) haar tong naar buiten tijdens het rijden. Zodra je contact neemt op het bit gaat de tong naar buiten. Verder geen tekens van pijn of iets dergelijks. Het is gewoon een gewoonte uit het verleden. Ze heeft vroeger 3 jaar gekoerst en is daarna ingereden (flink zagend heb ik gehoord). Heeft iemand ook een draver met dit probleem? Zo ja, waar kwam dat precies door? En is het vriendelijk op te lossen (ik ga misschien al over op bitloos).

Groetjes !

Jennyxx

Re: Draver met tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:20

Bij dravers worden toch de tongen vastgebonden. Ik ken een draver die ook haar tong uitsteekt. Zij rijdt inderdaad bitloos. Dan blijft de tong binnen, behalve als de merrie veel stress heeft dan gaat automatisch de tong nog naar buiten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:21

Ja, dat is zodat ze niet de tong over het bit gooien, niet omdat ze de tong eruit gooien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:32

Ik verplaats het topic even naar RT :-) Dit is niet een specifiek draver probleem :-)

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:04

Apple schreef:
Ik verplaats het topic even naar RT :-) Dit is niet een specifiek draver probleem :-)

Nee klopt, dankje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:33

Na zeven jaar kom je pas met deze vraag??
Je had al die tijd al kunnen gaan bedenken wat het zou kunnen zijn toch?

Het kan ook een rug probleem zijn, of een slecht passend zadel .

Laat hij wel zijn kaken los met rijden?
Je zou eens moeten opletten of hij af en toe kauwt en ik zou zeker de sperriem mocht je die gebruiken eraf halen zodat het paard ook de ruimte krijgt om zijn mond te bewegen.

Mocht hij niet kauwen zou je dat met een snoepje tussen door te geven eens kunnen proberen of hij zo los wil laten.
Ik weet niet of je les hebt , maar een goeie instructrice zou je hier in moeten kunnen helpen , want tong uit de mond is echt een heel kwalijke zaak en altijd de fout van de ruiter, want je bent tenslotte ook verantwoordelijk over het zadel en de rug , je hand gebruik enz enz

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:05

pelousa schreef:
Zodra je contact neemt op het bit gaat de tong naar buiten. Verder geen tekens van pijn of iets dergelijks. Het is gewoon een gewoonte uit het verleden.En is het vriendelijk op te lossen (ik ga misschien al over op bitloos).

Tong naar buiten doen zou voor jou voldoende signaal moeten zijn dat je paard wel degelijk ongemak/ pijn heeft in de mond zodra je de teugels aanneemt.
Dit heeft niets met gewoonte te maken, want zonder druk gebeurt het niet.
Zodra je contact neemt verandert kennelijk de ligging van het bit en tong zodanig dat er pijn ontstaat. Om hier aan te ontkomen gaat de tong naar buiten.
Als je bitloos gaat rijden zal de tong waarschijnlijk binnen blijven, maar daarmee is het probleem niet weg, maar voorlopig uitgesteld tot het moment dat ook bij gesloten mond het ongemak voelbaar wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:07

Hoeft niet alleen een probleem van de mond te zijn. Kijk eens even goed naar het zadel, een niet passend zadel kan ook voor dergelijke reacties zorgen.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:43

@midgie @Albert @Cassidy

Ik ken de pony al 7 jaar, maar ze is pas sinds maart van mij. Ze liep op een goede manege en doet dit bij iedere ruiter. Zodra je je teugels er voor het eerst bij pakt gaat de tong naar buiten, dat blijft de rest van het rijden zo, ook als je de teugel weer los laat. Ze wordt vriendelijk gereden en dat is op de manege ook (bijna, er zijn natuurlijk uitzonderingen) altijd het geval geweest. Verder ontspant ze wel in de kaak. En ze knabbelt ook wel eens op het bit. Gister heb ik bitloos gereden en daar reageerde ze erg goed op. Erg rustig en de tong bleef binnen. Het zadel kan geen probleem zijn want de zadelmaker is net geweest. Ook de instructrice (vorige eigenaar) en menig stal personeel heeft er zijn/haar hoofd over gebroken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:46

bit kan ook te groot zijn, waardoor er geen ruimte meer voor de tong is. Als bitloos voor jullie werkt en ze gooit haar tong niet meer naar buiten, dan zou ik zo gaan rijden :)

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:48

Het bit is kwa maat gewoon goed. Maar ik denk ook dat we over gaan op bitloos. Ik ben alleen zo nieuwsgierig of iemand misschien weet wat dit is, of hetzelfde probleem heeft. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:24

Gewoon gaan proberen, leen eens van iemand en bitloosje.
Kijk ook eens hoe het is als je zonder zadel rijd.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:45

Twee paarden van onze manege steken ook hun tong uit tijdens draf en galop. Er is eigenlijk geen kwaal aan verbonden, het enige wat ze waarschijnlijk nooit gaan doen is hoge dressuur, het ziet er namelijk niet bijzonder elegant uit :P
Misschien is bitloos rijden een goed idee, maar onze manegepaarden hebben er in ieder geval geen probleem mee :j

MarjorieW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:51

Als je paard manegepaard is geweest zou ik er een keer een osteopaat naar laten kijken. Grote kans dat er wat blokkades zitten die mede dit probleem kunnen veroorzaken.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:16

Dit heb ik vaker gehoord van dravers probeer het bitloos rijden. Het is goed dat je miss even rustig kijk of er niks met de mond is maar dat zal wel niet het zal gewoon aangeleerd zijn

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:27

MarjorieW schreef:
Als je paard manegepaard is geweest zou ik er een keer een osteopaat naar laten kijken. Grote kans dat er wat blokkades zitten die mede dit probleem kunnen veroorzaken.

Het probleem was er al toen ze ruim 7 jaar geleden op de manege kwam, dus dat lijkt me niet helemaal het puntt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:57

pelousa schreef:
MarjorieW schreef:

Het probleem was er al toen ze ruim 7 jaar geleden op de manege kwam, dus dat lijkt me niet helemaal het puntt

Het zou makkelijk kunnen dat ze die blokkades ook al had voordat ze op de manege kwam.
Als je niets doet om de blokkades te verhelpen zal het probleem zich niet vanzelf oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:04

Meestal als de aanleuning goed is wordt de tong niet meer naar buiten gedaan. Om te zorgen dat er een goede aanleuning plaats kan vinden is het wel heel belangrijk om na te gaan of het paard zijn lijf goed kan gebruiken. Er mee naar de ostheopaat is een heel goed idee om vervolgens op een goede manier les te nemen.

Mijn paard loopt ook al jaren met zijn tong uit zijn mond, voort gekomen uit een gebroken kaak en rugproblemen. Nu is het vooral gewenning en doet het ook als hij niet rijdt, staat te slapen ect. Maar juist door tijdens het rijden het paard correct te laten lopen en het aanleuningsprobleem op te lossen houdt mijn paard zijn tong binnen.

Lichamelijk laten na kijken (materiaal ook) en vervolgens op een juiste manier les nemen.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:14

Judith_ schreef:
Meestal als de aanleuning goed is wordt de tong niet meer naar buiten gedaan. Om te zorgen dat er een goede aanleuning plaats kan vinden is het wel heel belangrijk om na te gaan of het paard zijn lijf goed kan gebruiken. Er mee naar de ostheopaat is een heel goed idee om vervolgens op een goede manier les te nemen.

Mijn paard loopt ook al jaren met zijn tong uit zijn mond, voort gekomen uit een gebroken kaak en rugproblemen. Nu is het vooral gewenning en doet het ook als hij niet rijdt, staat te slapen ect. Maar juist door tijdens het rijden het paard correct te laten lopen en het aanleuningsprobleem op te lossen houdt mijn paard zijn tong binnen.

Lichamelijk laten na kijken (materiaal ook) en vervolgens op een juiste manier les nemen.

Hmm, daar zit wel iets in. Ik zal eens gaan kijken naar een goeie. Dankje.