Oude beginneling.... Eerste les na laaaaaange tijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ans74

Oude beginneling.... Eerste les na laaaaaange tijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:05

Hallo allemaal,

Ik heb even een hoop lef hiervoor nodig :+ , maar graag wil ik jullie commentaar (advies).
Dit was de eerste keer dat er iemand kon filmen namelijk, al ziet het er niet bepaald stil uit (veel wind en geen vaste hand)

Even korte info:
Ik heb 25 (!) jaar geleden voor het laatst les gehad, mijn Ijslander is niet dressuurmatig gereden alleen op 'z'n IJslands' dus hoofd in de lucht en flink tempo.

Wij zijn beide dus beginneling :o en dit is in de rijstijl duidelijk te zien. (Heb hem nu een klein jaar en alleen recreatief gereden)
Mijn handen heb ik vaak laag en breed (dan zakt hij ook wat soms), ik twijfel erg of ik ook op mijn beenhouding moet letten, of mijn tenen niet al te erg uitsteken.
Verder is dit paardje NIET recht en komt er over 2 weken een zadelvulster (met consult) vandaar even het bontje eronder.

Video's staan in link:

http://www.myvideo.nl/watch/8179549 (2.13 min)

http://www.myvideo.nl/watch/8179505 (1.10 min)

http://www.myvideo.nl/watch/8179482 (3.21 min)

*hierna nog doorgereden hoor, geen last dus heb het goed gedaan :D *

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:21

Is het echt zooooo belabbert?? :+

Of heb ik het verkeerd geplaatst misschien :o

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:57

Ik denk dat bokkers geen zin hebben om op de reclame van de filmpjes te wachten :n
Sowieso wordt er meestal minder op filmpjes gereageerd vergeleken met foto's.

Ik heb alleen het eerste filmpje bekeken, Je houdt je benen mooi stil maar je voeten steken voor mij teveel uit.
Mooi ijsje, goed dat je bent gaan lessen!

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 06:34

Dank je voor je antwoord 'Doei'.
De reden dat ik juist voor filmpjes heb gekozen is;

Op foto's ziet het er vreselijk uit.....:(

Ik sta nog geen maand op deze stalling en hij vind ook dat nogal spannend.
Je ziet dus een weggedrukte rug, grote ogen, ik zit scheef, handen te laag, pony schuin en ver naast de hoefslag.

En het commentaar op zulke foto's heb ik ook vaker gezien, maar dat wil ik dus juist voorkomen...
:D

Matheno

Re: Oude beginneling.... Eerste les na laaaaaange tijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:36

Wat een leuk beestje :)
Ik heb eigenlijk absoluut geen ervaring met IJslanders, en weet niets van hun natuurlijke gangen,
maar probeer vooral veel overgangen te rijden, voltes waarbij je iets stelling vraagt, binnenbeen er goed bij en je buitenbeen er wakend bij.

Veel succes met je poown! :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:41

Heb er 1 gekeken en vind het er niet verkeerd uit zien.
Je zit is erg netjes op je tenen na.

Alleen lijkt het op het filmpje alsof je meer 'meelift' dan dat je 'rijdt'.
Pony loopt braaf in een drafje rond maar kijkt alle kanten uit behalve de goede zeg maar.

Van vorige iets meer er aan 'rijden'. Dat betekend niet dat je druk moet zetten en direct de boel in de krul moet trekken maar wel wat meer contact zodat je stelling en buiging kan rijden. Ze loopt nu met haar hoofd richting bakrand de hoeken door. Rechtrichten is wat mij betreft waar jullie samen aan moeten beginnen, dan komt de rest daarna ook wel goed.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:58

Dank je Matheno.

Dit is gewoon les met een dressuurjuf :D
Ik loop tegen de volgende 'problemen' aan:

Stelling = haaks om
Binnenbeen aanleggen = GAS!
Klein kneepje is ook gelijk weer gas terug hoor, maar hij reageert echt vrij extreem.
Misschien dat ik daarom zo met mijn benen naar buiten rijjd. Ik hoef maar aan te leggen en hij gaat al (IJsland vuur, denk ik) ;)

In stap oefen ik wel veel met dit soort oefeningen, maar in draf eindigt een volte al in spiraal.

Marlies, goed gezien. Door het boontje ((denk ik) veer ik erg mee. Kan in de galop ook niet goed blijven zitten (stuiteren) maar over 2 weken komt een zadelvulster met consult (over bespiering e.d.) En kan ik weer zonder bontje door.

Rechtrichten(?) word nu meer eerst als figuren rijden gedaan (bedoel je dat?) Om beide kanten even soepel te maken.

Bedankt voor de reakties!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:18

Dat is een combinatie van IJslands Vuur en gewoon niet goed aan de hulpen zijn. :)) Kátur moet leren dat been niet alleen vooruit is, maar ook kan betekenen dat je opzij moet of een begrenzing is. Tip: niet teveel je benen afsteken, maar rustig ontspannen naar beneden laten hangen. Als je ze teveel afsteekt heb je spanning op je benen/kuiten, waardoor het voor je paard al snel voelt of je een enorme hulp geeft als je ze toch tegen zijn buik legt. Heb je je benen ontspannen naar beneden hangen, dan hoef je ze maar iets aan te knijpen om de hulp te geven en zal het voor hem ook minder heftig voelen.

Wat betreft meer contact hebben aan de voorkant, dat is lastig als je een paard met veel töltaanleg hebt. Die willen zodra je meer druk pakt aan de voorkant graag aantölten. Je ziet inderdaad duidelijk dat je hem veel met zijn koppie in de lucht hebt gereden en dat hij makkelijk zijn onderhals uitdrukt. Probeer eens met lange teugel te rijden en kijk of hij dan met zijn neus naar de grond gaat. Halsstrekken dus. Daar de ontspanning in zoeken en niet proberen om door die onderhals heen hem naar de nageeflijkheid toe te rijden. Dat is erg lastig. Eerst lang en laag proberen te vinden. Dat zal voor hem nog moeilijk worden omdat hij zo te zien nog niet veel balans heeft en zijn bovenlijn nog niet zo ontwikkeld is.

Ik kan je echt hele pagina's aan tips geven, heb lang lesgegeven aan iemand met hetzelfde probleem met haar IJslander en heb momenteel zelf ook een paard met dat probleem. Maar dat lijkt me meer een karwei voor je instructeur.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:22

Ja, rechtrichten is niet rechtuit rijden maar wel rijden met gelijke druk tussen je benen en op beide teugels en een lichte aanleuning. Stelling en buiging, soepel maken enz hoor daar absoluut bij.

Eigenlijk zou dat voor iedereen de basis moeten zijn voordat mensen beginnen met wijken, aan de teugel enz. Een paard dat netjes op 2 teugels en 2 benen licht te rijden is kan je ook makkelijker voor je been naar buiten zetten om maar eens iets te noemen.

Jullie zijn iig op de goede weg doordat je zelf ook merkt waar het niet lekker loopt. Inzicht is al een groot begin van een oplossing. Lekker doorgaan met lessen. Ben benieuwd naar vorderingen met een paar maand.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:36

Imre, ik snap wat jij bedoelt maar ikzelf heb hem niet zo gereden hoor :)

ik draaf idd ook losse teugel en door het langzamer (of sneller) lichtrijden het tempo te bepalen, alleen wil dit helaas nog niet helpen om te ontspannen en zijn hoofd te laten zakken.

Mijn benen, dat zal ik gewoon opnieuw aan moeten leren vrees ik.
Ik steun op mijn knieën en de beugels, volgens mij.

Voorlopig ga ik rijden met losse teugel en eerst de ontspanning zien te krijgen en daarbij veel figuren rijden en de daarbij behorende hulpen oefenen.

Allemaal hartstikke bedankt voor de adviezen!!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:53

Het ziet er niet slecht uit, je rijdt volgens mij wel erg vriendelijk en je stoort je paard niet :)