Minke voor het eerst op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiFa

Minke voor het eerst op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 08:46

Minke is een 5 jarige Arabo fries. Ik heb haar al sinds dat ze 1 jaar is. Met mijn vorige paard heb ik een ongeluk gehad waardoor ik mijn rug gebroken had. Mijn angst voor het rijden was hierdoor erg groot. Ik verkocht mijn paard en wilde eigenlijk helemaal stoppen. Maar toen kwam ik Minke tegen. Een hele knappe jaarling die toen al erg groot was. Ik werd verliefd en kocht haar. Ze had geen papieren en wist eigenlijk weinig van haar. Wel werd verteld dat haar vader Mintse 384 was. Nadat ik de fokker gebeld had kwam ik erachter dat haar moeder een arabofries was. een fries met arabisch bloed. Dat verklaarde ook meteen haar frisheid en looplust. Toen ze 3 1/2 was heb ik haar zelf zadelmak gemaakt met hulp van mijn huidige instructeur. Minke heeft nog nooit een pas verkeerd gezet (en dat wil ik ook zo houden haha). Ze was erg braaf met het inrijden. Wel snel, maar ze heeft er mij nog nooit eraf gekregen. Nu ze in de "pubertijd" zit merk ik wel dat ze een beetje begint te testen, maar mijn angst is helemaal weg. We rijden wedstrijd die erg goed gaan. We hebben de 24 winstpunten in de B en als het goed is zijn we gekwaifiseerd voor de kampieonschappen. Zondag is mijn laatste selectiewedstrijd. Daarna ga ik L1 starten. Goed mijn foto's. Ik twijfelde heel erg, want er is altijd zoveel kritiek hier, maar ga toch de gok nemen. De foto's zijn 2 weken geleden gemaakt door een vriendin van me.

Mijn punten waar ik aan moet werken:
Mijn benen wat naar achteren leggen
Mijn handen omhoog houden
Wat trotser zitten met name naar voren kijken en niet naar mijn pareltje
En wat blijer kijken haha.

Cap is eigen keuze liever geen cometaar erop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en laat een berichtje achter.

Groetjes Janna

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:53

Mooi paard! Mijn zus heet ook Minke.. :')
Maar je 'piano-handjes' vind ik wel storend, maar dat heb je zelf ook al opgemerkt :)
Op sommige foto's mag je ook wel wat rechter op zitten.
Ik vind het erg knap van je, dat je na zo'n ongeluk weer te paard zit hoor, echt respect! +:)+

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:00

als je nog iets meer naar voren meegeeft met je armen kan ie naar voren en gaat ie nageven
en enkel op de linkerteugel gaan rijden vanwege scheefheid (rechtsgebogen kan je zien aan de stantfoto)
dus in plaats van teugels op zijn plaats houden, teugels meeveren
en rechterteugel niet gebruiken
in de bocht geen teugel nemen maar tegenovergestelde teugel v d bocht geven
dan geef je de ruimte
binnen 10 minuten gaat ie aan de teugel, zal je zien
succes!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:02

Wat een leuk paard! Heeft mooie bewegingen :j
Ziet er goed uit! :)

DiFa

Re: Minke voor het eerst op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:08

Dank je wel. Ik ben ook erg blij en trots op haar.
@mylene32 dank je wel voorr je tip. Ik ga het zeker aanpassen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:14

mylene32 schreef:
als je nog iets meer naar voren meegeeft met je armen kan ie naar voren en gaat ie nageven
en enkel op de linkerteugel gaan rijden vanwege scheefheid (rechtsgebogen kan je zien aan de stantfoto)
dus in plaats van teugels op zijn plaats houden, teugels meeveren
en rechterteugel niet gebruiken
in de bocht geen teugel nemen maar tegenovergestelde teugel v d bocht geven
dan geef je de ruimte

binnen 10 minuten gaat ie aan de teugel, zal je zien
succes!

Loopt hij dan niet over de schouder weg?
Standfoto zegt toch weinig? Paard kijkt gewoon ergens naar en buigt daarom in naar rechts.
Op de rijfoto's lijkt het paard juist linksgebogen.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:20

Ze is iets rechtsgebogen. Rechts is ook haar makkelijke kant. Linksom heeft ze moeite om goed in te buigen, maar ook dat gaat nu steeds beter. Ik heb een hele goede rij-instructeur die me daarmee helpt.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:23

@Brainless: paard kijkt niet ergens naar
kijk naar de hoeven, rechtsvoor staat naar voren
exact: in die rechtse buiging
juist door de tegengestelde teugel te géven loopt ie niet meer over de schouder weg :)

@janna: je kan idd zien dat je de juiste instructie hebt
je hudt nl je handen niet laag en je armen niet gestrekt, dat is dus in orde
want je armen veren idd mee, alleen net niet genoeg
misschien even vragen aan je instructrice

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:25

mylene32 schreef:
@Brainless: paard kijkt niet ergens naar
kijk naar de hoeven, rechtsvoor staat naar voren
exact: in die rechtse buiging

Dat doet mijn paard ook (is haar graasstand) maar zij is wel linksgebogen... vandaar.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:26

Mooi paard hoor!
Je zegt zelf dat je je benen wat meer naar achteren moet leggen, maar op de fotos waar ze eigenlijk netjes liggen, zie ik dat je wat meer voorin je zadel zit. De fotos waar je meer achterin zit, liggen je benen ook verder naar voren. Ik denk dat je misschien beter het middelpunt van je zadel (dus wat verder naar voren, zoals op de 2e galopfoto) kunt opzoeken, want daar heb je vind ik een nette houding. Je hangt niet en bent netjes recht.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:27

dus Brainless moet jij het tegenovergestelde doen van Janna, linkerteugel vasthouden rechterteugel geven

dit is wel iets off topic maar okee misschien dat ik jou daar wel mee kan helpen

eens met Wen en Jelle

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:31

mylene32 schreef:
dus Brainless moet jij het tegenovergestelde doen van Janna, linkerteugel vasthouden rechterteugel geven

dit is wel iets off topic maar okee misschien dat ik jou daar wel mee kan helpen

eens met Wen en Jelle

Wij moesten juist rijden op de buitenteugel... als je met de buitenteugel toestaat loopt ze direct over de schouder weg.
Maar sinds ik ben verhuisd is er niemand meer die mijn paardje dressuurmatig rijdt.
Dus heb nu geen hulp nodig.

Ik doe alleen aan boshobbelen, als mijn lichaam het toelaat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:36

ik moet het eventjes zeggen, misschien niet erg aardig maar een sportbh is erg gezond om te dragen tijdens het paardrijden.
tenzij je laten van die leuke ehm... nou ja omadingen wilt hebben.

en ik denk misschien de stijgbeugels net een gaatje langer zodat je "mooier" in het zadel komt te zitten.
(btw een zeer mooi paard! maar ik vind kruisingen mooier vaak dan het echte ras..)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:40

@ Wen_en_Jelle Dank je voor je tip. Ik ga het zeker uitproberen.
@ hagelslag. Ik draag eigenlijk altijd een sportbh met het paardrijden, maar deze keer eigenlijk niet. Toch wel grappig dat je dat zegt. Ik ben er altijd happig op. Mijn vriendin stond ineens aan de deur en ik trok snel een rijbroek aan. Helemaal niet aan gedacht. Maar Thanks

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:41

haha okee geniaal;)

nee het is gewoon erg belangrijk om er wel 1 te dragen.
mn zusje wou het eerst niet en heeft heel gemeen 2 cups groter dan mij.
maar ik heb het haar even flink duidelijk uitgelegt en nu wil ze echt niet zonder!!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:45

Nou ik weet niet of het gemeen is. Een grote cup is niet altijd even fijn (al moet ik zeggen dat het nog reletief meevalt met mijn cup hihi)

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:14

denk inderdaad een beetje om je handen, maar ach, dat heeft iedereen wel een beetje..
verder vind ik het er keurig uitzien! en super dat je weer durft te rijden!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:21

Dank je wel. Het heeft me aardig wat kalmeringstabletten gekost, maar ik ben echt helemaal van mijn angst af. Ik merk ook dat ik meer lef begin te krijgen in het rijden. Zeker op wedstrijden en daar ben ik erg blij mee.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:26

Leuk paard, vind je wel wat streng in de 'piano handjes'

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:16

Alles is al genoemd! Erg leuk paard! en heb je nou de sokken zelf afgeschoren of heeft ze dit van haar zelf niet? (misschien komt dat voor bij arabofriezen :o ) maar ik moet zeggen dat ik het er erg netjes uit vind zien! :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:38

Wat heb je een leuk paardje!! (Ze lijkt heel erg op mijn Fries merrie en daar ben ik heel trots op dus je hebt een grote pré :D )

Even een vraagje; Kun je mij zeggen hoe groot zij is en hoe groot jij bent? Even om een inschatting te maken hoe wij er straks uit zien als ik op mijn Fries ga rijden, is nu nog maar 3.

Overigens erg dapper van je dat je weer in het zadel bent gekropen, bloed kruipt toch waar het niet gaan kan :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:18

Wat een mooi beest!
Waarom twijfelde om een topic te openen?
Over het algemeen zijn de adviezen goed bedoeld, en kun je er vaak wat mee.
Het zijn meestal vooral de meiden die wat willen posten maar eigenlijk geen kritiek willen, die vooral 'geen goed bedoelde' reacties krijgen op een gegeven moment. ;)

Ik vind het er erg goed uitzien, over het rechtrichten houd ik me verder stil, binnenkort krijg ik wat lessen in de methode van AdB, om eens te kijken hoe die over alles denkt.

Je zit alleen wat achterin je zadel?
Het kan dat je een zadel moet met een half inch of 1 inch meer, maar het kan ook dat je alleen maar even je beugels iets langer moet.
Lijkt me dat je dan meteen een stuk stabieler gaat zitten dan :)

Veel succes met je paardje!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:32

Dank je wel voor jullie leuke reacties.

@Sharona95 Minke heeft van nature bijna geen sokken. Het is een heel klein plukje wat echt niet mooi is. Daarom haal ik het eraf zodat het netter staat.

@ Akke_sSpring Ik ben 1.78 m en Minke is 1.67 m Ze is een grote merrie, maar dat was ze als als jaarling. Ze was toen ik haar kocht 1.50 m Minke was teon ze 3 jaar was 1.63 m dus is nog flink gegroeit in 2 jaar. Dank je wel. ik heb er grote moeite mee gehad om haar zelf zadelmak te maken. ik wilde haar eerst wegbrengen, maar mijn huidige instructeur heeft me over gehaald om het zelf te doen en daar ben ik nu zelf trots op. Ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb, want nu kan ik zeggen dat alles wat ze kent ik zelf gedaan heb.

@ Matheno Ik twijfelde omdat ik bang was om hele negatieve reacties te krijgen (zelf een beetje onzeker denk ik), maar ik neem alle reacties als positieve kritiek op. Toen ik Minke zadelmak aan het maken was waren mijn beugels nog een gaatje korter. Omdat ik mijn vertrouwen weer terug kreeg heb ik ze al een gaatje langer gedaan en vind dat het nu tijd word om ze inderdaad nog een gaatje langer te doen. Ik denk dat ik dan ook een heel stuk mooier ga zitten. Met het rechtrichten zijn we al een heel eind opweg. Ze is ook nog maar 5 jaar, maar als ik kijk hoe ze eerst liep en nu is het al een wereld van verschil.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:41

Zo dan is ze zeker lekker aan de maat!! Mooi hoor. Ik ben zelf ook 178 en ik vermoed dat Akke nu rond de 160 is, gelukkig is ze nog niet uitgegroeid maar zo groot als Minke zal ze niet worden. Ik ben ook van plan haar zelf in te rijden met behulp van een goede instructrice. Ik heb er nu een keer een rondje mee gestapt onder het zadel en daarbij was ze erg braaf. Verder werken we veel aan de dubbele lange lijnen om haar spieren langzaamaan te versterken zonder dat ik er op zit, erg leuk om te doen en heel leerzaam!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:27

Ziet er best goed uit, iig een hele leuke combinatie 2 puntjes van aandacht:
Handen meer naar voren, en vooral veel zachter, paard niet opkrullen, maar juist uityrekken over de rug met je handen naar voren dus.
probeer de activiteit in alle 4 de beentjes te houden, foto 2 en 4 zijn de beentjes okee, maar de hals te kort.
Verder nog een groot compliment dat je er weer aan bent begonnen na zo' n ongeluk CHAPEAU!!!!