Semental Divino - onze eerste keer op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Semental Divino - onze eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:30

Hallo,

Ik rijd sinds 2 weken een 6 jarige poolse arabier, een ruin.
Door mijn examens en en blessure hebben we nog niet veel kunnen doen, het was pas de 3e keer dat ik hem reed vandaag, en dus nog steeds vooral uittesten wat hij kan.

Ik ben me er zelf van bewust dat ik nog lang niet wedstrijd klaar ben, so don't be to hard on us. Ik zou er wel graag naartoe werken en krijg vanaf volgende week wekelijkse training met hem. Ik moet nog veel leren maar ik zou graag opbouwende commentaar krijgen waar ik iets mee ben.

Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van sommige foto's, maar mijn moeder kan blijkbaar écht geen foto's nemen :O

Het is echt een sterren kijker, dit was de eerste keer dat ik hem reed, toen ik er net opstapte

Afbeelding

Dit wil ik er eerst uitkrijgen door vooral voorwaarts neerwaarts te rijden.

(ik weet dat ik moet letten op mijn houding en mijn handen)

eerst even longeren, want er was veel wind en ik wist niet hoe nerveus hij ging zijn

Afbeelding

Afbeelding

in het begin loopt hij altijd met zijn hoofd in de wolken maar hier begon hij toch een beetje te zakken.
Ik rijd met een heel los teugeltje en stuur vooral op de zit, omdat hij zich anders onmiddellijk opspant en in de krul gaat lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leinearthur

Re: Semental Divino - onze eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 06:37

Geduld is een schone zaak ;)

Ik heb het idee dat je zadel niet helemaal lekker ligt? Kan dat kloppen?
Je moet contact houden met de teugels, want dat zie ik haast op geen een foto? Komt die dan met zijn
hoofd omhoog? en dat je dan de teugeldruk ontwijkt?
Daarbij moet je er even opletten dat je niet te veel naar voren valt.
En van waar die sporen? :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 06:38

Ik vind niet dat je veel kunt zeggen met deze foto's. Ik zou je beugels wel langer doen. ;)
Waarom sporen/mexicaans hoofdstel? ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 06:56

Bedankt voor jullie reactie

Het zadel ligt inderdaad niet perfect, daarom heb ik ook nog niet veel met hem gereden. Ik heb hem vooral aan de longe, volgende week komt de zadelpasser.

Als ik contact maak met de teugels komt hij idd met zijn hoofd omhoog, ik stuur dus vooral op de zit. Hoe kan ik contact maken zonder dat hij daarom direct het hoofd omhoog doet? (ik probeer heel licht verend contact te houden, maar dan gaat hij zicht opspannen) Als ik met hem aan de lange teugel werk neemt hij het teugelcontact wel aan maar gaat hij helemaal in de krul lopen met zijn hoofd achter de loodlijn.

De sporen heb ik zoals je misschien kan zien op de laatste foto al niet meer aan. Mijn haflinger rijd ik met sporen omdat ik hem vaak even moet spoortje geven als hij niet reageert op mijn been, maar Sem is blijkbaar wel heel goed aan het been. Ik had ze dus nog aan maar heb ze gauw afgedaan.
Het mexicaans hoofdstel is gewoon voorlopig, als de zadelpasser is geweest krijgt hij ook een nieuw hoofdstel

Dat ik naar voren val weet ik al, maar wat kan ik daar best aan doen? Kan ik dit oplossen door mijn beugels een gaatje langer te doen?

Ik zorg gauw eens voor betere foto's als het nieuwe zadel er is!

Groetjes

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:02

Heb je les? Want dat kan je goed helpen met de problemen waar je tegen aanloopt.
Je kan inderdaad proberen om je beugels een gaatje langer te doen, misschien dat je dan wat trotser op je paardje zit! :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:04

Soms moet je even streng zijn, je paard heeft volgens mij heel goed door dat hij niet hoeft te werken als hij maar even spant als jij de teugels aanneemt. Lekker makkelijk voor hem dus. Toch contact nemen, en niet toestaan dat hij zijn hoofd omhoog eruit drukt. Dat opkrullen komt er ook wel weer uit. Ik zou wel heel snel heel goede begeleiding zoeken hierbij.
Zolang je geen goed zadel hebt, is er aan je houding weinig te doen denk ik. Beugels langer scheelt al wel, en zelf ook gewoon goed rechtop zitten!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 07:08

Het nieuwe zadel komt gauw, tot die tijd ga ik normaal gezien niet meer rijden. Ik wou gewoon even weten wat hij wel en niet kon. Ik heb een goeie trainer, die komt vanaf volgende week (als het nieuwe zadel er is dus)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:23

Het is al gezegd maar je moet gaan werken aan het teugelcontact. Je schrijft dat hij dat nog niet accepteert. Je zou met longeren hier ook aan kunnen werken dmv bijzetteugeltjes of pessoatuig. Zeker als je ambities hebt om wedstrijden te gaan rijden, is dat wel belangrijk.
Je krijgt volgende week les, dan is dat het eerste puntje van aandacht voor je les. Succes!

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:24

meer contact met de teugels, als je ze los blijft houden, went hij er nooit aan he ;)
en goed dat er naar het zadel wordt gekeken..
en met les zal je vast en zeker ook vooruitgaan!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:27

je zit in stoelzit, dus inderdaad je beugels (flink wat) langer. De rest is al gezegd (losse teugels en sporen). Veel plezier!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:40

Ik zou niet meteen aan het naar beneden werken aan de slag gaan.
Maar naar het laten lopen op eigen benen.
Een mexicaanse hoofdstel geeft druk op bepaalde plekken.
arabieren zijn gevoelig,ik zou er een normale neusriem aan hangen.
wat voor bit heeft hij in?
Mijn voorkeur bij dit soort paarden gaat uit naar een bustrens en dan een wat zwaardere en niet te dun.

Hoe sterker en strenger de inwerking van tuig en ruiter hoe meer ze er tegen in gaan en ziet je dit soort gedrag.

Dus lekker vw rijden en niet terug dat komt echt wel verder in de training.
Durf het paard het vertrouwen te geven,dus met een los teugel rijden(Ook dan kan je controle houden;) )
Ze komen uiteindelijk vanzelf naar de hand toe.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 06:00

Er hangt een volle, dubbel gebroken bustrens in, niet te dun, en ik heb daar tot nu toe de beste resultaten mee (dus zoals jij zegt denk ik) Zoals gezegd krijgt hij na mijn examens (ik heb vanmiddag de laatste) een goed passend zadel en een goed hoofdstel, en vanaf zondag komt mijn trainer ons lesgeven.

Ik rij met een los teugeltje omdat ik weerstand merk als ik wat meer contact houd, en ik kan hem perfect sturen zo en op mijn zit, maar heb hiervoor veel de raad gekregen om juist meer contact te houden. Wat is voor mij en voor Sem de beste oplossing?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 06:16

je moet wel naar dat teugelcontact toerijden, je moet ook een verbinding naar voren krijgen. Wel een direct contact en geen waslijntjes, maar vanachter uit. Losmaken in zijn lijf en dat achterbeen er meer onder (in mijn ervaring vaak wat lastig voor arabieren ivm hun bouw/het vaak lange rechte achterbeen), dan komt hij vanzelf fijn in je hand. Maar dat is niet iets dat vanachter een computer opgelost kan worden, maar waar je in je les dalijk naartoe kunt werken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:32

GeekGirl schreef:
Er hangt een volle, dubbel gebroken bustrens in, niet te dun, en ik heb daar tot nu toe de beste resultaten mee (dus zoals jij zegt denk ik) Zoals gezegd krijgt hij na mijn examens (ik heb vanmiddag de laatste) een goed passend zadel en een goed hoofdstel, en vanaf zondag komt mijn trainer ons lesgeven.

Ik rij met een los teugeltje omdat ik weerstand merk als ik wat meer contact houd, en ik kan hem perfect sturen zo en op mijn zit, maar heb hiervoor veel de raad gekregen om juist meer contact te houden. Wat is voor mij en voor Sem de beste oplossing?

Ik vind je al heel bewust bezig zijn met bepaalde dingen.
Ik vind het persoonlijk in het begin niet belangrijk waar die hoofd uit hangt
Contact kan je ook hebbben met een wat lossere teugel
Ik reed me vorige arabisch volbloed en nu deze die ik nu heb eerst vw zodat ze op eigen benen gaan lopen in een tact matige tempo en van achter gaan bewegen.

Heel veel mensen en dat is natuurlijk willen tegen houden als een paard (voorwaarts/heet is)
Het gaat er om dat het paard vertrouwen krijgt in de ruiter.
Heb even in je profiel gekeken en ik denk dat hij heel erg op de rem gereden is bij de vorige ruiter?

Arabieren zijn ow zo gevoelig.
Als dat tempo enzo goed zijn en je voelt echt beweging en zwevende gangen en dit blijft hij doen kan je een stap verder gaan.
En dat is inderdaad iets meer opsluiten.

Ook met een los teugel komen ze vanzelf naar beneden en later als je iets meer opsluit wel meteen nageven als hij even loslaat en naar beneden gaat.
je moet heel rap zijn in je beweging.

Ik heb er veel gereden en me eerste paard was een arabische hengst.
Nu heb ik een merrie en een 3 jarige hengst.
Ik rijd ze allemaal zo, ook andere paarden en het werkt,en geen van alle zijn sterk in de mond

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 06:39

Hey, bedankt voor je reactie! Fijn om advies te krijgen van iemand die ervaring heeft met AV's

Hij is inderdaad heel erg op de rem gereden, de vorige ruiter was eigenlijk niet genoeg ervaren voor zo'n paardje (hij was 4 jaar en net ingereden, ze had hem gewoon gekocht omdat ze hem zo mooi vond) en ze was bang om hem wat losser te laten. Met als gevolg dat hij zijn hoofd omhoog gooide of zijn bit vastpakte en toch sneller ging lopen. Uiteindelijk durfde ze er niet meer op en heeft ze hem verkocht.

Ik kan hem eigenlijk bijna volledig op mijn zit sturen en op zit/stemhulpen laten inhouden zonder aan dat bit te moeten trekken, dus voorlopig rijd ik hem liever wat losser.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:09

GeekGirl schreef:
Hey, bedankt voor je reactie! Fijn om advies te krijgen van iemand die ervaring heeft met AV's

Hij is inderdaad heel erg op de rem gereden, de vorige ruiter was eigenlijk niet genoeg ervaren voor zo'n paardje (hij was 4 jaar en net ingereden, ze had hem gewoon gekocht omdat ze hem zo mooi vond) en ze was bang om hem wat losser te laten. Met als gevolg dat hij zijn hoofd omhoog gooide of zijn bit vastpakte en toch sneller ging lopen. Uiteindelijk durfde ze er niet meer op en heeft ze hem verkocht.

Ik kan hem eigenlijk bijna volledig op mijn zit sturen en op zit/stemhulpen laten inhouden zonder aan dat bit te moeten trekken, dus voorlopig rijd ik hem liever wat losser.

Complimenten met je geduld.
je was al erg netjes bezig.
En uiteindelijk kom je ook bij het gewenste plaatje,de weg is mischien een stukje langer.
maar je hebt daarna langer profijt van en minder kans dat hij terug val.

Weet niet of je lid ben van het stamboek,maar er worden regelmatig clinics gehouden.erg leerzaam:)
succes

Elita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:01

Hou goed contact met de teugels! Om het paard wat lager te maken zou ik doorgaan met een beetje kneepjes geven aan de teugels. Bij mij werkt dat altijd bij een tuiger merrie die ik rijd. Succes!!