Tips gezocht voor info biomechanica ruiter/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Tips gezocht voor info biomechanica ruiter/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:21

Ik ben op zoek naar 'studiemateriaal' (boeken, dvd's, enz.) over de biomechanica van zowel de ruiter als het paard.

Ik heb flinke interesse in houding en zit van de ruiter en wil mij daar komende zomer nog verder in verdiepen.
Biomechanica van het paard, anatomie, wat gebeurd er in het paardenlijf bij welke oefening - zo een zaken zijn imo samenhangend en vind ik ook verschrikkelijk boeiend.

Het mag best droge kost zijn en ook wat lastiger tekst is geen probleem.
Ik heb een voorkeur voor Nederlandstalige info of tekst geschreven in Engels, eventueel is makkelijk te lezen Duits ook een optie.

Ik heb wel al een aantal boeken, tips, enz. - maar ben heel benieuwd naar jullie tips! :)

melrovers

Re: Tips gezocht voor info biomechanica ruiter/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:24

Een boek wat ik echt een aanrader vind is Horse gaits, balance and movement van Susan E. Harris. Zeer duidelijk geschreven en makkelijk te volgen ook door de vele illistraties.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:49

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechRide1.html

Dat is een hele mooie site over dressuur en de bewegingen van het paard.
Basiskennis van anatomie is wel een vereiste denk ik. In hoe beweegt uw paard van Gillian Higgins en Stephanie Martin wordt dit duidelijk uitgelegd. Vind ik een beter boek dan dat van Susan Harris. Het gaat iets dieper in op de anatomie.

Verder zou ik ook gaan kijken bij paardenbegrijpen.nl, basisrijkunst.nl, ridingart.com en atletischerijkunst.nl. Wel veel van hetzelfde, maar allemaal iets anders uitgelegd.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:52

Laatst bijgewerkt door Elanor op 19-06-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:53

Anatomie is geen probleem. Ik ben studente fysiotherapie (humaan), heb Anatomieboek van Budras hier staan en 'hoe beweegt uw paard' heb ik ook in bezit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:07

Misschien dat materiaal van mensen als Ullrieke Thiel en Gerd Heuschmann je verder kunnen helpen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:24

Dat is dan al heel mooi, als anatomie al bekend is bij je. Veel lezen, verschillende opvattingen lezen ook van verschillende trainers. En kijk eens bij scienceofmotion.com. In het engels is er veeel meer te vinden over anatomie en rijkunst. Ook op een specifieke spier(groep), of andere anatomische structuur zoeken, kan je helpen bij het zoeken naar meer wetenschappelijke artikelen over specifieke gebieden. Zoals over de m scalenus, ventrale en dorsale spierketens.
Boeken heb ik wel in de folder van kramer ruitersport zien staan. Er is schijnbaar een nieuw boek uit over anatomie en dressuur in het duits.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:48

Ik beheers niet alles, maar ben wel handig genoeg ermee om het te kunnen volgen of te kunnen nazoeken of uitzoeken. :)

Bedankt voor alle tips, heel zinvol! :)

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:02

Veel van hillary Clayton en Wim Back.
Dhr Slijper heeft in 1946 een artikel geschreven over de boog-pees constructie bij paarden (rugwerking) maar dat heb ik nog steeds niet kunnen bemachtigen, dus als iemand dat weet te vinden...?