Spring techniek verbeteren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Spring techniek verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:32

Ik zoek eigenlijk tips om de voorbeen techniek van mijn paard te verbeteren.
Wat zouden goede oefeningen zijn om haar te kunnen leren haar voorbenen meer te vouwen en beter naar voren te brengen?

Paard is 7 jaar.
Springt nu op L niveau.
Crosst op hetzelfde niveau.

Afbeelding
2008
Afbeelding
Gisteren.

Ze lijkt in de loop der jaren wel wat te zijn verbeterd, toont naar mijn idee wel veel vermogen.
Basculeerd ook voldoende.
Maar die voorbeentjes.......

Iemand tips??

Marita

Re: Spring techniek verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:06

Dat is toch voornamelijk aanleg en eigen manier van doen. Volgens mij zijn daar geen oefeningen voor. Wellicht dat je paard zelf beter gaat vouwen als de sprongen hoger worden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:36

Veel in-uitjes, kort op elkaar. :)
Zelf wat meer terug zitten.

Je paard springt prima hoor, maar sommige paarden hebben gewoon wat minder 'voorbeen reflex'.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:37

daNiielle_ schreef:
Veel in-uitjes, kort op elkaar. :)
Zelf wat meer terug zitten.

Je paard springt prima hoor, maar sommige paarden hebben gewoon wat minder 'voorbeen reflex'.

Ik geloof ook wel dat ze goed springt hoor. We hebben ook niet de illusie dat we ooit 1,60 springen hoor. Maar als ik haar op de 1 of andere manier kan helpen haar techniek te verbeteren dan doe ik dat graag!
Thanks voor de tips.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:22

Ik heb het met mijn paardje ook gehad. Ze was gewoon niet echt heel handig met zichzelf. Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen door toch ook wat hoger te gaan springen.
Wat bij mij goed hielp was dubbel sprongen neerzetten, waarbij je de tweede hindernis een half metertje krapper zet dan op wedstrijd, ongeveer op 7,5 meter. De tweede hindernis maak je een oxer van die je vrij breed zet, ongeveer zo breed als hij hoog is.
De eerste een stijlsprong, niet te hoog, zodat je deze netjes kan aanrijden. Dan vervolgens rustig inrijden, zodat je wel mooi door de dubbel komt. Je vraagt je paard zo op de tweede hindernis iets langer te worden, waarbij hij zijn voorbeen verder naar voren omhoog gaat brengen.
Als je te snel in komt rijden dan zal hij alleen maar hard en hoog afzetten, en dat was niet precies niet de bedoeling. Dus rustig inrijden, zodat hij op de tweede hindernis gaat strekken.
Dit werkt ook in in-uitjes, waarbij je de tweede een oxer maakt. Hierbij moet je oppassen dat je hem niet te krap zet, je paard moet wel kunnen afzetten en anticiperen op het feit dat hij langer moet worden op de tweede. Dit vergt iets meer pas en meetwerk.
Uiteindelijk is het toch een kwestie van vrij veel doen, en ook een keer wat van zijn capaciteit vergen, dan gaan ze vaak meer hun best doen. Als ze handiger worden met zichzelf dan gaan ze ook op lagere hindernissen beter springen.
Dit van mij springt nu ook 1 meter netjes met ingevouwen beentjes.
Misschien we even oppassen met stiften, je hebt nu geen buikbeschermer zie ik. Als hij verder gaat optrekken zal je die wel moeten aanschaffen. Liefst al voor hij zichzelf per ongeluk een keer geraakt heeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:56

Thanks voor de tips sjouk_L
Overigens hebben we wel een singel met buikflap maar daar is een gesp van stuk dus die ligt bij de zadelmaker!

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:13

Ah nou prima, voorzorg dus al voor elkaar, dan gaat het vast goedkomen.
Veel succes en natuurlijk plezier, hoop dat dat een beetje wil lukken. Gaat natuurlijk niet in een dag lukken. Maar bij mij is het ook goedgekomen :D

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:41

kruisje 3 galopsbalken ertussen net wat krapper dan haar gemiddelde galop en dan klein stijltje kan je later het stijltje opbouwen.

jeffrey158

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:52

wat is de afstammeling dan?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:15

jeffrey158 schreef:
wat is de afstammeling dan?

Wat heeft de afstammeling te maken met de springtechniek?
Ze is een Romantico II (v. Animo) x Inferno x Legaat x Notaris.
Geheel springbloed dus!