pony achteruit lopen met elastiek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olandra

pony achteruit lopen met elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 11:24

hee.
ik reed gistervoor het eerst met elastiek,
maar telkens aan een kant van de bak ging die achteruit en draaien,
watkan ik er aan doen?
en gebeurt dit dan elke keer met rijden? /3
xx

Anoniem

Re: pony achteruit lopen met elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:33

Elastiek eraf of een heel stuk losser.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:33

je beschrijft het een beetje te vaag om er echt iets over te zeggen maar het klinkt alsof je je elastiek veeeel te strak hebt. wat ook kan ik dat je pony het gewoon niet gewend is en het niet snapt. waarom rij je eigenlijk met elastiek?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:35

Ik denk dat je paard er niet aan gewend is. Probeer hem een stuk losser te doen, zodat de druk miniem is. Dan kun je hem laten eventueel strakker zijn. Ook bij mij de vraag waarom :)

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 11:42

^^
hij zit niet strak.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:42

foto?

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:08

van wat?:$

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:10

de stiek :)

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:13

ja idd misschien is een foto wat praktischer. ben ook wel benieuwd waarom er een elastiek 'nodig' is?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:33

Elastiek er af en gaan leren rijden, rij op gevoel en niet met hulpmiddelen.
Dus neem zelf les in het paardrijden, de pony geeft aan dat het niet ok is, luister daarna,
Waarom heb je het stiek eraan eigenlijk?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:30

Elastiek eraf. 'Hulp'middelen zijn nergens voor nodig en doen meer kwaad dan goed.
Je paard geeft niet voor niets aan dat er iets klopt of niet goed voelt. Neem les, leer rijden en laat de 'hulp'middelen voor wat ze zijn. :)

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:55

les heb ik al , en mijn instructice die er veel van weet zij dat ik dat is moest gaan proberen ,
en ik heb hem net nieuw gekocht ,dus als ik het eraf moet volgens jullie moet ik hem terug brengen na de winkel denk ik :P
en wat is beter tussen de benen door of aan de zijkant?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:58

Dan breng je hem toch terug? :) bespaard je ook nog is geld. Beter is eraf. Waarom heb je hem om dan? Lijkt erop dat je paard het niet accepteerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:59

En heeft je instructrice gezien wat hij deed toen je het elastiek eraan had?
Waarschijnlijk heb je hem toch te strak zitten. En ik zou hem aan de zijkant doen, zeker in het begin.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:00

maar waarom vind je instructrice dat? Inderdaad foto van de elastiek, dat kunnen we zien hoe strak hij zit.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:11

Olandra schreef:
les heb ik al , en mijn instructice die er veel van weet zij dat ik dat is moest gaan proberen ,
en ik heb hem net nieuw gekocht ,dus als ik het eraf moet volgens jullie moet ik hem terug brengen na de winkel denk ik :P
en wat is beter tussen de benen door of aan de zijkant?

'die er veel van weet'... van hulpmiddelen? Als je instructrice naar de hulpmiddelen grijpt ipv dat ze je echt leert rijden, begin ik toch aan haar expertise en kundigheid te twijfelen. Helaas is het vinden van goede instructie tegenwoordig een lastige klus. Maargoed, dat terzijde.

Terug naar de winkel lijkt me een prima plan. Bespaart je nog geld ook.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:48

Ach, om een ruiter even het "gevoel" te geven is een hulp teugel af en toe echt zo slecht nog niet hoor!
Vaak scheelt dat een hoop trek werk n.l.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:52

misschien loopt je pony uit eigenwijsheid achteruit hebben wij ook een pony van op stal. als ie geen zin meer heeft loopt hij achteruit of gewoon helemaal niet meer

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:54

Ruiter heeft nu in elk geval geleerd wat een "stiek" doet, en dat is terugwerken waardoor een paard dat niet voldoende voorwaarts gereden wordt idd de weg van de minste weerstand neemt, en dat is achteruit.

Het is logisch dat je pony achteruit wil, dat is waar de vrijheid ligt, van voren wordt hij tegen gehouden. Wil je het voorkomen dan zul je behoorlijk met zit een benen moeten inwerken om de werking van de stiek te compenseren (soort op te heffen zeg maar).

Maar ik zal hem er dus gewoon afhalen. Het geheim van problemen oplossen zit toch in voorwaarts rijden en niet in achterwaarts trekken met middelen.... :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:00

Ik heb mijn paard in het begin zo nu en dan met bijzet gereden, ook in de les. Bijzet hing wel los.
Was puur omdat mijn paard de kracht mistte en alles probeerde om er onder uit te komen. (moet wel zeggen dat ik ook niet galloppeerde nog, en alles op tempo van het paard).
Nu heb ik ze ergens in een hoekje liggen, niet meer nodig.

Bij mij was het dan ook omdat mijn paard de rug niet sterk heeft, en ook een onderhals van nature had.
Dan kun je wel de eerste maanden rondrijden met een paard dat het hoofd in de lucht houd (of naar beneden sjorren), maar dan verpest je die rug echt compleet...

Mooie is, ik heb nu en een paard dat heel zacht in de mond is, én ontspannen over de rug kan lopen omdat hij de kracht nu heeft.

Dus het kan wel, een hulpteugel die bijdrage doet aan jou en je paard. Maar dan moet je wel weten hoe je hem bevestigd en hoe je hem gebruikt.
Doe hem de volgende keer pas om als je instructie er bij is. In principe kan je dat naar achter lopen gewoon oplossen.

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 21:42

@ Pentax

Mijn pony probeert er ook onder uit te komen en ook geen sterke rug...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:56

Je bouwt geen sterke rug door het gebruik van iets dat terug werkt.
Zoek het eerder in balkjes en cavaletti (verhoogde balkjes) lopen. Daarin kun je ook variatie bieden als om en om 1 op de grond en 1 verhoogd en daarna 2 om 2 of onregelmatig. Zo moet de pony blijven kijken (en dat gaat met het hoofd heel laag). Je kunt ze om en om aan 1 kant verhogen, dus links hoger, rechts hoger, links hoger etc. Je kunt ze op ene volte leggen.
Je kunt ze op galop afstan leggen en erover galopperen.
Dat zijn oefeningen om het hoofd laag te krijgen en de achterbenen hoog. Het sterkt rug en buik en concentratie.

Het is wel heel vermoeiend, doe het dus niet een uur lang, maar als 10-20 onderdeel van een training. Als hij nu nog niet sterk is in de rug, begin dan met een paar keer over een rij balkjes gaan en dan stappen en gewoon rijden en dan weer een paar keer over de balkjes. Laat de balkjes dan verder. De volgende keren (niet meteen de volgende dag, hij zal spierpijn hebben) kun je wat vaker de balkjes nemen en de pauze ertussen steeds wat korter.

Veel overgangen rijden, kort op elkaar, kan ook helpen de boel te versterken en goede controle te krijgen zodat je pony echt nageeflijk aan de teugel komt. Figuren rijden en het liefst overgangen binnen een figuur, helpt ook heel erg de pony lenig en krachtig te maken.
Daar heb je echt geen elastiek voor nodig.

Te veel lesgevers laten hun lessers te lang alleen maar in de rondte draven. Daar heeft je pony niet zoveel aan, behalve dat het conditie krijgt of houdt....

Inkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:13

ik zou de elastiek eraf doen!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:35

Elastiek eraf ! :)
Laatst bijgewerkt door delerium op 04-07-11 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: italics verwijderd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:38

de rug verzuurd door de gedwongen houding....en je instructrice is erbij?
Waar heeft die haar opleiding gedaan?