hoe een paard netjes rijden volgens klassieke dressuur ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoe een paard netjes rijden volgens klassieke dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 09:28

Hoi,

Je stapt op en je begint met ......
Nu snap ik dat dat per paard en zelfs per dag kan schelen hoor. Maar hoe rijd je een paard in het algemeen netjes los ?

STAP 1 :
Begin je met nageefelijk rijden ( met als doel dat je paard niet op je hand leunt en dus meer in balans is + ontspanning van kaak en hals ) ? Hoe wat is dan de goede manier van nageefelijk rijden ?
Hoge binnenhand ?
op beide teugels kleine ophoudingen maken ( omhoog ? ) ?

Whinnylando

Re: hoe een paard netjes rijden volgens klassieke dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:30

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 09:34

Daar is het overzicht een beetje kwijt, tenminste wel voor mij.
Ik wil gewoon een duidelijk overzicht. Waarmee te beginnen, waarom en hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:32

Ok dit is de manier waarop ik losrijd, het verschilt per paard maar in grote lijnen.

Ten eerste ben ik de baas over mijn paard, dat wil zeggen dat hij tijdens het opstappen braaf stilstaat en op mij let. Zodra je zit stapt het paard weg op jouw hulp. Ik pak een paard altijd meteen op, als je dat niet doet gaat het paard focussen op de omgeving en als je dan een wat fris paard hebt weet je niet wat hij gaat doen heb je geen controle meer.
Bij het oppakken neem ik contact op de teugel en drijf ik met mijn been de ontspanning erin. Je mag kneden met je hand maar niet met terugwerkende kracht de hand gebruiken, dan kan een paard minder goed ontspannen en wordt het paard vaak scheef. Ontspanning in het lijf moet ten aller tijden vanuit been komen, zodat je paard recht blijft en in balans is. Wanneer het paard ontspant op jouw been zul je je paard makkelijker kunnen buigen en verschillende mogelijkheden van oprichting kunnen krijgen. Laag, rond, hoger instellen, alles komt vanuit jouw been wat weer het achterbeen activeert.
Ook bij verzameling is been het belangrijkst. Je maakt je zwaar, maakt een ophouding op de buitenhand en druk je binnenbeen door waardoor het paard moet gaan sluiten.

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan en het zo uittypen is nog best lastig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:17

in de klassieke dressuur geef je geen kneepjes met je hand om je paard nageeflijk van je been naar je hand toe te rijden hoor (van achteren naar voren) hand dient ten alle tijde stil maar meeverend met de mond te zijn. Het paard moet door tempowisselingen op de zit en de snelheid van reageren aan de KUIT zelf na gaan geven. Halve ophoudingen gebruik je alleen indien nodig voor je een oefening inzet zoals een wending of een tempowisseling.

Ik laat het paard in het begin bij instappen iets langer in de hals en als ze zelf nageeft neem ik mn teugels telkens wat meer op maat en daarna ga ik gewoon rijden. Tussen het rijden door en de tempowisselingen en vooral vele voltes doen we wel vaker stukjes verlengen en verkorten in de hals waarbij ze nageeflijk moet blijvenen dat wisselen we af met stukjes halsstrekken. Ik heb er een heel fijn paard door gekregen en zit er zelf ook met veel meer rust op :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:22

svdijk86 schreef:
in de klassieke dressuur geef je geen kneepjes met je hand om je paard nageeflijk van je been naar je hand toe te rijden hoor (van achteren naar voren) hand dient ten alle tijde stil maar meeverend met de mond te zijn. Het paard moet door tempowisselingen op de zit en de snelheid van reageren aan de KUIT zelf na gaan geven. Halve ophoudingen gebruik je alleen indien nodig voor je een oefening inzet zoals een wending of een tempowisseling.

Ik laat het paard in het begin bij instappen iets langer in de hals en als ze zelf nageeft neem ik mn teugels telkens wat meer op maat en daarna ga ik gewoon rijden. Tussen het rijden door en de tempowisselingen en vooral vele voltes doen we wel vaker stukjes verlengen en verkorten in de hals waarbij ze nageeflijk moet blijvenen dat wisselen we af met stukjes halsstrekken. Ik heb er een heel fijn paard door gekregen en zit er zelf ook met veel meer rust op :)

Dit vind ik heel goed geschreven, svdijk :j
Maar het is niet de "klassieke" manier uit de topic's :+

Volgens een aantal uit die 2 topic's gebruikt de ruiter wel degelijk de halve ophouding om een paard na te laten geven.
Dit "nageven" komt dus niet vanuit het paard, maar volgens die 2 topic's vanuit de ruiter.

Maar zoals jij het beschrijft, ben ik het echt mee eens.
Aanleuning en nageeflijkheid komt toch echt vanuit het paard zelf.

Alleen bij "verreden" paarden (oa paarden die teveel op de hand gereden zijn) gebruikt men de halve ophouding.
Het sluiten van de hand dient zolang te zijn, tot het paard hierop "loslaat".
Dus een stukje "weerstandbieden" met je hand.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:07

Er wordt wel weerstand geboden, maar niet als in vasthouden en terugtrekken, ook niet in ophoudingen
of halve ophoudingen.. tenminste.. Heb geleerd de hand ietsjes te sluiten en de kuit aan te leggen (wat
drijven komt pas als het paard daar niet op reageert) Geeft het paard na geeft de ruiter ook na.. dus
druk direct afvloeien (handen ietsjes openen, hakken uitdrukken, jezelf lang maken en vooral recht blijven zitten.)

Maar op den duur heb je die "weerstand" vaak al nieteens meer nodig. Het aanleggen van de kuit en het
voorwaarts rijden op de zit en kuitdruk indien nodig (dus van achteren naar voren door tempowisselingen etc)
wordt het paard zelf al nageeflijk van.

Als het paard doorheeft dat (na halve ophouding buitenteugel en zwaar zitten) een tempowisseling al
gereden moet worden als de ruiter zich zwaar maakt heb je die halve ophouding in het tempo ook al niet
meer nodig.. dan hou je die "handhulpen" eigenlijk alleen maar over voor het aangeven dat er zijwaarts komt. een keertwending, inzetten pirouette enz.

Dat is de verfijning die uiteindelijk komt.. Als je kijkt naar de "gewone" klassieke dressuur (als in Weens geloof ik)
en je kijkt naar verschillende ruiters van deze tijd die echt volgens de oude methode rijden.. dan zie je
een ontspannen trensteugeltje, een loshangend stangteugeltje en een paard die nieteens gespoord of
gedreven wordt maar puur op het bewegen van de zitbeenknobbels en op het gebruiken van kuitdruk de
moeilijkste oefeningen eigenlijk vrij simpel uitvoeren.

Die lopen in de oprichting niet in de krul.. maar geven wel met heel hun lichaam na (drukken neus er
wat uit in de hoge oprichting en zetten de onderhals wat op om goed gebruik te maken van de buikspieren)

Ik ben op het punt (we hebben nog een lange weg te gaan hoor) dat ik eigenlijk helemaal geen halve
ophouding geef om mn paard na te laten geven.. die geef ik bijv. nog wel om haar te corrigeren als ze
wat wil kantelen.

Het ziet er bij mij absoluut niet spectaculair uit.. maar mijn paard heeft plezier in het werk en werkt
verschrikkelijk hard mee, denkt mee.. doet wat er GEVRAAGD wordt zonder dwang en ik merk gewoon
dat als ze fijn nageeft ze ook veel meer na gaat denken of ik niet een zijwaartse oefening wil.
(soms gaat ze bijv. zelf op een volte 10 meter.. en soms gaat ze zelf een paar passen schouderbinnenwaarts
omdat ik 2 tellen IETSJES meer druk op het ene been geef of op het andere been.. of omdat ik iets
opzij zak of wat dan ook.

Ik straf het dan ook niet af.. ik geef de hulp erbij die ik ook zou geven als ik haar die oefening rijd en
daarna gaan we verder.

Kwartje valt vanzelf wel :) Ik heb ook gewoon echt plezier in het rijden.. (al moet ik wel goed met
tempowisselingen bezig blijven want als mevrouwtje zo ontspannen door de bak wandelt moet ze natuurlijk
wel ten alle tijde voorwaarts blijven en niet stiekempjes in elkaar kruipen en op de voorhand willen gaan
zakken.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:00

Zoiezo begin je al verkeerd emt stap 1 :P
Je hoort toch te beginnen met rechtrichten tot je over gaat naar nageeflijkheid?
Nageeflijk is het gevolg van een rechtgericht paard toch?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:13

een paard met zijn hoofd tussen te sterren valt niet recht te richten.

Nageeflijkheid is het gevolg van een paard dat de achterhand correct gebruikt, onderzet, de buikspieren
aanspant en loslaat in de rug. Daarop volgend buigt hij via de ontspannen rug over de hals en dan heb
je nageeflijkheid. Met of zonder krulletje heeft hier weinig mee te maken. Nageeflijkheid staat dus nauw
samen met takt, ontspanning en aanleuning. Loopt het paard onregelmatig kan het nooit goed nageven.

Enz..

Van achteren naar voren (van been naar de hand toe zoeken/dalen)

Via de wiki:

Doelstellingen volgens het Skala der Ausbildung (Klassieke dressuur)
1.Takt: elke pas wordt met dezelfde kracht, regelmaat en afdruk gemaakt (simpel gezegd: alle passen zijn gelijk in hetzelfde ritme)
2.Ontspanning: het paard ontspant zichzelf zowel mentaal als fysiek.
3.Aanleuning: een constante, ontspannen verbinding van de achterhand naar de voorhand van het paard, terug naar de hand van de ruiter (simpel gezegd: het paard geeft de ruiter aan beide teugels dezelfde, ontspannen verbinding en volgt te allen tijde de hand van de ruiter).
4.Impuls: de voorwaartse drang van het paard, opgewekt én gecontroleerd door de ruiter (simpel gezegd: het paard geeft de ruiter elke pas het gevoel uit zichzelf voorwaarts te willen in het tempo dat de ruiter aangeeft).
5.Rechtgerichtheid: een paard dat in balans loopt waarbij hij zijn gewicht zowel aan zijn linker- als zijn rechterzijde gelijk verdeelt en zijn spieren aan beide zijden even lenig en sterk zijn (simpel gezegd: het paard is aan twee kanten gelijk en loopt even simpel linksom als rechtsom).
6.Verzameling: het gewicht dat het paard op zijn achterhand draagt. Door het snel leren optillen van zijn achterbeen en het onder de massa te brengen gaat het paard zijn gewicht meer op zijn achterhand dragen, de graad van de verzameling hangt af van de scholing van het paard en de graad van africhting (simpel gezegd: zijn gewicht in meer of mindere mate op de achterhand dragen).
In feite moet men deze 6 doelstellingen steeds tegelijkertijd nastreven. Al deze punten zijn in verband met elkaar en kunnen dus ook niet los van elkaar gezien worden. Er is bijvoorbeeld voorwaartse drang en tempocontrole (impuls) nodig voor een beter balans (rechtgerichtheid), terwijl een beter balans ervoor zorgt dat het paard makkelijker voorwaarts loopt en zijn tempo kan beheersen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:35

Moeilijke/vervelende is een beetje dat er binnen de klassieke dressuur ook weer verschillen zijn. B.v. beweging voor balans of juist balns voor beweging.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:05

Dat is ook zo, maar de klassieke weg staat vooral bekend om het ontwikkelen van gevoel.
En vanuit die gevoelens de oefeningen aanpassen aan het paard om de paard de kans te
geven zich te ontwikkelen. Uiteindelijk vloeien beweging en balans bijv. altijd samen namelijk.
Zonder de 1 geen ander. Geen totaalplaatje.. :)

Perfect zal niemand het doen.. je blijft altijd bezig met jezelf en elkaar verbeteren om een
goede combinatie te worden. Van fouten leer je, vooral hoe je het beter aan zou kunnen pakken
zonder kwaad te worden.. logisch nadenken.. hoofd op 0 en gewoon opnieuw proberen.
De manier van aanpak(grotendeels de hulpen blijven hetzelfde) maar wat en welke oefeningen
om hoger te komen is voor ieder paard en voor iedere ruiter anders.

De ene heeft nu eenmaal de aanleg voor zijwaarts en de ander voor verzamelen. Door de juiste
training moet alles uiteindelijk gelijkmatig ontwikkelen.

Alle instructrices zijn ook anders.. er zijn meer soorten klassiek en bovenal.. er zijn meer wegen die
daar Rome leiden..

zou me niet teveel vastpinnen aan 1 tak.. maar lezen.. en meenemen waarvan jij denkt dat je
het kunt gebruiken :)