Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
svdijk86 schreef:in de klassieke dressuur geef je geen kneepjes met je hand om je paard nageeflijk van je been naar je hand toe te rijden hoor (van achteren naar voren) hand dient ten alle tijde stil maar meeverend met de mond te zijn. Het paard moet door tempowisselingen op de zit en de snelheid van reageren aan de KUIT zelf na gaan geven. Halve ophoudingen gebruik je alleen indien nodig voor je een oefening inzet zoals een wending of een tempowisseling.
Ik laat het paard in het begin bij instappen iets langer in de hals en als ze zelf nageeft neem ik mn teugels telkens wat meer op maat en daarna ga ik gewoon rijden. Tussen het rijden door en de tempowisselingen en vooral vele voltes doen we wel vaker stukjes verlengen en verkorten in de hals waarbij ze nageeflijk moet blijvenen dat wisselen we af met stukjes halsstrekken. Ik heb er een heel fijn paard door gekregen en zit er zelf ook met veel meer rust op
Ik heb ook gewoon echt plezier in het rijden.. (al moet ik wel goed met