aeolusnr1 schreef:Als dat voor jou genoeg is dat goed he, geen probleem.
Maar je bent fout, het paard toont verzet en zet zijn kaak , nek en hals vast, dat is tegentrekken en dus ook verzet.
en dit is dus niet nageven, een paard dat niet nageeft , daar kan je echt niet van verwachten dat hij ook maar iets goed zal gaan doen.
Maar nogmaals, ook het niet nageven is niet de fout van het paard, ook al lijkt het op zo'n moment wel zo, het is de ruiter die het paard op zo'n manier moet trainen dat het paard ervaart, dat lopen op de ene manier aangenamer is dan op de andere manier, de ruiter moet inventief zijn.
En het af en toe goed en nageeflijk zijn en af en toe niet, tja als jouw auto af en toe niet naar links wil draaien, wat doe je dan, dan is er duidelijk iets mis, een paard is niet anders die hoort te doen wat jij hem vraagt, en echt niets anders.
En dat is de ruiter zijn taak daar voor te zorgen.
Af en toe is niet een veilige manier van rijden, het paard mag echt niet mee gaan beslissen.
Verzet?
Waar haal jij het vandaan dat mijn paard niet loslaat en verzet toont?
Ze geeft prima na, lekker schuimmondje, maar loopt ongemerkt door haar enthousiastme steeds sneller en sneller, wil harder en harder werken.
Op het moment dat je haar daarin wil remmen, ja dan wordt ze kwaad, zo is ze.
Ik merkte gewoon dat ze gespannen werd op het moment dat ik met mijn bit in actie kwam.
Nu is dat niet zo, is ze vanuit zichzelf ontspannender en dat is toch prima?
Ik begrijp niet waarom het op bokt altijd gelijk grote problemen zijn.
Het bestaat echt hoor.....een paard dat wel los laat maar gewoon wat sterk is.