Sterk paard, bitloos gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Sterk paard, bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 08:47

Hoi,

Mijn lieve paard wordt door al haar enthousiastme soms een beetje sterk.
Zou het voor haar misschien een goede oplossing zijn om bitloos te gaan rijden?

Nouja als jullie meer uitleg willen dan hoor ik het wel, maar dit is eigenlijk mijn vraag.

En om bepaalde reacties te voorkomen:
Ik heb mij verdiept in bitloze hoofdstellen, ik weet waar en hoe ze inwerken op het paard.
Kan er verantwoord mee omgaan, en ik laat me ook eerst informeren welke voor mijn paard het beste is. :)

midgie

Re: Sterk paard, bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:54

Ik denk niet dat bitloos de oplossing is, want ook daar zal hij zich sterk op gaan maken,
Het probleem ligt bij jezelf , het paard word sterk omdat jij je sterk maakt waarschijnlijk
Ga eens bezig met de techniek en zorg dat je je paard op de lichte hulpen onder controle gaat krijgen dan zul je merken dat hij zich steeds minder sterk gaat maken en jou gaat geloven , want hij doet dit omdat jij dit van hem vraagt en dara helpt geen enkel bit of bitloos voor, maar een ruiter die zich verdiept in het rijden , leer ook de theorie eens

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 08:57

Ik maak me niet sterk, en mijn paard is prima aan het been. :)
Dat is het probleem niet, anders had ik ook wel naar andere oplossingen gezocht en les genomen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:58

Je kunt het altijd proberen, bijvoorbeeld met een stalhalster oid, om te kijken hoe hij reageert.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:16

Het is iig het proberen waard...
mijn paard was ook altijd erg sterk als hij heet werd buiten.
met bitloos was ie een stuk rustiger maar dat zal natuurlijk niet ieder paard hebben.
met buiten rijden gebruikte ik een kin gekruisd hoofdstel en daar kwam ie minstens net zo veel op terug als met bit, zo niet meer.
voor mij was het dus een goede oplossing, dat zal het zeker niet voor iedereen zijn maar imo het proberen waard!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:20

Ik zou het zeker eens proberen! Maar probeer aan een kaakgekruist te raken, dat werkt over het algemeen beter en duidelijker in dan een sidepull (dat eigenlijk een mooi halster is :P).
Mijn paard was buiten altijd weg in galop en nu ik bitloos rij kan ik zelfs indiaantje spelen als meneer aan het galopperen is: teugels los en woeehoeeee :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:22

die van mij heeft ook zo haar dagen waarop ze nogal stuiterballerig is (denk niet dat dit een bestaand woord is haha), maar bit of bitloos maakt daarin echt geen verschil.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:24

kynshiri schreef:
die van mij heeft ook zo haar dagen waarop ze nogal stuiterballerig is (denk niet dat dit een bestaand woord is haha), maar bit of bitloos maakt daarin echt geen verschil.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen sterk en stuiterig. :)
Mijn paard is niet druk/stuiterig/blij, maar gewoon gedurende de training steeds sterker.

Ik ga zo even naar de ruitersport zaak.
Wel duur zeg, 70/80 euro voor zo'n hoofdstel.

Meer reacties over ervaringen met sterke paarden bitloos zijn natuurlijk welkom. :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:26

Hier op EA zijn ze eigenlijk altijd tweedehands te koop, nieuw kopen kan altijd nog als het bevalt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:27

Saars schreef:
Ik zou het zeker eens proberen! Maar probeer aan een kaakgekruist te raken, dat werkt over het algemeen beter en duidelijker in dan een sidepull (dat eigenlijk een mooi halster is :P).
Mijn paard was buiten altijd weg in galop en nu ik bitloos rij kan ik zelfs indiaantje spelen als meneer aan het galopperen is: teugels los en woeehoeeee :D

Onzin, er zijn veel paarden die kaakgekruist niet verdragen. Sidepull is zeer duidelijk, werkt via wijken voor druk.

Bij IcePrincess kan je een sidepull neusriem laten maken.

Toch ik sterk worden een rijtechnisch probleem en vaak geen optomingsprobleem.
Wat doe je als ie sterk word?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:32

Terug rijden, verzamelen, even stappen zodat ze weer wat afkoelt. Verschilt trouwens van dag tot dag, soms zet ik haar juist harder aan het werk zodat haar aandacht daarop gaat, en niet op het sterk worden.
Het is namelijk dat ze alsmaar meer en meer wil doen, en echt boos wordt als ik dat verhinder door meer teugeldruk te geven.

Het is een lastig probleem vind ik, want rij technisch is er niets mis.
Ze is prima over de rug te rijden, constante aanleuning, lekker aan het been....
Maar het is een echte merrie die zich niet zomaar wat laat zeggen.

Daardoor heb ik gedacht dat ze misschien over me heen loopt.
Maar ik ben haar wel de baas, in alles luistert ze, maar in de training wordt ze steeds sterker en sterker.
Op concours zet ze dat op de een of andere manier om in mooi lopen.
Thuis hindert dit onze training, en verminderd het mijn plezier in het rijden.

En aangezien ik vaker hoor dat sommige paarden gewoon niet fijn lopen op een bit, het beter doen op bitloos, vind ik dat wel het proberen waard.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 11:03

Nou..90 euro armer maar ik heb hem. :)
Kaakgekruist, van super kwaliteit.
Wel gelijk zo met de zadelmaker overlegt, dat als hij te sterk inwerkt dat hij hem gaat aanpassen.

Ik hoop dat het wat is voor mijn paard.

Afbeelding

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:09

Air schreef:
Onzin, er zijn veel paarden die kaakgekruist niet verdragen. Sidepull is zeer duidelijk, werkt via wijken voor druk.

Of je zou dat ook vriendelijk kunnen zeggen?
Ik weet vrij veel van bitloos en zeg alleen mijn ervaring met dit probleem!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:13

Dan zou je moeten weten dat een sidepull echt geen mooi 'halster' is. En dat er juist veel paarden goed reageren op een sidepull.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:20

En er zijn genoeg verhalen van paarden die er met bit vandoor gingen zonder reden, mensen zonder pardon eraf bokten en dergelijke, en met bitloos gewoon een enorme rust over zich heen kregen en veel beter luisterden :)
Als je je paard goed hebt leren wijken voor druk of dat nog extra oefent, zou het een perfecte oplossing zijn.
Persoonlijk zou ik zelf niet voor kaakgekruist gaan omdat dat vaak een slechte release heeft, een sidepull (GEEN mooi halstertje)
Let wel dat elk paard anders reageert, het ene paard reageert perfect op een kaakgekruiste, een ander weer beter op een touwhalster of hackamore. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een slechte rem met een sidepull en een wat minder duidelijk links-rechts bij een touwhalster, en met een hack is het blijkbaar heel duidelijk en kan ik met mijn pinken sturen :)
Je kunt bij sommige services bitloze optomingen uitproberen, misschien is dat een idee?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:21

[VVDD] Sterk paard bitloos gaan rijden....Compleet ander paard!

Het begin is er, ben er erg blij mee.
Sidepull is iets vriendelijker lijkt mij?
De verkoper raadde mij aan om een kaakgekruiste te halen, omdat mijn doel dus was om er dressuur mee te rijden. Hij liet me ook een boek zien waar instond dat de sidepull voor ' beginners' dan minder geschikt was om mee te dressuren.
Mijn paard heeft er tenslotte ook geen ervaring mee, en ik ook niet.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:22

Air schreef:
Dan zou je moeten weten dat een sidepull echt geen mooi 'halster' is. En dat er juist veel paarden goed reageren op een sidepull.

Ik bedoelde dat als het systeem. Een sidepull heeft hetzelfde systeem als een stal- of rijhalster. Ik zeg ook niet dat paarden er niet goed op reageren, ik zeg dat het met een sterk paard misschien het beste zou zijn omdat het scherper inwerkt...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:56

je paard is maar zo sterk als je zelf bent... Ik wilde het ook absoluut niet horen en toen mijn instructrice (die toen helemaal mijn instructrice niet was) het me vertelde werd ik er redelijk slecht gezind van (om het nog netjes uit te drukken)... De uitleg die ze mij gaf vind je hier...

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... aard-trekt

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken

Veel succes! (trouwens, ik ben niet tegen bitloos hoor, of tegen met bit, ik denk gewoon dat het rijden op zich veel belangrijker is dan de 'middelen' ;-)...)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:11

Een ieder heeft z zijn eigen voorkeur voor een hoofdstel en systeem.
Wanneer je bitloos wedstrijd besluit te gaan rijden is het wel van belang te weten met welk hoofdstel je dat mag doen.
Tot die tijd, goed dat je het probeert en ik hoop dat het werkt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:41

Tja ik heb een deel gelezen niet alles, maar ik lees steeds dat jij vind dat het paard zich sterk maakt, en dat jij vindt dat je rijtechnisch toch goed aan het rijden bent.
Ik moet je teleurstellen maar ook ik vind dat je de fout bij jezelf moet zoeken en niet bij het paard.
Op de één of andere manier zet jij het paard aan om dit gedrag te tonen, jij moet jezelf veranderen en het paard zal dan mee veranderen, zo simpel is het eigenlijk.
Het grootste probleem zit hem in de onspanning, het loslaten, het paard geeft niet na, dus jij moet daar meer aandacht aan geven , en daar dan ook gericht op gaan trainen.

daNiielle_ schreef:
Terug rijden, verzamelen, even stappen zodat ze weer wat afkoelt. Verschilt trouwens van dag tot dag, soms zet ik haar juist harder aan het werk zodat haar aandacht daarop gaat, en niet op het sterk worden.
Het is namelijk dat ze alsmaar meer en meer wil doen, en echt boos wordt als ik dat verhinder door meer teugeldruk te geven.

Het is een lastig probleem vind ik, want rij technisch is er niets mis.
Ze is prima over de rug te rijden, constante aanleuning, lekker aan het been....
Maar het is een echte merrie die zich niet zomaar wat laat zeggen.

Daardoor heb ik gedacht dat ze misschien over me heen loopt.
Maar ik ben haar wel de baas, in alles luistert ze, maar in de training wordt ze steeds sterker en sterker.
Op concours zet ze dat op de een of andere manier om in mooi lopen.
Thuis hindert dit onze training, en verminderd het mijn plezier in het rijden.

En aangezien ik vaker hoor dat sommige paarden gewoon niet fijn lopen op een bit, het beter doen op bitloos, vind ik dat wel het proberen waard.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:50

Mijn pony was ongelofelijk sterk, aan de hand en onder het zadel. Niemand kon haar tegen houden als ze haar zinnen ergens op had gezet.
Met rijden was het gewoon hopen dat ze wel stopte voor het hek en als ze niet stopte, dat je maar zonder botbreuken op stal aan kwam.

Tot ik haar bitloos ging rijden.. had de teugels amper vast en toch liep ze op haar gemak haar rondjes.
En daarna een touwhalster gekocht en haar daarmee meegenomen, zelfde verhaal, sjokte met los touwtje met me mee :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:10

Ik heb niet echt de behoefte om de rijtechnische discussie te voeren.
Als iemand het probleem altijd eerst bij zichzelf zoekt, dan ben ik het wel.

Beetje vreemd om zonder foto's/videos van mij en mijn paard te gaan lopen verkondigen dat ik me sterk maak en mijn paard zich niet los laat. :)

Als ik daar problemen mee had dan had ik wel meer les genomen.

Dat zij vandaag niet meer gestresst raakte door druk in de mond, bewijst voor mij genoeg.
Ik heb voor het eerst weer een lach op mijn gezicht, en een vrolijk paard onder me, dat is toch genoeg?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:19

Als dat voor jou genoeg is dat goed he, geen probleem.
Maar je bent fout, het paard toont verzet en zet zijn kaak , nek en hals vast, dat is tegentrekken en dus ook verzet.
en dit is dus niet nageven, een paard dat niet nageeft , daar kan je echt niet van verwachten dat hij ook maar iets goed zal gaan doen.
Maar nogmaals, ook het niet nageven is niet de fout van het paard, ook al lijkt het op zo'n moment wel zo, het is de ruiter die het paard op zo'n manier moet trainen dat het paard ervaart, dat lopen op de ene manier aangenamer is dan op de andere manier, de ruiter moet inventief zijn.
En het af en toe goed en nageeflijk zijn en af en toe niet, tja als jouw auto af en toe niet naar links wil draaien, wat doe je dan, dan is er duidelijk iets mis, een paard is niet anders die hoort te doen wat jij hem vraagt, en echt niets anders.
En dat is de ruiter zijn taak daar voor te zorgen.
Af en toe is niet een veilige manier van rijden, het paard mag echt niet mee gaan beslissen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:20

daNiielle_ schreef:
Ik heb niet echt de behoefte om de rijtechnische discussie te voeren.
Als iemand het probleem altijd eerst bij zichzelf zoekt, dan ben ik het wel.

Beetje vreemd om zonder foto's/videos van mij en mijn paard te gaan lopen verkondigen dat ik me sterk maak en mijn paard zich niet los laat. :)

Als ik daar problemen mee had dan had ik wel meer les genomen.

Dat zij vandaag niet meer gestresst raakte door druk in de mond, bewijst voor mij genoeg.
Ik heb voor het eerst weer een lach op mijn gezicht, en een vrolijk paard onder me, dat is toch genoeg?

Je hebt helemaal gelijk. Er zijn zeker paarden die zich sterk maken door de ruiter, maar er zijn idd ook paarden die gewoon veel meer eigen initiatief tonen, zich minder snel overgeven aan een ruiter. Ik heb er ook zo eentje thuis. Die is bitloos ingereden. En er zit me een kop op, nou, ik nodig al die ruiters uit die alleen maar aan rijkunstproblemen denken. Good luck!!! :D

Dus ook bitloos kan het zo gaan en dan zijn er weer mensen die roepen dat ik met bit moet gaan rijden. Maar het is gewoon een karakterding van mijn paard. Hij is zo slim, zo eigengereid, heeft zo'n trukendoos en hij vergeet echt NIETS.

Wat ik doe is les hebben, stapje terug als er een probleem opdoemt, inderdaad juist je focussen op lichte hulpen en het is werken, werken, werken. Overigens kan ik hem keihard corrigeren als hij er vandoor vliegt, hoor, dat helpt ook. Op de grond was hij ook zo. Ooit. Nu kan ik alles met hem. En met het rijden zal het ook zo gaan, het is alleen even een project. Wat mij helpt is een dagboek bijhouden. Ik lees dat vaak terug en dan zie ik hoe we vooruit zijn gegaan. Stijgende lijn. En dan ben ik zo trots, dat ik niet naar dwangmiddelen e.d. heb gegrepen.

Dus als jij bitloos wilt proberen, succes, wie weet. Het blijft toch altijd een beetje uitproberen. Overigens kun je met een sidepull prima dressuurmatig rijden, hoor. Mijn paard trok de kaakgekruiste niet (en de kingekruiste ook niet). Maar dat is per combinatie verschillend. Laat je ons weten hoe het is gegaan? Nogmaals, heel veel succes en ik denk dat je heel bewust bezig bent en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. :j :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:24

aeolusnr1 schreef:
Als dat voor jou genoeg is dat goed he, geen probleem.
Maar je bent fout, het paard toont verzet en zet zijn kaak , nek en hals vast, dat is tegentrekken en dus ook verzet.
en dit is dus niet nageven, een paard dat niet nageeft , daar kan je echt niet van verwachten dat hij ook maar iets goed zal gaan doen.
Maar nogmaals, ook het niet nageven is niet de fout van het paard, ook al lijkt het op zo'n moment wel zo, het is de ruiter die het paard op zo'n manier moet trainen dat het paard ervaart, dat lopen op de ene manier aangenamer is dan op de andere manier, de ruiter moet inventief zijn.
En het af en toe goed en nageeflijk zijn en af en toe niet, tja als jouw auto af en toe niet naar links wil draaien, wat doe je dan, dan is er duidelijk iets mis, een paard is niet anders die hoort te doen wat jij hem vraagt, en echt niets anders.
En dat is de ruiter zijn taak daar voor te zorgen.
Af en toe is niet een veilige manier van rijden, het paard mag echt niet mee gaan beslissen.

Verzet?
Waar haal jij het vandaan dat mijn paard niet loslaat en verzet toont?
Ze geeft prima na, lekker schuimmondje, maar loopt ongemerkt door haar enthousiastme steeds sneller en sneller, wil harder en harder werken.
Op het moment dat je haar daarin wil remmen, ja dan wordt ze kwaad, zo is ze.
Ik merkte gewoon dat ze gespannen werd op het moment dat ik met mijn bit in actie kwam.
Nu is dat niet zo, is ze vanuit zichzelf ontspannender en dat is toch prima?

Ik begrijp niet waarom het op bokt altijd gelijk grote problemen zijn.
Het bestaat echt hoor.....een paard dat wel los laat maar gewoon wat sterk is.