Paard als handpaard leren meelopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Paard als handpaard leren meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 17:06

Ooit, twee jaar geleden opende ik dit topic:
[RT-P] Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?
het was de bedoeling dat veulen bij moeders bleef staan, en dat ik zo kon verder werken, helaas is dit dan niet doorgegaan, en staat veulen bij een vierjarige (die niet beleerd is) en moeders staat een heel stuk verder, dus heb ik de pogingen moeten staken.
échter, komt moeders binnen enkele maandjes wss bij veulenlief staan (die nu een fikse tweejarige is) en het zou fijn zijn als ik mijn plannen kan verder zetten, nl onder het zadel rijden met moeders, en veulen als handpaard mee.
zo kan ik (vooral in de winter) er twee tegelijk beweging geven, zonder dat het me erg veel tijd kost, is ook goed voor Nitsa om wat km's in de benen te krijgen.
nitsa is aan de hand heel erg braaf, staat goed op stemcommando,stapt, draaft, en als ik heel hard ren galoppeert ze ook naast me, stopt op commando, draait om, alles wat ik wil uiteraard.
Moeders is ook heel makkelijk onder het zadel
Maar, twee paarden begeleiden, waarvan een als handpaard is nog altijd iets anders.
veulen aan de singel knuppen durf ik nu niet meer te riskeren denk ik, die kan alles zo kapottrekken.
hoe pakken we dit aan?

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:11

Bij ons loop jet veulen achter de moeder aan en als je die uit elkaar haalt worden ze helemaal gek.
Dit is bij jullie dus niet het geval :P .

Mar even op je verhaal,
je zou eerst allebei aan de hand kunnen proberen en kijken hoe ze daar op reageren.
als dat goed gaat zou ik met iemand ernaast gewoon stappen met je paard en het veulen meenemen aan de hand en dan als er wat is kan degene die mee is helpen.

Duhelo

Re: Paard als handpaard leren meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 17:18

het veulen is inmiddels al een goede tweejarige :D
zal inderdaad kijken om de eerste maal iemand te voet te alten meegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:20

Belangrijk is in ieder geval dat beide paarden de stemcommando's goed kennen. Dus ho, stap, draf, terug.
Om te beginnen kun je dan 't beste in de bak (of paddock of wei) oefenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:45

Er is een goed boek over handpaardrijden in het duits
Handpferdereiten van Marlit Hoffmann

Maar simpelweg moet handpaard gevraagde positie t.o.v. rijpaard vasthouden ongeacht wat er gebeurt en kunnen wisselen tussen naast (neus op schouderhoogte) en rechtachter het rijpaard. Lange zweep is hierbij nogwel eens erg handig evenals rijpaard dat op Ho ook boem stilstaat. Zweep is en om van voren te begrenzen (je wil handpaard nl nooit voor je rijpaard hebben) en om naar voren te drijven. In geval van leidtouw laten vallen (handpony vol in de ankers vanuit galop, want moet nu plassen) is zweep ook erg handig om touw weer op te pakken zonder af te moeten stappen.

Ik ben net terug van trektocht 3dgn incl. pakpony en hoewel ik dat rustig met mijn 2 D-pony's doe zou ik ernstig twijfelen bij grote paarden, laat staan trekpaarden. Een Dmaat handpaard die boem stilstaat bv vanuit galop (plassen) is al lastig, maar doet een stevige bels dat lig je er hoogst waarschijnlijk naast. Misschien zou ik het wel overwegen met een goed westernzadel en een paard dat om kan gaan met trekkend beest aan de zadelknop, maar op mijn engelstype zadel zou ik het niet willen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:51

Ik ga mee met wat tamary zegt over positie en zweepgebruik.
Daarnaast zou ik het maar gewoon eens proberen in de weide, als je je eigen paard goed op één hand kunt rijden en je handpaard is goed op stem moet dat wel lukken. In ieder geval wel een lang touw eraan doen en niet te strak vasthouden, juist zorgen dat het handpaard zonder druk netjes naast je blijft. Als je dan het touw losjes vasthoud kan het ook door je hand glijden mocht ze plots stilstaan en bij een lang touw kun je dan het einde nog wel vasthouden.

Maar belangrijker is nog wel dat ze beiden goed verkeersmak zijn voor je ze samen meeneemt de weg op, je hebt er niets aan als een van twee heen en weer aan het springen is vanwege een vrachtauto of wat.

Edit; aan de singel knuppen lijkt me idd geen goed idee :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:52

Ha! Dit volg ik even.... Wil dit ook gaan doen met mijn ruin en merrie...

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:05

Ik heb gewoon mijn ene paard opgezadeld en ben met m'n andere paard als handpaard de weg opgegaan.
Staan beide goed aan de (stem)hulpen en kunnen prima met elkaar overweg.

Ik stap, draaf en galopeer met de dames.
Zowel langs de weg als in het bos/strand.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:11

ik zou het op een rustige zondagochtend gewoon eens proberen, desnoods met iemand die meeloopt/fietst om het in de gaten te houden. Maar moet eerlijk zeggen, ik wil het ook graag doen maar ben er nogal huiverig voor, idd boem in een keer stil, of dat t spul aan de kletter gaat.....

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:19

eerst aan de hand beide naast elkaar meenemen.. je wil ook niet dat de een het andere paard trapt of iets. doe is wat oefeningen in de bak, om pionnen heen lopen etc..
daarna zou ik zeggen gewoon gaan zitten als ze eenmaal recht uit lopen zal het niet zo snel fout gaan.. risico is er altijd.. misschien de eerst paar keer met halster en hengsten ketting? hoef je niet in die mond te zitten mocht het handpaard rare fratsen willen gaan uithalen... succes