Gran Cru (Pur Sang) voor het eerst @ Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Gran Cru (Pur Sang) voor het eerst @ Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:27

Het is al even geleden dat ik een topic geplaatst heb, maar ik wou graag eens weten wat jullie van deze combinatie vinden.
Allereerst over het paard:
Naam: Gran Cru
Ras: Pur Sang
Leeftijd: 8 jaar
Niveau: Ik denk L/begin M?
Gran Cru heeft in de koers gelopen en soms zorgt dit voor problemen. Het is het paard van mijn vriendin die ik normaal 5 à 6 keer in de week rijd (afwisselend werk: loswerken, galopwerk, zijgangen, cavaletti, springen, …). Hij werkt erg graag, maar het moet zijn dag zijn. Als ie in zijn bloed komt is het altijd oppassen, maar echt stout zijn (lees bokken om de ruiter af te werpen) zit er niet in, alleen wat dreigen om dan terug zijn werk te doen.

Ikzelf heb een Haflinger, maar deze staat sinds januari met een peesblessure dus die doet het rustig aan, maar is op de goede weg. Ik rijd met Gran Cru sinds september/oktober 2010 en wou graag eens weten wat jullie tot nu toe van ons vinden.

Waar zijn wij met bezig?
Onder andere wissels, zijgangen en iets meer oprichten van het paard, maar het voornaamste is dat hij zelfstandig en ontspannen loopt.
Momenteel wordt Cru maar 2 à 3 x in de week gereden vanwege mijn examens.

Ons problemen:
Cru durft al eens op de voorhand vallen door zijn bouw en dit moet ik proberen opvangen, maar hem toch op zijn eigen benen laten lopen en dit is soms nog wel eens moeilijk. Zijn wissels heeft hij het moeilijk van links naar rechts (maar dit hebben we vandaag niet geoefend vanwege iets te weinig training) en zijn zijgangen gaan op zich goed, maar als ie geen zin heeft, dan heeft ie geen zin.
Ikzelf moet meer leren zitten, zowel in draf als in galop. Cru is soms ook moeilijk uit te zitten als ie een beetje “heet” loopt. Ik durf ook een te strenge binnenhand hebben en daar probeer ik op te letten. Ook mijn voeten moet ik iets meer uitdrukken en leren om meer voor mij te kijken.

De rest laat ik aan jullie over.

De piste lag vandaag wel erg nat, is te zien op de foto’s.
Hou er wel aub een beetje rekening mee dat Cru nu iets minder gereden staat.
De foto’s zijn van vandaag, hiervoor was het van dinsdag geleden, dus valt op zich mee.

1.
Afbeelding

2. Voor me kijken!
http://i183.photobucket.com/albums/x263 ... G_0321.jpg

3. Cru is nogal een showman...
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Meer op mijn poep zitten!
Afbeelding

7. Appuyement
Afbeelding

8. Beetje verruimen.
Afbeelding

9. Idem.
Afbeelding

10. Appuyement, kantelt beetje...
http://i183.photobucket.com/albums/x263 ... G_0354.jpg

11. Appument, al wat beter.
Afbeelding

12. Even belonen tussendoor. (Heeft ie nodig, en ik ook.)
Afbeelding

13. Vond dit wel een leuke.
http://i183.photobucket.com/albums/x263 ... G_0369.jpg

14. Mag nog steeds meer zitten...
Afbeelding

15. Inzet SB. (Met mijn lekkere Haf op de achtergrond!)
Afbeelding

16. SB, maar de plas stond hem niet aan, begrijpelijk.
http://i183.photobucket.com/albums/x263 ... G_0389.jpg

17. SB, beter vind ik dan toch.
http://i183.photobucket.com/albums/x263 ... G_0399.jpg

18. SB (andere kant).
http://i183.photobucket.com/albums/x263 ... G_0408.jpg
Laatst bijgewerkt door Sica op 17-06-11 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 foto's, heb de rest in link gezet

PinkyPie

Re: Gran Cru (Pur Sang) voor het eerst @ Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:45

Ha ha, zijn die foto's vandaag genomen ? Ik zat vanavond ook op zo'n zeepaard ! Wel mooie foto's hoor, knap paard !
Wat mij opvalt:
Bij foto 1 heeft ie z'n mond wat open
Soms mag je wat mij betreft een wat trotsere houding hebben, ik zie op de foto's veel naar beneden kijken en hier en daar lijkt het of hij zijn hoofd wat kantelt, maar dat kan ook de hoek van de foto zijn...

Ik ben maar een B ruiter hooor, dus ga je verder niet vertellen hoe je het moet doen ! Vind alleen de water-foto's zo herkenbaar van vandaag.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:52

PinkyPie schreef:
Ha ha, zijn die foto's vandaag genomen ? Ik zat vanavond ook op zo'n zeepaard ! Wel mooie foto's hoor, knap paard !
Wat mij opvalt:
Bij foto 1 heeft ie z'n mond wat open
Soms mag je wat mij betreft een wat trotsere houding hebben, ik zie op de foto's veel naar beneden kijken en hier en daar lijkt het of hij zijn hoofd wat kantelt, maar dat kan ook de hoek van de foto zijn...

Ik ben maar een B ruiter hooor, dus ga je verder niet vertellen hoe je het moet doen ! Vind alleen de water-foto's zo herkenbaar van vandaag.

Bedankt voor de reactie.
Het valt me inderdaad op dat ik trotser mag zitten op dit paard, ga daar zeker op proberen letten.
Ik weet niet of hij op foto 1 zijn mond open heeft, ik zie het niet zo goed, maar heb op enkele andere foto's gekeken en blijkbaar heeft hij langs links een witte onderlip en langs rechts is die bruin/zwart.
En over dat hoofd kantelen, kan ook liggen aan zijn scheve bles. Als ik een spiegel in de buurt heb denk ik dit ook altijd, maar 't ligt soms ook aan zijn bles.
Aan mijn houding zal ik dus zeker werken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:03

Ik vind het een erg mooi paard maar vind de foto's wat twijfelachtig, hij kantelt het hoofd, heeft hier en daar zijn mond wat open, hij is wat zwaar in de hand (wat minder te zien is vanwege de bitringen) en wat jij een appuyement noemt is meer wijken met te weinig stelling.
Zelf moet je meer rechtop en niet zo naar beneden kijken, je handen mogen ook iets hoger.

Waarom rijd je in deze bak? Heb je geen andere mogelijkheid? (misschien weiland?)
En als het toch moet, waarom rijd je niet om de plassen heen? Om een SB te vragen terwijl je juist zo'n plas inrijd lijkt me een beetje vragen om problemen :o

Maar ik denk dat het best een leuk paard is om verder mee te komen, vind hem erg gaaf om te zien.
Ik zou de tandarts eens laten komen voor dat kantelen :j

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:10

Heej Annelies, de bak kan nog zo goed gedraineerd zijn (zoals waar ik rij) maar tegen de wolkbreuken van vandaag kun je niet op draineren... Dan is het ineens heeeeel nat hoor, ik had dat vanavond ook. Eerst de bui afgewacht op stal (en het ging écht heel hard tekeer buiten) en daarna gaan rijden...Toen kreeg ik ongeveer hetzelfde beeld als op de foto's van TS. Dus ik denk niet dat je haar daarop moet aanspreken...Ik weet natuurlijk niet of het normaliter een goede bak is ?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:14

oei, even je sporen van de buik af halen. dat stoort me op bijna alle foto's. Verder is de SB schoudervoor en erg op de binneteugel getrokken. Foto 14 vind ik de spierspanning bijna pijnlijk ogen. Appuyementen zijn geen appuyementen. Sorry ben hier niet enthousiast over....

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:16

Ziet er goed uit! Het oogt vriendelijk en rustig en je pakt oefeningen en tempowisselingen mee. Moet allemaal wat meer op de achterhand en meer lengtebuiging maar als je zo daargaat komt dat zeker goed! Aandachtpuntje is je houding, ik zou even letten op je handen, je hebt je teugels een beetje gek vast, tussen je vingers ofzo? Zou iets meer een vuist willen zien die netjes rechtop staat. Ook mogen je handen wat hoger. Je rijdt nu als het ware een beetje als een springruiter, handen laag en bovenlichaam naar voren, hakken omhoog. Ik zou zeggen: maak jezelf lang, ontspan je benen (en de rest), onderlichaam terug en handen wat hoger. Dat water is echt totaal niet erg! Zolang het niet glad wordt teminste, maar dat hoeft zeker niet te gebeuren.
En aan anneliesdj: waarom zou je geen sb kunnen vragen in een plas? Haha sorry moest er een beetje om lachen :P

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:22

waarom ben je bezig met wissels als je hem om L/M niveau traint?
en ik vind ook dat je je sporen vrijwel overal gebruikt, waarom?
verder vind ik het er wel ontspannen uit zien voor het zwembad waar je in rijd :)
mooi paard!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:25

Snel een reactie op de bak:
het is een erg goede bak! Tegen morgen, als het droog blijft, zal deze alweer zijn opgedroogd, maar na vandaag is het inderdaad normaal dat deze zo ligt. Ze ligt absoluut niet glad en het zijn maar bepaalde plekken die zo liggen. Zo leert ie ook plassen lopen.
De rest ga ik morgen op antwoorden, nu slapen want morgen nog examen!
Alvast wel bedankt voor de reacties, ik kan er zeker wat mee!
Over de bespiering: hij is anders gespierd dan een Warmbloed ofzo, dit is naar 't schijnt typisch Volbloed, heb het bij andere Volbloeden ook al teruggezien, maar kan ook zijn omdat ie nu iets minder gereden staat, ga het op volgende foto's/momenten eens in de gaten houden. Bedankt.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:26

AdnerB schreef:
waarom ben je bezig met wissels als je hem om L/M niveau traint?
en ik vind ook dat je je sporen vrijwel overal gebruikt, waarom?
verder vind ik het er wel ontspannen uit zien voor het zwembad waar je in rijd :)
mooi paard!

Denk dat de sporen vooral zijn omdat ik hem op deze foto's veel oefeningen vraag. Ik let er normaal enorm op dat ik hem niet continu por, anders wijst de eigenares mij daar ook op.
De wissels, dit is vooral voor in het parcour, zodat ie makkelijker kan wenden en ik hem niet continu moet stilleggen. Ik oefen er ook niet elke dag op want het is nog moeilijk. Meestal oefenen we nu ook met een balk zodat ie de link legt met een sprong en het juist landen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:27

Waarom niet? Wissels vragen ze ook in het B springen hoor ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:10

wat mij vooral opvalt is dat hij zijn kont erg naar binnen valt met gallopperen veelpaarden doen dat als ze te veel teruggewerkt worden aan de voorkant

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:56

bowlegged75 schreef:
bak ziet er prima uit hoor,lekker door die plassen rijden of je paard moet van suiker zijn zoals het paard van anneliesdj.

Ja allemaal, daarom staan ze ook in weer en wind buiten :j

Waarom zou je het uitlokken? Als de bak er alleen zo uitziet na heftige regen kun je ook besluiten eens een dag te longeren en als de plassen plaatselijk zijn kun je ook de oefeningen vragen op de plekken waar het wel droog is.
Moet het dan perse zo moeilijk mogelijk zijn voor het paard? Lijkt me duidelijk dat die de oefeningen op zich al moeilijk genoeg vind.

@PinkiePi; ik vraag haar alleen om verduidelijking ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:05

Anneliesdj, je hebt geloof ik zelf nog nooit na een plensbui in de wei gereden? Die wordt spekglad. Wij trainden de springpaarden ook gewoon zo in de blubber door. Zelfs springen in zulke plassen. Zolang de bodem niet glad is, kun je prima zo trainen.

TS. Ik vind het er vriendelijk uit zien. Soms misschien iets meer je tenen naar voren houden en zelf wat rechterop gaan zitten. Verder lijkt het of je paard iets meer op zn kont nog moet gaan zitten. Ik vind het erg netjes dat je al wat hogere oefeningen mee neemt. Een wissel is een goeie oefening om zo eens mee te nemen. Lekker door trainen zou ik zeggen :j

(Ik ben geen helderziende ofzo, dus als ik het mis heb van de foto´s mijn excuus ;))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:29

Ik vindt het een gaaf paard!! Jeetje, machtig beest! :D :D
Persoonlijk zou ik eerst werken aan een lossere bovenlijn, fijner ruggebruik etc. en dan alle trucjes pas weer toepassen.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 07:20

Chaos schreef:
Ik vindt het een gaaf paard!! Jeetje, machtig beest! :D :D
Persoonlijk zou ik eerst werken aan een lossere bovenlijn, fijner ruggebruik etc. en dan alle trucjes pas weer toepassen.

Doe ik normaal toch 3x in de week, veel voltes enzo ook, maar zal het volgende week zeker eens een week alleen maar "loswerken" voor ik terug met de rest begin, zowel voor mij als voor hem.

Dank je wel Suzan_bobar, ik ga zeker op mijn tenen laten.
Over het spoorgebruik: ik heb nog eens enkele andere foto's bekeken en er zijn ook veel foto's dat ik hem totaal niet por met mijn sporen, heb er misschien net al de verkeerde uitgenomen, maar ga er proberen nog meer op te letten en als mijn tenen meer naar voor draaien zal ik hem ook al minder porren. Als ik hem te veel aanpor, durft hij wel eens stoppen en dreigen, daar ben ik langs de ene kant wel blij om zodat ie mij eens op mijn plaats zet, zo leer ik het ook.

Anneliesdj, daar het mijn paard niet is, rijd ik alleen met hem. Longeren is voor de eigenares en dit heeft hij de laatste tijd al erg veel gedaan en rijden in de plassen? 't Kan alleen maar een goede oefening zijn. Het enige nadeel is dat ie achteraf een beetje vuil is, maar met een borstel de volgende dag is dat allemaal weer weg.

ponylies schreef:
wat mij vooral opvalt is dat hij zijn kont erg naar binnen valt met gallopperen veelpaarden doen dat als ze te veel teruggewerkt worden aan de voorkant

Hij durft dat inderdaad doen, maar denk niet dat het is van hem tegen te werken vanvoor... Hij doet dit al zijn hele leven (allez, heb het hem altijd zien doen, ook met andere ruiters), en ik probeer er wel op te letten, maar gisteren waarschijnlijk niet. Zal het eens in de gaten houden en proberen veel rechte lijnen te rijden met zowel een lossere teugel als zo.

anneliesdj schreef:
Maar ik denk dat het best een leuk paard is om verder mee te komen, vind hem erg gaaf om te zien.
Ik zou de tandarts eens laten komen voor dat kantelen :j

De tandarts is nog maar enkele maanden geleden geweest, dus denk niet dat dat het probleem is, dat ligt misschien meer aan mij en aan hem. Hij zoekt vaak evenwicht bij mij, maar moet leren om op eigen benen te lopen. Daarom wordt ie vaak nog gelongeerd om het zo te leren, en het helpt wel.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:28

vind het beeld eerlijk gezegt ook niet zo fijn ogen.
Hij kanteld toch op behoorlijk wat foto's, misschien eens een andere tandarts raadplegen en denk zelf dat je goed op 2 teugels blijft rijden.
Het appuyeren is niet appuyeren maar gewoon wijken.

Vind het een erg mooi paard, maar heeft nog zeker heel erg veel basis werk nodig voordat je de truckjes toe gaat passen.
Zou hem zelf dan ook enkel maar loswerken en sterker proberen te maken en de truckjes achterwege laten.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 07:36

Pashon schreef:
vind het beeld eerlijk gezegt ook niet zo fijn ogen.
Hij kanteld toch op behoorlijk wat foto's, misschien eens een andere tandarts raadplegen en denk zelf dat je goed op 2 teugels blijft rijden.
Het appuyeren is niet appuyeren maar gewoon wijken.

Vind het een erg mooi paard, maar heeft nog zeker heel erg veel basis werk nodig voordat je de truckjes toe gaat passen.
Zou hem zelf dan ook enkel maar loswerken en sterker proberen te maken en de truckjes achterwege laten.

Het basiswerk zullen we dan ook eens toepassen. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:45

Ben het eens met Pashon. Ik zou ook veel meer lengte buiging willen zien, dat mis ik op bijna alle foto's.
Bij het appuyeren hoort je paard gebogen te zijn in de richting waar hij heen gaat, dat ga je alleen bereiken als je paard over de rug en door het lijf loopt.
Wil je toch het appuyeren blijven rijden en schouder binnen waarts, dan even aan je instructrice vragen hoe dat nu precies moet.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 07:57

aerdenhout1 schreef:
Ben het eens met Pashon. Ik zou ook veel meer lengte buiging willen zien, dat mis ik op bijna alle foto's.
Bij het appuyeren hoort je paard gebogen te zijn in de richting waar hij heen gaat, dat ga je alleen bereiken als je paard over de rug en door het lijf loopt.
Wil je toch het appuyeren blijven rijden en schouder binnen waarts, dan even aan je instructrice vragen hoe dat nu precies moet.

't Is geen excuus, maar 't was gisteren zijn beste dag niet. Normaal is er meer lengtebuiging, gisteren liep ie een beetje hyper door de talrijke merries die riepen (hij denkt blijkbaar dat ie hengst is), maar dit mag geen probleem zijn normaal. Appuyeren gaat normaal ook beter, maarja. Het kan al eens wat minder zijn.
Daarom dus de foto's om eens te luisteren waaraan ik moet werken.
Bedankt dus.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 08:03

Deze middag ga ik hem normaal weer rijden en ik ga hem proberen puur voorwaarts-neerwaarts rijden, goed ontspannen, veel cirkels, voltes, rechte lijnen (voor zin poep) en bij elke stap op mijn houding proberen letten. Moest er iemand in de buurt zijn, probeer ik nog eens foto's te maken.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties en de hulp.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:09

maak ook veel overgangen en schijnovergangen, hier worden ze vanachter lekker sterk van en als je het helemaal goed wil doen, doe je de overgangen/ schijnovergangen tijdens het halsstrekken. Hiermee leren ze op eigen benen lopen, komt de rug goed los en gaan ze lekker stuwen van achter naarmate je dit vaker doet.

Zoals ik hierboven nu beschrijf rijd ik altijd, dat is mijn losrijden en naar een halfuurtje heb ik super losse hard werkende paarden en kan ik aan het wat zwaardere werk beginnen.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 08:17

Pashon schreef:
maak ook veel overgangen en schijnovergangen, hier worden ze vanachter lekker sterk van en als je het helemaal goed wil doen, doe je de overgangen/ schijnovergangen tijdens het halsstrekken. Hiermee leren ze op eigen benen lopen, komt de rug goed los en gaan ze lekker stuwen van achter naarmate je dit vaker doet.

Zoals ik hierboven nu beschrijf rijd ik altijd, dat is mijn losrijden en naar een halfuurtje heb ik super losse hard werkende paarden en kan ik aan het wat zwaardere werk beginnen.

Overgangen is ook iets waar ik normaal veel aan werk, maar die schijnovergangen doe ik meer met mijn Hafje voor zijn beenreactie. Zal het zeker eens met hem doen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:20

wat goed is voor het ene paard is ook goed voor het andere paard.
Bepaalde dingen moeten standaard elke training terug komen om je paard los en soepel te krijgen. de warming up zeg maar.

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:21

Pashon schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, doe ik ook om goed los te rijden!

Mijn tips zijn al gegeven: trotser zitten en je handen dragen! Maar die sporen!!!!