Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:06

Heey,

Ik heb 10 maand geleden een 3 jarige merrie gekocht. Ik rij haar en wil geen reacties op haar leeftijd. Nu is ze 4 en een paar maand maar ze is lui en sloom. Ze doen haar best voor alles wat ik vraag, behalve goed vooruit lopen. Heb alles geprobeerd, ik rij met stemgeluiden, beenhulpen en zweep. Maar lijkt bijna nergens op te reageren door veel vlotter te lopen, zelfs als ik eens goed door tik met zweep of benen loopt ze 3 of 4 passen sneller en dan gaat ze weer sloom. Als ze een actieve dag heeft loopt ze wel goed vooruit maar dat heeft ze spijtig genoeg niet zo vaak. Nu heeft mijn lesgever overlaatst een aantal keer gevraagd of ik niet eens sporen zou proberen. Ik heb dit altijd een vreselijk hulpmiddel gevonden, heb mensen er nooit anders voor bekeken. Maar ik vind het niet prettig om naar te zien en blijf denken dat het paard pijn heeft. Maar nu ben ik er toch serieus over aan het denken en misshien zou ik het toch eens moeten proberen. Wat denken jullie dat ik moet doen? (enkel serieuse reacties die mij kunnen helpen, hou het vriendelijk)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:10

Haar een poosje rust geven zodat ze zowel fysiek als mentaal alles kan verwerken..

lilly_s18

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:10

wat is dat nu voor wijze raad?

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:12

als je weet hoe je ze moet gebruiken, kan het prima. je moet (vind ik) ook niet gaan zitten porren in de buik maar gewoon heel zachtjes aandrukken, bij sommige paarden hoef je ze na een tijdje niet eens meer te gebruiken maar gewoon alleen maar om hebben helpt dan al.

ik heb er ook niet super veel verstand van hoor, ik rijd meestal zonder

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:13

Dankjewel :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:15

Zo te lezen is je paard niet aan je been. Sporen lossen dat niet op. ;)

Ga je paard actief aan het been maken door (schijn)overgangen te rijden en veel te schakelen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:18

Zou ik niet doen, sporen zijn om hulpen te verfijnen en niet om je paard voorwaarts te maken. Vooral heel veel tempowisselingen. Dit doe ik met mijn instructrice ook altijd in het begin. Eerst wegrijden, en weg is ook echt weg, weer terug, en eigenlijk alweer weg willen als je nog niet eens terug bent.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:18

lillyS_18, wat ik daarmee bedoel is dat het natuurlijk nog een jong paard is... Ze is zadelmak gemaakt en beleerd en dat kan het nodige van haar gevergd hebben waardoor het misschien zou kunnen helpen om haar even een poosje rust te geven.
Past het zadel nog goed?
Laatst bijgewerkt door JPS op 16-06-11 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:19

Sporen zijn geen hulpmiddel om je paard voorwaarts te krijgen maar om je hulpen te verfijnen bij oefeningen. Jouw paard is niet aan het been en dus inderdaad veel overgangen rijden, pasje versnellen, terug rijden enz. Succes ermee in ieder geval maar grijp alsjeblieft niet te snel naar de sporen! :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:20

Een poosje rust geven, zowel fysiek als mentaal is zo'n raar advies nog niet.
Paardje kan even nadenken, dingen verwerken, weer even 'fris' in het hoofd worden.
Vaak zijn ze na zo'n periode weer helemaal fris en klaar om aan het werk te gaan.
Zeker bij de jonge paarden is het aan te raden ze zo'n periode te gunnen.

Maar, schijnovergangen, veel schakelen. Misschien wat extra krachtvoer?
Je kunt ook met sporen rijden onder instructie, zodat je zeker weet dat je haar niet onnodig 'prikt'.
Echter zijn sporen natuurlijk niet bedoeld om 'vooruit' te rijden... maar soms kun je beter 1x een prikje geven dan steeds drijven.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:21

wat bij mij heeft geholpen, is zelf consequent worden:
mijn probleem was ook dat mijn paard sloom was, mijn instructrice kwam er al snel achter dat dit lag aan het feit dat ik iedere keer maar aan bleef sporen in plaats van 1x aansporen en niet luisteren is een keer goed been geven.
nu doe ik het zo:
1x normaal been geven, geen reactie een schop geven (in het begin een schop maar is bij mij nu al niet meer nodig) gewoon niet iedere pas aan blijven sporen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:23

Pion schreef:
Een poosje rust geven, zowel fysiek als mentaal is zo'n raar advies nog niet.
Paardje kan even nadenken, dingen verwerken, weer even 'fris' in het hoofd worden.
Vaak zijn ze na zo'n periode weer helemaal fris en klaar om aan het werk te gaan.

Exact

Maaike1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:23

idd het ligt eraan hoe je ze gebruikt...knopsporen of rubbersporen kunnen al helpen. Het gaat erom dat ze wat sneller reageert en actiever aan je benen is. Hierdoor zal je dus ook minder vaak hulp hoeven geven.
En vaak en heel veel tempowisselingen rijden en verschillende figuren, zodat ze op moet blijven letten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:26

Sporen is niet erg maar lost het probleem eniet op.
Een 'sloom' paard is zo geworden door toedoen van de ruiter(s). En een sloom paard is ook 'vlug' te krijgen door hem meer plezier in het werk te geven, wissel eens meer af (bos doet het erg goed) en niemand verplicht je om een uur te rijden ;) een halfuur fijn 'vlot' en dan stoppen is voorlopig ook genoeg :).
Als je been geeft en geen reactie krijgt klets dan een keer goed met de zweep, en beloon als het goed gaat.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:26

Even lekker rustgunnen en boswandelingen maken! :D Even uit de 'sleur' als het ware en lekker na een paar dagen/weken opnieuw
het rijden oppakken... :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:44

Dankjullie voor de goede raad. Mijn paardje is altijd zo geweest, dat was al bij de vorige ruiter. Denk ook dat het best kan liggen aan hoe ze opgeleert is maar nu zit ik ermee. Nu weet ik wel dat sporen mijn probleem niet oplossen en ben best opgelucht. Laten rusten heeft geen zin, weet ik uit ervaring. Ik weet wel dat ze na een dagje hard werken, de volgende dag dubbel zo goed vooruit gaat. Ik denk wel dat ik strenger voor haar moet zijn. Ik ben heel voorzichtig en volgens mijn lesgevers ben ik Vééééél te braaf. Ik kan alleen niet zo goed hard zijn voor mijn paardje.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:44

Wat voor eten krijgt ze? Misschien wat meer brok proberen en kijken hoe ze reageert.

Heb je al eens iemand anders laten rijden? Het ziet er soms veel vlotter uit dan het voelt, maar je kunt op die manier ook zien of het aan jouw rijstijl ligt of echt aan het paard. Een lui paard is namelijk bijna altijd voorwaarts te krijgen door consequent te zijn. NIET met been bezig blijven, liever 1x een flinke mep met de zweep zodat je een rondje lang je benen doodstil kunt laten hangen. Als je een flauw tikje geeft en vervolgens blijft drijven heeft je paard ook zoiets van: waarom zou ik harder lopen?
Probeer zo consequent mogelijk te zijn, en probeer eens met een andere ruiter.

Mocht dat niet werken, dan zou ik wel een keer sporen proberen. Grote kans dat dat dan wel werkt. Maar dan moet je wel als doel hebben haar scherper aan je been te krijgen, het is namelijk geen oplossing! Wel kan het helpen je paard te laten snappen dat er wel degelijk een reactie moet komen wanneer jij iets met je been doet. Na enkele keren met sporen te hebben gereden, moet je ook af en toe weer zonder gaan rijden, dat moet namelijk ook beter worden!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:51

Dankjewel, demo_love, volgens mij is dit dé beste reactie die ik al gehad heb. Hier heb ik echt iets aan. Iemand anders heb ik al eens gedaan maar bij mijn lesgever loopt ze goed natuurlijk, die kerel is een van de beste ruiters die ik ken. Maar heb al een aantal keer vriendinnen op haar gezet en dat haalt niets uit. Wat ook is, is dat ze soms trager loopt omdat ze aan de teugel loopt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:02

lilly_s18 schreef:
Dankjewel, demo_love, volgens mij is dit dé beste reactie die ik al gehad heb. Hier heb ik echt iets aan. Iemand anders heb ik al eens gedaan maar bij mijn lesgever loopt ze goed natuurlijk, die kerel is een van de beste ruiters die ik ken. Maar heb al een aantal keer vriendinnen op haar gezet en dat haalt niets uit. Wat ook is, is dat ze soms trager loopt omdat ze aan de teugel loopt.

Dan loopt ze waarschijnlijk trager omdat ze áchter de teugel loopt. Dat geintje heb ik bij mijn paard ook gehad, en meteen op de rem trappen. ;)
Je kunt voorlopig beter nog niet aan de teugel willen rijden, voorwaarts is echt het allerbelangrijkste, het beste kun je gewoon met een vrij los teugeltje rijden zodat ze op eigen benen moet lopen. Zo help je haar ook voorwaarts te denken.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:08

meestal rijd ze ontspannen aan de teugel, daar heb ik al complimenten van andere over gehad. Nu rijd ik haar eerst vooruit om te zien hoe ze is en dan aan de teugel. Maar zelfs dan loopt ze de helft van de tijd niet goed vooruit. En als ze dan weer eens een lui dagje heeft als ik les heb begint mijn lesegever steeds over sporen. Nu had ik gedacht dat wanneer hij het nog eens vroeg ik het eens zou kunnen proberen maar nu ik de reacties hier heb gezien denk ik dat ik toch nog eventjes wacht. Ik zou het graag zelf oplossen en ze beter naar mijn benen laten luisteren maar een volgend probleem is ook dat ik nog jong ben en niet zo veel kuitspieren heb.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:10

Ik heb het gevoel dat misschien het zadel ergens knelt.

Daarbij ben ik het eens met het mentale stuk.
Je hebt meestal 2 groepen paarden, die die vechten en die die alles over zich heen laten komen en daarbij past het eventueel wat afsluiten en afgestompter worden bij verkeerd rijden.
Beide heeft onbewust veel invloed op het paard en vraagt verwerking. Ik zie aan mijn paardjes dat sommige met 3 verder zijn dan andere, maar als je dan toch nog even gedult hebt ze bij een iets hogere leeftijd het in hun hoofd beter aankunnen.

Een ander iets is voeding, veel soorten krachtvoer zijn leverbelastend, ook sommige zogenaamde eko voeders. Je zou je daar dus eens in kunnen verdiepen en eventueel eens aan een reinigingskuur kunnen denken. Verder haalt een paard energie uit vetzuren en zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld lijnzaad oid (wat ik laatst hoorde heeft paard emulgator nodig om olie te verteren dus zou wel voor lijnzaad zelf gaan daar zit die emulgator in en niet voor de lijnzaad olie).

Ook heb je natuurlijk nog het soort werk en de intensie waarmee je het werk doet. Misschien liggen verwachtingen te hoog of staat er teveel druk op het dier? Laat lekker je creativiteit zijn gang gaan en vorm een team met je paard.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:24

ik zou een jong paard niet elke dag rijden,ook tussen door een dagje rust of inplaats van rijden een keer longeren.
wat je ook kunt proberen is actiever maken voor het been,door veel overgangen rijden,bij elk bordtje een overgang,dus stap,draf,stap,draf.
waar je ook nog naar kunt kijken is,het voer,iets meer krachtvoer wil ook nog weleens helpen.maar misschien is zijn conditie ook nog niet alles,en moet je dat nog een beetje opbouwen.
veel succes ermee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:40

Geef iedere dag een schep haver :=

Nee, als je pony te sloom is kun je het beste alles 'combineren', dus meer krachtvoer of van basis naar sport/condition, je kunt ook muesli met haver voeren zodat ze daar haar energie uit kan halen.
Rijd ook niet te vaak, maar 3 a 4x per week, om de dag.
En rijd niet te lang, je kunt beter een half uur er tegenaan gaan dan een uurtje rondsukkelen :)
En geen reactie = schop, nóg geen reactie = tik, dan nóg geen goede reactie een harde tik enz. :)

Edit: véél afwisseling bij een jong paard, bijv. 1x per week springen, 1/2x buiten en dan nog een keertje dressuren.
Als ik 5 dagen heb buitengereden, en die zondag wedstrijd heb, dan rijd ik gerust maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag buiten.
Zaterdag pak ik hem dan dressuur matig op en dan is hij lekker fris.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 15:11

Dankjullie voor de informatie, heb dingen gelezen die zeker van toepassing kunnen zijn. Ik zou wel even willen zeggen dat ik geen controle heb over wat voor soort eten ze krijgt en hoeveel, maar ze glanst mooi en staat zeker niet te mager, maar ook niet dik. Ook zou ik liever geen toespelingen en reacties hebben over haar jonge leeftijd. In België leren we nu eenmaal onze paarden redelijk vroeg op maar ik rij haar natuurlijk niet elke dag. Als we springen is ze altijd goed vooruit, kan ook zijn omdat ik haar dan zoizo wat beter vooruit houd. En bij dressuur is ze net niet goed genoeg vooruit, ook ben ik altijd meteen stikkapot van haar vooruit te houden. Ze luistert ook heel goed naar mijn zit wat een beetje vervelend is want als je dan een paar minuten aan het galoperen bent en je laat je aandacht wat afdwalen of je wil verlichte zit doen valt ze er meestal meteen uit als je haar niet goed vooruit houd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:46

lilly_s18 schreef:
Dankjullie voor de informatie, heb dingen gelezen die zeker van toepassing kunnen zijn. Ik zou wel even willen zeggen dat ik geen controle heb over wat voor soort eten ze krijgt en hoeveel, maar ze glanst mooi en staat zeker niet te mager, maar ook niet dik. Ook zou ik liever geen toespelingen en reacties hebben over haar jonge leeftijd. In België leren we nu eenmaal onze paarden redelijk vroeg op maar ik rij haar natuurlijk niet elke dag. Als we springen is ze altijd goed vooruit, kan ook zijn omdat ik haar dan zoizo wat beter vooruit houd. En bij dressuur is ze net niet goed genoeg vooruit, ook ben ik altijd meteen stikkapot van haar vooruit te houden. Ze luistert ook heel goed naar mijn zit wat een beetje vervelend is want als je dan een paar minuten aan het galoperen bent en je laat je aandacht wat afdwalen of je wil verlichte zit doen valt ze er meestal meteen uit als je haar niet goed vooruit houd.

Ik ben blij dat je verder kan met de reactie's, maar deze dingen storen mij een beetje.
Ik vind het jammer dat je helemaal niets te zeggen hebt over het voer en met name hoeveel. Dus als ze op stal 2 kilo sportbrok willen geven en jij zit op een bom, dan heb je gewoon pech? Om er maar even een draai aan te geven.
Daarbij de leeftijd, bedoel je hiermee dat het overal aan mag liggen maar als het aan de leeftijd (en dan met name mentale gesteldheid paard) ligt dat je dan oogkleppen op doet en er dan niets over wilt horen?
Ik dacht namelijk dat het hier over een probleem ging waar een oorzaak en dus oplossing voor gezocht werd, maar dan moeten wel alle mogelijkheden opengehouden moeten worden toch?
Als heel belgie zijn paard met 1 op een springwedstrijd wilt uitbrengen dan betekend dat toch ook niet dat jij dat ook moet doen? Ik denk dat je moet kijken naar jou paard en jou struikelpunten en daar met een eerlijke blik naar moet durven kijken, los van het feit of een ander het te vroeg of niet te vroeg, teveel of teweinig vind, etc.
Wat voor het een teveel is, kan voor een ander te weinig zijn en de enige die daarover mag oordelen is het paard zelf.

Om een voorbeeldje te geven:
fjord ruin 18 jaar
Trektocht van 4 dagen 1 dag vrij en 1 dag zware bosrit.
Daarvoor hem goed in training gehad.

Paard is nu mentaal moe. Krijgt gewoon een maand om alles te verwerken (of langer indien nodig). Geen veranderingen, geen nieuwe dingen, gewoon basis en dan langzaam opbouwen. Hij heeft dat nodig terwijl de jaarling die mee was 3 dagen heel veel heeft geslapen en nu heel vrolijk is. Met hem speel ik kort en probeer de dingen die hij daar ontdekt en geleerd heeft terug te halen naar de thuis situatie en voor hem ook even geen nieuwe dingen. Ik heb hem nog nooit zo blij en gelukkig gezien. Merk ook dat het hem goed doet dat hij bij mijn oude merrie staat, hij krijgt alle ruimte die hij nodig heeft, maar heeft hij haar nodig is ze er.