Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ruby12 schreef:ik rijd nu ook een paard door, die eigenlijk verkeerd is beleerd. Dus als zij iets nieuws te leren krijgt raakt ze in de stress en wilt ze wegrennen. Bij een jong paard is het belangrijk om haar niet te strak tussen de teugels te houden, als je paard er vandoor gaat is het je reactie aan de teugels te trekken. Ik heb geleerd datj uist niet te doen, maar terug te rijden op je zit en je stem. Ook nooit boos worden, vooral niet bij merries want die pakken je alleen maar daarop, ze gaan expres tegen je wil in werken.
Alles wat ze goed doen belonen (bijv lange teugel, stem, snoepje) Rustig beginnen in stap, zorgen dat het hoofd recht blijft, dan met het hoofdje spelen dus sponzen met je handen dan wilt je paard vanzelf geven. Dan niet bang zijn om te geven, gaat je paard sneller weer terugrijden op je zit en stem. zorg dat je paard niet te diep loopt, in dat geval aandrijven. ook proberen te sturen met je benen, je zitknobbels, en stemcommando's aanleren is erg handig. Galop aanleren op de volte!! Aan hetb egin zullen ze altijd hard wegspuretn want galop betekent gevaar. uiteindelijk is het bedoeling een beheerste galop te laten zien. ook met rijden nie over ze tempo laten lopen.
_Esther_87_ schreef:Wauw. Allereerst, wat een oud topic.
Maar vooral, wat een onzin vertel je nu!
Sponzen!? Echt niet, daar snappen paarden heelemaal niets van. Gaan ze wel van met het hoofd omlaag, omdat het een hartstikke onprettig gevoel is. Nageeflijk of los in het lijf worden ze er echter zeker niet van.
Enne, galop = gevaar? Dat is ook een nieuwe voor mij...Jonge paarden gaan hard in galop, simpelweg omdat zij geen balans hebben. Gewoon de ruimte geven en de tijd geven om in balans te komen en dan gaan ze vanzelf langzamer. Aanleren op een volte is ontzettend gemeen, je maakt het daarmee namelijk nog tien keer moeilijker dan het moet zijn. Krijg je vervelende paarden van, die uit de volte gaan scheuren, heel scheef gaan galopperen of helemaal niet willen galopperen. Niet echt een aanrader.
wie7 schreef:Nou ik doe nu een haflinger en moeten we ook op de volte en gaat ook super goed. en idd als je rechtdoor gaat worden ze sterk en gaan ze echt niet leren om langzamer te galoperen. dus ik geef ruby12 helemaal gelijk.
ieder op zn eigen manier!