tactfouten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1996

tactfouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:46

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleempje.

Ik rijd nou sinds een half jaar ongeveer een pony bij. Ik heb nu een paar wedstrijdjes gestart en ging erg goed (B). Bij de eigenaresse loopt hij momenteel Z1.
Maar nu is het punt dat bij hij training (niet op wedstrijd) zo af en toe op de rechterhand loopt te hinken (tactfouten).
Het is niet de hele tijd, maar zo af en toe in de wendingen, maar ook wel eens op de lange zijde. Op de linkerhand is geen tactfout te bekennen.
Ook als ik een middendraf inzet vanaf de rechterhand op de diagonaal wil hij nog wel eens tactfouten maken, maar vanaf de linkerhand kan ik hem veel verder doorvragen zonder dat hij tactfouten maakt. Op het harde loopt hij ook als hij nagevelijk loopt gewoon zonder fouten. Ook bij de eigenaresse van de pony heeft hij hier bijna nooit last van. Het is een aanleuningsprobleem, dat hadden we al vastgesteld, maar hoe op te lossen?
Alvast bedankt!

unicorn_kiss

Re: tactfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:23

Hoe weet je zeker dat het pure tactfouten zijn en het hinken niet afkomstig is van pijn bij zwaardere belasting (wending, inzetten middendraf wat meer afdruk vergt)

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:30

Op het harde heeft hij nergens last van, ook is het niet altijd en op wedstrijd heb ik al helemaal nergens last van. Ook heeft hij het bij de eigenaresse ook zo goed als nooit. Het is dus puur rijtechnisch.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:33

Het zachte is voor een paard (en dan vooral voor de pezen) ook veel meer belastend dan het harde.
Rijtechnisch is het moeilijk tips te geven zonder filmpje..heb je toevallig eentje staan?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:34

Heb je door een dierenarts laten uitsluiten dat hij écht geen pijn heeft?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:35

unicorn_kiss schreef:
Hoe weet je zeker dat het pure tactfouten zijn en het hinken niet afkomstig is van pijn bij zwaardere belasting (wending, inzetten middendraf wat meer afdruk vergt)

Je hebt zeker een punt.
Zit je zelf in balans, kan zijn dat jij scheef zit en dus je paard uit balans brengt. Heb je dit probleem ook op andere paarden?

En zo kan je nog wel even door gaan.

Succes met je puzzel opzoek naar de kern van je "probleem"

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:40

ik kan deze week wel een keer proberen om door iemand een filmpje te laten maken. We hebben nog niet uit laten sluiten door de dierenarts dat hij geen pijn heeft, maar het is wel vreemd dat het alleen bij mij is en ook niet altijd de ene keer met rijden heeft hij het wel eens (het is niet de hele tijd, af en toe een paar passen) en de volgende keer is er helemaal niets aan te zien..

Het zou heel goed aan mijn balans/handen/zit enz kunnen liggen, want heb weer helemaal opnieuw vertrouwen op moeten bouwen en had mezelf allemaal verkeerde dingen aangeleerd. We zijn nu een heel eind op weg maar mijn rijden is nog lang niet perfect. ik vind het soms nog wel eens lastig om mijn linkerhand te ontspannen, kan dit ook een oorzaak zijn?

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:47

Hoi,
Ik heb het ook gehad, bij mij kwam het ook bij het zadel vandaan. De spieren van me paard veranderde en het zadel lag niet helemaal lekker meer.
Soms heb ik er nog wel last van maar meestal alleen in het begin van het rijden. Ook bij mij kan het een aanleunings probleem zijn. Ik heb moeite om der op 2 teugels te rijden en recht te richten.
Let hier ook op.
succees

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:37

Het zou ook teugelkreupelheid kunnen zijn.
Ga je wel netjes met je hand mee met de beweging, heb je op beide teugels dezelfde druk, geeft de pony na, hou je je buitenteugel niet te strak?

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:09

@Abacab Zou best kunnen, ik vind het lastig om men buitenhand te ontspannen, ben hier wel bewust mee bezig en hem voorwaarts te rijden, maar tochis het dan nog niet helemaal opgelost. De oorzaak van het probleem zou ook goed daar kunnen liggen. Ik kijk even of ik binnenkort een filmpje kan maken.