Jonge pony (3 jaar) op een juiste manier begeleiden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindeDjune

Jonge pony (3 jaar) op een juiste manier begeleiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:20

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik rijd sinds kort een 3,5 jarige haflinger ruin bij.
Ik doe hem nu 3 weken, 7 dagen per week.
Hij staat van 9 tot half 7 op het weiland met vriendjes.

Ik ben er gisteravond voor het eerst opgegaan met begeleiding van mijn instructrice, nadat hij 3 weken heeft stilgestaan.
Dit deed ontzettend goed, hij was braaf, erg leergierig en hij liep fijn naar mijn hand toe.

De eerste 3 weken heb ik lekker gelongeerd, veel geknuffeld en gepoetst, gewandeld om het te leren kennen.
Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan ik hem nu het beste opleiden en begeleiden, want ik wil hem absoluut niet overvragen omdat hij alles zo aanbiedt!

Ik had in mijn hoofd om hem 2 dagen vrij te geven. (maandag en donderdag)
Elke dinsdag heb ik 30/40 minuten priveles.
Zoiezo wil ik in totaal 3x per week hem 30 minuten rijden, om hem wel de juiste structuur te geven.

Wat zouden jullie doen met de overige dagen?

belle_boef

Re: Jonge pony (3 jaar) op een juiste manier begeleiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:23

Veel afwisselen en niet te lang of teveel willen. Alles wat het paard aanbied gebruik van maken.
En met 5 dagen in de week doe je dat wel goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:25

Neem inderdaad een paard wat alles zo makkelijk doet tegen zichzelf in bescherming.

Fixeer je niet op die 30 minuten. Kan heel goed dat na 15-20min. alles zo goed gegaan is dat je er heel verstandig aan doet om op dat positieve punt af te sluiten. Ook omdat 30min. rijden voor zo'n jong dier behoorlijk inspanning vraagt (zowel lichamelijk als geestelijk door het lang intensief moeten concentreren). Ga de rest van de dagen lekker door met wandelen, en vul dat aan met schriktraining, VD, etc. Je kan ook bv ipv alleen er naast ook stukjes erachter gaan wandelen (zeg maar mennen zonder kar), dan moet hij meer zelfstandig gaan lopen en zal hij ook makkelijker alleen kunnen buitenrijden.
Wat ook iets is wat ik zo snel mogelijk zou gaan doen. Rechtuit buiten is een stuk makkelijker/minder belastend voor een jong dier dan al die wendingen in de bak.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:21

inderdaad veel afwisselen en ,zoals tamary zegt, jezelf niet vast zetten op die 30 min. als hij het goed doet kun je eerder stoppen, en als het een keer niet goed gaat wat langer. zo leert hij ook onbewust dat als hij braaf is, hij sneller klaar is met werk, en lekker kan gaan spelen/knuffelen. veel plezier met je pony.

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:10

Is 3.5 jaar niet nog een beetje jong?
Ik zou ze zelf nog even lekker op het land laten staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:39

De pony is nog jong dus 3 x rijden per week met een max van 30 minuten lijkt me wel goed.
Verder heb je de mogelijkheid om naar buiten te gaan in het bos? Dat is ook erg fijn voor een jong paard. Verder kun je de overige dagen bv 1 x longeren en een keer gaan wandelen of iets van schrikparcous op zetten.