Mijn paard is 13 jaar en loopt van zichzelf erg ruim, verruimen is dan ook echt zijn ding. Maargoed, ik wil hem ook kunnen verzamelen natuurlijk, van achter naar voren, bergopwaarts kunnen rijden. Ik kan hem tot een bepaald punt verzamelen, ik voel hem dan ook echt ondertreden en gaan zitten (ik heb les trouwens, mijn lesgeefmens(ooit ZZ-zwaar) zegt altijd: denk piaffe). Maar ik kan hem tot een bepaald punt verzamelen, en dan zegt hij, doe het zelf maar. Dan gaat hij naar achter lopen of zijwaarts.
Ik ga trouwens pas bezig met verzamelen als ik hem goed los aan beiden benen heb en ik voel dat hij zijn eigen hoofd opgericht draagt. Hij is dan goed en zacht aan de hulpen.
Vraag ik misschien te snel te veel? Of vind hij het moeilijk en probeert hij er onder uit te komen?
Ik denk dat je de momenten van grotere verzameling korter moet maken en vaker achter elkaar. Dus voorwaarts neerwaarts --> voorwaarts opwaarts (verzameling) --> voorwaarts neerwaarts --> voorwaarts opwaarts. In het begin houd je de voorwaarts neerwaarts langer aan, naarmate je verder komt (dus na een paar weken/maanden word die duur steeds korter en kan hij zich beter en langer verzamelen. De manier waarop hij verzamelt klinkt namelijk wel goed.
Anoniem
Geplaatst: 15-06-11 07:44
In ieder geval voorkomen dat je op het punt van verzet komt, nét voordat je voelt of denkt dat ie in verzet gaat weer wegrijden en iets anders gaan doen. Dat punt kun je dan gaan uitbouwen, door langzaam steeds iets verder te gaan. Op het moment dat ie in verzet komt, ben je eigenlijk al te ver gegaan en vooral omdat je zelf al aangeeft dat hij er moeite mee heeft zou ik dat punt niet steeds voorbij gaan. Omdat de kans dan groot is dat je paard steeds vaker en sneller in verzet komt..
Pentax
Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 07:46
Oh kijk, dat klinkt inderdaad erg goed! Dankjewel! Ik heb nu dat ik inderdaad steeds tegen een grens aan kom, maar als ik tussendoor 'schakel', kan ik dat denk ik wel voorkomen. Het is voor hem ook allemaal nieuw, hij verruimt liever.
Verzet is altijd een aandachtspunt. Is heel vaak het punt van over de grens zijn gegaan. Kan natuurlijk ook gezeur zijn, van "Ik kan wel maar ik wil niet". Als je het aanvoelt komen moet je inderdaad weer wegrijden en iets anders gaan doen. Even later dan weer proberen. Dat punt kun je dan gaan uitbouwen, door langzaam steeds iets verder te gaan. Verzamelen is zwaar voor een paard dat moeilijk op de achterhand wil komen. Langzaam opbouwen maar wel zorgen dat het geen gemakzucht of uitvlucht van hem wordt. Als hij verder lichamelijk in orde is én je hebt al goede instructie, dus komt het vast wel goed. Je zegt al dat het voorwaarste erin zit dus de rest is opbouwen.
Kleine stukjes, bouw het op, jij kunt ook niet in een keer 20 push ups doen, dan ga je er ook bij liggen Dus zoals hierboven wordt gezegd, probeer het staakpunt niet op te zoeken, de reden dat hij staakt zegt al genoeg! Hij kan het niet. Opbouwen en rust.
Bij verzet moet je in ieder geval altijd terug naar de ontspanning, om vanuit daar weer op te pakken. Wees ook vrij "snel" tevreden in het begin. 2 goede passen in een nette verzameling? Stoppen met die oefening, of liever nog: direct afstappen en aan de hand uitstappen. Stoppen is voor de meeste paarden de beste beloning.... De dag erop ga je naar 3 of 4 passen, en zo bouw je uit. Stop iedere keer op een goed punt en beloon veel. Het paard moet echt de spieren ontwikkelen om in verzameling te kunnen lopen. Dat gaat dus in kleine stapjes. Succes!
Nou weetje waarom ik dacht dat hij me in de maling nam, toen ik hem net had gebruikte hij dit geintje overal bij. Geen zin om langs die bakkabouters te gaan? Gewoon in zijn achteruit tot je tegen de muur aan zit. Dus vandaar dat ik dus twijfelde, te moeilijk of onder werk willen uit komen?
Ik ga de volgende keer dat ik dressuur ga rijden (bosrijden is ook erg leuk), beginnen met inderdaad 2 passen en dan terug naar waar hij zich ontspannen voelt. Ik denk inderdaad dat dit het helemaal gaat oplossen.