).Ik rijd nu alleen in het weekend, maar tijdens de vakantie ga ik ook door de week rijden. Dan rijd ik ongeveer 4 keer per week, 2 dagen longeren en 1 dag rust.
1 keer in de week heb ik privéles, groepsles durf ik nog niet te doen. De oefeningen voor de B dressuur beheersen we, al mag alles wel wat netter.
Ik ben drie weken geleden weer begonnen met rijden, maar de merrie is van tevoren een paar weken wel bijna iedere dag gelongeerd. Mijn paard heeft vanaf december tot aan half mei niet onder het zadel gewerkt omdat ze een veulen heeft gekregen. Er is wel gewoon gelongeerd en ze heeft nog steeds een goede conditie. Ze is rechtsom wat stijf, daar werken we nu hard aan.
Nu ben ik op zoek naar een trainingsschema en tips om voor te bereiden op het wedstrijd rijden. Bij mij zit flink wat spanning, want ik vind het best eng om te starten. Ik kan gelukkig op mijn paard vertrouwen, ze is immers bomproef en ontzettend braaf. Wat moet ik in de komende weken vooral wel doen met trainen en wat vooral niet?
Edit: zelfs voertips etc. zijn welkom. Ben namelijk een echte leek op dit gebied. Ik rij nu al bijna 20 jaar en alleen maar recreatief, heb dus echt geen idee wat ik wel en niet moet doen voor wedstrijden.
Edit 2: misschien ook wel handig om erbij te vermelden hoe oud het paard is en wat ze al kent
. Mijn merrie is nu 7 jaar oud en onder het zadel sinds haar 3e. Eerste twee jaar heb ik er misschien 20 keer op gezeten en pas daarna wat intensiever gaan trainen. Voordat ze met zwangerschapsverlof ging kon ik makkelijk een uur met haar een intensieve dressuurles volgen. De basis zit er goed in, alhoewel ik met dingen als verruimen en verzamelen zelf nog wel wat moeite heb. Dit omdat ik het zelf nooit heb geleerd, paard kent het wel, maar door mijn onkunde komt het er nog niet heel goed uit. Mijn merrie kent oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts ook en die kan ze redelijk tot goed uitvoeren. Ze zit op het moment rechts iets vast, dit komt omdat ik tijdens het longeren te veel op haar zwakke kant (links) heb gefocussed.Mijn merrie loopt altijd lang en laag en is goed aan de teugel. Ik ben vorige zomer begonnen om haar wat meer opgericht te rijden, maar na de paar maanden rust moet ik daar weer opnieuw mee beginnen.
)
.