Hoe naar eerste wedstrijd toe trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Hoe naar eerste wedstrijd toe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:59

Ik heb eindelijk de knoop door gehakt. Eind van de zomer wil ik voor het eerst een wedstrijd met mijn merrie gaan rijden. Uiteraard heb ik les van een goede instructrice, die vooral let op houding, takt en impuls (die bij mijn paard vaak ver te zoeken is :P).
Ik rijd nu alleen in het weekend, maar tijdens de vakantie ga ik ook door de week rijden. Dan rijd ik ongeveer 4 keer per week, 2 dagen longeren en 1 dag rust.
1 keer in de week heb ik privéles, groepsles durf ik nog niet te doen. De oefeningen voor de B dressuur beheersen we, al mag alles wel wat netter.
Ik ben drie weken geleden weer begonnen met rijden, maar de merrie is van tevoren een paar weken wel bijna iedere dag gelongeerd. Mijn paard heeft vanaf december tot aan half mei niet onder het zadel gewerkt omdat ze een veulen heeft gekregen. Er is wel gewoon gelongeerd en ze heeft nog steeds een goede conditie. Ze is rechtsom wat stijf, daar werken we nu hard aan.
Nu ben ik op zoek naar een trainingsschema en tips om voor te bereiden op het wedstrijd rijden. Bij mij zit flink wat spanning, want ik vind het best eng om te starten. Ik kan gelukkig op mijn paard vertrouwen, ze is immers bomproef en ontzettend braaf. Wat moet ik in de komende weken vooral wel doen met trainen en wat vooral niet?

Edit: zelfs voertips etc. zijn welkom. Ben namelijk een echte leek op dit gebied. Ik rij nu al bijna 20 jaar en alleen maar recreatief, heb dus echt geen idee wat ik wel en niet moet doen voor wedstrijden.

Edit 2: misschien ook wel handig om erbij te vermelden hoe oud het paard is en wat ze al kent :+. Mijn merrie is nu 7 jaar oud en onder het zadel sinds haar 3e. Eerste twee jaar heb ik er misschien 20 keer op gezeten en pas daarna wat intensiever gaan trainen. Voordat ze met zwangerschapsverlof ging kon ik makkelijk een uur met haar een intensieve dressuurles volgen. De basis zit er goed in, alhoewel ik met dingen als verruimen en verzamelen zelf nog wel wat moeite heb. Dit omdat ik het zelf nooit heb geleerd, paard kent het wel, maar door mijn onkunde komt het er nog niet heel goed uit. Mijn merrie kent oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts ook en die kan ze redelijk tot goed uitvoeren. Ze zit op het moment rechts iets vast, dit komt omdat ik tijdens het longeren te veel op haar zwakke kant (links) heb gefocussed.
Mijn merrie loopt altijd lang en laag en is goed aan de teugel. Ik ben vorige zomer begonnen om haar wat meer opgericht te rijden, maar na de paar maanden rust moet ik daar weer opnieuw mee beginnen.

InekeH87

Re: Hoe naar eerste wedstrijd toe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:48

Niemand?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:39

Ik denk dat je gewoon vooral zo door moet gaan. Het is een B wedstrijdje, ik denk niet dat je daar heel erg veel extra voor zou moeten trainen ofzo.. Gewoon lekker doorgaan zoals je nu doorgaat. Probeer de wedstrijd als een verlengstuk van je training te gebruiken, een keer een onafhankelijke kijk op hoe jij hebt getraind. Dan kan je voor de wedstrijd daarna die punten doorlezen die de jury als commentaar had en vervolgens dat misschien extra trainen. Maar ik denk niet dat je er echt naartoe zou moeten trainen, misschien als je echt extreem hoog rijdt, maar niet echt in de B. Ikzelf rijd soms een B wedstrijd op de pony van m'n nicht en dat gaat eigenlijk ook altijd prima, en daar train ik niet echt mee ofzo :+ . Maar als ik zo jouw verhaal over je pony lees, lijkt het mij dat je prima door de wedstrijd heen komt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:44

Ik weet dat het in de B ook vooral om de lol moet gaan, maar vindt het toch zo spannend. Ben bang dat ik alles verknal en dat mijn paard de oefeningen dus helemaal niet blijkt te kunnen. Onzin natuurlijk, want de oefeningen moeten we kunnen. Daarom wil ik gewoon perfect voorbereid zijn zodat niets fout gaat. Ik ben van plan om ook een paar keer een oefenwedstrijdje te gaan rijden. Gewoon bij een manege of terrein waar ik niet eerder met haar ben geweest. Kijken hoe ze reageert en wat er wel en niet goed gaat. Ik heb vorig jaar al eens zo iets gedaan en toen liep het helemaal niet lekker, ze was erg gespannen en ik kon haar maar moeilijk terug rijden op mijn zit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:28

Ik heb eindelijk de knoop door gehakt. Eind van de zomer wil ik voor het eerst een wedstrijd met mijn merrie gaan rijden. Uiteraard heb ik les van een goede instructrice, die vooral let op houding, takt en impuls (die bij mijn paard vaak ver te zoeken is :P).

Wat leuk dat je de stoute schoenen aantrekt en gaat starten!

Ik rijd nu alleen in het weekend, maar tijdens de vakantie ga ik ook door de week rijden. Dan rijd ik ongeveer 4 keer per week, 2 dagen longeren en 1 dag rust.
1 keer in de week heb ik privéles, groepsles durf ik nog niet te doen.

Met 4 x per week rijden, zou je eind moeten kunnen komen. Het "huiswerk" dat je tijdens je priveles krijgt kan je dan in de dagen dat je zelf rijdt gebruiken.
Jouw paard staat met veulen 24/7 buiten? denk ik?
(Moet eerlijk bekennen dat ik momenteel L2 start met mijn zwartje en maar 3 x per week rijdt, rest van de week heeft hij vrij :o )

De oefeningen voor de B dressuur beheersen we, al mag alles wel wat netter.
Zou wel serieus proberen om de puntjes op de i te zetten, kan je heleboel puntjes opleveren, door gewoon echt ronde volte te rijden etc.
Dus toch allemaal net wat netter, dus je goed concentreren.

Ik ben drie weken geleden weer begonnen met rijden, maar de merrie is van tevoren een paar weken wel bijna iedere dag gelongeerd. Mijn paard heeft vanaf december tot aan half mei niet onder het zadel gewerkt omdat ze een veulen heeft gekregen. Er is wel gewoon gelongeerd en ze heeft nog steeds een goede conditie. Ze is rechtsom wat stijf, daar werken we nu hard aan.
Nu ben ik op zoek naar een trainingsschema en tips om voor te bereiden op het wedstrijd rijden. Bij mij zit flink wat spanning, want ik vind het best eng om te starten. Ik kan gelukkig op mijn paard vertrouwen, ze is immers bomproef en ontzettend braaf. Wat moet ik in de komende weken vooral wel doen met trainen en wat vooral niet?
IN je andere topic, over je kleine terror, zeg je zelf 100% op je merrie te kunnen vertrouwen, doe dat dan ook op wedstrijd.
Daarbij zeg ik niet dat je haar in de steek moet laten en het haar moet laten uitzoeken, maar jullie kunnen blijkbaar samen lezen en schrijven,
onthoudt dat goed in je hoofd. En laat je enige doel op zo'n wedstrijd dag zijn, andere mensen laten zien dat jij kan lezen en schrijven samen met je merrie.
Trainingsschema voor wedstrijden, de een geloofd er in de ander niet.
Ik heb blijkbaar maffe paarden, want die doen het het best als ik ze zeker niet overtrain van te voren.
Bij Sjol was het zo, dat ik vooral niet moest denken dressuur te oefenen van te voren, springlesje of gewoon 3 dagen weidegang werkte beter
en zwartje die ik nu heb tiert ook welig, bij niet overtrainen, heerlijk!!! Dus niet avond van te voren al ploeterend jezelf en je paard nog spierpijn bezorgen,
je basis heb je al, of niet.. Ga je echt niet avond van te voren nog oke krijgen.

Ik ken jou niet als combinatie, maar het is B, ontspanning, regelmaat tact, impuls, vriendelijk plaatje heb ik dan in mijn hoofd, 'tuurlijk, vlammen is ook een
optie, maar als het je eerste wedstrijd is, zou ik gaan voor nette keurig gereden proef.

Edit: zelfs voertips etc. zijn welkom. Ben namelijk een echte leek op dit gebied. Ik rij nu al bijna 20 jaar en alleen maar recreatief, heb dus echt geen idee wat ik wel en niet moet doen voor wedstrijden.

Voeren, hmmm, mijn L2 paard.. krijgt.. weinig... staat 24/7 in de wei, krijgt na het rijden gepast voer, dus buitenritje relaxt handje,
flink hard getraind, schep (brok, muesli). Terwijl mijn fjord toen ze nog in de sport liep, meer dan 3 kg krachtvoer kreeg en dat ook nodig had, om haar lekker
fanatiek te laten zijn (maar niet te dik). Voeren is iets heel individueels, kijk naar je paard en bij die van jou, hou in je achterhoofd dat ze ook nog lacterend is.

Edit 2: misschien ook wel handig om erbij te vermelden hoe oud het paard is en wat ze al kent :+. Mijn merrie is nu 7 jaar oud en onder het zadel sinds haar 3e. Eerste twee jaar heb ik er misschien 20 keer op gezeten en pas daarna wat intensiever gaan trainen. Voordat ze met zwangerschapsverlof ging kon ik makkelijk een uur met haar een intensieve dressuurles volgen. De basis zit er goed in, alhoewel ik met dingen als verruimen en verzamelen zelf nog wel wat moeite heb. Dit omdat ik het zelf nooit heb geleerd, paard kent het wel, maar door mijn onkunde komt het er nog niet heel goed uit. Mijn merrie kent oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts ook en die kan ze redelijk tot goed uitvoeren. Ze zit op het moment rechts iets vast, dit komt omdat ik tijdens het longeren te veel op haar zwakke kant (links) heb gefocussed.
Mijn merrie loopt altijd lang en laag en is goed aan de teugel. Ik ben vorige zomer begonnen om haar wat meer opgericht te rijden, maar na de paar maanden rust moet ik daar weer opnieuw mee beginnen.

In de B wordt nog niet echt oprichting gevraagd, dus dat zou voor jou geen probleem moeten zijn. Komt vanzelf wel weer.
Verruimen en verzamelen idem, B is arbeidsdraf en paar passen middendraf (toch?) dus je hoeft je over verzamelen niet druk te maken, ga ervan uit dat je
je paard wel in verbinding kunt rijden. sb is pas M en wijken is L, dus je daar nog niet druk over maken voor je B debuut.
Je hebt je oorzaak voor rechts vast zitten al genoemd, er van uit gaand dat dat inderdaad de reden is, zal je dat met rijden en lessen ook wel weer oplossen.
Het oprichten gaat je tijd kosten, want dat gaat je paard kracht kosten en ze moet weer leren om in die balans te lopen, niet erg, komt vanzelf weer.

Kortom, nette constante proef, met voldoende impuls en nette aanleuning is alles wat je in de B moet laten zien.
En vergeet niet te genieten!!! Paardrijden is leuk.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:28

Ja weet ik, geniet er iedere keer weer van :D.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:51

Naar je eerste wedstrijd toetrainen is natuurlijk hartstikke spannend, maar ook heel erg leuk.
Probeer een paar dingen realistisch voor jezelf in te schatten:

Hoe is de conditie van je paard: een wedstrijd is wat anders dan 3 kwartier tot een uur door de bak rijden. De spanning van de trailer, het inrijden op andere locatie en 2x 10 'intensieve' minuten rijden maakt een aanslag op je paards zijn conditie. Ik zie heel veel paarden de tweede B proef ingaan, waarvan ik zoiets zou hebben: stap maar af, wordt toch niets, je paard is doodmoe!
Probeer dit dus te voorkomen. Heb je de mogelijkheid om naar buiten te gaan met je paard? Dan is dit de ideale manier om je paard op conditie te brengen. Begin gewoon met een rustig uur. Houdt ze dit vol ga je het verlengen tot anderhalf uur. Wanneer dit lukt ga je terug naar je uur maar ga je je tempo opvoeren, vooral met korte stukken intensieve gallop kan je de conditie verhogen. Let daarna goed op haar ademhaling, is ze in stap binnen 7 minuten weer op adem kan je de stukken gaan verlengen. Zo bouw je het snelst conditie op.

Kijk verder naar hoe je paard is gebouwd en waar spieren zitten en vooral: waar ze missen. Veel paarden die in de B beginnen hebben weinig bilspieren. Deze kan je natuurlijk trainen door tempo wisselingen, overgangen en schijnovergangen maar beter is gewoon in je conditietraining wat heuvels te draven of te galloperen (in de duinen misschien?). Hier train je snel en leuk de juiste spieren.

Daarnaast is ook rust heel belangrijk, je geeft aan 4 dagen te rijden, 2 dagen te longeren en 1 rust.
Ik zou het liever zien dat je 2 dagen achter elkaar rust geeft (mits ze natuurlijk buiten komt, anders allebei de dagen een wandelingetje aan de hand) --> 1 longeer met lichte bijzet --> 3 dagen rijden waarvan je de intensiviteit opbouwt in de bak --> 1 dag buiten trainen.

Verder in je trainingen: probeer doelbewust te trainen. Denk bijv: ik heb taktverlies in mijn voltes: ga steeds dezelfde volte rijden maar geef extra gas voor je de volte ingaat en spring in middengallop aan wanneer je eruit komt. Dit zorgt ervoor dat je paard inprent: meer tempo voor de volte, daarna mag ik 'rennen' dus ik loop de volte sneller door. Zo kan je doelbewust je hele proef trainen. Probeer vooral de 'dode' stukken tot in de treurigheid te trainen, zodat als je een stukje gewoon over de hoefslag moet je niet met vanalles bezig hoeft te zijn maar jezelf goed naar de volgende oefening te brengen. Probeer dus de proef op te delen.

Let verder goed op je eigen conditie, een ruiter die in goede conditie is rijd veel beter dan een ruiter die na die 10 minuten doodsmoe is. Probeer goed op je ademhaling te letten tijdens het rijden, zin desnoods een riedeltje, die helpt je ademhaling te controleren.
Probeer verder je paard ook mee te nemen naar andere terreinen, het leert goed en braaf op de trailer te zijn, helpt voor de conditie en laat haar wennen het idee ergens anders te zijn dan alleen maar thuis.

Verder voer: een flegmatiek paard kan baat hebben bij het bijvoeren van wat haver. Ik rijd zelf een fries, deze is heel enthousiast op het werk zolang hij maar goed gevoerd wordt, wij voeren 5 granenmix bij de sport besterly brok. Hij heeft daardoor veel energie en kan de rest (hooi) gebruiken om op conditie te blijven. Heb je een heel heet paard en wil je juist wat rust tijdens je proef geef dan meer hooi en minder biks.

De dag en nacht voor je wedstrijd: probeer vooral alles op tijd klaar te hebben, liever 5x tevaak je laarzen poetsen, dan 1x te weinig. Geef je paard de nacht van tevoren boxrust en onbeperkt ruwvoer, dit betekend dus niet speciaal alleen maar hooi maar mag ook stro zijn. Haal 3 uur voor het laden het hooi weg en geef brok, geef 2 uur van tevoren het laden geen brok meer. Zorg ervoor dat wanneer het warm is en je moet lang wachten dat je paard een paar worteltjes kan eten en een slokje water kan drinken.

Verder is het aan jou, dit is alles wat ik zo snel kan bedenken. Heb je meer gerichte vragen mag je ze altijd stellen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:56

Zo zie je al maar weer, ik en Karlijnxxx doen het al heel anders, je moet voor jou en jouw paard het gouden regels uit zien te vinden,
hier blijven ze gewoon op de wei, ook als ze naar wedstrijd gaan (of ik moet vroeg starten en bagger weer met blubber voorspelbaar zijn, aangezien ik varkens heb :+ ,
maar dan nog vaak buiten, maar dan met een dun dekentje.)
Ruwvoer mogen ze hier gewoon blijven eten, ook op trailer.
Brok blijft in normale voerschema, dus afh. van wanneer we weggingen (fjord, wel of niet eten voor de wedstrijd.)

Elk paard en elke eigenaar is anders.

Wel een goede van Karlijnxxx, uur rijden op wedstrijd..
Deed ik overigens zelden.. met mijn fjord max 20 minuten inrijden, tussen proeven door alleen wat rond dwarrellen,
aangezien die anders echt de 2e proef haar beste beentje niet meer voorzetten.
Zwartje is 2e proef ook helemaal stuk, niet van het harde werken, maar van alle indrukken om hem heen.
Ook dat zijn dingen die je aan je paard moet ontdekken, voor de een zus, voor de ander zo....

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:41

Allereerst wat leuk dat je gaat starten!

Ik ben recentelijk ook voor het eerst gestart in 31 jaar en liep tegen dezelfde problemen aan :D
Onderwijl heb ik nu 3 wedstrijden achter de rug en begint er een beetje lijn in de voorbereiding te komen :)

Wat Sjolvir al zei, het is een beetje per paard verschillend hoe je voorbereid denk ik. Mijn paard staat 24/7 buiten sinds maart en haar een nacht op boxrust zetten zou een zeer gespannen paard opleveren, ook als ik een maatje voor haar binnen haal zodat ze niet alleen staat.

1 keer in de week heb ik privéles, groepsles durf ik nog niet te doen.

Dat zou voldoende moeten zijn, zelf rijd ik 4 tot 5 keer per week (paard 1 dag meer, 1 dag rijd mijn verzorgster), waarvan 3 maal dressuur, de andere 2 keer gaan we eigenlijk naar buiten.

De oefeningen voor de B dressuur beheersen we, al mag alles wel wat netter.
Zou daar dan als je rijdt wat meer aandacht aan besteden, mijn ervaring nu is is dat je op de wedstrijd het vaak minder netter doet als 'thuis' omdat je met zoveel andere dingen bezig bent en gespannen bent, of paard gespannen. Hoe netter je je basisoefeningen thuis voor elkaar hebt, hoe netter ze in de wedstrijd er uiteindelijk uitkomen lijkt mij.

Bij mij zit flink wat spanning, want ik vind het best eng om te starten. Ik kan gelukkig op mijn paard vertrouwen, ze is immers bomproef en ontzettend braaf. Wat moet ik in de komende weken vooral wel doen met trainen en wat vooral niet?
Pak op de dagen dat je niet rijdt (bijv ipv het longeren) eens een buitenritje mee, ga in een vreemde bak rijden, zet haar op de trailer en ga daarna rijden (paardrijden wel te verstaan) etc, zoek dingen op waarvan jij denkt dat het bij jou spanning op kan roepen danwel bij het paard en ga ontdekken dat het uiteindelijk wel meevalt, weet hoe je paard reageert als het gespannen is, en hoe je paard reageert als jij gespannen bent.

Op dagen dat ik wedstrijden heb wijk ik niet af van mijn normale voerschema, mijn paard krijgt 1 kg basisbrok per dag en 24/7 weide daar haalt ze meer dan voldoende energie uit (meer krachtvoer houdt bij mijn paard alleen maar in dat ze ook heter wordt), momenteel heeft ze een prima gewicht maar er moet niet meer af dat houdt ik dan ook met argusogen in de gaten, dit ligt niet aan de hoeveelheid krachtvoer maar omdat de weide(s) wat kort zijn en er te weinig regen is gevallen om het gras goed te laten groeien, momenteel krijgt ze dan ook 1-2 scheppen lucerne extra en 1-2 uur per dag op stal om een portie hooi extra te eten, als ze weer naar een langer stuk gaan gaat het hooi er ook weer vanaf.
Kijk gewoon naar de energie van je paard in hoeverre hij extra krachtvoer nodig heeft als je het mij vraagt, echter ik ben niet erg thuis in paarden die en bereden worden en tegelijkertijd lacterend zijn.

Voorbereiding wedstrijd:
- Ken je proef door en door uit je hoofd, in mijn geval helpt dat echt, mijn voorlezer is er als 'hulpje achter de hand' niet omdat ik het echt nodig heb, als je je proef (goed) uit je hoofd kent kun je je concentreren op andere dingen.

- Wat Karlijn al zei, alles wat je de dag van tevoren al klaar kunt hebben, heb dat ook klaar, tuig gepoetst, sokken/derde oor etc bijgeknipt bij peerd, laarzen gepoetst, rugzak/tas klaar met de dingen die je nodig hebt voor de wedstrijd (paspoort, extra elastiekjes, haarnetje, geld etc etc)

- Volgens mijn stalgenoot niet de avond van tevoren al invlechten, dit heeft zij een keer gedaan omdat ze vroeg weg moest... komt 's morgens aan op stal, peerd 4 vlechten compleet weggeschuurd, als oplossing toen heeft ze de schaar gepakt en de hele manenbos maar gekortwiekt :)
Zelf reken ik voor alleen vlechten nu 45 min, daarbij moet ik wel zeggen dat dat afhankelijk is van de hoeveelheid knotjes (tot nu toe iedere keer nog verschillend lol) en ik er zeker nog geen handigheid in heb.

Natuurlijk heel veel plezier!

Zelf rijd ik zeker nog niet de sterren van de hemel, maar momenteel gaat iedere wedstrijd in puntenaantal nog steeds omhoog. Ik heb zeer veel last van spanning (faalangst) en zet mezelf helemaal vast, peerd komt daar natuurlijk tegen in verzet waardoor mijn aanleuning niet bepaald je van het is op wedstrijden, in mijn geval is het waarschijnlijk een kwestie van meer doen om de zenuwen onder controle te krijgen.
Ga momenteel nog steeds de proef in met: 'Ik ben al blij als ik haar de proef rond kan sturen en we alle oefeningen kunnen doen', tot nu toe is dat steeds gelukt :+
Op peerd ben ik iedere keer trots, op mezelf niet maar dat komt omdat ik de lat zo hoog leg gevoelsmatig (rond kunnen sturen is puur een verstandelijke mantra, gevoelsmatig moet alles perfect zijn natuurlijk).
Na 3 wedstrijden is mijn focus in de les (prive) verschoven naar ontspanning/ontspanning en nog eens ontspanning, regelmaat en tact komt pas erna (als paard gespannen is is haar tact ook niet geheel zuiver meer... dribbelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:47

InekeH87 schreef:
Ik weet dat het in de B ook vooral om de lol moet gaan, maar vindt het toch zo spannend. Ben bang dat ik alles verknal en dat mijn paard de oefeningen dus helemaal niet blijkt te kunnen. Onzin natuurlijk, want de oefeningen moeten we kunnen. Daarom wil ik gewoon perfect voorbereid zijn zodat niets fout gaat. Ik ben van plan om ook een paar keer een oefenwedstrijdje te gaan rijden. Gewoon bij een manege of terrein waar ik niet eerder met haar ben geweest. Kijken hoe ze reageert en wat er wel en niet goed gaat. Ik heb vorig jaar al eens zo iets gedaan en toen liep het helemaal niet lekker, ze was erg gespannen en ik kon haar maar moeilijk terug rijden op mijn zit.

En wat dan nog? Stel dat je ergste dromen uitkomen en je al je oefeningen verknalt en met lage punten terug naar huis gaat. Dat is uiteraard vervelend, maar nog steeds niet het eind van de wereld, toch? Het belangrijkste is om lekker te gaan rijden, en zoveel mogelijk te proberen zelf te ontspannen. Je doet het voor je lol toch :) Stel je doelen dus niet te hoog, niet meteen een winstpunt, of willen winnen, gewoon lekker willen rijden en de rest is mooi meegenomen.
Een oefenwedstrijdje is ook zeker een goed idee, al is het maar voor jezelf. Wat je ook kan doen is je instructie vragen mee te gaan naar wedstrijd, dan kan ze je tijdens het inrijden nog wat coachen, helpt vaak goed tegen de zenuwen :)

Verder wens ik je heel veel succes! Maak het niet groter dan het is, met normaal voeren en 4x per week rijden moet een B-proef echt wel lukken :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 08:39

Buitenrijden doe ik al regelmatig met haar, nu nog even niet vanwege het veulen aan de voet, maar als de kleine straks wat langer alleen kan zijn dan gaan we zeker weten weer naar buiten. Vorig jaar kon ik zonder problemen een hele dag met haar rijden, maar dat waren rustige buitenritten met veel stap. Als ik met een vriendin mee ga die voor endurance traint merk ik dat mijn merrie na 1,5 uur echt even een half uurtje moet stappen om op adem te komen. Jammer genoeg woon ik niet in de buurt van duinen, zit in het platte twente, dus bilspieren trainen d.m.v. heuveltjes rijden gaat hier niet zo makkelijk.

Karlijn. Dat van die voltes actiever maken is een hele goede tip, dat ga ik eens proberen.

Ze krijgt nu aan voer bijna 2 kilo merriebrok en 2 kilo muesli, dat is echt alleen vanwege het veulen aan de voet. Anders krijgt ze namelijk alleen maar een kilo muesli per dag. Ze staat ongeveer 9 uur per dag buiten, afwisselend op de weide en in de bak. 's Nachts op stal en overdag in de bak is er onbeperkt ruwvoer beschikbaar.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:36

Ikzelf ben afgelopen week voor het eerst gestart en heb van tevoren weinig anders gedaan dan dat ik normaal doe. Ik heb wel elke dag gedressuurd zodat ze goed los zou worden en ben ook af en toe naar buiten gegaan. Verder heb ik me gericht op het netjes voorwaarts rijden, de figuren netjes en op de bordjes rijden en vooral ontspanning. Ik vond de eerste wedstrijd ook super spannend maar vond het vooral belangrijk dat we het allebei leuk zonden vinden en ontspannen de proef konden rijden. De rest komt vanzelf wel. Ik heb ook niet anders gevoerd of wat dan ook.
Waar ik volgende keer wel rekening mee moet houden is dat ik minder lang moet losrijden als normaal. De spanning van de wedstrijd, vreemd terrein, vreemde paarden, mijn spanning enz. was voor paardlief heel vermoeiend dus in de 2e proef was ze amper nog vooruit te krijgen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:56

Ja ik ben ook van plan om niet al te lang los te rijden, half uurtje is denk ik echt al wel genoeg

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:44

Als ze thuis goed B klaar is {liever al goed L klaar}, dan met je instructrice ruim van te voren beginnen met de proef te oefenen. Proefgericht rijden is echt anders dan normaal trainen en dan weet je dus ook exact waar je nog wat aan moet sleutelen. Verder kan ik je adviseren om gewoon een paar weekenden achter elkaar op wedstrijd te gaan. Dan wordt het namelijk al snel normaler voor jou en je paard en ben je die spanning ook sneller kwijt. En zoals al eerder vermeld: de wereld vergaat niet als het even niet lukt. Wat betreft voeren, hoe lang losrijden etc....daar kom je dus vanzelf wel achter als je een paar weken achter elkaar gaat starten. Dat is per paard verschillend nameliljk. Ruwvoer weghalen? Doe ik nooit. Met krachtvoer wel oppassen. Twee uur na je krachtvoer maaltijd, komt je paard in een glucose dip. Dat is niet zo handig als je dan net je proef in moet. Ik zou juist adviseren om 2 tot 3 uur voor je er op gaat geen krachtvoer meer te geven. Ruwvoer geen probleem. Ruwvoer eten is stress verlagend voor een paard. Tevens rij ik thuis altijd al even los. Niks bijzonders, gewoon even rustig losstappen, even voorwaarts neerwaarts draven , rondje galop, overgangetje.....gewoon vast wat rust erin brengen. Hooguit 10 tot 20 minuten. Dan voel je namelijk alvast in wat voor bui je paard is en kun je d'r in alle rust vast wat loswerken. Is voor jezelf ook rustgevend. Met losrijden op wedstrijd terein: niet naar andere combinaties kijken en gwoon exact hetzelfde rijden zoals je thuis doet. Als je ineens heel anders gaat rijden, werkt dat heel verwarrend voor een paard. En als je dan de proef in gaat, dan ga je er op zitten met een houding van: Zo....ik ga ze allemaal eens een poepie laten ruiken!!!! Zelfverzekerdheid uitstralen!
Succes.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:46

oh ja....als je voor het eerst op gras moet starten, dan zeker van te voren gaan oefenen op gras tussen de bordjes!!! Dat kan namelijk wel vies tegen vallen. Daar moet je gewoon even handig in worden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:31

Ja ik heb een keer voor de lol op een buiten dressuurterrein met gras gereden. Die bordjes stonden toen idd onhandiger dan ik had verwacht.

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:48

Op de bordjes rijden, is natuurlijk ook een goed punt om op te letten.
Voor de rest ben ik het wel met de punten eens die hierboven genoemd zijn.
Ik vlecht wel een dag van tevoren maar mijn merrie laat alles heel mooi zitten.
Bedenk goed hoe lang je wilt losrijden en hou rekening met het in of uitlopen van het programma;)