't Is Deus Z: voor de 2e keer L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

't Is Deus Z: voor de 2e keer L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:42

Na ons debuut 2weken geleden:
[RT-HAW] ' t Is Deus Z @ L1 debuut

Even inleiding uit andere topic, is nog steeds geldig ;-)
Deus is een bijna 8jarige ruin. Ik heb hem al 7.5jaar. Tot voor kort hadden we vaak moeilijkheden en twijfel.
Deus is vrij flegmatiek, ik kreeg hem maar niet vooruit.
Dankzij consequent trainen én les is dit een stuk beter geworden. Hij wil ook véél meer meewerken.

In deze proef zijn de moeilijkheden:
- wijken: nog niet genoeg bevestigd: ik ga hangen, hij loopt over de schouder, ik wil dit teveel oplossen met binnenteugel...
- middengalop op de cirkel: ik krijg moeilijk verruiming op de cirkel. Ik probeer toch, maar dan gaat de aanleuning de mist in.

Met mezelf heb ik wel nog enkele problemen:
Ik zit vreselijk, hang achterover, met rugpijn tot gevolg. Ik ga mijn zadel ook verkopen, ik zit er na een dik jaar nog steeds niet fijn op...
Mijn handen: te streng, vooral binnenhand.
Ook mijn benen gaan niet helemaal hoe ik zou willen: als ik been geef, verleg ik mn been teveel naar achter.
En tenslotte mag ik ook wel wat meer naar voor kijken.

Foto's dankzij Helliepel *D

Inrijden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begin slangevolte:
Afbeelding

Afbeelding

Wijken links is moeilijk:
Afbeelding

Na 5m wijken mogen we rechtdoor rijden, hier wou ik hem weer recht maken, maar krijg dus wat buitenstelling:
Afbeelding

Halsstrekken was zwak... Ik oefen er te weinig op, doe het ook niet tijdens inrijden, zou ik eigenlijk toch iets vaker moeten meenemen, aangezien hij het wel goed kan...
Afbeelding

Middendraf, tot voor kort ging zijn hoofd dan altijd de lucht in, je ziet nu dat ik dit nog teveel wil tegenhouden:
Afbeelding

Afbeelding

Wijken rechts :-) Betere kant...
Afbeelding

...Maar teveel hangen en teveel binnenteugel:
Afbeelding

Middengalop ging niet goed, afgeleid, én in middengalop krijg ik hem moeilijk in een goede aanleuning én vooruit. Valt ook naar binnen.
Afbeelding

Afbeelding

Toch tevreden. Hij gedraagt zich, werkt goed mee (meer dan ik ooit gedacht had), doet zijn best... De rest komt wel, ooit ;-)

Afbeelding

daNiielle_

Re: 't Is Deus Z: voor de 2e keer L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:47

Valt me op dat de foto van het inrijden veel ontspannender is!
Zodra de proef begint, zit jij ineens achterover, met strenge handen.
Op de eerste paar foto's heb je echt een heel fijn beeld, daarna zakt het iets weg..

Jammer, want jullie zijn echt een leuke combinatie, en volgens mij kunnen jullie samen best ver komen!

Je houding valt echt wel mee hoor, iets meer ontspannen, en je beenligging is niet helemaal goed soms.
Maar je gaf al aan dat je een ander zadel gaat kopen..

Iets minder streng voor jezelf zijn, iets meer genieten! :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:47

Wat een joekel zeg :D
Voor het feit dat hij zo groot is en zoals je zegt wat langzaam, vind ik dat je hem vrij netjes aan elkaar hebt lopen! Er zijn nog wat dingen die aandacht nodig hebben, zoals je zelf al laat zien en uitlegt, het wijken en de (midden)galop. Maar rustig aan, het ziet er echt niet verkeerd uit!

Ik hoop dat je gauw een zadel vindt waarin je zelf fijn kunt zitten!

Succes nog!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:03

Bedankt!

Volgende week dinsdag komt de zadelpasser, ik kijk er naar uit. Zal niet alle problemen oplossen, maar hopelijk toch een groot deel.

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:52

Hoi,
Wat mij opvalt, is dat het net lijkt alsof je hem op elke foto met je sporen in zijn buik prikt?
Was dit ook nodig of is het toeval?
Wijken rechts ziet er goed uit :D

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 19:45

In de proef viel hij een beetje plat. Spoor gebruik ik dan ook soms. Je ziet dit vooralop wijk, middendraf, en middengalop foto's. Hier wil ik nog meer aansporen aangezien deze onderdelen nog niet super gaan. Ik probeer er wel op te letten niet constant te 'porren'.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:55

Nou het is duidelijk dat dit zadel niets voor jou is! Als je kijkt naar waar jouw knie blijft (op/over de kniewrong), wordt het meteen duidelijk.
Ik denk ook dat je paard misschien wat vlugger wordt, je bent nu behoorlijk aan het wringen om jezelf (en paard) in de goede richting te krijgen... Maak je weer foto's wanneer je een nieuw zadel hebt :D ?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:08

Hij is al een stuk vlugger, actiever en soepeler geworden, vind ik zelf. Nu is hij vrij aangenaam om rijden. Vroeger ging het vaak minder. Maar we hebben nog een lange weg te gaan! Ik hoop dat we kunnen blijven groeien.

Ik zal zeker ook foto's plaatsen als ik een nieuw zadel heb. Hopelijk moet ik er niet te lang op wachten :-)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:13

Knappe reus heb je :) Jullie zijn een leuke combinatie. Aan je houding valt het een en ander te verbeteren, zoals rechtop zitten, hakken uitdrukken, handen op de plaats houden. Ik denk dat dit al erg zal verbeteren met een ander zadel waar je lekkerder in zit. Zoals hierboven al gezegd lijkt dit zadel niet bij je te passen. Veel succes in de L1!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:21

Mooie foto's Alizé! Met een ander zadel zal het totaalbeeld compleet veranderen denk ik!
Deus is het laatste jaar wel erg vooruit gegaan denk ik, van foto's af te zien!! :j

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:41

Ben benieuwd naar nieuwe foto's met je andere zadel. Het zal dan vast al veel beter gaan, overigens gaat het nu ook nog niet slecht. Er zullen altijd puntjes blijven die je aandacht nodig hebben, maar wees vooral niet te streng voor jezelf!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:35

Heb je al een ander zadel? Zo niet, kies dan een zadel met stevige dikke wrongen waardoor je been niet over de wrongen heen komt.
Voor wat betreft de middengalop: probeer hem meer tussen twee teugels te krijgen. Op de foto's lijkt rijd je hem teveel op de binnenteugel. Vraag hem te zakken op je buitenteugel en houd daarna evenveel druk op beide teugels. Corrigeer het naar binnenvallen door hem met je binnenbeen naar je buitenhand toe te rijden. Je vraagt hem daarmee recht op 4 benen te gaan lopen. Oefen dit thuis goed. Middengalop op een rechte lijn is gemakkelijker dan op de volte. Je meot eerst de volte an sich goed voor elkaar hebben, voordat je gaat verruimen.
Verder ziet het er netjes uit, leuk paard!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:37

Oef, je zadel ziet er voor jouw ook niet echt comfortabel uit nee!
Volgens mij heb je sowieso helemaal geen steun bij je knieen want je benen zitten over de wrongen heen.
Ik weet zeker dat als je een beter zadel hebt dat je zit dan ook beter wordt en vooral qua je benen. Dan zul je ook meteen verschil merken bij je paard.

Leuke combinatie zijn jullie hoor!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:38

je hangt inderdaad achterover, maar daar is alles al over gezegd denk ik. Verder kun je misschien je hakken iets meer uitdrukken.

Ziet er verder netjes uit hoor!

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:26

Net zoals de rest al aangeeft vind ik dat je best ver achterover zit..
Verder een erg leuke combinatie en ga zo door!