Wainonia trainen, spelen en eerste keer bitloos (L1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia trainen, spelen en eerste keer bitloos (L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:01

In navolging op dit topic: [RT-HAW] Wainonia training op de wei L1 waarin het rijden op lengte ter sprake kwam, ben ik nu weer meer op lengte gaan rijden. Graag hoor ik hoe jullie de huidige stijl zien, verbetering of niet?

De foto's zijn gemaakt over 2 dagen (achter elkaar), dus geven wel een redelijk algemeen beeld van het rijden op dit moment. Daarnaast heb ik er even een paar "speelfoto's" bij gezet, ik ben wat bezig met grondwerk met Noon en we hebben halverwege het rijden het hoofdstel eens verruild voor het halster met 2 halstertouwen (bij gebrek aan beter).

Werkpunten:
* activiteit vanuit het achterbeen
* blijven werken aan been/handhouding

Wat gaat goed?
* ik zit minder voorover
* ontspanning

Wainoon is een 8-jarige merrie, nu een keer of 6 op wedstrijd mee geweest en we hebben 3 puntjes in het L1. Op dit moment start ik haar even niet omdat we nog te veel puntjes op de i moeten zetten en omdat we meer aan de ontspanning moeten werken. 14 juli is de volgende wedstrijd gepland, dus nog wel een aantal weekjes te gaan.

Werktips zijn absoluut welkom natuurlijk!

Ze zitten een beetje door elkaar, maar ik heb eerst de serieuzere werkfoto's hier:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uhm.. nee we kijken niet altijd blij :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu zonder bitje, viel me 100% mee hoe makkelijk stuurbaar ze daarmee is!:
Afbeelding

Afbeelding

maar galopperen is wel ff andere koek zo haha
Afbeelding

Been optillen op commando (en natuurlijk de beloning):
Afbeelding

kusjeee!!
Afbeelding

Vriendlief had beloofd dat hij er ook wel even op zou stappen (was al meer dan een jaar geleden, dus mocht ook wel eens weer :D ). Ja ik weet het, we zijn de cap vergeten, kwamen we halverwege ook achter, die heeft ie (ondanks zn ijdelheid) wel op normaal gesproken. Hij heeft geen slechte houding voor een man vind ik zelf. Ik denk dat ie al met al hooguit een keer of 10 op een paard heeft gezeten!
Afbeelding

En natuurlijk wou mn dochtertje toen ook even op paardje zitten (papa had haar heel goed vast):
Afbeelding

Ik ben benieuwd!

xmannequin

Re: Wainonia trainen, spelen en eerste keer bitloos (L1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:34

ik vind het er netjes uitzien als ik eerlijk ben. ik zie geen minpuntjes. en de eerste keer bitloos is altijd even anders. als ik mijn paardje met een halster rijd is het woord ontspanning uit haar woordenboek verdwenen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:42

lastig he, om die lengte goed te krijgen icm een goede halshouding!

Ik vind het zo al wel beter, geeft een meer ontspannen beeld.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:47

ziet er leuk uit! vind alleen je zadelboom te groot.. het zadel kieperd naar voren, en dat doet jou houding ook geen goed. Verder zakt je paard erg op de voorhand. Is ze zo gebouwd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:49

Leuk is dat hé, even checken of het zonder bit ook kan. ;)

Alleen voor mijn gevoel klopt er iets niet, kan het zijn dat het zadel voorover kiepert? heb het idee dat zowel jij als je vriend wat voorover vallen, en dat je paard wat op de voorhand valt. Geen commentaar ofzo, echt niet, ik durf het niet met zekerheid te zeggen hoor, gewoon dat idee krijg ik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:55

hihi.. ik ben al bezig met een ander zadel. De boom is niet te breed, maar te smal toevallig ;). Het is een 31 en ze heeft een 32 nodig, maar ze heeft er geen hinder van (daar is ze SUPERduidelijk in namelijk). Los daarvan, ze is wat op de voorhand gebouwd van zich ja. Wat hoog in het kruis, dat is nu eenmaal niet anders.

edit:
Afbeelding

hier is dat wel op te zien. Ze heeft aan moeders moeders zijde groninger bloed zitten en verder is ze compleet springen gefokt. (Oliver v Voltaire x Wolfgang x Spartaan)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:00

Aaah dat ken ik, ook eens voorgehad. Dat was door de eigenaar toen ook met iets ertussen opgelost. Maar ik heb als de wiedeweerga een ander zadel gekocht toen, ookal liep 't paardje super het was gewoon niet oké.
En pas toen ik een passend zadel erop legde voelde ik hoe goed ze echt kon lopen!
Dus mischien toch maar iets op maat maken? Ook omwille van je eigen houding.

Verder ziet het er ontspannen uit hoor, knap dat je haar met halster ook nog wat nagevelijk krijgt. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 23:04

Ik zei, ik ben al bezig met een ander zadel ;). Ik had er 1 (een kn symhonie) maar die lag niet helemaal goed, dus die staat nu weer te koop. Een maatzadel zit er financieel niet in, maar I'm working on it, dus komt goed. Ik wil ook graag zsm dat het in orde komt, sowieso ook omdat het zadel waar ik nu mee rij 17,5 inch is en ik heb 18 nodig, maar uiteraard ook voor mn paard. Geloof me aub als ik zeg dat ze me wel duidelijk maakt als ze iets niet prettig vind, haha.. dan heb ik geen paardje maar een draakje (en terecht uiteraard).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:05

Sorry ik ga niks meer zeggen ik ga naar bed. Mijn oprechte exuses. :') Zal met blote voetjes naar bed gaan zelf want dit was echt slecht gelezen....

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:07

Leorah schreef:
hihi.. ik ben al bezig met een ander zadel. De boom is niet te breed, maar te smal toevallig ;). Het is een 31 en ze heeft een 32 nodig, maar ze heeft er geen hinder van (daar is ze SUPERduidelijk in namelijk). Los daarvan, ze is wat op de voorhand gebouwd van zich ja. Wat hoog in het kruis, dat is nu eenmaal niet anders.

edit:
Afbeelding

hier is dat wel op te zien. Ze heeft aan moeders moeders zijde groninger bloed zitten en verder is ze compleet springen gefokt. (Oliver v Voltaire x Wolfgang x Spartaan)

oef, die is idd flink op de voorhand gebouwd! lijkt me lastig zon paardje te rijden hoor, mijn merrie zakt juist heel fijn in van achteren en haar schoft is hoger dan haar kruis.. scheelt een hoop. Had in je andere topic een 2dehands hulsebosh geopperd voor je lange bovenbeen, blijf daar nog steeds bij! een goede houding is erg belangrijk voor je, denk dat je beugels namelijk wel 1 korter mochten.. maar dan zit je wss met je knie tegen of over de wrong heen.. lijkt me ook niet lekker zitten!
Ze is wel fijn op het achterbeen trouwens.. kan zo snel niet verzinnen hoe je haar meer kan laten oprichten vanuit haar schoft.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:10

Gypsy schreef:
Aaah dat ken ik, ook eens voorgehad. Dat was door de eigenaar toen ook met iets ertussen opgelost. Maar ik heb als de wiedeweerga een ander zadel gekocht toen, ookal liep 't paardje super het was gewoon niet oké.
En pas toen ik een passend zadel erop legde voelde ik hoe goed ze echt kon lopen!
Dus mischien toch maar iets op maat maken? Ook omwille van je eigen houding.

Verder ziet het er ontspannen uit hoor, knap dat je haar met halster ook nog wat nagevelijk krijgt. :)

mijn zadel ligt nu ook met 'iets ertussen' , maar dat is omdat mijn merrie nu zo erg met bespiering veranderd dat ik het zadel dan om de 4 weken kan laten aanpassen. Op maat vind ik ook maar een begrip, paarden veranderen zo veel.. heb zelf liever een zadel met aanpasbare boom en kussens..(zoals de mijne.. hihi :D ) Vind trouwens ook dat ze een stuk beter loopt dan in het vorige topic ts!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 02:43

hoi

ik vind er netjes uitzien, paard lijkt mooi ontspannen.
alleen lijkt het of de achterhand meer eronder mag komen.

btw leuk rijbroek die lichtblauwe ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 08:03

Gypsy geeft niet joh!! ;)

babydoll ja daar ben ik nu ook naar aan het uitkijken, maar ik moet eerst het kn zadel verkopen anders zit ik straks met een hele zooi zadels waar ik niks mee kan :+ . Er zijn op dit moment echter wel wat verschillende types en ik weet niet helemaal welke geschikt zou kunnen zijn (WB3 WB4 en wat weet ik allemaal nog meer).

Het is voor mij echt een meerjarenplan om dit paardje dressuurmatig te verbeteren, dus het hoeft allemaal echt niet van vandaag op morgen. Haar moeder was nog lastiger gebouwd (zelfde model maar dan langer in de rug en vlakker in het kruis, echt klassiek) en die heeft het ook tot aan de Z2 gered, dus ik vind het juist leuk om met dit paard lekker ons eigen gangetje te gaan en uiteindelijk hopenlijk mensen te verbazen die denken dat het toch nooit wat wordt :D

marenmar thnx hahaha!! :Y) Achterhand.. ja ik weet het. Toch zet ze haar achterbeen wel onder de massa, het is niet zo dat ze stuwt in het lopen, het moet idd allemaal nog wat zakken achter (evenwicht verplaatsen), maar dat zal nog wel een tijd gaan duren ben ik bang.

Vinden jullie dat ze zo wel L1-waardig loopt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:06

lastig om te zeggen aangezien ik nu niet weet hoe het wijken gaat. Dat is zo'n beetje het enige verschil met de B immers.

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:45

Dat ziet er inderdaad al beter uit! Let erop dat je je handen niet gaat kantelen, dat zie ik je op sommige foto's nog doen! Succes en het ziet er vriendelijk uit!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:18

opisop_shop Ik zal eens kijken of ik daar vd week ook even foto's van kan bijplaatsen. Over het algemeen gaat het wijken redelijk goed in de proefjes (varieert 6jes of 7s) , zo lang ze maar ontspannen is. Komt er spanning bij, dan houdt ze bit wat vast en buigt niet genoeg, maar goed, we willen nu juist alles uit ontspanning dus ik hoop dat ook het wijken dan goed gaat.

rosanne44 dank je voor de tip!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:44

Leorah schreef:
Gypsy geeft niet joh!! ;)

babydoll ja daar ben ik nu ook naar aan het uitkijken, maar ik moet eerst het kn zadel verkopen anders zit ik straks met een hele zooi zadels waar ik niks mee kan :+ . Er zijn op dit moment echter wel wat verschillende types en ik weet niet helemaal welke geschikt zou kunnen zijn (WB3 WB4 en wat weet ik allemaal nog meer).

Het is voor mij echt een meerjarenplan om dit paardje dressuurmatig te verbeteren, dus het hoeft allemaal echt niet van vandaag op morgen. Haar moeder was nog lastiger gebouwd (zelfde model maar dan langer in de rug en vlakker in het kruis, echt klassiek) en die heeft het ook tot aan de Z2 gered, dus ik vind het juist leuk om met dit paard lekker ons eigen gangetje te gaan en uiteindelijk hopenlijk mensen te verbazen die denken dat het toch nooit wat wordt :D

marenmar thnx hahaha!! :Y) Achterhand.. ja ik weet het. Toch zet ze haar achterbeen wel onder de massa, het is niet zo dat ze stuwt in het lopen, het moet idd allemaal nog wat zakken achter (evenwicht verplaatsen), maar dat zal nog wel een tijd gaan duren ben ik bang.

Vinden jullie dat ze zo wel L1-waardig loopt?

hoihoi,
ik vind het wel L waardig hoor! zie heel veel ruiters die minder rijden ook hun WPS halen, komt goed hoor! Ik zou voor de WB3 gaan, die heeft vaak halve kniewrongen!
Wel respect voor je!!