hoe leer je galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vappiegek

hoe leer je galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:35

hallo iedereen.
ik heb een vraagje met het inrijden.
ik heb een verzorgpony, 12 jaar en die mogen ik en mijn vriendin gaan inrijden.
het gaat super aan de long en wanneer eriemand opzit luisterd hij ook al naar het been maar
nu willen we de galop gaan leren alleen we weten niet presies wat de goede manier is om dat te leren
dus weten jullie dat misschien?
alvast bedankt=D

R00s

Re: hoe leer je galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:49

tja ik vind het moeilijk dat over de computer uit te leggen misschien kunnen andere mensen je wel helpen, maar ik heb wel een advies zoek een ervaren iemand die je les kan geven en adviezen kan geven want als je iets verkeerd aanleert dan kun je daar later nog veel problemen mee krijgen ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:52

Als het longeren echt goedging dan moet het commando "galop" er in zitten. Dat commando gebruik je als je er op zit bijna tegelijk met de juiste beenhulp. Je gebruikt het commando als 2e en op een gegeven moment snapt je pony dat er na die been- (en teugelhulp) het commando galop komt en springt aan op je beenhulp.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:13

Op zich is de galop niet erg moeilijk voor het paard , maar de vraag is hoe wil jij het technisch gaan aanpakken, snap je zelf wat een galop is en hoe je de hulp geeft , is het paard er klaar voor om de galop te doen met een ruiter op de rug, denk aan de balans?
Het is heel moeilijk dat via de pc te beoordelen en jou de juiste hulpen te leren, bedenk ook als het paard het nog niet kan en jij weet nu al niet hoe het moet, ben jij wel de juiste persoon ben om het dier het aan te leren.

Dus ja ik zou zeggen haal er hulp bij,zodat het goed aan geleerd word.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 02:52

binnen been op de singel buiten been achter de singel
makkelijkste is op een volte zodat hij beter aankan springen in de juiste galop.
hier door kun je binnenhand ook wat meer opzij zetten zodat je stelling naar binnen krijgt.
en dan wegdrukken met je zit en been als hij niet reageert kun je zweepje erbij pakken
en tikje op zijn kont of achter je been geven

succes

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 03:04

Volgens mij hoef je een paard geen galop te leren, dat kunnen ze meestal al vanaf een paar dagen na de geboorte ;)

Klinkt meer alsof de ruiter het nog moet leren... Mijn advies: neem les en probeer niet zelf aan te klungelen met tips vanaf internet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:10

marenmar85 schreef:
binnen been op de singel buiten been achter de singel
makkelijkste is op een volte zodat hij beter aankan springen in de juiste galop.
hier door kun je binnenhand ook wat meer opzij zetten zodat je stelling naar binnen krijgt.
en dan wegdrukken met je zit en been als hij niet reageert kun je zweepje erbij pakken
en tikje op zijn kont of achter je been geven

succes

Een paard dat wordt ingereden begrijpt dat niet echt, of ligt het nu aan mij?

TS, inderdaad hulp zoeken, iets wat je verkeerd aanleert, krijg je moeilijk weer afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:37

Zorg eerst dat de pony je stem herkent, naar je luister aan de longeerlijn. Gebruik elke keer hetzelfde woordje of geluidje als je van stap/draf of draf/galop wilt, je pony kent dat geluidje dan en springt op een gegeven moment vanzelf over. Ga vooral niet jagen met een zweep oid.

miesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:00

Als je paard luistert aan de longe naar de galophulp heb je de eerste stap gemaakt.
Het hoeft nog niet te betekenen dat je paard het daardoor meteen begrijpt als er ook een ruiter op zit.
Ik heb zelf gehad met een welsh-pony dat hij zelf al weinig galoppeerde in het land e/d. En dus steeds heel hard ging draven ipv overgaan naar de galop..
We lieten hem er daarom in het begin in "vallen", zeg maar. Ik zei dus wel galop en gaf de hulp, maar liet hem dan wel harder draven en erin vallen.. als hij dat goed oppakt steeds minder drafpassen ertussen laten.. nu galoppeert hij op de lichtste druk weg..!

Succes!

Oh enne les/ ervaren iemand erbij is zeker geen slecht idee..

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:28

dankje voor jullie tips en reacties, we gaan er zeker mee aan de slag!=D