Leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique91

Leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:57

Hallo bokkers,

Sinds een jaartje rijd ik een heel lief paard, ze is 6 jaar. Er is nog niet echt fanatiek met haar gereden, en ik probeer haar minimaal 2x in de week te rijden (woon sinds kort op mezelf, druk met school en ze staat ongeveer een halfuurtje rijden bij me vandaan) Dus vandaar dat ik niet zo heel vaak kan tot mijn spijt.

Nu ik zo ongeveer het stuur er een beetje op heb zitten, wil ik graag gaan springen. Aangezien ik nog niet zo heel veel ervaring heb met een paard "leren" springen vraag ik jullie graag om tips :D
Ik zal mijn huidige situatie even uitleggen; we kunnen stappen, draven en galop lukt ook aardig (het stuur zit er op, maar echt netjes gaat het nog niet)

Ze heeft vaker los gesprongen en dat ging wel aardig goed, alleen maakt ze ontzettend veel gebruik van haar snelheid, waardoor ze heel vroeg afzet en vlak wordt.
Dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding Had beter een balkje kunnen gebruiken, maar op welke afstand moet ik deze leggen?

De lage hindernisjes (40/50/60 cm) gaan nog wel, springt ze braaf in draf overheen. Niet altijd normaal want ze wil nog wel eens een balkje raken, volgens mij doet ze er dan geen moeite voor ofzo? Omdat ze het te laag vindt? Ze springt los af en toe 1.20.

Nu wil ik graag hoger gaan springen, maar denk dat dit het beste vanuit de galop kan. Iemand hier tips voor? Omdat ze met vrijspringen nogal zonder techniek springt en gewoon op snelheid :P Zie foto hierboven ben ik toch wel een beetje een schijterd geworden :P (hoop dat jullie me begrijpen :P)

Zo ziet een laag sprongetje er uit:
Afbeelding
Beetje raar? Of ligt dat aan mij?(A)

Dus tips en advies zijn welkom :D

Bvd!

x_Quinta_x

Re: Leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:05

als je een grondbalkje juist voor (tegen) de sprong aan legt, kan het paard ook al beter de afstand inschatten

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:00

ok, heb je ook een tip voor t springen onder het zadel? Vanuit galop dan. Bedankt!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:31

Nou als je kleine hindernissen altijd vanuit draf neemt, zou ik beginnen met die vanuit de galop te nemen, want je zegt dat je de hogere hindernissen vanuit galop wilt nemen en daar tips voor wil.
Dus eerst zorgen dat je gewoon lekker rustig een parcour van 40 cm vanuit de galop kan nemen voordat je de meter in gaat ;)

Balkjes galopperen is ook goed voor de controle,
je kan bijv. gewoon een paar balken in de bak laggen op willekeurige plaatsen en daar af en toe overheen gaan. Zo leert je paard het en zo leer jij de afstand beter in te schatten :)

Succes!

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:20

Als je nou een draf balkje gebruikt en misschien les krijgt van iemand die daar ervaring mee heeft dan kom je al een stuk verder !

Heel veel succes !

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 16:26

Misschien inderdaad verstandig dat ik eerst een lagere hindernis vanuit de galop neem. Bedankt voor de tips! Heb ook nog geen springles gehad met haar, kan dat ook wel een x vragen!

Bedankt!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:54

heej meis.
wat voor haar spring techniek heel goed is is lage in-uitjes.. of hindernis-balk-hindernis. wat we in de les ook wel eens deden.zo kun je ook de 2e hindernis steeds iets opbouwen zodat ze op de juiste afstand afzet, niet te hard kan gaan en het dus makkelijk kan halen. kan ze bijna niet te vroeg afzetten en leert ze de afstand zien. Draf of galop balkje voor de hindernis is ook prima.
draf balkje doe is altijd op 2 grote stappen afstand. maar is een beetje meten per paard natuurlijk.

ik zou wel adviseren om eerst de lage hindernis met de juiste controle te kunnen springen en dan pas hoger te gaan.
en ja met vanuit galop spring moet er een goede rem en gas op zitten doormiddel van je zit. zodat je sprongen kunt tellen en een galopsprong meer of minder kan rijden

succes!

jeffrey158

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:41

ik ben nu zelf ook bezig met weer een jong paard te leren springen, en het beste kan je idd wel een balkje er voor gebruiken. 1 vlak tegen de hindernis aan maar ook 1 er voor op een afstand van 2,30. dat geld voor hindernisjes van 60 70. wil je idd hoger dan zal ik beginnen uit galop en dan kruisje en dan een steiltje op de hoogte die je wil. en probeer een tempo te houden en proberen het paard goed voor de hindernis te zetten. en het belangrijkste of all zorg dat het paard het leuk vind en blijft vinden.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 06:44

Bedankt voor de reacties! Ik heb gister weer les gehad en hebben we inderdaad gebruik gemaakt van een drafbalk. Dit ging al stukken beter, we gaan dit uitbouwen om het straks netjes in de galop te kunnen.
Nogmaals bedankt voor de reacties! Het gaat me nu lukken :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:12

x_Quinta_x schreef:
als je een grondbalkje juist voor (tegen) de sprong aan legt, kan het paard ook al beter de afstand inschatten

Zo maak je ze zuinig bedoel je....

Afremmen laat je idd doen door balken (als het goed is)...
Balken op de grond ervoor leggen op inuitjes afstand dit vooral blijven oefenen,kun je je paard beter onder controle leren houden en hoger komt dan vanzelf ;)
Sucses.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:54

Ik zou er eer voor zorgen dat je paard de basis beheerst, stap, draf en galop in een gecontroleerd tempo, dat je kunt schakelen in de draf en galop. vanuit een goede basis kun je beginnen met springen, begin eerst met gewoon 1 hindernis springen, daarna kun je lijntjes gaan springen. Daarna kun je proberen een parcourtje te gaan springen, maar houdt het wel op 50 cm. als het dan fout gaat kan je paard zich makkelijker redden als dat er een hindernis van 1 mtr staat. Als het goed gaat met 50 cm en je hebt tussen de hindernissen contole over het tempo dan kun je hoger gaan.

Heb je je paard niet onder contole begin dan met springen vanuit draf, pak hem na de hindernis terrug beloon hem dan en ga dn weer verder naar de volgende hindernis in draf!

Suc6 verder!

mimitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:51

als ik jou was zou ik nog wachten met springen.

je zegt: 'Ik zal mijn huidige situatie even uitleggen; we kunnen stappen, draven en galop lukt ook aardig (het stuur zit er op, maar echt netjes gaat het nog niet)'
Zorg eerst dat je je paard dressuurmatig goed hebt, voordat je gaat springen. Wanneer je dat voor elkaar hebt, zou ik springles nemen. En niet zelf gaan springen, omdat jezelf aangeeeft niet de ervaring hebt om het paard te 'leren' springen. Bij een les krijg je (als het goed is ;)) de juiste aanwijzingen en hulp die je nodig hebt! succes ermee!