hoi allemaal! ik heb weshpony die heel erg met zijn hoofd schud hij wil ook echt niet naar beneden met zijn hoofd hij doet het al jaren. weet iemand hoe ik er voor zorg dat ze daar eindelijk is een keer mee stopt???
Misschien heeft hij last van zijn tanden, of van zijn oren? Of misschien heeft hij wel last van zijn rug. TIP, Heb je hem al eens na laten kijken door bv een osteopaat?
Schud hij altijd met z'n hoofd met rijden, of doet hij dit alleen als jij probeert hem "naar beneden" (nageeflijk) te rijden?
Als het is bij nageeflijk rijden kan het best zijn dat je te onrustig bent met je handen waardoor je pony nee gaat schudden. Ik rij zelf ook welsh pony's en merk dat ze vrij gevoelig zijn in de mond en dus snel op je hand reageren. Probeer je handen rustiger te houden en ondertussen vanuit achter naar voren te rijden. Overgangen rijden, lichte druk op je handen en dan gaan ze rustig zoeken naar je hand. Pak hem dan op, loopt hij goed dan hou je je handen rustig op de plek.
Als het geen headshakingsyndrom is, dan is het spanning. Neem eens een stapje terug naar waar hij het niet doet, desnoods stappen met lange teugels. Pak je teugels pas langzaam op als je paard compleet ontspannen is. Spant hij, dan doe je een stapje terug. Mijn paard heeft het ook gedaan, in het begin stapte ik rustig een uur in voordat ik echt kon rijden, maar dan schudde hij ook niet met zijn hoofd. Pure ontspanning opzoeken.
Pony die ik ken doet dit ook. Zij doet het, omdat ze een beetje stijf is en als ze dan 'van houding moet veranderen', doet ze dat niet, maar gaat ze schudden. Dan moet je gewoon voorwaarts rijden, dus meteen been geven en later weer terugrijden. Ook ontspanning zoeken trouwens, maar de manier die Pentax geeft is niet altijd geschikt. Niet bij die pony die ik soms rijd.
isverwijderd
Geplaatst: 14-06-11 15:16
Iets meer met je been rijden, en minder met je hand. Heb je les?
silver2000a
Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 20:00
ik heb wel les maar zonder zijn hoofd meegerekend loopt hij hoog dressuur hij is ook erg schrikkerig maar op les weten ze ook niet wat ze er mee aan moeten
Ik zou zeggen spieren , laat de masseur , osteo en tandarts eens langs komen.
Is het zadel na gekeken, wat doet het paard zonder zadel en bit in? Doet hij het aan de longeer lijn ook ?
En voor de rest ligt het probleem bij jou, jij hoort je paard zo te trainen dat hij het aankan in zijn spieren. Lijkt me sterk dat hij op deze manier hoog in de dressuur loopt op een goeie technische manier.
Ik zou zeker ook ergens anders les gaan nemen want als de gene doe les geeft het ook niet weet dan is dat een kwalijke zaak, die hoort dus ook geen les te geven, een goeie instructeur hoort jou en je paard te moeten kunnen helpen met advies en oplossingen en niet zeggen van ik weet het ook niet, het is tenslotte wel een levend iets waar je op zit en die geeft aan dat er wat is, ik zou zeggen afstappen en de oorzaak gaan vinden.
silver2000a
Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-11 12:25
gebit zou het bestt kunnen zijn maar als ik hem longeer zonder zadel doet hij het ook en ik rij op een ponyclub waar goede instructeurs zijn hoor! alleen is er pas een nieuwe gekomen die ik eigelijk niet zo leuk vindt ik heb pas de tip gehad : 1 keer in de week met martingaal rijden en naast je pony haar spieren voor aan de teugel trainen het helpt wel een beetje en ik zal vragen of er een paardentandarts langs kan komen
silver2000a
Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-11 12:27
mijn pony is ook heel erg schrikkerig en ze doet het meestal als ik heb gecrosd gesprongen en gegallopeerd en op wedstrijden