Tips voor een goed begin van de L1 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JesterXLizzy

Tips voor een goed begin van de L1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:44

Laatst bijgewerkt door JesterXLizzy op 12-06-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:46

Tempowisselingen maken :), waarschijnlijk reageert je paard niet altijd op je been en dat kan door verschillende dingen komen (stomp op been omdat jij steeds hulpen geeft, of er zit hem iets dwars, of je houd hem tegen?)
Denk dat het zo ie zo handig is om les te nemen, iemand die je hierbij kan helpen ;)!
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 12-06-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:46

Dit staat verkeerd, ik heb even getemd!

JesterXLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:48

@Romanoff.
Heb 2x in de week les...
Probeeren het elke x wel een beetje, thuis oefen ik ook soms met tempowisselingen.

JesterXLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:52

Maartentje schreef:
Dit staat verkeerd, ik heb even getemd!

Wat bedoel je daar mee?

pearlie

Re: Tips voor een goed begin van de L1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:55

Wat voor punten scoorde je in de B? Wat voor commentaar kreeg je toen? Hoe lang heb je in de B gereden?
Als je pony toen eigenlijkook al te weinig actief en voorwaarts was, wordt dat een klasse hoger natuurlijk wat strenger beoordeeld.
Maar inderdaad, veel tempowisselingen maken, schakelen, snel aan je been maken.

JesterXLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:58

pearlie schreef:
Wat voor punten scoorde je in de B? Wat voor commentaar kreeg je toen? Hoe lang heb je in de B gereden?
Als je pony toen eigenlijkook al te weinig actief en voorwaarts was, wordt dat een klasse hoger natuurlijk wat strenger beoordeeld.
Maar inderdaad, veel tempowisselingen maken, schakelen, snel aan je been maken.

Ik scoorde tussen de 185 en de 198 voordat ik naar de L1 ging, als commentaar SOMS niet genoeg voorwaarts en allemaal andere kleine dingen, het was elke x verschillend, op het begin haalde ik nog hele lage puntjes &zoo, dus ik heb een jaar in de B gereden en had aan het eind 18 wp.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:00

Dan zou je op zich zeggen dat je wel toe moet zijn aan de L1. Maar wat ik zei, in de L1 wordt alles gewoon net wat strenger beoordeeld dan in de B. Vooral het actief zijn aan je been is een belangrijk punt. Misschien heb je ook teovallig pech gehad en twee strenge jury's getroffen.... volgende keer beter!

JesterXLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 15:02

Ik heb ook wel een x als commentaar gehad;
Je moet minder drijven, ik weet dat hij niet echt voorwaarts is maar toch moet je het proberen. Alles is er, behalve het tempo. Je zou zo door kunnen naar de L of de M misschien ook wel. Alles is er...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:07

Als er geen of onvoldoende impuls is, is alles er beslist niet. Impuls is heel belangrijk! Ga heel erg aan het oefenen met het scherp aan de hulpen krijgen van je pony. Been = reactie! Eén keer been, geen reactie? Heel streng doorkomen met je been (desnoods een tik bij met je zweepje) en daarna direct been weer stil. Wees daar heel consequent in en blijf iedere pas onthouden "been stil, been stil". Ga hier zowel in de les als thuis ontzettend hard aan werken. Pas als je dit voor elkaar hebt kun je weer verder. Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:19

Het gaat idd om je pony scherp op je been te krijgen zodat je niet elke pas hoeft aan te drijven.
Buiten wat er gezegd is, dat je nl bij geen reactie feller moet herhalen met tik erbij is er nog wel een oefening die kan helpen:
Overgangen waarbij je een gang overslaat, dus van halt naar draf, van stap naar galop en terug ook een gang overslaan. Doe die overgangen eerst steeds op dezelfde plek, zodat het voorspelbaar is en je pony weet wat er verwacht wordt. Dan is de kans dat hij het goed doet en je dus kunt belonen nl het grootst en werken met belonen is prettiger dan straffen voor wat hij niet doet. Als het goed gaat, ga je de overgangen op andere plekken vragen. Weer meteen belonen als hij zijn best doet. Zo krijg je een pony die op je hulpen gaat letten. Dat belonen kan met de stem, of door met een hand over de manenkam te strijken of allebei.

Werk ook goed met je zit. Kruis aantrekken wordt goed gevoeld als hulp voor (meer) voorwaarts.

Verder kan meetellen hoelang je losrijdt voor een proef. De ene pony wordt actiever als hij goed warm is en hoe langer je losrijdt hoe beter, de ander wordt moe of raakt ongerinteresseert bij lang losrijden en heeft niks meer te geven. Probeer dus ook je ideale losrijdt tijd te vinden.

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:34

Goed aan het been houden door inderdaad tempowisselingen maar ook wendingen met je been rijden, waardoor hij beter aan je been zal worden en beter voorwaarts zal lopen. Je hebt ook pas 1 wedstrijd gereden, het wordt altijd beter

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:39

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.