bokken / verkeerd aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roooss

bokken / verkeerd aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:48

Hoi,

mn verzorgpaard is gekraakt omdat ze erg bokte en der rug bleek dus vast te zitten. Nu is ze al best wat maanden geleden gekraakt en ze bokt nog steeds af en toe heel erg met rijden. Het verschilt wel. De ene keer doet ze het heel goed, bokt ze niet en uiteindelijk springt ze ook goed aan, de andere keer gaat het weer heel slecht. Het gaat meestal wel beter als we de hele bak gebruiken. Met longeren wil ze bij mij soms ook niet heel erg galopperen rechtom (want die kant is het ergst).

Heeft iemand misschien iets soortgelijks meegemaakt? Of weet iemand waarom het per dag zo kan verschillen? Of weet iemand hier iets anders op?

Dilan1993

Re: bokken / verkeerd aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:03

Klinkt bij mij asof je paard stijf is. Kan komen vanuit 'r rug. Omdat je al zegt dat ze met longeren niet wil galopperen en day het beter gaat als je de hele bak gebruikt. Ze heeft dus duidelijk problemen met buigen.

Ik zou voor de zekerheid de osteopaat nog een keer laten komen. En in overleg daarmee kun je misschien je paard met een pessoa teugel of longeerhulp lang en laag laten lopen, of iets anders waardoor ze 'r rug op de goede manier gaat gebruiken, zonder die vast te zetten

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:18

Dankjewel voor je reactie. Ja ze wordt als het niet beter wordt ook nog een keer gekraakt, maar ik dacht misschien heeft iemand nog een tip. Stijfheid is het zoiezo, in draf en stap is dat al flink verbeterd met lang en laag rijden enzo.. Maar dat van dat longeren klinkt daarbij idd als een goed idee voor galop!

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:27

Veder geen rugklachten?

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:10

Ze heeft wel altijd al een zwakke rug gehad, maar verder niks.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:21

de eerste reactie zegt al genoeg, dat zou ik ook doen, proberen lang en laag te longeren en rijden om de rug te ontspannen.

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:55

Okee, dan ga ik lang en laag longeren eens proberen. Zo rijden deden we al en daardoor gaat stap en draf nu wel veel beter.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 05:24

Ik zou nog even wachten met de galop, blijkbaar wil je het te snel voor je paard.
Als je nu les neemt, denk ik dat je hetzelfde advies krijgt. Eerst zul je leren losrijden en rechtrichten in stap, gezien dat de belangrijkste gang is.
Mijn peerd kon ik na een halfjaar trainen pas galloperen, de keren daarvoor heb ik het geweten ook... Hij mistte de kracht gewoon.

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:29

Dat ze niet goed aan springt zou miss. ook met evenwicht te maken kunnen hebben? Of met vertrouwen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:31

Hoe ging het vlak nadat de osteopaat was geweest? Want mijn ervaring is dat paarden soms ook wel wat tijd nodig hebben om aan hun "nieuwe lijf" te wennen..Als ze sinds de osteopaat altijd nog is blijven bokken, zou het zo kunnen zijn dat ze nog steeds niet lekker in balans is en nog aan het wennen is..

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:37

Het probleem kan hem ook zitten in scheefheid, dit kwam bij mijn pony heel duidelijk naar voren. Nu ze een stuk rechter is zijn de problemen met galopperen enzo een stuk minder :)

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:22

Okee, ik denk niet dat het met vertrouwen te maken heeft, want bij de eigenaar doet ze het ook..

Ze is idd best scheef.. En balans.. Als ze in de longeerbak gewoon gallopeerd, heeft ze totaal geen stelling, en ze crost keihard. Ik denk dat dat ook komt omdat ze gewoon geen balans heeft omdat ze dus scheef is.

Vlak na de osteopaat hebben we het heel langzaam opgebouwd, ze was rennerig enzo een tijdje. Toen met galop was ze nog af en toe heel erg bokkerig, maar ze is eigenlijk altijd bokkerig geweest, alleen buiten niet, maar toen kwamen we er eigenlijk achter dat het echt niet klopt. We hebben ook les, zo zijn we lang een laag gaan rijden en ging draf en stap daarom ook veel beter. Ook op de volte had ze rechtsom ook heel veel moeite om goed stelling te nemen, steeds eronderuit rennen enzo.. Dat gaat nu ook al wel wat beter, maar dat gaat allemaal wel beter, maar galop niet..

Ik heb het trouwens geprobeert met die pessoa teugel, en dat hielp wel wat!

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:33

Ik denk dat ik nog iets niet helemaal duidelijk heb gemaakt, 2 wervels waren aan elkaar vergroeit.
Ze is ook verkeerd bespierd. Dat weten we nog niet zo lang zeker.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:44

geduld geduld en opbouwen. werken aan een goed ruggebruik. Pesoa is prima, echter alleen gebruiken als je exact weet hoe, anders kan het ook fout werken. Goed contact houden met je ostheopaat. Afwisselend rijden, niet alleen maar in de bak. En als je in de bak rijd, voorwaarts neerwaarts en veel wendingen, eerst grote en daarna verklein je steeds ietsje je volte. Het kost veel geduld en veel tijd , maar na een flinke tijd een nieuw paard!

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:05

Okee bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:43

De bespiering kan je hertrainen, maar vergroeide ruggewervels, tjaaa das dan maar te hopen dat het niet echt heel storend werkt, of je dat nog weer goed krijgt lijkt me een beetje net iets te veel.
Je zal er dus mee moeten leren leven, en het paard ook.
Dit kan zelfs tot heel gevaarlijke situaties leiden, zeker opletten.
De kans dat je met zo'n paard verongelukt is vele malen groter dan.

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:18

Sorry, ik hoor net dat zenuwen niet aan elkaar waren vast gegroeid, maar aan elkaar vast waren gezogen, waardoor zenuwen beklemd zijn geweest. Dat was dus even een misverstand.