middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanna1990

middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:47

Beste bokkers,

op het moment rij ik L1 dressuur met mijn haflinger.
Het gaat wel goed en we mogen binnenkort promoveren.
Dit ga ik ook doen, maar we lopen tegen één heel groot punt aan, de middendraf.
Mijn haffie gaat elke keer versnellen en niet verruimen.
We hebben al veel dingen geprobeerd, maar niks wil.
We hebben al extra stelling op de volte gedaan zodat de buitenschouder vrijkomt, iets meer acterover zitten, lang laag, balkjes draven, noem maar op...
Ik heb héél lang les gehad maar laatste half jaar niet meer ivm school en verhuizen etc.
Vanaf volgende krijg ik weer les, maar tips zijn altijd welkom.

Heeft iemand misschien goede oefeningen zodat ik de middendraf kan verbeteren?

SimJarig

Re: middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:52

Als je je paard wat meer op de achterhand zet, schoudervrijheid creeert aan de voorkant, moet er meer ruimte komen in het voorbeen waardoor er een middendraf uit gereden kan worden. Moet wel vanuit de achterhand komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:03

Hoe is jou zit, geef je hem wel de ruimte dat hij kan verruimen?
Je zegt dat je achter over gaat zitten , dan druk je juist jezelf in zijn rugspieren, miss eens proberen de beweging te gaan volgen van het paard in je eigen heupen, want als je achterover gaat zitten zet je je eigen vast en dan zal het paard ook vast zetten en wees je bewust van de hulpen die jij geeft, je zal het paard moeten onder steunen en dat doe je met je zit en die moet je dus niet vast zetten,

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:49

Oke, het achterover zitten komt mede doordat ik tuigers heb gereden en daar werkte dat altijd erg goed.
Ik snap dat ik het paard moet ondersteunen met mijn zit en dat het van de achterhand moet komen.
Ze is goed bespierd en erg actief, en weet de hulpen voor middendraf, maar toch is het elke keer versnellen ipv verruimen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:13

Als het elke keer versnellen is gaat er toch iets niet goed in jou hulpen of ze snapt het gewoon niet en dat is ook weer een ruiterfout, dus hoe je ook went of keert het probleem komt toch vanaf de ruiter.Hoe ligt het zadel?

Ook op een tuiger moet je niet naar achteren gaan zitten , die zijn al geneigd de onderhals eruit te drukken en juist als je meer uit de rug gaat zitten kunnen ze zich meer ontspannen en aanleren dat ze niet met de onderhals moeten werken , maar dat is ook weer een technische verhaal.
Dus toch maar weer eens les gaan nemen;-)

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:29

hij moet in idd meer op de achterhand. als je over de diagonaal middendraf moet doen, probeer je paardje dan in de hoek even terug op de achterhand te zetten en dan pas weg te rijden

superrozsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:09

ik rij vrij hard in draf dus laatmaar zeggen middendraf, wat ik altijd doe is alleen maar rustig zitten :P

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:13

Even koppie iets omhoog zetten, meer druk geven om haar te ondersteunen en dan inderdaad de achterhand actieveren en ga daaruit naar voren rijden. Mijn paard had hier ook moeite mee en ging dan stuwen ipv dragen en nu ik hem meer opricht en meer ondersteun worden de passen steeds ruimer en gaan we met sprongen vooruit.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 15:37

ikkedus schreef:
Even koppie iets omhoog zetten, meer druk geven om haar te ondersteunen en dan inderdaad de achterhand actieveren en ga daaruit naar voren rijden. Mijn paard had hier ook moeite mee en ging dan stuwen ipv dragen en nu ik hem meer opricht en meer ondersteun worden de passen steeds ruimer en gaan we met sprongen vooruit.

Dankjewel, hier kan ik veel mee, zal het proberen :)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:53

oefen verder met de oefeningen die je paardje wel beheerst, dan scoor je in elk geval je punten want als je met de middendraf een 5 haalt, haal je met andere oefeningen misschien een 8 en dat compenseerd elkaar. natuurlijk moet je wel blijven oefenen met de midden draf, maar het ene paard is beter in het een dan in het andere net als mensen dat hebben

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 22:35

jendemen25 schreef:
oefen verder met de oefeningen die je paardje wel beheerst, dan scoor je in elk geval je punten want als je met de middendraf een 5 haalt, haal je met andere oefeningen misschien een 8 en dat compenseerd elkaar. natuurlijk moet je wel blijven oefenen met de midden draf, maar het ene paard is beter in het een dan in het andere net als mensen dat hebben

Ja, dat doe ik ook, andere oefeningen probeer ik echt te perfectioneren en dat wil wel, maarja hoe hoger je komt hoe vaker en belangrijker die middendraf en anderen middengangen worden.
Kijk nu wil het nog wel, maar ik weet niet of het me in de L2 en met name de M gaat lukken met zo'n middendraf...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:14

Schijnovergangen rijden kan hier ook bij helpen. En laat iemand vanaf de grond ernaar kijken. Het is mogelijk dat je zelf niet goed voelt wanneer ze middendraf geeft en je als ruiter dan meer (teveel) gaat vragen. Haal het in het begin uit de kleine verschillen.