Iwan @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Iwan @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:06

naast mijn schimmel Blaxton rijd ik al een héle tijd een leuk NRPS (?) ponietje erbij, namelijk Iwan.
Iwan is een zeer sensibele en hete pony, we zijn in het begin voornamelijk bezig met 'hoooooh', nu gaat het beter en beinvloed het niet meer ons hele rijden, en kunnen we ons meer gaan richten op de ontspanning, maar alles in stapjes. :)
het enige wat ik doe wat betreft ontspanning is op volte's aanvragen en verder alleen maar handen naar voren, meegeven, dan volgt ie mijn handen en geeft ie heel fijn na, soms heel lastig en het veroorzaakt wel eens boogjes in de teugels maar ook dat is een aandachtspunt.
Ik rijd Iwan nu denk ik 1.5 jaar, soms 2 maanden niet, soms 3 dagen in de week, hij heeft namelijk ook nog een andere bijrijder, ik rijd m echt als de huidige bijrijder geen tijd heeft en doordeweeks als ik tijd/zin heb. :) we zijn van plan eind van het jaar eens een onderlingetje B te starten. :)
oja voordat ik het vergeet, het zadel ligt niet helemaal denderend, ik zelf als niet de eigenaar kan er helaas weinig aandoen...

Hier de foto's maar houd het ajb netjes :)

1. heftig moment, hij nam mij hier te snel de benen en nam veel buitenstelling, mij zeer duidelijke versie van 'hoooh' :')
Afbeelding

2. soort van ontspanning, hier wassie al meer in mijn tempo
Afbeelding

3. neusje er iets uit, heb daar eerlijk gezegt nog niet echt problemen mee :)
Afbeelding

4. best fijn momentje, ik vraag hier stelling op een volte
Afbeelding

5. hij heeft niet echt een fijne galop nee :+
Afbeelding

6. boogjes :+
Afbeelding

7. nu mogen we wel even een stukje naar voren rijden :D
Afbeelding

8. een momentje op zijn Iwans :)
Afbeelding

9. ben blij met deze foto :)
Afbeelding

10. Iwan wilde eigenlijk de andere kant op, naar zijn broer, maar dat mocht niet van mij :o
Afbeelding

11. er lekker doorheen
Afbeelding

12. zijn dikke spekhals opkroppen doet ie ook maar al te graag helaas...
Afbeelding

13. dit is wat ik voornamelijk doe: zijn halsje 'wegdrukken' met een fijn effect :)
Afbeelding

14. en nog een leuke galop-afsluiter! :)
Afbeelding

dit was het, ik houd van opbouwend commentaar, bedankt voor het kijken
en tot ziens! :wave:

gesloten

Re: Iwan @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:12

Leuke pony, maar sorry dat ik het zeg maar ik vind de ontspanning erg ver te zoeken. Je moet je handen veel meer naar voren doen, die hou je de hele tijd op je zadel. Ook vind ik het er telkens uit zien alsof dat beest op de volle turbo staat. Dus werk aan de ontspanning en aan de rust - ook in je eigen - rijden. Succes met trainen!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:16

Mooie pony hoor!
Als ik jou was, zou ik mijn zadel véél verder naar achteren leggen. Je zit nu op zijn nek....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:25

Het is inderdaad een leuke pony, maar ik mis inderdaad ook meer de ontspanning!
probeer eens meer van achter naar voren te rijden door voorwaarts neerwaarts te rijden, dit helpt heel erg veel voor de ontspanning!
en het zadel lijkt ook niet helemaal fijn te liggen??

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:28

Leuk beestje!

Vindt je beenligging erg wispelturig en je lijkt je handen vast te zetten... en denk dat je naar een ander zadel moet gaan kijken, die schuift veel te veel naar voren

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:32

Zadel lijkt idd erg ver naar voren te liggen. Verder je handen rechtop houden. Zie ook geen ontspanning, je houd je handen erg ver naar voren, geen knik in je ellebogen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:00

pelousa schreef:
Leuke pony, maar sorry dat ik het zeg maar ik vind de ontspanning erg ver te zoeken. Je moet je handen veel meer naar voren doen, die hou je de hele tijd op je zadel. Ook vind ik het er telkens uit zien alsof dat beest op de volle turbo staat. Dus werk aan de ontspanning en aan de rust - ook in je eigen - rijden. Succes met trainen!

Ik wil even op deze reactie ingaan, omdat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Correct me if i'm wrong.

Bovenal: Als ze haar handen nog verder naar voren doet - zeker op sommige foto's - kan ze de oren van haar pony aanraken en valt direct het hele contact weg.

Ontspanning is ver te zoeken, maar ontspanning komt pas na het loslaten van spanning = in dit geval loslaten van snelheid waar de ruiter op dit moment al mee bezig is.
Beter gezegt, ik zie de ontspanning al zijn spoortjes achter laten. :) Licht schuimmondje en igg een meer ontspannen gelaatsuitdrukking.
Keep up the good work TS!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:03

Hoezo contact weg? als je veel van achteren(naar voren) rijd hoef je enkel met lichte teugeldruk te rijden!
Paard veel opzit terug laten komen en vooral niet trekken, want zie dat wel veel!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:10

Leonyr schreef:
pelousa schreef:

Ik wil even op deze reactie ingaan, omdat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Correct me if i'm wrong.

Bovenal: Als ze haar handen nog verder naar voren doet - zeker op sommige foto's - kan ze de oren van haar pony aanraken en valt direct het hele contact weg.

Ontspanning is ver te zoeken, maar ontspanning komt pas na het loslaten van spanning = in dit geval loslaten van snelheid waar de ruiter op dit moment al mee bezig is.
Beter gezegt, ik zie de ontspanning al zijn spoortjes achter laten. :) Licht schuimmondje en igg een meer ontspannen gelaatsuitdrukking.
Keep up the good work TS!

Ik weet niet of je naar foto: 2, 4, 10, 11 & 12 hebt gekeken, maar daar plakken de handen wel erg op het zadel hoor. En ik zie geen ontspanning, tuurlijk zijn ze daar hard naar op weg maar dat zie ik nog niet op de foto's.

Edit: Als hij trouwens met zijn hoofd meer naar beneden loopt is hij wel meer ontspannen, let op dat hij niet te kort in de hals blijft.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 09:24

Nogmaals dat zadel niet goed ligt kan ik niks aan veranderen, die schuift na voren. Die turbo was maar even vandaag en niet op echt op defotos, ja op de 1e. Handendeed ik voor mijn gevoel al ver zat na voren :p bedankt!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:50

Het is super dat je deze foto's op bokt zet! Petje af, want het bokt commentaar is soms niet al te vriendelijk.
Ik denk dat als deze pony gewoon door 1 ruiter constant, en consequent gereden wordt, dat er veel meer uit te halen valt, jij rijdt hem nu best wisselvallig, en dat komt het niet ten goede helaas, ik weet zeker dat als jij hem elke dag traint (dan tel ik longe training e.d ook mee), dat het een super combinatie kan worden.
Over dat zadel begin ik niet, er staat duidelijk in dat jij hier geen invloed op hebt, en op deze zonder zadel zitten, zou ik niet doen!
Dus gewoon lekker doorgaan meid! Het komt wel!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:20

Heel erg bedankt. the point is hij word vaak maar 1 x per week gereden, in de vakantie's wat meer, en soms weken niet. ik als student met zelf nog een eigen paard heb dus niet echt tijd hem er dagelijks bij te pakken, ik probeer hem er wel vaker bij te pakken. het is echt wel best een lastige pony, zit dan ook echt vrijwel niet aan zn smoeltje ik geef bijna alleen maar mee, en probeer zelf ten alle tijden rustig en vriendelijk te blijven rijnden.

thanks voor commentaar ! :)

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:58

Leuke pony. Probeer wel iets meer recht op te zitten. Je valt vaak een beetje naar voren..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:01

Weet zeker als je hem vaker rijd dat het probleem dan weg is! pony krijgt nu denk ik weinig beweging, maar barst zelf van de energie!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:20

ik trek helemaal niet soms grovere ophoudingen, maar trekken nee.
DDW1190 schreef:
Hoezo contact weg? als je veel van achteren(naar voren) rijd hoef je enkel met lichte teugeldruk te rijden!
Paard veel opzit terug laten komen en vooral niet trekken, want zie dat wel veel!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:22

thanks!

Weert_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:20

Inderdaad werken aan je ontspanning. Ziet nogal gespannen uit maar kan ook verkeerd momentopnames zijn. Probeer wat meer voorwaarts neerwaarts. En ook letten op je zadel, deze ligt veel te ver naar voren!

Succes

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:02

DDW1190 schreef:

Ik weet niet of jij wel eens op een pony gezeten hebt die erg voorwaarts is, maar die kun je dus niet van achter naar voren met lichte teugeldruk rijden en dan verwachten dat die gaat ontspannen. Tuurlijk, uiteindelijk wel, maar daar zitten wat stappen tussen!

Vind dat je hem netjes rijd TS. Tuurlijk het zijn geen prachtplaatjes, maar het beeld is goed :) Lekker veel wendingen, overgangen en idd hand goed naar voren houden, been erbij houden en heeeel veel geduld hebben! Komt goed :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:08

NicoleHorses schreef:
Nogmaals dat zadel niet goed ligt kan ik niks aan veranderen, die schuift na voren. Die turbo was maar even vandaag en niet op echt op defotos, ja op de 1e. Handendeed ik voor mijn gevoel al ver zat na voren :p bedankt!

Maar dan past het zadel niet goed.
Ik heb dat met mijn merrie ook gehad en heb nu gelukkig wel een zadel die netjes blijft liggen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:14

Foto 2 en 9 zien er al fijn uit, dat zijn momenten om op verder te borduren :)

Het zadel ligt niet ideaal inderdaad, jammer maar begrijpelijk dat je daar niets aan kunt doen. Helaas komt het jouw houding ook niet ten goede. Over de handen is genoeg gezegd, dat weet je nu wel :) het lijkt ook alsof je je rug erg spant en licht hol trekt plus voorover valt. Deze combinatie is voor je pony een reden om nog harder te gaan lopen. Probeer lekker in je zadel te blijven zitten, vooruit kijken en zwaar zitten. Het helpt daarbij om op je ademhaling te letten, rustig en door de buik. Door jouw ontspanning zal de pony ook sneller ontspannen. Dit is relatief simpel puntje om aan te werken maar het kan al veel rust tot gevolg hebben.
Nog een opmerking over foto 10. Je pakt hier stelling omdat de pony naar zijn broer wil lopen. Let hierbij goed op de begrenzing van je buitenteugel. Je ziet hem namelijk al stiekem een beetje over de buitenschouder weglopen. Daar fopt ie je een beetje :)

Zoek die fijne momentjes op en probeer ze uit te breiden, lekker blijven oefenen :)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:50

Leuke pony. Alleen jullie zijn samen nog niet in balans. Misschien omdat hij te hard gaat? Komt wel goed!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:19

hmm ik vind het er erg gespannen uitzien!
pony is strak in de rug, jije bent strak in de hand en onderrug. zadel ligt ook niet echt fijn.

probeer met buiging vragen meer met je binnebeen naar buiten te rijden. en de schoudere goed te begrenzen. hij komt nu teveel met zijn gewicht op het binnen voorbeen omdat jij hem wat te veel ''omtrekt'' daardoor komt hij van het binnen achterbeen af en zwaait de achterhand naar buiten :)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:19

Leuk paard.

je laat hem wel heel de tijd naar buiten kijken en rechtsom valt hij op volte
over de buitenschouder weg. probeer hem losser te krijgen in de linker buiging en linker
teugel. dat je rechtsom hem bijv. ronder kunt vragen/zetten met je linker teugel.

succes

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:28

Olympus_ schreef:
Foto 2 en 9 zien er al fijn uit, dat zijn momenten om op verder te borduren :)

Het zadel ligt niet ideaal inderdaad, jammer maar begrijpelijk dat je daar niets aan kunt doen. Helaas komt het jouw houding ook niet ten goede. Over de handen is genoeg gezegd, dat weet je nu wel :) het lijkt ook alsof je je rug erg spant en licht hol trekt plus voorover valt. Deze combinatie is voor je pony een reden om nog harder te gaan lopen. Probeer lekker in je zadel te blijven zitten, vooruit kijken en zwaar zitten. Het helpt daarbij om op je ademhaling te letten, rustig en door de buik. Door jouw ontspanning zal de pony ook sneller ontspannen. Dit is relatief simpel puntje om aan te werken maar het kan al veel rust tot gevolg hebben.
Nog een opmerking over foto 10. Je pakt hier stelling omdat de pony naar zijn broer wil lopen. Let hierbij goed op de begrenzing van je buitenteugel. Je ziet hem namelijk al stiekem een beetje over de buitenschouder weglopen. Daar fopt ie je een beetje :)

Zoek die fijne momentjes op en probeer ze uit te breiden, lekker blijven oefenen :)

Voor ontspanning kan n je ook zingen, daar word je ook rustiger van.
Ik rijd zelf soms ook op een hete pony, maar ik vind dat dit er nog helemaal zo slecht niet uitziet. Natuurlijk zitten er soms stukken wat minder tussen, maar ook stukken wat meer. Ga zo door, dan kom je er wel. Wel jammer dat je hem niet vaker kan rijden. Dat zou hem denk ik wel goed doen. Maar ja, je kan niet alles hebben hè

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:21

inderdaad, zoals iedereen zegt: de pony moet meer ontspannen..
en dat zadel ligt ook niet helemaal optimaal..
verder een leuke pony :)