ik kan mn hakken niet meer uitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

ik kan mn hakken niet meer uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:30

ik heb een poosje bij een springstal gegroomd/gereden.
voordat ik daar kwam kon ik altijd mn hakken erg netjes uitdrukken, en was mn houding ook gewoon goed.( dressuurzadels)
nadat ik op een springstal reed kan ik niet meer normaal op een dressuurzadel zitten.
ik krijg mn hakken alles behalfe laag, ik val helemaal voorover..
het is inmiddels een paar maand geleden dat ik er reed, en rij nu ook weer dagenlijks op een dressuurzadel, maar er komt geen verbetering in :S
heeft iemand tips?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:31

Slechte gewoontes zijn zo aangeleerd.
Maar afleren is erg lastig :).

Ik denk dat je gewoon door moet blijven oefenen en geduld zal hebben :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:32

Probeer de beugels een gaatje korter te doen. En les te nemen van een instructrice die er op wil letten. Misschien wil dat helpen! :)

lovemario

Re: ik kan mn hakken niet meer uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:35

op die springstal kon ik mn hakken ook gewoon uitdrukken :j
heb mn beugels al aardig kort. als ik ze 2 gaatjes korter doe steken ze buiten het zweetblad

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:27

ik denk dat je het "opnieuw moet leren". Vraag iemand elke keer je te corigeren als je ze omhoog doet. Of is dit je probleem niet?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:05

Je moet je hakken ook niet uit drukken want dat spant je spieren en dat geeft weer spanning aan het paard , hou je voeten eens zo als of je op de grond staat , als je met uit gedrukte hakken op het paard zit zit je ook niet in balans.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:20

Je hakken horen inderdaad niet lager te zijn als je tenen. Je voet moet in de beugel staan alsof het op de grond staat :j

Het kan zijn dat je beugels te lang zijn, waardoor je op je tenen moet staan om bij de beugel te kunnen.

Je balans zoeken gaat voor jou waarschijnlijk het fijnste vanuit verlichte zit. En probeer vanuit daar steeds rechterop te komen. Niet overhaasten, gewoon stukje bij beetje.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:33

zorg dat er altijd iemand bij je is als je gaat rijden die je er telkens weer op wijst. dat word al snel irritant en dan leer je het vanzelf.

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:48

Veel gecorrigeerd laten worden. als je er telkens op gewezen wordt, komt het uiteindelijk weer terug ;)

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:31

veel oefenen in ieder geval, en elke keer corigeren, ik had zelf ook van die piano handen, heb ik ook mezelf afgeleerd na 1 jaar ofso hahaha, maar dan reed ik maar 1x in de week. en misschien beetje raar, maar heb een keer gelezen hier ook op bokt dat je dan op de traptreden moet gaan staan en dan je hakken uitdrukken, dat je zo je spieren een beetje oprekt ofso, dat het dan makkelijker zou gaan? geen idee of het werkt maarja! is te proberen!

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:44

Ik heb precies t zelfde probleem als jou gehad.
Zat altijd netjes rechtop, totdat ik regelmatig voor stage op springzadels zat.
hoe je dr vanaf komt? Denk gewoon veel aandacht aan besteden, zowel jijzelf die er op let, alsook je instructie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:40

midgie schreef:
Je moet je hakken ook niet uit drukken want dat spant je spieren en dat geeft weer spanning aan het paard , hou je voeten eens zo als of je op de grond staat , als je met uit gedrukte hakken op het paard zit zit je ook niet in balans.

Misschien een blonde opmerking, maar ik heb altijd geleerd dat het juist de bedoeling is dat je kuiten gespannen staan, want dan voelt het paard je kuitdruk beter...

Leowel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:11

Dieper gaan zitten en vooral bovenbeen ontspannen. Van daaruit lang maken en je gewicht iets verleggen door je bekken iets te kantelen. Waarschijnlijk doordat je een tijd op een springzadel hebt gereden wordt je houding anders. Je krijgt dan meer een werkhouding waarin je meer met je bovenbeen aanlegt ipv onderbeen. Probeer anders eens zoveel mogelijk zonder beugels te rijden zodat je weer een onafhankelijke zit krijgt. Verder heel goed op je hakken letten en voor jouw gevoel extreem uitdrukken zonder je bovenbeen teveel te spannen. Ontspanning is het geheim voor het zitten. Je hakken uitdrukken heeft misschien ook weer wat tijd nodig, want uiteindelijk is het ook een kwestie van het oprekken van je angillespees en dat heeft tijd nodig.
Hoop dat je hier iets aan hebt. Vooral niet opgeven en streng zijn voor jezelf, dan zul je zien dat het na een paar weekjes al een stuk beter gaat.
Succes!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:29

daphnenatas schreef:
veel oefenen in ieder geval, en elke keer corigeren, ik had zelf ook van die piano handen, heb ik ook mezelf afgeleerd na 1 jaar ofso hahaha, maar dan reed ik maar 1x in de week. en misschien beetje raar, maar heb een keer gelezen hier ook op bokt dat je dan op de traptreden moet gaan staan en dan je hakken uitdrukken, dat je zo je spieren een beetje oprekt ofso, dat het dan makkelijker zou gaan? geen idee of het werkt maarja! is te proberen!

ik heb er inderdaad ook wel last van (gehad). Maar met je tenen op de traptreden staan en dan je hakken naar beneden drukken heb ik inderdaad ook wel van gehoord, ook geprobeerd en dat werkte bij mij wel enigszins. Bij een springzadel zit je veel "compacter" dan bij een dressuurzadel, dus misschien dat het helpt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:44

Ik heb dat probleem ook gehad. Ik zat altijd super netjes te paard totdat ik 3 maanden op een springstal gezeten had. :+ Zat zo krom als een hoepel en kon slecht mijn hakken uitdrukken. Bij mij kwam het echt gewoon doordat mijn kuitspier korter geworden was. Dus ik heb, zoals hierboven ook al gezegd wordt, op de traptreden gestaan met mijn hakken laag. Werkte bij mij erg goed. :j

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:48

max66 schreef:
midgie schreef:

Misschien een blonde opmerking, maar ik heb altijd geleerd dat het juist de bedoeling is dat je kuiten gespannen staan, want dan voelt het paard je kuitdruk beter...

Dat is mij ook geleerd ... :j

Maar ik had dat probleem ook, en ik zij gewoon 100 keer tegen me zelf ; hakken uit drukken! En in elke gang dat weer herhalen..
En op den duur gaat het van zelf. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:21

suus_toes schreef:
Dat is mij ook geleerd ... :j

Gelukkig, ik dacht al dat ik gek was :) !

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:57

Mijn instructrice zegt altijd 'knie laten zakken', ontspannen je been lang laten 'hangen' en dan komt het vanzelf... als je ze echt 'uitdrukt' verkramp je en dat is niet echt bevorderlijk voor het rijden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:44

Op het moment dat je been geeft span je je spieren een beetje aan ja. Maar als je rijdt wil je toch niet continu spanning in je benen? Overigens span je meer dan alleen je kuit aan als je je hakken uitdrukt.

Hakken uitdrukken moet je dus idd niet doen. Als je het heel overdreven doet zet je je zelfs je hele onderlichaam vast en kan je paard niet meer lekker lopen.

Ik zou eens een tijdje zonder beugels gaan rijden! Oefenen op benen alleen laten hangen, is niet erg als je tenen in dit geval lager komen te hangen.
Kijk dan hoe lang je benen zijn en pas je beugel daar op aan. Als je dan je been laat hangen maar je voet in de beugel doet komen je tenen vanzelf even hoog als je hak te zitten. Maar dan met een ontspannen been.

demienmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:45

Dat probleem had ik ook...
Ik heb op internet gevonden dat je je beugels maar een tijdje wat korter moet doen.. Zodat je aanleert dat je weer goed je hakken naar beneden kan drukken. Bij mij is het nu weer helemaal goed! Dus het werkt! (BIJ MIJ DAN)

Succes ermee ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 22:35

ik let er wel echt de heletijd op, maar op een of andere manier lukt het niet. ja, in stap en galop wel, maar ik draf.. :n
mn beugels zijn ook niette lang. heb ze al aardig kort..

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:41

span je je bovenbenen aan? Want dat kan zijn dat als je je bovenbenen klemt, dat jouw hakken omhoog komen (dat heb ik zelf ook dus) Heel irritant in ieder geval dat je het niet kunt uitdrukken. Hoe ik het moest afleren (klemmen) is dat ik beugels super lang moest doen, en zo paar keer rijden. dan leer je je bovenbenen ontspannen om in de beugels te blijven staan. Als dat jou lukt doe je ze weer korter en het gaat al stukken beter...

maar dat is mijn grootste probleem, ik kan het nog steeds niet :$ hihi

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 22:47

het klemmen is mijn probleem niet echt, want dat doe ik niet.

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:51

Proberen er elke keer op te letten haha, en dat zal heus niet binnen een week weer goed zijn zoiets heeft tijd nodig haha

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:02

ik let er ook altijd op, maar t is niet of mn hakken het niet meer kunnen zegmaar, ik krijg ze met geen mogelijk heid naar beneden. zal ff foto zoeken hoe het er uit ziet

edit; foto toegevoegd

niet heel duidelijk$ : Afbeelding